آشنایی با انواع جرثقیل سقفی

آشنایی با انواع جرثقیل سقفی

در بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها برای حمل بار از 1 الی 60 تن از جرثقیل های سقفی استفاده می شود. جرثقیل های سقفی دارای انواع بسیار متعددی بوده و برای داشتن قابلیت کاری یا نیاز به یک قلاب سقفی با ظرفیت باری بالا دارند و یا نیاز به ریل های سقفی برای اتصال و انتقال بار دارند. جرثقیل های سقفی تنها یکی از انواع متعدد ادوات لیفتینگ بار می باشند که برای عملکرد با توجه به شرایط کاری با دیگر ماشین های حمل بار مانند مگنت صنعتی، وینچ برقی، پولیفت و تیفور مورد مقایسه قرار می گیرند.

جرثقیل های سقفی در صورتیکه برای اتصال از قلاب استفاده کننده تحت نام جرثقیل 2 کاره یعنی تنها با قابلیت لیفتینگ عمودی بار مورد استفاده قرار می گیرند و در صورتیکه دارای ترولی یا کالسکه بوده به جرثقیل سقفی 4 کاره شناخته می شوند. جرثقیل سقفی 4 کاره قابلیت انتقال افقی بار را نیز پس از لیفتینگ بر روی ریل های سقفی دارد، دارای قیمت بالاتری بوده و کاربری گسترده تری دارد.

جرثقیل سقفی برقی

جرثقیل برقی Electric hoist محبوب ترین نوع جرثقیل سقفی می باشد که در دو نوع اصلی جرثقیل برقی زنجیری و جرثقیل برقی سیم بکسلی تولید می شود. جرثقیل های برقی زنجیری اغلب برای لیفتینگ بار از 1 الی 10 تن تولید شده و دارای طول عمر کاری و فراوانی بسیار گسترده تری نسبت به نمونه های سیم بکسلی هستند. جرثقیل برقی زنجیری از یک موتور الکتریکی قدرتمند استفاده می کند که به یک گیربکس خورشیدی کوپل شده و از نسبت تبدیل چرخدنده های جرثقیل برای تبدیل قدرت و لیفتینگ بار استفاده می کند. جرثقیل های برقی سیم بکسلی تا تناژ 60 تن نیز با برند هایی مانند دماگ DEMAG آلمان تولید می شوند اما به دلیل مقاومت سایشی کمتر سیم بکسل نسبت به زنجیر هزینه حفظ و نگهداری بالاتری دارند.

جرثقیل برقی زنجیری خود در دو نوع جرثقیل برقی تک سرعته و دو سرعته قابل دسته بندی می باشد. جرثقیل های برقی دو سرعته از یک الکتروموتور دالاندر در اتصال استفاده می کنند که در سرعت بالا نظیر نمونه های تک سرعته عمل کرده و در سرعت پایین برای پایین آوردن بار با سرعت بسیار پایین و جایگذاری نقطه ای بار در موقعیتی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب نمونه های جرثقیل برقی 3 فاز هستند اما برخی از برند های تولید کننده جرثقیل و ادوات لیفتینگ به تولید جرثقیل برقی تک فاز تا تناژ 5 تن نیز می پردازند که برند کاتو KATO چین یکی از این تولید کنندگان می باشد.

جرثقیل دستی زنجیری

به نقل از ویکی لیفت “جرثقیل های دستی در تناژ مختلف از 0.5 الی 25 تن بطور معمول و با برند های مختلفی در بازار موجود می باشند. جرثقیل دستی از نوع زنجیری از نوع دو کاره با اتصال به سقف از طریق قلاب و اتصال از پایین با بار توسط قلابی دیگر قابلیت بلند کردن و حمل و جابجایی بار را فراهم می کند. مک لیفت وارد کننده جرثقیل دستی در تناژ مختلف و با برند های ویتال (ژاپنی و چینی)، الفانت ژاپن، جرثقیل دستی کیتو ژاپن، هرینگتن (آلمان و چین) ، TXK چین و ABLE چین می باشد. جرثقیل دستی  در بازار در دو نوع بلبرینگی و شفتی موجود می باشد که بطور معمول طول عمر جرثقیل دستی بلبرینگی بالاتر می باشد. جرثقیل دستی چهار کاره نیز در بازار موجود می باشد که همراه با ترولی سقفی معمولا از نوع دستی برای قرار گیری و حرکت بر روی ریل های سقفی مورد استفاده قرار میگیرند. جرثقیل های دستی معمولا در کارگاه ها و کارخانجات کوچک به منظور لیفتینگ و حمل بار بطور معمول کمتر از 5 تن مورد استفاده قرار میگیرند هر چند ظرفیت جرثقیل دستی به 20 تن هم میرسد که در آن صورت سرعت انتقال بار و لیفتینگ بسیار کند صورت می پذیرد.”

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    محمدامین :
    10 ماه پیش

    خیلی مفید بود ممنون