آشنایی با انواع پارتیشن نمایشگاهی + کاربرد

آشنایی با انواع پارتیشن نمایشگاهی + کاربرد

پارتیشن نمایشگاهی به جداکننده موقتی اطلاق می‌شود که عموما برای تفکیک غرفه‌های مختلف در یک نمایشگاه به‌کار می‌رود. این پارتیشن‌ها با توجه‌ به فضای اطراف و کارایی مدنظر، در انواع و اقسام متنوعی تولید می‌شوند. هنگام انتخاب پارتیشن نمایشگاهی، مهم است که عواملی مانند ابعاد، فضای اطراف، قابلیت حمل و… را در نظر بگیرید تا متناسب‌ترین گزینه را برحسب نیازتان انتخاب کنید.

انواع پارتیشن ‌بندی نمایشگاه

این جداکننده‌ها در انواع متحرک و ثابت و همچنین دوجداره و تک‌جداره تولید می‌شوند. هرچند باتوجه‌ به دوره‌ای بودن برگزاری نمایشگاه‌ها، مدل‌های متحرک مانند پارتیشن اداری ریلی کاربرد بیشتری دارند. انواع رایج پارتیشن‌های نمایشگاهی عبارت‌اند از:

پارتیشن نمایشگاهی مدولار

مدولار در ارتفاع‌های مختلف و برای فضاهای سربسته تولید می‌شوند. این جداکننده‌ها از آنجا که مقاومتی در برابر آب و باد ندارند، در محیط‌های سرباز نمی‌توانند کارایی داشته باشند. بیشتر شرکت‌های تولید کننده پارتیشن در تهران جهت غرفه سازی در نمایشگاه ها، از این نوع پارتیشن استفاده می‌نمایند.

پارتیشن نمایشگاهی فری اسپیس

این نوع پارتیشن‌بندی برخلاف مدولار، برای فضاهای باز نیز مناسب است و در ساخت آن می‌توان از تجهیزات مختلفی مثل سقف برزنتی استفاده کرد.

پارتیشن نمایشگاهی خودسازه

در جداکننده‌های خودسازه، دست مشتری برای سفارش‌دهی باز است و برحسب سلیقه و نیاز او می‌توان روش‌های ساخت و متریال‌های گوناگون را به‌کار برد. همچنین برخی از این سازه‌ها به‌صورت دائمی ساخته می‌شوند.

مزایای استفاده از پارتیشن های نمایشگاهی

به‌طورکلی، پارتیشن‌های نمایشگاهی طیف وسیعی از مزایا را ارائه می‌دهند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

  • تطبیق‌پذیری: سازگاری این جداکننده‌ها با محیط عموما بالاست و قابلیت استفاده در محیط‌های گوناگون را دارند.
  • برندسازی: پارتیشن‌‌های نمایشگاهی را می‌توان با نام و لوگوی شرکت سفارشی کرد و از نظر بصری، تأثیر بیشتری روی مخاطب گذاشت.
  • انعطاف‌پذیری: پارتیشن نمایشگاهی از نظر اندازه، شکل و پیکربندی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و امکان پیاده کردن ایده‌های خلاقانه برای جلوه بیشتر در آن‌ها وجود دارد.
  • قابل حمل بودن: بسیاری از این پارتیشن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبک باشند و امکان حمل‌ونقل در آن‌ها لحاظ شده باشد.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: پارتیشن بندی نمایشگاه می‌تواند روشی مقرون‌به‌صرفه برای تقسیم فضا و ایجاد نمایشگاه‌های موقت باشد.
  • دوام: بسته به جنس بدنه، پارتیشن‌های نمایشگاهی می‌توانند از مقاومت بالایی برخوردار باشند.
  • مونتاژ و جداسازی آسان: نصب و جداسازی ساده اجزای مختلف این پارتیشن‌ها، امکان استفاده از آن‌ها را در فضاهای متنوع ایجاد کرده است.

blank

معایب پارتیشن‌های نمایشگاهی

معایب این پارتیشن‌ها در مقایسه با مزیت‌های‌شان چندان چشمگیر نیست و با انتخاب محصولی خوش‌ساخت و باکیفیت، با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شوید؛ اما به‌طورکلی، پارتیشن‌های نمایشگاهی ممکن است مانند پارتیشن‌های دائمی پایدار و محکم نباشند، به‌ویژه در مناطق پرتردد یا در محیط‌هایی با تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. همچنین عایق نبودن نکته دیگری است که باید به آن اشاره کرد. عایق‌بندی پارتیشن‌ نمایشگاهی در قیاس با جداکننده‌های دائمی بعضا کیفیت پایین‌تری دارند و ورود و خروج صدا و انرژی در آن‌ها بیشتر است. البته این مسئله در جداکننده‌های دوجداره رفع شده است.

تفاوت پارتیشن نمایشگاهی با دیگر انواع پارتیشن

پارتیشن‌های معمولی مانند پارتیشن‌هایی که در ادارات یا خانه‌ها استفاده می‌شوند، معمولا سازه‌های ثابتی هستند که قرار نیست مرتبا جابه‌جا یا تنظیم شوند. آن‌ها اغلب از موادی مانند، چوب، شیشه یا فلز ساخته می شوند و به‌عنوان جداکننده دائمی بین فضاها نصب می‌شوند.

از طرف دیگر، پارتیشن‌های نمایشگاهی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که موقتی و همه‌کاره‌تر باشند. آن‌ها اغلب در نمایشگاه‌های تجاری، گالری‌های هنری و دیگر فضاهایی نصب می‌شوند که به‌صورت دوره‌ای راه‌اندازی می‌شوند و دائما در حال تغییر و تحول‌اند. از نظر ساخت، پارتیشن‌های نمایشگاهی اغلب از مواد سبکی مثل PVC یا آلومینیوم ساخته می‌شوند تا در جابه‌جایی آن‌ها مشکل و دردسر خاصی ایجاد نشود.

کاربرد پارتیشن بندی نمایشگاه

پارتیشن نمایشگاهی باتوجه‌به قابلیت حمل و وزن سبکی که دارد، در فضاهای مختلفی برای رویدادهای غیردائمی کاربرد دارد؛ ازجمله:

  • غرفه‌بندی نمایشگاه‌ها و ایجاد دیواره‌های موقت
  • تقسیم فضا در موزه‌ها و گالری‌های هنری
  • تقسیم‌بندی فضای خرده‌فروشی‌ها، بازارهای روزانه، غرفه‌های تبلیغاتی در جشنواره‌ها و…
  • فضاسازی برای رویدادهای موقت در شرکت‌ها، دفاتر و موسسه‌ها، اتاق استراحت و اتاق سمینار

نصب و هزینه پارتیشن‌بندی نمایشگاه

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مزایای پارتیشن نمایشگاهی، نصب ساده و سریع آن است. بااین‌حال، این کار بسیار تخصصی است. برای نصب این نوع از جداکننده‌ها، از قطعات و اتصالات مختلفی استفاده می‌شود؛ درنتیجه، بهتر است برای سرپا کردن آن‌ها از افراد متخصص و صاحب تجربه کمک گرفته شود. محاسبه قیمت پارتیشن‌ها نیز براساس متراژ آن‌ها صورت می‌گیرد. همچنین عوامل دیگری مانند نوع جداکننده، جنس بدنه، هزینه نصب و… تغییر می‌کند؛ اما به‌طورکلی، ازآنجاکه امکان شخصی‌سازی در جداکننده‌های خودسازه بیشتر است، هزینه بیشتری برای آن صرف می‌شود.

blank

سخن پایانی

در این مقاله، به کارایی، انواع، شیوه نصب و هزینه پارتیشن نمایشگاهی پرداختیم. این پارتیشن‌ها در اقسام مختلف ساخته می‌شوند و در حوزه‌های گوناگونی از قبیل نمایشگاه‌های تجاری، گالری‌های هنری، موزه‌ها، دفاتر کار و… استفاده می‌شوند.

ارسال دیدگاه