آیا اشکال در کارتریج شیر اهرمی توکار باعث نگرانی است؟

شیرآلات توکار

یکی از موضوعاتی که احتمالاً در مورد شیرآلات توکار باعث نگرانی کاربران می شود ایرادات احتمالی آن است. به دلیل اینکه بخشی از شیر توکار در داخل دیوار قرار می گیرد نگرانی کاربران این است که برای کوچکترین اشکالی نیاز به شکافتن دیوار به وجود بیاید. از آنجا که کارتریج مهمترین بخش شیرآلات اهرمی توکار است، در این مقاله موضوع نگرانی کاربران در مورد تعمیر کارتریج شیر اهرمی و معایب شیر توکار بررسی شده است.

شیر توکار چیست؟

پیش از آنکه به معایب شیرآلات توکار و بحث به جا/نابه جا بودن نگرانی در مورد اشکالات کارتریج در شیرآلات توکار پرداخته شود بهتر است کمی با مکانیزم شیر توکار آشنایی بیشتری پیدا کنید. با اینکه قیمت شیر توکار بالاتر از مدل های روکار است اما این نوع شیرآلات هم زیباتر هستند و هم دردسر تمیزکاری کمتری به همراه می آورند.

شیرآلات توکار از انواع شیرآلات مدرن و مینیمال است که طرفداران بسیاری دارد. ساز و کار اصلی شیر توکار مانند بدنه مرکزی، بدنه دایورتر و… در عمق مشخصی از دیوار نصب می شود و تنها بخش قابل مشاهده بر روی دیوار پنل کنترل جریان و دمای آب است. این نوع شیرآلات ساختمانی به انواع شیر روشویی توکار، شیر توالت توکار، شیر حمام توکار و شیر ظرفشویی توکار دسته بندی می شود و در انواع طرح، رنگ و مدل عرضه می گردد. قیمت شیرآلات توکار نسبت به شیرآلات روکار بالاتر است و نصب آن پیچیده تر، امّا زیبایی بسیاری فراهم می آورد.

شیر روشویی توکار

شیرآلات توکار و اشکال در کارتریج شیر اهرمی

یکی از قطعاتی که در تمام شیرآلات اهرمی وجود دارد کارتریج یا مغزی است. کارتریج شیر اهرمی مرکز کنترل شیر به حساب می آید و اگر دچار مشکل شود عملکرد شیرآلات ایراد پیدا می کند. البته که با تعویض کارتریج مشکلات مربوط این قطعه به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف می شود.

کارتریج شیر اهرمی(Faucet Cartridge) قطعه ای در شیرآلات اهرمی (کارتریجی) است که کنترل دما و فشار آب را بر عهده دارد. کارتریج دارای یک دسته، دو سطح سرامیکی آب بندی شده روی هم و زائده های نگهدارنده کارتریج در جای خود است.

شیرآلات اهرمی توکار نیز دارای کارتریج است که شاید نیاز به تعمیر پیدا کند. به دلیل جدیدتر بودن مکانیزم شیرآلات توکار ممکن است جزئیات این مدل برای بسیاری به صورت کامل روشن نباشد و این موضوع باعث نگرانی های نا به جا در مورد تعمیر آن شود. یکی از نگرانی ها این است که برای برطرف کردن تمام اشکالات شیرآلات توکار نیاز به شکافتن دیوار وجود دارد. این موضوع فقط زمانی صحیح است که بخش های داخل دیوار شیرآلات توکار دچار مشکل شوند. اشکالات مربوط به کارتریج به راحتی و با بلند کردن دسته اهرمی از جای خود قابل برطرف کردن است؛ کاملاً مانند شیرآلات روکار. پس هیچگونه نگرانی ای بابت مشکلات کارتریج وجود ندارد.

در واقعیت تمام ایراداتی که مربوط به سیستم داخلی شیرآلات توکار است نیز، پیش از شروع سیمان کاری و کاشی کاری، به دقت بررسی و چک می شود. سیستم داخل دیوار 48 ساعت تحت فشار3 تا 6 بار گذاشته می شود تا از عدم نشتی و عملکرد درست اتصالات اطمینان حاصل گردد. در موارد بسیار نادری ممکن است نیاز به شکافتن دیوار وجود داشته باشد.

پس با وجود زیبایی و مدرن و مینیمال بودن شیر توکار معایب این مدل چیست؟

شیر حمام توکار

معایب شیر توکار

شیرآلات توکار در کنار زیبایی فوق العاده خود، ممکن است چند پیچیدگی نیز داشته باشند، که نمی توان لزوماً آن ها را عیب نام گذاشت. اما این پیچیدگی ها به شرح زیر هستند:

  • نصب و راه اندازی شیرآلات توکار به زمان بیشتر (جهت تست، سیمان کاری و کاشی کاری) و هزینه بالاتری نیاز دارد.
  • نصب شیرآلات توکار پیچیده تر است. برای نصب شیرآلات توکار حتماً باید از نصاب حرفه ای کمک بگیرید. به کمک یک راهنمای نصب شیرآلات می توانید شیرآلات روکار خود را در خانه نصب کنید، اما چون نصب شیرآلات توکار باید پیش از کاشی کاری انجام گیرد و نیاز به تراز کردن و تست وجود دارد قاطعانه توصیه می شود با نصاب با تجربه تماس بگیرید.
  • قیمت شیرآلات توکار بالاتر از شیرآلات معمولی است.

همانطور که بررسی شد بخشی از مکانیزم شیرآلات توکار داخل دیوار قرار می گیرد، که هم امتیاز اصلی در زیبایی شیر توکار است و هم محل نگرانی برای کاربران. شاید درصد بسیار پایینی از این نگرانی به جا باشد، چراکه نصاب قبل از پایان کار نصب تمام نکاتی که ممکن است منجر به دردسرهای احتمالی بعدی و شکافتن دیوار شود را تست می کند. مواردی مانند اشکال در کارتریح شیر اهرمی نیز به راحتی و مانند شیرآلات روکار با تعویض مغزی برطرف می شود. پس می توان این موضوع را از لیست معایب شیر توکار خط زد!

ارسال دیدگاه