اصلی ترین ابزار کوهنوردی که باید همراه خود داشته باشید (معرفی 11 مورد)

مهم ترین و ضروری ترین ابزار کوهنوردی

کوهنوردی ورزشی جذاب، پرطرفدار و سرشار از ماجراجویی است. فرقی ندارد که قرار است به صعودی چند ساعته بروید یا چند روزه، کوله‌پشتی شما باید حاوی یک سری لوازم کوهنوردی باشد. در این محتوا ضروری‌ترین و مهم‌ترین ابزار کوهنوردی را معرفی کرده و در مورد ضرورت وجود آن‌ها صحبت می‌کنیم. ابزاری که بدون حضور آن‌ها نباید درب کوله‌پشتی‌تان را ببندید.

11 مورد از اصلی ترین ابزار کوهنوردی که باید همراه خود داشته باشید

لوازم کوهنوردی موارد زیادی را شامل می‌شود، اما در این میان برخی از آن‌ها اهمیت ویژه‌تری دارند. نوع سفر، تعداد روزهای آن و آب و هوا برخی از عواملی هستند که روی انتخاب لوازم کوهنوردی تاثیر می‌گذارند. اما در این میان ابزاری هستند که حضورشان لازم و ضروری است. در این محتوا قرار است 11 مورد از اصلی‌ترین ابزار کوهنوردی را معرفی کنیم، پس همراه ما باشید.

  • جهت یاب ها

شما در مسیر کوهنوردی به نقشه و جهت یاب هم نیاز دارید تا علاوه بر اینکه جهت حرکت را به شما نشان دهد، کمک کند تا بتوانید مسیرهای آب، خروج اضطراری، کمپینگ و اردوگاه‌ها را به راحتی پیدا کنید. در این میان فقط به GPS اعتماد نکنید بلکه برای موارد اضطراری، حتما نقشه و جهت یاب هم به همراه داشته باشید.

  • چراغ پیشانی

اگر کوهنوردی شما بیشتر از 12 ساعت طول می‌کشد، یکی از لوازم کوهنوردی مهم، چراغ پیشانی یا هد لایت است. چراغ پیشانی یک لامپ سبک بوده که با چند بند، مانند کلاه روی سر قرار می‌گیرد. چراغ پیشانی کوهنوردی را انتخاب کنید که دارای پرتوهای نوری نقطه‌ای باشد و نور خروجی آن 100 لومن یا بیشتر باشد. چراغ پیشانی همچنین باید باتری با عمر طولانی داشته و قابلیت تنظیم نور را هم داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که همیشه در کوله پشتی خود چند باتری اضافه داشته باشید.

  • محافظ‌های نور آفتاب

یکی دیگر از ضروری‌ترین لوازم کوهنوردی، حفاظت‌کننده‌ها در برابر آفتاب هستند که شامل عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس محافظت‌کننده و کلاه می‌باشد. اگر از چشم در برابر آفتاب محافظت نکنید ممکن است دچار کوری موقت شوید، بنابراین حتی در زمستان و هوای برفی هم عینک آفتابی مخصوص به همراه داشته باشید. زیرا یکی از علل سردرد در کوهستان‌ برفی، دیدن حجم سفیدی پایان‌ناپذیر برف و یخ برای مدت طولانی و بدون عینک است. پوست را هم باید با انواع کرم ضد آفتاب در برابر سوختگی محافظت کنید. ضد آفتابی را انتخاب کنید که حداقل دارای SPF30 باشد.

  • کمک های اولیه

کوله پشتی کوهنوردی را بدون حضور کیف کمک‌های اولیه، از خانه خارج نکنید. کیف کمک‌های اولیه شما باید حاوی مواردی مانند دستمال و گاز استریل، قرص ضد درد و ضد حساسیت، قطره چشمی، مواد ضدعفونی کننده و چسب زخم باشد. اگر هم داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما آن‌ها را به همراه داشته باشید.

  • کفش مناسب

یکی از لوازم کوهنوردی که باید برای آن هزینه کنید، خرید کفش مناسب است. زیرا اساس کوهنوردی راه رفتن بوده و اینجاست که حضور یک کفش مناسب اهمیت پیدا می‌کند. کفش کوهنوردی استاندارد از آسیب دیدن پا جلوگیری می‌کند. کفش کوهنوردی را باید متناسب با فصل انتخاب کنید. برای مثال در فصول سرد، کفش شما باید عایق بوده و یخ‌شکن باشد تا از پا در برابر سرما محافظت کرده و همچنین از نفوذ رطوبت و سرما به پا جلوگیری کند. در تابستان هم باید کفشی را انتخاب کنید که در کنار محافظت و حمایت از پا، هوا به درستی در آن جریان داشته باشد.

کفش کوهنوردی و ضرورت آن در سفر کوهنوردی

  • چاقو

شما در کوهنوردی برای تهیه غذا، ترمیم وسایل و سایر ابزار کوهنوردی و همچنین برای موارد اضطراری، به چاقو نیاز دارید. چاقوها انواع مختلفی دارند، گاهی ممکن است فقط تاشو بوده یا پیچیده‎‌تر و شامل یک یا دو پیچ‌گوشتی مسطح، درب قوطی بازکن یا قیچی تاشو باشند. انتخاب چاقو هم به مسیری که قرار است بپیمایید، بستگی دارد، هر چه کوهنوردی شما طولانی‌تر باشد، به چاقوی مجهزتری نیاز دارید.

  • آتش زنه ها

یکی دیگر از لوازم کوهنوردی، آتش‌زنه‌ها هستند چون در مواقع ضروری یا تهیه غذا، باید امکانات مناسبی برای درست کردن آتش داشته باشید. فندک گزینه مناسبی برای درست کردن آتش است زیرا هم ضدآب بوده یا محافظ ضد آب دارد. کبریت معمولی به‌خاطر بسته‌بندی مقوایی و ضعیف آن، برای کوهستان مناسب نیست. آتش‌زنه به شما کمک می‌کند تا در شرایط ویژه مثل هوای مرطوب هم بتوانید آتش روشن کنید.

  • چادر کوهنوردی

اگر قصد شب‌مانی در کوه دارید، باید حتما چادر کوهنوردی به همراه داشته باشید. چادر کوهنوردی اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد. در بیشتر موارد کوهنوردان از چادر 3 فصل استفاده می‌کنند که سبک و مقرون به صرفه هستند. اما برای آب ‌و هوای متغیر و سرد بهتر است از چادر 4 فصل استفاده کنید زیرا از شما در برابر باد شدید و بارش برف محافظت می‌کند. چادر کوهنوردی باید سبک و ضد آب بوده و نصب آن هم آسان باشد.

  • غذای اضافی

اگر به سفرهای بیشتر از یک روز می‌روید یا در زمستان سفر می‌کنید، حتما غذایی بیشتر از یک روز را بردارید. زیرا ممکن است درگیر آب و هوای بد یا جراحت شوید و سفر شما زمان بیشتری طول بکشد. در این میان از برداشتن غذاهایی که فرآیند طولانی برای پخت و پز دارند، اجتناب کرده و غذاهایی پر انرژی و کم‌حجم مانند شکلات انرژی‌زا، خشکبار و انواع مغزها، میوه خشک یا گوشت خشک به همراه داشته باشید.

  • آب اضافی

آب از لوازم ضروری کوهنوردی است که همیشه باید مقداری آب اضافه هم به همراه داشته باشید، زیرا بدن بدون آب، زنده نمی‌ماند. برای اینکه بدانید چه مقدار آب نیاز دارید این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر افراد در فعالیت و دمای متوسط، در هر ساعت به نیم لیتر آب نیاز دارند که این میزان با توجه به دمای هوا، ارتفاع صعود و میزان فشار ممکن است تغییر کند. شما می‌توانید با روش‌های تصفیه آب در خارج از خانه، استفاده از فیلتر تصفیه کننده یا آب کردن برف، آب مورد نیازتان را در کوه تامین کنید.

  • لباس اضافی

اگر کوله‌پشتی‌تان هنوز جا دارد حتما چند لباس اضافه هم در آن قرار دهید. ممکن است شرایط آب و هوایی تغییر کرده، باران ببارد، لباستان پاره شده یا بادهایی سرد شروع به وزیدن کنند، اینجاست که وجود لباس اضافی به کارتان می‌آید. به عبارتی همیشه برای چند درجه هوای سردتر آماده باشید.

کلام آخر

کوهنوردی ورزشی است که باید با تجهیزات کامل، دانش کافی و آمادگی بدنی وارد آن شوید. شرایط آب و هوایی، تعداد روزهای سفر و مسافتی که قرار است بپیمایید، روی انتخاب لوازم کوهنوردی تاثیر می‌گذارند. ما در این محتوا 11 وسیله لازم و ضروری کوهنوردی را معرفی کردیم. چادر کوهنوردی، چراغ پیشانی، آب، غذا و لباس اضافه برخی از این تجهیزات ضروری هستند.

ارسال دیدگاه