انواع ترانزیستور | مهم‌ترین نکات برای خرید این قطعه پرکاربرد

خرید ترانزیستور

ترانزیستور؛ قطعه‌ای کاربردی در تجهیزات الکترونیکی

ترانزیستور یک دستگاه نیمه هادی است که در صورت استفاده، جریان یا ولتاژ الکتریکی را هدایت و عایق می‌کند. این قطعه همچنین در تولید و تقویت سینگنال‌های الکتریکی نقش دارد. بااین‌حال طیف متنوعی از این قطعات به بازار عرضه می‌شوند که متناسب با عملکردهایشان در انواع بردهای الکترونیکی و در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین شناخت انواع ترانزیستور و مهم‌ترین نکات برای خرید این قطعه، گام بلندی برای خرید قطعات اصل و باکیفیت است.

انواع ترانزیستور

ترانزیستورها قطعاتی هستند که باتکیه‌بر عملکرد مطلوبی که در هدایت جریان الکتریکی دارند، در بیشتر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بااین‌حال عملکرد ترانزیستور در دستگاه‌های مختلف متفاوت است و باید متناسب با نوع وسایل از ترانزیستور مناسب استفاده کرد.

انواع ترانزیستورها عبارت‌اند از:

  • ترانزیستور اتصال تک قطبی (FET)
  • ترانزیستور اتصال دو قطبی (BJT)
  • ترانزیستورهای دوقطبی گیت عایق
  • ترانزیستور شاتکی (Schottky Transistor)

ترانزیستور اتصال تک قطبی (FET)

ترانزیستورهای اتصال تک قطبی که معمولا به‌عنوان ترانزیستورهای اثر میدان (FET) شناخته می‌شوند؛ با مدیریت حرکت الکترون‌ها کار می‌کنند. این نوع از ترانزیستورها از اجزای دروازه، منبع و تخلیه تشکیل شده‌اند که به‌عنوان عنصر اصلی کنترل‌کننده جریان عمل می‌کنند. انواع ترانزیستورهای تک قطبی بر روی جریان بر اساس آرایش لایه سیلیکونی تاثیر می‌گذارند و به‌صورت گسترده در الکترونیک برای کاربردهای مختلف از جمله تقویت و سوئیچینگ استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع ترانزیستورهای تک قطبی و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

blank

ترانزیستور اثر میدان اتصال (JFET)؛ قطعه‌ای برای تقویت سیگنال‌های کم‌مصرف

ترانزیستور اثر میدان اتصال (JFET) به‌عنوان یک نوع ترانزیستور متمایز عمل می‌کند. عملکرد آن شامل تنظیم جریان بین پایانه‌های منبع و تخلیه از طریق تاثیر میدان الکتریکی می‌شود. با کمک این قطعات ولتاژ اعمال‌ شده به ترمینال گیت، عرض کانال رسانا را تنظیم کرده و جریان را کنترل می‌کند. ترانزیستور JFET که معمولا در پیش‌تقویت‌کننده‌های صوتی و نوسانگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، امپدانس ورودی بالایی را ارائه می‌دهد و بیشترین کاربرد آن در سناریوهای تقویت سیگنال است.

ماسفت (MOSFET)؛ پرکاربردترین نوع ترانزیستورهای FET

ترانزیستورهای اثر میدانی فلز-اکسید-نیمه هادی یا ترانزیستور ماسفت پرکاربردترین نوع FET در الکترونیک مدرن هستند. این قطعات یک دروازه فلزی دارند که توسط لایه‌ای نازک از اکسید (معمولا دی اکسید سیلیکون) از کانال نیمه هادی عایق شده‌اند. به‌طورکلی ماسفت‌ها در دو نوع اصلی به فروش می‌رسند: ماسفت‌های کانال N و ماسفت‌های کانال P.

ترانزیستور اتصال دو قطبی (BJT)

ترانزیستورهای اتصال دوقطبی (BJT) نوع رایجی از ترانزیستورها هستند که از سه بخش امیتر، پایه و کلکتور تشکیل شده‌اند. این قطعه به‌عنوان تنظیم‌کننده برای الکترون‌های مدار عمل می‌کند. ترانزیستورهای اتصال دو قطبی در سه نوع NPN، PNP و Diffusion در دسترس هستند که هر کدام از آن‌ها عملکردهای مختلفی دارند. بر همین اساس در ادامه به بررسی انواع ترانزیستورهای اتصال دو قطبی می‌پردازیم.

ترانزیستور P-N-P

عملکرد ترانزیستور P-N-P شبیه به یک ساندویچ با سه لایه است. دو لایه نان پر از الکترون و یک لایه در وسط با حفره. این آرایش به ترانزیستور اجازه می‌دهد تا نحوه جریان را کنترل کند. در داخل این ترانزیستور دو دیود کریستالی به صورت سری به هم متصل شده‌اند. این دیودها با عملکردی شبیه به دروازه، نحوه حرکت الکترون‌ها و حفره‌ها را در داخل ترانزیستور مدیریت می‌کنند.

ترانزیستور N-P-N؛ بهترین قطعه برای تقویت سیگنال‌های ضعیف

ترانزیستورهای N-P-N نیز شبیه به یک ساندویچ سه لایه با دو لایه نان پر از حفره و یک لایه غنی از الکترون در بین آن‌ها است. در این قطعه، الکترون‌ها از امیتر به قسمت دیگری به نام کلکتور حرکت می‌کنند. این حرکت جریان الکتریکی مورد نیاز ترانزیستور را برای انجام کار خود به وجود می‌آورد.

ترانزیستور Diffusion

ترانزیستور Diffusion یکی از انواع اولیه ترانزیستورهای پیوند دو قطبی (BJT) است. در این ترانزیستور، مواد نیمه هادی برای ایجاد مناطقی با انواع رسانایی مختلف، آلایش یا دوپ می‌شوند. این نواحی دوپ شده به‌عنوان امیتر، پایه و جمع‌کننده شناخته می‌شوند. امیتر، به شدت با ناخالصی‌های دهنده یا گیرنده دوپ شده است تا الکترون‌های اضافی (نوع N) یا حفره‌ها (نوع P) را ایجاد کند.

ترانزیستورهای دو قطبی گیت عایق (IGBT)

ترانزیستور دوقطبی گیت عایق (IGBT) یا ترانزیستور IGBT دارای ویژگی‌هایی از دو نوع مختلف ترانزیستور، یعنی ماسفت و ترانزیستورهای دوقطبی است. این قطعه کاربردهای فراوانی در سناریوهای پرقدرت مانند: درایوهای موتور و اینورترهای قدرت کاربردهای فراوانی دارد. ترانزیستورهای IGBT کارایی و سوئیچینگ قدرت کنترل‌شده را ارائه می‌دهند که در کاربردهایی ارزشمند هستند که نیاز به قابلیت‌های ولتاژ و جریان بالا دارند.

ترانزیستور دارلینگتون

ترانزیستور دارلینگتون، آرایش ویژه‌ای از دو ترانزیستور اتصال دو قطبی استاندارد است که به یکدیگر متصل شده‌اند. در این ترانزیستور، امیتر یکی به پایه ترانزیستور دیگری متصل می‌شود تا با ساخت ترانزیستور قوی‌تر بتوان جریان بسیار بیشتری را به وجود آورد. به‌ویژه در کاربردهایی که نیاز به تقویت جریان یا سوئیچینگ دارند، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند.

blank

ترانزیستور شاتکی (Schottky Transistor)

ترانزیستور شاتکی اصول یک دیود شاتکی و یک ترانزیستور دو قطبی را در یک دستگاه واحد ترکیب می‌کند. مانند دیود شاتکی، این نوع ترانزیستور به جای اتصال سنتی نیمه هادی-نیمه هادی، دارای یک اتصال فلز-نیمه هادی است. این اتصال فلزی نیمه هادی یک مانع شاتکی را به وجود می‌آورد که افت ولتاژ کمتری دارد و از ویژگی‌های سوئیچینگ سریع‌تر در مقایسه با اتصال P-N برخوردار است.

راهکارهای خرید بهترین ترانزیستور

ترانزیستورها قطعاتی کاربردی هستند که در صورت عدم توجه به کیفیت آن‌ها، عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. با توجه به تعدد مراکز فروش، وجود محصولات تقلبی، ارائه اطلاعات نادرست و عدم شناخت کیفیت محصولات، توصیه می‌کنیم ترازنیستور را از مراکزی بخرید که به‌صورت اختصاصی به فروش قطعات الکترونیکی می‌پردازند.

بر همین اساس مهم‌ترین نکات خرید بهترین ترانزیستورها عبارت‌اند از:

  • بررسی دقیق مشخصات فنی ترانزیستور
  • بررسی پارامترهای کلیدی مانند ولتاژ و جریان کاری، توان تحملی و سرعت سوئیچینگ
  • توجه به بسته‌بندی و نوع مونتاژ
  • استفاده از تجهیزات تست ترانزیستور
  • بررسی اصالت قطعه
  • خرید ترانزیستور از فروشگاه‌های معتبر
  • توجه به کیفیت و برند ترانزیستور
  • انواع ترانزیستور

بای بست الکترونیک؛ معتبرترین مرجع برای خرید انواع ترانزیستور

اگر به دنبال یک مجموعه معتبر در زمینه خرید انواع ترانزیستور هستید، بای بست الکترونیک بهترین گزینه است. این مجموعه با برخورداری از تجربه بالا در زمینه فروش قطعات الکترونیک، طیف متنوعی از محصولات را به فروش می‌رساند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه سر بزنید.

ارسال دیدگاه