وقتی هنگام رانندگی صدایی نامتعارف از خودرو شنیده میشود، ذهن بسیاری از رانندهها در وهله اول بهسمت خرابی موتور میرود. این در حالی است که همواره مشکل مربوط به قطعات موتوری نیست. بلکه گاهی اوقات صدای چرخ خودرو است که بهگوش میرسد. اهمیت سلامت چرخها بهخصوص در رانندگی با سرعت بالا، ایجاب میکند که نسبت به علت صدا دادن چرخ ماشین حساسیت زیادی به خرج دهید.
علت صدا دادن چرخ ماشین
گاهی اوقات علت صدا دادن چرخ خودرو، موضوع نگران کنندهای نیست. مثلا لاستیکهای نو معمولا تا چند کیلومتر ممکن است صدای نامتعارفی را در پی داشته باشند که کاملا طبیعی است. همچنین هنگام پارک کردن خودرو در پارکینگها با کف سرامیک یا سنگ نیز احتمال صدا دادن لاستیکها در اثر سایش با کف وجود دارد.
در این مطلب ما صرفا روی مواردی تمرکز میکنیم که میتوانند نشانه بروز مشکل در خودرو باشند. در وهله اول بهتر است لیست کاملی از دلایل صدا دادن چرخهای ماشین را ارائه کنیم:
-
خرابی کلگی پلوس
-
خرابی لنت ترمز
-
خرابی دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل
-
بالانس نبودن چرخها
-
شرایط آبوهوایی
-
جنس، سایز و نوع آج لاستیک
-
خرابی بلبرینگ چرخها
-
خرابی کاسه چرخ
-
کم بودن باد لاستیک ماشین
علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام حرکت
گاهی اوقات بدون آنکه فرمان خودرو را بچرخانید، شاهد صدای غیرعادی چرخها هستید. علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام حرکت را میتوان در موارد زیر جستجو کرد.
خرابی لنت ترمز ماشین
وقتی لنت ترمز ماشین کثیف باشد یا اینکه اصطلاحا تمام شود، هنگام ترمز گرفتن در طول رانندگی، صدایی شبیه به سوت را از سمت چرخها خواهید شنید. این صدا ممکن است از چرخهای جلو یا عقب به گوش برسد. پیشنهاد میکنیم قبل از آنکه مشکل جدی در سیستم ترمز خودرو ایجاد شود، برای تمیز یا تعویض کردن لنت به تعمیرگاه مراجعه کنید.
جنس، سایز و نوع آج لاستیک
مواد اولیه بهکاررفته در تولید لاستیک، تنها روی عمر مفید آن تاثیرگذار نیست. بلکه گاهی اوقات علت صدا دادن چرخ ماشین نیز هستند. کائوچو یکی از مواد اولیه تشکیل دهنده لاستیک است. هرچه مقدار این ماده در لاستیک بیشتر باشد، موجب نرمتر شدن آن میشود. در مقابل کم بودن این ماده، سفتی لاستیک را در پی دارد. موضوعی که باعث میشود حین حرکت صدایی بیشتری از لاستیکها بهگوش برسد.
موضوع مهم بعدی نوع آج لاستیک است. در لاستیکهای با آج دارای شکل خاص و شیار عمیق، معمولا شاهد مقدار سر و صدا بهخصوص در کیلومترهای ابتدایی رانندگی خواهید بود. از سویی دیگر تجربه نشان داده که هر چه سایز لاستیک بزرگتر باشد، احتمال ایجاد سر و صدا حین حرکت از سوی آن بیشتر است.
خرابی بلبرینگ چرخ ماشین
بلبرینگ چرخ یکی از مهمترین قطعات چرخ خودرو بهشمار میرود. این قطعه چرخ را به دیفرانسیل متصل میکند. شکل ظاهری بلبرینگ چرخ شبیه به یک حلقه فلزی است. درون این حلقه نیز گلولههای مخروطی شکل در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. عملکرد صحیح بلبرینگ در کاهش اصطکاک بین چرخ و دیفرانسیل و همچنین حرکت روان خودرو نقش کلیدی دارد. مهمترین دلیل صدا دادن چرخ جلو ماشین حین حرکت، خرابی بلبرینگ چرخ است.
خرابی کاسه چرخ خودرو
کاسه چرخ، یک قطعه چدنی است که به شکل استوانهای طراحی میشود. وقتی ترمز میگیرید، لنت بهصورت مستقیم با کاسه چرخ درگیر میشود. بر این اساس کاسه چرخ است که سرعت چرخش لاستیکها را کاهش میدهد. علاوه بر آن مجموعه چرخ خودرو روی کاسه سوار میشوند. ممکن است که علت صدا دادن چرخ عقب ماشین یا جلو، خرابی کاسه چرخ خودرو باشد.
شرایط آب و هوایی
گرمای بیش از حد روی عملکرد لاستیک خودروها هم تاثیر منفی میگذارد. آفتاب داغ سطح آسفالت را تا حد زیادی چسبنده میکند. این موضوع باعث میشود که در اثر اصطکاک بین لاستیک و سطح آسفالت، شاهد تولید حرارت بهمراتب بیشتری باشید. در نتیجه احتمال اینکه لاستیکها بهصدا بیفتند، زیاد است. اساسا توصیه میشود برای جلوگیری از آسیب دیدن ماشین، از رانندگی طولانی مدت در دمای بالا بهخصوص در زیر نور آفتاب خودداری کنید.
علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام دور زدن
در مواقعی وقتی قصد دور زدن دارید یا سر پیچ معابر مسیر خود را تغییر میدهید، صدای چرخها بهگوش میرسد. علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام دور زدن یکی از موارد زیر است.
خرابی کلگی پلوس
همانطور که میدانید انتقال نیروی دورانی از دیفرانسیل به چرخها توسط پلوس صورت میگیرد. پلوس تنها با چرخهای متحرک خودرو درگیر میشود. بنابراین بسته به محل قرارگیری دیفرانسیل، ممکن است پلوس در تماس با چرخهای جلو یا عقب باشد. کلگی یا سر پلوس این قطعه را به چرخ ماشین متصل میکند.
این قطعه به صورت پیچشی دوران میکند. ضمن اینکه حالت نرم دارد تا هنگام دور زدن، در اثر فشاری که به آن وارد میشود، نشکند. در عین حال خرابی این قطعه باعث میشود تا انتقال نیرو بین دیفرانسیل و چرخ مختل شود. در این حالت اگر خودرو دیفرانسیل جلو باشد، هنگام دور زدن شاهد صدا دادن چرخ جلو خودرو خواهید بود.
خرابی دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل
دنده هرزگرد یا دیشلی یکی از دندههای دیفرانسیل است که حالت مخروطی شکل دارد و با استفاده از یک شفت به هوزینگ متصل میشود. این چرخ دنده وظیفه دارد هنگام تغییر مسیر خودرو، با تنظیم نسبت حرکت چرخها، تعادل خودرو را حفظ کند. گاهی اوقات احتمال شکستن این چرخ دنده وجود دارد؛ هر چند که اتفاق خیلی رایج نیست. در عین حال شکستن این دنده نیز میتواند علت صدا دادن چرخ سمت راننده یا شاگرد هنگام دور زدن باشد.
بالانس نبودن چرخها
بالانس نبودن چرخها نیز میتواند علت صدا دادن چرخ ماشین باشد. این موضوع بعضا نشان دهنده مشکل در جلوبندی خودرو است. بهخصوص اگر در فواصل زمانی کوتاه نیاز به بالانس کردن چرخها داشته باشید. در هر صورت وقتی چرخهای خودرو از حالت تنظیم خارج میشوند، لاستیکها اصطلاحا حالت پلکانی پیدا میکنند. این موضوع باعث میشود که بهخصوص هنگام چرخاندن فرمان، صدایی از ناحیه چرخها به گوش برسد.
کم باد بودن لاستیک خودروها
میزان باد لاستیک هم میتواند دلیل صدا دادن چرخ ماشین باشد. وقتی باد لاستیک خودرو کم باشد، چسبندگی آن به سطح جاده بیشتر میشود. بنابراین طبیعی است که بخشی از اصطکاک لاستیک با سطح جاده بهصورت صدا ظاهر شود. این اتفاق بهخصوص هنگام دور زدن بیشتر به چشم میآید.
منبع: hamrah-mechanic.com/mag/reason-for-the-sound-of-car-wheels/