بهترین زمان تخلیه چاه فاضلاب و نشانه های پر شدن چاه

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

در ساختمان هایی که به فاضلاب شهری متصل نیستند، تخلیه چاه در زمان مناسب اهمیت بالایی دارد. چون تخلیه نشدن آن در زمان مناسب در نهایت منجر به بالا زدن چاه و گاهی ریزش آن می شود. چاه های فاضلاب دارای ظرفیت مشخصی هستند و بعد از پر شدن چند نشانه دارند. باشناخت این نشانه ها می توان قبل از بالا زدن چاه نسبت به تخلیه آن اقدام کرد. در ادامه زمان مناسب برای تخلیه چاه فاضلاب و نشانه های پر شدن آن را معرفی خواهیم کرد.

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

با توجه به محدود بودن ظرفیت چاه فاضلاب، با گذشت زمان پر شده و باید نسبت به تخلیه آن اقدام شود. اما سوال این است که از کجا متوجه شویم چاه فاضلاب پر شده و نیاز به تخلیه دارد؟ چند نشانه مهم در چاه های فاضلاب پر شده وجود دارد که عبارتند از:

بوی بد فاضلاب

یکی از اولین و بارزترین نشانه‌های پر شدن چاه فاضلاب، انتشار بوی بد فاضلاب در اطراف محل چاه و  حتی داخل ساختمان است. این بو به دلیل تجزیه مواد آلی در فاضلاب راکد در چاه ایجاد می‌شود. بعد از پر شدن چاه، فاصله فاضلاب از دهانه چاه کاهش یافته و به همین دلیل گازهای سپتیک براحتی به بیرون انتقال پیدا می کنند. البته بوی بد فاضلاب دلایل زیادی دارد و یکی از آنها پر شدن چاه است. در نتیجه بهتر است به سایر نشانه ها نیز توجه داشته باشید.

کند شدن تخلیه فاضلاب

اگر مشاهده می‌کنید که آب در سینک ظرفشویی، حمام، توالت و  سایر  لوله‌های فاضلاب به آرامی تخلیه می‌شود، احتمالاً چاه فاضلاب پر شده است.  این موضوع به دلیل عدم فضای کافی برای جذب فاضلاب در چاه رخ می‌دهد. اگر شیب لوله کشی فاضلاب استاندارد باشد و به تازگی با کم شدن سرعت پایین رفتن آب از چاه مواجه شده اید، یکی از دلایل آن پر شدن چاه است.

توجه داشته باشید که پایین بودن سرعت پایین رفتن آب در چاه می تواند به دلیل گرفتگی لوله ها باشد. در این شرایط نیاز به تخلیه نیست و باید از خدمات شرکت لوله بازکنی استفاده کنید.

بالا زدن فاضلاب

در موارد شدیدتر، ممکن است فاضلاب از  کف شورها، توالت و سایر منافذ به بیرون بالا بزند. این موضوع نشان دهنده پر شدن کامل چاه  فاضلاب  و نیاز فوری به تخلیه آن است. بدون شک تجربه مشاهده این صحنه خوشایند نیست، به همین دلیل بهتر است قبل از بالا زدن آب از چاه نسبت به تخلیه آن اقدام کنید.

بالا زدن فاضلاب

نم و رطوبت اطراف چاه فاضلاب

اگر  مشاهده  می‌کنید  که  اطراف  محل  چاه  فاضلاب  نم دار و خیس شده  است، ممکن است فاضلاب از چاه نشتی داشته باشد. این نشتی  می‌تواند به علت ترک خوردن  دیواره چاه یا پرشدن آن رخ دهد.

رشد گیاهان در اطراف چاه فاضلاب

رشد غیرعادی  یاهان، بویژه گیاهان آبزی، در  اطراف محل چاه فاضلاب می‌تواند نشان دهنده نشتی فاضلاب از چاه  باشد. آب فاضلاب می‌تواند  مواد مغذی مورد نیاز رشد این گیاهان را فراهم کند.

شنیدن صدای قل قل آب از لوله‌های فاضلاب

اگر  هنگام  استفاده  ریختن آب در چاه فاضلاب صدایی شبیه به قل قل از آن به گوش می رسد، می تواند به دلیل پر شدن چاه باشد.

بهترین زمان تخلیه چاه فاضلاب

دقت داشته باشید که اگر تخلیه چاه و فاضلاب در زمان مناسب انجام نشود، احتمال ریزش چاه را افزایش می دهد. بهترین زمان برای تخلیه چاه قبل از پر شدن کامل و بالا زدن آن است. اگر از آخرین مرتبه تخلیه چاه زمان زیادی گذشته و با نشانه های چاه های پر شده مواجه شده اید، بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشاورت کنید. شرکت های تخلیه چاه بعد از بازرسی می توانند تشخیص دهند که آیا چاه پر است یا خیر؟

بهترین زمان تخلیه چاه فاضلاب

چرا چاه فاضلاب زود پر می شود؟

چاه های فاضلاب دارای ظرفیت مشخصی هستند که در زمان حفر تعیین می شود. با توجه به تعداد افراد ساکن در ساختمان و نوع کاربری بنا ظرفیت چاه محاسبه می شود. اما برخی از چاه ها زودتر از موعد پر می شوند! چند دلیل عمده برای پر شدن سریع چاه فاضلاب وجود دارد که عبارتند از:

مصرف بالای آب

اگر میزان مصرف آب در ساختمان شما بالا باشد، به طبع حجم فاضلاب تولیدی نیز افزایش می‌یابد و چاه زودتر پر می‌شود. این امر به خصوص در مواردی که از آب به طور بی‌رویه برای مصارف غیرضروری مانند شستشوی حیاط، آبیاری باغچه و یا پر کردن استخر استفاده می‌شود، صدق می‌کند.

ورود آب باران به چاه

اگر ناودانی‌ها و زهکش‌های ساختمان به درستی لوله‌کشی نشده باشند، آب باران می‌تواند به جای هدایت به بیرون، وارد چاه فاضلاب شود. این امر نه تنها باعث زودتر پر شدن چاه می‌شود، بلکه کیفیت فاضلاب را نیز به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به گرفتگی لوله‌ها شود.

نوع خاک اطراف چاه فاضلاب

نوع خاک محل احداث چاه فاضلاب نیز می‌تواند در سرعت پر شدن آن نقش داشته باشد. خاک‌های نفوذپذیر مانند ماسه و شن اجازه می‌دهند تا فاضلاب به راحتی جذب خاک شود و چاه دیرتر پر شود. در مقابل، خاک‌های غیرنفوذپذیر مانند رس و گِل قدرت جذب فاضلاب را کاهش می‌دهند و باعث زودتر پر شدن چاه می‌شوند.

حجم نامناسب چاه

اگر حجم چاه فاضلاب متناسب با تعداد ساکنین و میزان مصرف آب ساختمان نباشد، زودتر پر می‌شود. برای محاسبه حجم مناسب چاه فاضلاب، باید به عوامل مختلفی مانند تعداد ساکنین، متوسط مصرف آب روزانه و نوع خاک منطقه توجه شود.

عدم تخلیه منظم چاه

اگر چاه فاضلاب به طور منظم تخلیه نشود، فاضلاب در آن انباشته می‌شود و چاه زودتر پر می‌شود. توصیه می‌شود که چاه فاضلاب در فواصل منظم یعنی حدود هر 6 ماه تا 1 سال یکبار تخلیه شود. یکی از دلایل ریزش چاه فاضلاب عدم تخلیه آن در زمان مناسب است. به همین دلیل باید در زمان مناسب این اقدام انجام شود.

وجود مواد نامناسب در فاضلاب

ریختن مواد چرب و روغنی، مواد شیمیایی و مواد جامد درست به داخل فاضلاب می‌تواند به گرفتگی لوله‌ها و زودتر پر شدن چاه منجر شود.

برای جلوگیری از این موضوع، باید از ریختن این مواد در فاضلاب خودداری کنید. علاوه براین لایه های چربی در جداره و کف چاه ظرفیت آن را کاهش داده و باعث زود پر شدن آن می شود.

جمع بندی

در صورت کم شدن سرعت پایین رفتن آب در چاه، بوی بد فاضلاب، شنیدن صدای قل قل از فاضلاب و رشد گیاهان و زیاد شدن حشرات اطراف چاه بهتر است نسبت به تخلیه چاه اقدام شود. چون این موارد نشان دهنده پر شدن چاه فاضلاب است. در صورت تخلیه نشدن به موقع چاه فاضلاب به مرور نه تنها با بالا زدن آب از چاه مواجه خواهید شد، بلکه احتمال ریزش چاه نیز وجود دارد.

ارسال دیدگاه