تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام در تهرانپارس

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام در تهرانپارس

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام در تعمیرگاه گیربکس ایران با ضمانت یکساله توسط کارشناسان خبره انجام می‌شود.

ام وی ام (MVM) برند خودرویی متعلق به شرکت چری چین است که در ایران توسط شرکت مدیران خودرو عرضه می‌شود. این خودروها در دسته‌های مختلف مانند کراس‌اوور، سدان و هاچ‌بک به بازار عرضه می‌شوند. ام وی ام به دلیل قیمت مناسب و امکانات خوب در بازار ایران محبوبیت پیدا کرده است. مدل‌های مشهور این برند شامل MVM X22، MVM X33 و MVM 315 هستند.

گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده در خودروهای MVM توسط شرکت‌های مختلف، از جمله چری (Chery) چین، طراحی و تولید می‌شوند. این گیربکس‌ها از نوع‌های مختلفی مانند CVT (انتقال پیوسته متغیر)، AMT (گیربکس دستی اتوماتیک‌شده) و AT (گیربکس اتوماتیک سنتی) هستند که در مدل‌های مختلف این برند به کار می‌روند. هر کدام از این نوع‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در ادامه به توضیح کامل این انواع گیربکس‌ها می‌پردازم:

1. گیربکس اتوماتیک سنتی (AT)

این نوع گیربکس در برخی از مدل‌های ام وی ام به کار می‌رود و معمولاً از تکنولوژی هیدرولیک و مکانیکی برای تغییر دنده‌ها استفاده می‌کند. گیربکس اتوماتیک سنتی به طور خودکار دنده‌ها را بر اساس شرایط رانندگی (سرعت، شتاب و نیاز به قدرت) تغییر می‌دهد.

مزایا:

  • تغییر دنده نرم و بی‌صدا.
  • دوام بالا در شرایط معمولی.
  • راحتی در رانندگی، به خصوص در ترافیک‌های شهری.

معایب:

  • مصرف سوخت نسبتاً بالاتر به دلیل اتلاف انرژی در تبدیل قدرت موتور به چرخ‌ها.

2. گیربکس CVT (انتقال پیوسته متغیر)

این نوع گیربکس در برخی از مدل‌های جدیدتر MVM مانند X22 Pro و X55 استفاده می‌شود. گیربکس CVT به جای چرخ‌دنده‌های سنتی، از یک سیستم پولی و تسمه استفاده می‌کند که به طور مداوم نسبت دنده را تغییر می‌دهد.

مزایا:

  • راندمان سوخت بهتر به دلیل کارکرد در دور موتور بهینه.
  • حرکت پیوسته و بدون توقف‌های ناگهانی بین دنده‌ها.
  • شتاب‌گیری بهتر در برخی شرایط.

معایب:

  • حس رانندگی به شکل یکنواخت‌تر است و ممکن است به برخی رانندگان حس عدم قدرت‌دهی در شتاب‌گیری‌های سریع را بدهد.
  • هزینه تعمیرات بیشتر نسبت به گیربکس‌های سنتی.

3. گیربکس AMT (گیربکس دستی اتوماتیک‌شده)

در برخی از مدل‌های MVM مانند 315 از گیربکس AMT استفاده می‌شود. این گیربکس در واقع یک گیربکس دستی است که به صورت خودکار کنترل می‌شود. سیستم AMT دنده‌ها را بدون نیاز به پدال کلاچ تغییر می‌دهد، اما همچنان ساختار داخلی مشابه گیربکس دستی دارد.

مزایا:

  • مصرف سوخت مناسب‌تر نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک سنتی.
  • هزینه تولید و نگهداری کمتر نسبت به CVT و AT.

معایب:

  • تغییر دنده ممکن است به نرمی گیربکس‌های اتوماتیک سنتی نباشد.
  • در بعضی شرایط ممکن است با تاخیر در تعویض دنده مواجه شود.

عملکرد گیربکس اتوماتیک در ام وی ام

گیربکس‌های اتوماتیک ام وی ام به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ترکیبی از راحتی، راندمان سوخت و کارایی را ارائه دهند. مدل‌هایی که دارای گیربکس CVT هستند، بیشتر برای رانندگی شهری و روزمره مناسب هستند، زیرا این گیربکس‌ها باعث مصرف کمتر سوخت می‌شوند و تجربه‌ای نرم‌تر در تغییر دنده‌ها ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، گیربکس‌های AT برای کسانی که به دنبال قدرت و پایداری بیشتر هستند، مناسب‌ترند.

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک ام وی ام

  • نوسان در عملکرد: ممکن است گیربکس‌های CVT در برخی شرایط خاص، به خصوص در سربالایی‌ها یا تحت فشار بالا، دچار نوسان در تغییر دنده شوند.
  • حرارت بالا: گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل فشار بیشتر بر روی قطعات ممکن است در شرایط رانندگی طولانی یا شدید، دچار داغ شدن بیش از حد شوند که نیاز به سیستم خنک‌کننده قوی‌تری دارند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری: به خصوص در گیربکس‌های CVT و AMT، هزینه تعمیرات و نگهداری ممکن است نسبت به گیربکس‌های دستی بیشتر باشد.

گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای MVM با توجه به نوع خودرو و نیازهای مشتریان، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بهترین ترکیب بین راحتی، کارایی و مصرف سوخت را ارائه دهند. انتخاب نوع گیربکس مناسب به سبک رانندگی و نوع استفاده از خودرو بستگی دارد، اما به طور کلی گیربکس‌های اتوماتیک این برند به دلیل عملکرد خوب و طراحی بهینه، محبوبیت بالایی دارند.

blank

خرابی‌های گیربکس اتوماتیک در خودروهای MVM

خرابی‌های گیربکس اتوماتیک در خودروهای MVM شامل مشکلات متعددی می‌شود که هرکدام از آن‌ها ممکن است ناشی از دلایل مختلفی باشد. این مشکلات معمولاً شامل سر و صدای غیرعادی، لرزش یا تپش هنگام تغییر دنده، گیرکردن در یک دنده، داغ شدن بیش از حد گیربکس، و روغن‌ریزی است. هر یک از این خرابی‌ها به دلایل خاصی رخ می‌دهند و نیاز به بررسی و تعمیرات تخصصی دارند.

1. خرابی‌های رایج گیربکس اتوماتیک MVM

الف) سر و صدای غیرعادی

این مشکل معمولاً ناشی از فرسودگی یا خرابی قطعات داخلی گیربکس مانند چرخ‌دنده‌ها است و در شرایط مختلفی مانند تغییر دنده یا حرکت با سرعت بالا رخ می‌دهد.

علل:

  • کمبود روغن گیربکس یا استفاده از روغن نامناسب.
  • ساییدگی یا شکستگی قطعات داخلی گیربکس.

راهکار:

  • بررسی و تعویض روغن گیربکس.
  • تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده.

ب) لرزش یا تپش هنگام تغییر دنده

این مشکل اغلب در گیربکس‌های CVT یا AMT دیده می‌شود و ناشی از عملکرد نامنظم سیستم تعویض دنده یا خرابی در قطعات مکانیکی است.

علل:

  • خرابی یا فرسودگی کلاچ.
  • مشکلات در واحد کنترل گیربکس (TCU) یا نرم‌افزار آن.

راهکار:

  • تعویض یا تعمیر قطعات کلاچ.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزار یا تعمیر TCU.

پ) گیرکردن در یک دنده یا عدم تعویض دنده

یکی از مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک این است که خودرو در یک دنده گیر می‌کند یا نمی‌تواند به دنده بعدی منتقل شود.

علل:

  • خرابی شیرهای برقی (Solenoids) که وظیفه کنترل فشار روغن برای تغییر دنده را دارند.
  • مشکلات الکترونیکی یا سیم‌کشی در واحد کنترل گیربکس.

راهکار:

  • تعمیر یا تعویض شیرهای برقی.
  • بررسی و تعمیر سیم‌کشی‌ها یا واحد کنترل گیربکس.

ت) داغ شدن بیش از حد گیربکس

داغ شدن گیربکس می‌تواند باعث خرابی‌های شدیدتر شود و معمولاً در شرایط رانندگی طولانی یا در محیط‌های گرم رخ می‌دهد.

علل:

  • کمبود یا کهنگی روغن گیربکس.
  • خرابی سیستم خنک‌کننده گیربکس.

راهکار:

  • تعویض روغن گیربکس.
  • تعمیر یا تعویض رادیاتور و سیستم خنک‌کننده گیربکس.

ث) روغن‌ریزی از گیربکس

این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی کاسه‌نمدها یا شکستگی محفظه گیربکس باشد که در صورت عدم توجه می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود.

علل:

  • خرابی درزگیرها و کاسه‌نمدها.
  • ترک‌خوردگی یا آسیب‌دیدگی محفظه گیربکس.

راهکار:

  • تعویض کاسه‌نمدها و درزگیرها.
  • تعمیر محفظه گیربکس یا تعویض آن در صورت نیاز.

2. علل خرابی گیربکس اتوماتیک MVM

الف) استفاده از روغن نامناسب یا کهنه

یکی از اصلی‌ترین علل خرابی‌های گیربکس اتوماتیک، استفاده از روغن نامناسب یا تعویض نکردن به موقع آن است. روغن گیربکس باید به طور منظم تعویض شود تا از عملکرد صحیح قطعات و جلوگیری از سایش و گرمای بیش از حد جلوگیری شود.

ب) عدم نگهداری مناسب

گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل پیچیدگی بیشتر نسبت به گیربکس‌های دستی، نیاز به نگهداری دقیق‌تری دارند. این شامل بررسی منظم سطح روغن، تعویض به‌موقع روغن و فیلترها و همچنین توجه به علائم خرابی مانند صداهای غیرعادی یا عملکرد نامنظم است.

پ) خرابی‌های الکترونیکی

بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک MVM از واحدهای کنترل الکترونیکی (TCU) استفاده می‌کنند که وظیفه مدیریت فرآیند تغییر دنده‌ها را دارند. هر گونه اختلال در سیستم الکترونیکی یا سیم‌کشی‌ها می‌تواند باعث خرابی یا عملکرد نامنظم گیربکس شود.

ت) رانندگی تحت فشار بالا

رانندگی مداوم در شرایط سخت، مانند ترافیک سنگین، جاده‌های کوهستانی یا استفاده از خودرو در آب و هوای گرم، می‌تواند باعث فشار مضاعف بر گیربکس و خرابی زودهنگام آن شود.

3. راهکارها و توصیه‌های نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک MVM

الف) تعویض به‌موقع روغن گیربکس

تعویض روغن گیربکس یکی از اصلی‌ترین اقدامات نگهداری است که می‌تواند عمر گیربکس را افزایش دهد. توصیه می‌شود که طبق دفترچه راهنمای خودرو و در فواصل زمانی تعیین‌شده روغن گیربکس تعویض شود.

ب) بررسی سیستم خنک‌کننده گیربکس

گیربکس‌های اتوماتیک به سیستم خنک‌کننده وابسته هستند تا از داغ شدن بیش از حد جلوگیری کنند. بررسی منظم وضعیت رادیاتور و سیستم خنک‌کننده، به‌خصوص در شرایط آب و هوایی گرم، می‌تواند از خرابی‌های جدی جلوگیری کند.

پ) چک کردن علائم اولیه خرابی

رانندگان باید به علائم اولیه مانند تغییرات در نحوه تعویض دنده‌ها، صداهای غیرعادی یا لرزش خودرو توجه کنند. هر گونه تغییر در عملکرد گیربکس باید به سرعت بررسی و تعمیر شود تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری شود.

ت) انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم

سرویس‌های دوره‌ای که شامل بررسی وضعیت عمومی گیربکس، فیلترها و سیستم‌های الکترونیکی آن است، می‌تواند از خرابی‌های زودرس جلوگیری کند. این سرویس‌ها باید توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود.

4. هزینه‌های تعمیر گیربکس اتوماتیک MVM

تعمیر گیربکس اتوماتیک معمولاً هزینه‌بر است، به خصوص اگر قطعات اصلی مانند کلاچ‌ها یا شیرهای برقی نیاز به تعویض داشته باشند. همچنین، گیربکس‌های CVT و AMT به دلیل پیچیدگی‌های بیشتر، ممکن است هزینه‌های تعمیر بالاتری داشته باشند. به همین دلیل، نگهداری پیشگیرانه می‌تواند در طولانی مدت هزینه‌ها را کاهش دهد.

blank

تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران در تهرانپارس

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام در تعمیرگاه گیربکس ایران با ضمانت یکساله توسط کارشناسان خبره انجام می‌شود.
بهره‌مندی از نیروی متخصص، باتجربه، کارآزموده و حرفه‌ای، استفاده از ابزار و دستگاه‌های مدرن و به‌روز در امر تعمیر، تعویض و سرویس گیربکس اتوماتیک، ارائه خدمات با ضمانت‌نامه معتبر، تنها بخشی از مزیت‌های تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران نسبت به سایر مراکز تعمیر گیربکس هستند.

برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در شرق تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پیمان عزیزخانی: 09129004486
وبسایت: iran-gearbox.com
https://iran-gearbox.com/mvm/

ارسال دیدگاه