تفاوت لامپ هدلایت و لامپ های هالوژن خودرو

لامپ هدلایت خودرو ونو پارت

در این مقاله، ما مزایا و معایب آنها را بررسی خواهیم کرد و این دو نوع لامپ چراغ جلو را به طور عمیق با هم مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید تعیین کنید کدام گزینه برای نیازهای شما بهترین است.

لامپ‌های هدلایت LED در مقابل چراغ‌های هالوژن! تفاوت در چیست؟

هنگام تصمیم‌گیری بین لامپ‌های هالوژن در مقابل لامپ‌های چراغ‌های LED یا همان نسل جدید لامپ‌های هدلایت‌ خودرو، به لامپ‌های اصلی در مقابل به جدیدترین و بهترین‌ها خواهید رسید. لامپ‌های هالوژنی برای سال‌های قبل به فناوری قدیمی متکی بوده‌اند، در حالی که لامپ‌های چراغ‌های LED جدید برای کارایی بالاتر، حول تجهیزات الکترونیکی پیشرفته حالت جامد ساخته شده‌اند. هر دو کار را انجام می‌دهند، اما تفاوت‌های مشخصی وجود دارد که باید قبل از خرید بررسی کنید.
در این مقاله، ما مزایا و معایب آن‌ها را بررسی و این دو نوع لامپ چراغ جلو را به طور عمیق با هم مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید تعیین کنید کدام گزینه برای نیازهای شما بهترین است.

لامپ‌های LED چراغ جلو چیست؟

برخلاف لامپ‌های هالوژن قدیمی با رشته‌های نارنجی درخشان، لامپ‌های LED از فناوری LED (دیود ساطع نور) برای تولید نور استفاده می‌کنند. ال‌ای دی‌ها تراشه‌های الکترونیکی کوچکی هستند که با عبور جریان الکتریکی از آن‌ها می‌درخشند.

لامپ‌های چراغ جلو LED (لامپ‌های هدلایت) چگونه کار می‌کنند؟

لامپ‌های هدلایت LED شامل دسته‌هایی از تراشه‌های ال‌ای‌دی با شدت بالا هستند که وقتی برق از آن‌ها عبور می‌کند، به خوبی می‌درخشند. آن‌ها به درایوری نیاز دارند که ولتاژ ثابتی را برای تراشه‌های LED فراهم کند. درایور LED و تراشه‌ها با هم کار می‌کنند تا نور سفید درخشانی را ساطع کنند که جاده پیش رو را روشن می‌کند.

مزایای لامپ های LED چیست؟

بهره وری انرژی: ال ای دی ها انرژی بسیار کمتری نسبت به لامپ های هالوژن مصرف می کنند. آنها می توانند بیش از 80٪ از انرژی خود را به نور تبدیل کنند، در حالی که هالوژن ها فقط حدود 10٪ را به نور تبدیل می کنند. این به معنای مصرف کمتر انرژی و بهبود بهره وری سوخت است.
طول عمر طولانی: یک لامپ LED با کیفیت می تواند بیش از 30000 ساعت دوام بیاورد، تا 10 برابر بیشتر از یک لامپ هالوژن. این بدان معناست که مجبور نیستید لامپ های چراغ جلوی خود را مرتباً تعویض کنید.
کیفیت نور بهتر: LED ها نور روشن و واضحی تولید می کنند که جاده پیش رو را به وضوح روشن می کند. نور سفیدتر و طبیعی تر از درخشش زرد هالوژن ها به نظر می رسد. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوامل موثر بر روشنایی لامپ های LED می توان به مرجع لامپ و هدلایت خودرو در ایران فروشگاه اینترنتی ونو پارت مراجعه کنید.

زمان پاسخگویی سریع تر: لامپ های چراغ های LED در هنگام روشن شدن فوراً واکنش نشان می دهند و به سرعت به روشنایی کامل می رسند. این زمان پاسخ سریع باعث افزایش دید و بهبود زمان واکنش در شرایط بحرانی در مقایسه با گرم شدن آهسته لامپ های هالوژن می شود.

معایب چراغ های جلو از نوع LED:

هزینه اولیه بالاتر: اگرچه لامپ‌های ال‌ای‌دی در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند، اما معمولاً گران‌تر از لامپ‌های هالوژن هستند که اغلب 2 تا 3 برابر هزینه‌شان است.
تابش خیره کننده ممکن است رانندگان دیگر را مقداری آزار دهد: برخی از لامپ های LED ضعیف ممکن است تابش خیره کننده ای ایجاد کنند که باعث تحریک چشم رانندگان پیشرو یا پیشرو در هنگام شب شود. بنابراین مهم است که لامپ های LED با کیفیت با الگوی پرتو دقیق را در نظر بگیرید و هنگام نصب از هدف گیری مناسب اطمینان حاصل کنید.

لامپ‌های هالوژن چیست؟

لامپ‌های هالوژن نوعی منبع نور رشته‌ای هستند که از رشته تنگستن و گاز هالوژن برای تولید نور استفاده می‌کنند. درست مثل لامپ‌هایی که سال‌ها در خانه به لامپ‌ها می‌پیچانیم. آن‌ها به عنوان گزینه چراغ جلو اتومبیل محبوبیت یافتند زیرا نصب آسان و مقرون به صرفه بودند.

چراغ‌های جلو هالوژن چگونه کار می‌کنند؟

لامپ‌های هالوژن دارای رشته تنگستن هستند که توسط گاز هالوژن، معمولاً ید یا برم احاطه شده است. هنگامی که برق اعمال می‌شود، رشته گرم می‌شود و نور ساطع می‌کند. گاز هالوژن به رشته اجازه می‌دهد تا بسیار داغتر از خلاء شود، که باعث افزایش روشنایی می‌شود. کارآمدترین روش نیست، اما موثر و ارزان است.

مزایای چراغ‌های هالوژن:

هزینه اولیه کمتر: تولید و خرید لامپ‌های هالوژن ارزان است. آن‌ها یک گزینه جایگزین یا ارتقاء مقرون به صرفه هستند.
نصب آسان: لامپ‌های هالوژن معمولا دارای پایه و اندازه استانداردی هستند که با اکثر محفظه‌های چراغ جلو مطابقت دارد. آن‌ها را می‌توان به راحتی بدون نیاز به تغییرات نصب کرد.
سازگاری گسترده: لامپ‌های هالوژن یک فناوری جهانی هستند که تقریباً در همه وسایل نقلیه یافت می‌شود. آن‌ها مدتهاست که گزینه پیش فرض برای هر نیاز روشنایی خودرو بوده اند.
نور زرد ملایم: درخشش گرم و زرد نور هالوژن کمتر باعث تحریک و حواس پرتی رانندگان می‌شود و برای چشم‌ها خشن‌تر است.

معایب چراغ‌های هالوژنی:

مصرف انرژی کمتر: لامپ‌های هالوژن تنها حدود ۱۰ درصد انرژی مصرفی خود را به نور قابل استفاده تبدیل می‌کنند. بقیه به عنوان گرما از بین می‌رود. این به انرژی بیشتری برای تولید همان مقدار نور چراغ‌های جلو LED یا HID نیاز دارد. این فشار اضافی بر سیستم الکتریکی خودرو وارد می‌کند و با گذشت زمان بر کارایی آن تأثیر می‌گذارد.
طول عمر کوتاه تر: گرمای شدید لامپ‌های هالوژن باعث می‌شود رشته تنگستن به آرامی خراب شود و به مرور زمان کم رنگ شود. اکثر لامپ‌های هالوژن قبل از نیاز به تعویض بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ ساعت کار می‌کنند.
کیفیت پایین نور: لامپ‌های هالوژن نور کم‌رنگ و مایل به زردی از خود ساطع می‌کنند که برای روشن کردن جاده تلاش می‌کند و دید و زمان واکنش را محدود می‌کند. آن‌ها به روشنایی LED نیستند زیرا مقداری انرژی به جای استفاده برای تولید روشنایی به گرما تبدیل می‌شود.

تفاوت بین لامپ‌های LED در مقابل لامپ‌های هالوژن

روشی که آن‌ها نور تولید می‌کنند
چراغ‌های جلو LED نور را از طریق دیودهای ساطع کننده نور منتشر می‌کنند که با عبور جریان الکتریکی از آن‌ها می‌درخشند. آن‌ها یک پرتو دقیق از نور سفید تولید می‌کنند که دید عالی و ظاهری شیک را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، چراغ‌های هالوژن نور را از طریق رشته‌های رشته‌ای ساطع می‌کنند – یک جریان الکتریکی رشته کوچک تنگستن را در داخل لامپ گرم می‌کند و باعث می‌شود که بدرخشد و نور ساطع کند.
روشنایی
وقتی صحبت از روشنایی به میان می‌آید، لامپ‌های LED برنده واضح هستند. برای همان وات، لامپ‌های LED می‌توانند شار نوری بالاتری از خود ساطع کنند، یعنی خروجی نور بالاتر. ال‌ای دی‌ها معمولاً بازدهی بیش از ۱۲۰ لومن بر وات دارند، در مقایسه با ۱۲ تا ۲۵ لومن در هر وات برای هالوژن ها.
علاوه بر این، LED‌ها نور بسیار شدید و سفیدی تولید می‌کنند که به شما امکان می‌دهد در مقایسه با نور کم نور و زرد رنگ لامپ‌های هالوژن، مسیرهای دورتر را ببینید.

تفاوت لامپ هدلایت و لامپ هالوژن

دمای رنگ
LED: ۶۰۰۰k روز سفید، برخی ۶۵۰۰K هستند که برای دید در شب خوب است. و ظاهر جالبی دارد و تفاوت زیادی با لامپ استوک دارد. دمای رنگ سردتر به این معنی است که نور LED‌ها در شرایط دید کم مانند باران شدید یا مه ممکن است مقداری دچار مشکل شود.
هالوژن: ۳۲۰۰-۵۰۰۰K، نور گرمتر، زرد-سفید. دمای رنگ گرمتر همچنین به این معنی است که لامپ‌های هالوژن مانند LED‌ها جلوه سفید روشن را ایجاد نمی‌کنند اما در هوای بارانی و مه‌آلود نفوذ بهتری دارند.
بهره وری انرژی و طول عمر
لامپ‌های ال‌ای دی نسبت به لامپ‌های هالوژن بسیار کارآمدتر و ماندگارتر هستند. LED‌ها انرژی الکتریکی را مستقیماً به نور تبدیل می‌کنند، بنابراین انرژی کمی به عنوان گرما هدر می‌رود. از طرف دیگر لامپ‌های هالوژن انرژی الکتریکی را به طور غیرمستقیم با تولید گرما به نور تبدیل می‌کنند.
البته طول عمر لامپ بسته به شرایط عملیاتی مانند دما و وات متفاوت است.

نصب و راه اندازی
اکثر خودروها با لامپ‌های هالوژن به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین در صورت خرید لامپ‌های هدلایت جدید، به راحتی می‌توان آن‌ها را به عنوان جایگزین مستقیم نصب کرد. همچنین می‌توانید لامپ‌های چراغ‌های جلوی را به LED هدلایت ارتقا دهید که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که پایه و مناسب لامپ‌های هالوژنی دارند.

قیمت لامپ هدلایت ! قیمت m۸ کانپکس

در صورت جست‌وجوی بهترین هدلایت و قیمت هدلایت در www.venopart.com مناسب و اینکه پر فروش‌ترین آن کدام است؟ به نامهای M۸ کانپکس و M۸ Pro کانپکس که توسط مجموعه ونو پارت به صورت اورجینال و گارانتی وارد شده برخورد خواهید کرد. می‌توان این هدلایت‌ها را جزو یکی از بهترین و قوی‌ترین هدلایت در رنج قیمتی متوسط موجود در بازار نامید. لامپ هدلایت M۸ برند conpex دارای چیپ CSP نسل جدید و نور بسیار خوبی و زیادی دارد. همچنین برادر بزرگ‌تر آن هدلایت M۸ Pro با توان ۵ الی ۱۰ وات بالاتر نیز در بازار ایران موجود است.

هدلایت m۸ کانپکس و سایر لامپ‌ها هدلایت دارای پایه‌های مختلفی است و این لامپ‌ها دارای کنباس و درایور هستند که به سازگاری بهتر با سیستم برق خودرو کمک می کند.

ارسال دیدگاه