تولید کنندگان تیرآهن در ایران چه کسانی هستند؟

تولید کنندگان تیرآهن در ایران چه کسانی هستند؟

یکی از پر کاربرد ترین مقاطع فولادی که در پروژه های صنعتی و ساختمان سازی، کاربرد زیادی دارد تیرآهن است. تیرآهن انواع مختلفی دارد که کارخانه های متعددی در ایران تولید کننده آن هستند.

یکی از پر کاربرد ترین مقاطع فولادی که در پروژه های صنعتی و ساختمان سازی، کاربرد زیادی دارد تیرآهن است. تیرآهن انواع مختلفی دارد که کارخانه های متعددی در ایران تولید کننده آن هستند. وظیفه اصلی تیرآهن تحمل تنش هایی است که حاصل از نیرو های وارده است، تیرآهن در بین مقاطع فولادی اهمیت زیادی دارد به طوری که بدون آن ساختمان های اسکلت فلزی وجود خارجی نخواهند داشت. همچنین تیرآهن نه تنها انواع مختلفی دارد بلکه از سایز های مختلفی هم تولید می‌شود که برخی از سایز های سنگین آن برای کاربرد های خاصی استفاده می‌شوند. قیمت تیرآهن را مزایا و کاربرد و همچنین میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

قیمت تیرآهن

تیرآهن یک پروفیل شناخته شده به شکل ظاهری I و H است که کاربرد های فراوانی در صنعت و ساختمان سازی دارد. این مقطع فولادی از دو بخش جان (پشت تا پشت) و بال (لبه ها) تشکیل شده است. تیرآهن از روش نورد گرم تولید می‌شود، ابتدا در این روش بیلت فولادی که از نوع شمشه است با مقطع و طول مشخص به درون کوره های حرارتی نورد ریخته شده و پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی مقطع آن کاهش و طول آن را افزایش می‌دهد. در اخرین مرحله با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیرآهن تبدیل می‌شود. قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت تمام شده ساختمان است. اطلاع از قیمت تیرآهن قبل از خرید می‌تواند کمک زیادی در تصمیم گیری به ما بکند.

انواع تیرآهن و کاربرد آن

تیرآهن از انواع مختلفی تولید می‌شود که به توجه به خواص مکانیکی و شکل ظاهری آن کاربرد های متفاوتی در صنایع مختلف دارد. در مطلب زیر با انواع تیرآهن و کاربرد آن ها آشنا می‌شویم…

  • تیرآهن IPE: این محصول فولادی که به عنوان تیرآهن معمولی در بازار آهن شناخته شده است دارای ضخامت ثابت و بال های ابتدایی و انتهایی می‌باشد. همچنین تیرآهن IPE با استاندارد های اروپایی تولید می‌شود. از جمله کاربرد های این محصول می‌توان به استفاده در ساخت انواع سازه های ساختمانی و صنعتی به صورت ستون و خرپا اشاره کرد.
  • تیرآهن INP: این نوع تیرآهن طبق استاندارد روسیه و چین تولید می‌شود اما شکل ظاهری آن شبیه به تیرآهن معمولی یا همان تیرآهن IPE می‌باشد. تفاوت چشم گیری که بین این دو تیرآهن وجود دراد این است که با فاصله گرفتن از جان ضخامت بال کاهش می‌یابد.
  • تیرآهن هاش: این نوع تیرآهن دارای بال پهنی است که به عنوان تیرآهن هاش در بازار آهن ایران شناخته شده است. تیرآهن هاش یکی از تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان سازی است. همچنین این محصول در مجتمع های بزرگ تجای و سوله ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر حسب ضخامت قیمت گذاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: قیمت ورق گرم

کاربرد تیرآهن

به طور کلی تیرآهن در ساختمان سازی دارای کاربرد های فراوانی می‌باشد که به دلیل استحکام بالا و وزن سبک آن است، در مطلب زیر با کاربرد تیرآهن آشنا می‌شویم…

  • در ساخت اسکلت های سازه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در ساخت ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در کفی ستون ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به عنوان تیر اصلی در در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به عنوان تیرک های میانی سازه ها مورد استفاده قرار میگیرد.
  • در ساخت خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت تیرآهن

تیرآهن محصولی است که هم از نظر اقتصادی و هم غیر اقتصادی مورد قیمت گذاری قرار می‌گیرد در مطلب زیر با عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت تیرآهن هم از نظر اقتصادی و هم غیر اقتصادی آشنا می‌شویم…

  • عوامل تاثیر گذار غیر اقتصادی در تعیین قیمت تیرآهن شامل: سیاست های داخلی و خارجی، روش تولید، کیفیت محصول، فصل و آب و هوا می‌باشد.
  • عوامل تاثیر گذار اقتصادی در تعیین قیمت تیرآهن شامل: تورم داخلی و خارجی، نرخ ارز و دلار، قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، میزان عرضه و تقاضا، بازار بورس، وضعیت مسکن و قیمت نفت می‌باشد.

تولید کنندگان تیرآهن در ایران

تولید کنندگان تیرآهن در ایران

  1.  کارخانه ذوب‌آهن اصفهان …
  2.  کارخانه تیرآهن نورد آریان فولاد …
  3.  کارخانه تیراهن فایکو (فولاد البرز ایرانیان) …
  4.  کارخانه شاهین بناب …
  5.  کارخانه جهان فولاد غرب …
  6.  کارخانه فولاد اهواز …
  7.  کارخانه فولاد ناب تبریز …
  8.  کارخانه پروفیل صنعت ماهان

فولاد 24

شما می‌توانید برای اطلاع دقیق تر از قیمت تیرآهن، قیمت ناودانی و سایر مقاطع را سایت فولاد24 صفحه قیمت محصولات دسته ورق روغنی را انتخاب کنید و از قیمت آن با خبر شوید. همچنین اگر تولید کننده یا خریدار این محصول هستید می‌توانید به صورت رایگان روزانه درخواست خرید و یا موجودی انبار خود را در سایت ما قرار دهید.

ارسال دیدگاه