راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان در آهن آپ

راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان

راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان در آهن آپ :

شاسی کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل برای اجرای یک سازه است که قبل از نصب نما انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازه است که در صورت استفاده از مصالح بی‌کیفیت و نامرغوب می‌تواند حتی باعث خرابی و ریزش شود و با کوچک‌ ترین باران رطوبت را به داخل سازه  راه دهد. در اصل عدم شاسی کشی نما نه‌ تنها می‌تواند جان عابران پیاده را به خطر بیندازد، بلکه سرمایه مالکان ساختمان را هم بر باد خواهد داد. در این متن قرار است به راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

اصول شاسی کشی نما در ساختمان

شاسی کشی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای سلامت و ایمنی سازه است. در اصل این فرایند، امروزه یکی از مراحل ضروری برای ساخت انواع سازه است. این نوع فرایند باید به شکل اصولی و استاندارد اجرا شود تا سازه موردنظر را مدت‌های طولانی در برابر تخریب یا آسیب حفظ کند. شاسی کشی ساختمان در اصل به‌عنوان زیرسازی عمل کرده و مانع از جذب رطوبت به ساختمان می‌شود. علاوه بر این حتی اگر دوام و استحکام بالایی داشته باشد، جان عابران پیاده هم حفظ خواهد شد. این فرایند حتی در کیفیت و ظاهر نمای ساختمان هم تأثیر عمده‌ای دارد.

برای اصول شاسی کشی باید فرایندهایی را طی کنید که در نهایت روی دوام و استحکام پروژه موردنظر تأثیر قابل‌توجهی دارند. در ادامه این مراحل را با هم بررسی می‌کنیم.

انتخاب نوع پروفیل موردنظر

برای شاسی کشی ساختمان باتوجه‌به نما باید از پروفیل مناسب استفاده کرد. کلاف، قوطی، نبشی، ناودانی یا حتی سپری از پروفیل‌ هایی هستند که می‌توانید برای شاسی کشی نمای ساختمان استفاده کنید. کیفیت پروفیل انتخاب شده در پروژه نهایی شما تأثیر قابل‌توجهی دارد. سعی کنید مقاطع فولادی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشند.

حتی در بسیاری از موارد می‌توانید این محصول را با رنگ یا پوشش‌های گالوانیزه بپوشانید تا در مقابل رطوبت، باد یا حتی عناصر خارجی دوام بالایی داشته باشند و نمای ساختمان را مخدوش نکنند. استفاده از مقاطع باکیفیت و ضخامت مناسب، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت و توجه داشته باشید.

مهم‌ترین پروفیل استفاده شده برای این منظور نبشی است. نیروهای خارجی وارد شده به سازه و دیوارهای اطراف آن، از طریق این محصول به زمین منتقل و همین موضوع باعث دوام و پایداری دیوارهای ساختمان موردنظر خواهد شد. اجرای نبشی کشی ساختمان برای قسمت‌های مختلف پروژه توسط گروه مشاوره پروژه تعیین و در طول این اجرا 2 عدد نبشی را به همراه میلگرد به ضخامت دیوار وصل می‌کنند. بعد از آن باید کل اجزای پروژه مقاوم به زنگ‌زدگی شوند و روی آن‌ها توری مرغی کشیده شود. در نهایت دیوارهای غیرسازه‌ای و تیغه‌ای را روی آن مهار می‌کنند تا نمای سازه دوام و پایداری بالایی داشته باشد.

تهیه نقشه

بعد از انتخاب پروفیل مناسب، تهیه نقشه که فرایندهای انجام کار مطابق با آن انجام شود، مسئله مهمی است. در تهیه نقشه باید تمام بخش‌ها، اتصالات، محل جوش‌ ها و… به بهترین شکل انجام شود تا شما بتوانید فرایند کار را به‌درستی انجام دهید.

تأثیر قیمت نبشی اصفهان و سایر برندها بر هزینه شاسی کشی

 

قیمت نبشی اصفهان

همان‌طور که گفته شد، از پروفیل‌های مختلفی می‌توانید برای شاسی کشی ساختمان استفاده کنید، اما مهم‌ترین پروفیل استفاده شده، نبشی است؛ بنابراین قیمت نبشی اصفهان و سایر کارخانه ها بر هزینه شاسی کشی تأثیر زیادی دارد. قیمت نبشی اصفهان و سایر کارخانه ها بر اساس برند، طول و ضخامت متفاوت است و کیفیت نبشی استفاده شده تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت نبشی کشی دارد. اگر کیفیت نمای سازه برای شما اهمیت بالایی دارد، می‌توانید بهترین نوع نبشی در بازار فولاد را انتخاب کنید که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و در نهایت پروژه شما هم استحکام و دوام داشته باشد.

مراحل اجرای نمای ساختمان

امروزه اجرای نبشی کشی در قسمت‌های مختلف سازه ضروری است و باید توسط مهندس ناظر اجرا شود. در صورت عدم اجرای درست نمای ساختمان، بعد از ریزش دیوار و زلزله، باعث آسیب فرد و خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری خواهد شد. حتی استفاده از نبشی کشی برای اتصال به ستون‌ها هم استفاده خواهد شد. حتی در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی می‌‌توان از نبشی کشی استفاده کرد. حتی این فرایند، برای دیوارهای سفالی و آجری که امکان ریزش دارند هم اجرا خواهد شد. درصورتی‌که درون ستون‌ها پلیت قرار داده نشده باشد، استفاده از نبشی کشی برای اتصال به ستون‌ها کاربردهای زیادی دارد.

مراحل اجرای نمای ساختمان به این صورت است که بعد از مشخص‌کردن پروفیل انتخاب شده و تهیه نقشه‌نما، باید زیر سازی نما انجام شود. جنس پروفیل انتخاب شده به جنس نما و نوع طراحی بستگی دارد. با اینکه می‌توان از پروفیل‌های مختلفی استفاده کرد؛ اما در اکثر موارد معمولاً از پروفیل نبشی استفاده می‌شود. در ساختمان‌هایی که دارای نمای پستی‌وبلندی است از نبشی کشی به‌عنوان زیرساز استفاده می‌شود تا ساختمان بتواند استحکام بیشتری داشته باشد.

در طول اجرا پروفیل نبشی به سازه متصل و یک نازک‌کاری انجام می‌شود. یک نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که خرده‌کاری و ریز کاری مهمی در نبشی کشی ساختمان باید مدنظر قرار داده شوند؛ مانند: استحکام اتصالات، استفاده از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی، تراز زیر نمای سازه و… تمامی این فرایندهای ریزودرشت باید بادقت و به بهترین شکل انجام شوند تا نمای سازه ایمنی و دوام کافی را داشته باشد.

اجرای نبشی کشی ساختمان شامل 3 مرحله است:

  • طراحی نمای ساختمان
  •  زیرسازی یا شاسی کشی
  • اجرای نمای ساختمان

از بین این 3 مرحله، مرحله دوم یعنی زیرسازی یا شاسی کشی اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا در این مرحله بستر زیرین نما آماده و نما روی این بستر سوار می‌شود. یعنی اگر این فرآیند به درستی و خوبی اجرا نشود، سازه شما کج خواهد شد و شکل اصولی و درستی نخواهد داشت. حتی اگر به بهترین شکل ممکن اجرا شود، می‌تواند نمای سازه را در زمان زلزله و تخریب حفظ کند. حتی اگر مایل باشید برخی از قسمت‌های نما نسبت به قسمت‌های دیگر برجسته‌تر باشد، باید این مورد را در نبشی کشی رعایت کنید.

نکات مهم در مراحل اجرای نمای ساختمان به‌صورت زیر است:
  •  در نبشی‌ کشی قائم باید در فاصله‌های یک‌متری از میلگرد آجدار نمره 10 استفاده کرد. طی این فرایند باید شاخک‌هایی را به نبشی جوش داد. این کار باعث می‌شود که دیوارهای سازه در زمان واردشدن بارهای جانبی رفتاری یکدست از خود نشان دهند.
  •  برای نبشی کشی‌های افقی از میلگرد نمره 14 استفاده می‌شود که در فاصله‌های ۱ تا ۱/۵ متری به سقف اتصال داده خواهند شد.
  •  مقاطع فولادی مورداستفاده حتماً باید از جنس فولاد زنگ‌نزن باشد.
  •  برای اتصال بهتر نبشی کشی و دیوار، در مرحله انجام نازک‌کاری، روی آن را با رابیتس یا توری مرغی می‌پوشانند و با سیم گالوانیزه محکم می‌کنند.
  •   نبشی‌کشی اگر از نوع قائم باشد، باید به سازه متصل شود. درصورتی‌که روی تیغه قرار گیرد، لبه پایینی آن را به شکل نبشی دوطرفه به تیر جوش می‌دهند.
  • اگر طول دیوار بیش از ۶ متر باشد و طول آن از ۴۰ برابر ضخامت دیوار بیشتر باشد، باید نوع نبشی کشی، نبشی کشی عمودی باشد.
  • در دیوارهای با ارتفاع بیش از ۳/۵ متر، نبشی‌کشی افقی انجام خواهد شد.

نقش میلگرد در اجرای زیر سازی نما

اجرای نبشی کشی ساختمان

شما نمی‌توانید هیچ سازه‌ای را پیدا کنید که بدون میلگرد تکمیل شده باشد. در بخش‌های مختلفی از سازه می‌‌توانید انواع مختلف میلگرد را ببینید. به دلیل پایین‌بودن مقاومت کششی بتن، استفاده از میلگردها برای دوام و استحکام سازه ضروری است.

حتی از میلگردها در شاسی کشی سازه هم می‌ توان استفاده کرد. این محصول در اصل به‌نوعی نقش مکمل را دارد و باعث استحکام بیشتر ساختمان خواهد شد. همین موضوع باعث شده که قیمت میلگرد هم یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در نبشی کشی ساختمان باشد. به دلیل نوسانات بازار فولاد قیمت این محصول ثابت نیست و دچار افت‌وخیز می‌شود، به همین دلیل مهم است که قبل از فرایند نبشی کشی، قیمت این محصول را استعلام کنید.

اجرای نبشی کشی نما

بعد از طراحی و زیرسازی نمای ساختمان نوبت به مرحله اجرا می‌رسد. اجرای نمای ساختمان در کیفیت و ماندگاری آن تأثیر قابل‌توجهی دارد و اگر از مصالح بی‌کیفیت یا سنگ‌های ترک‌خورده و نامرغوب استفاده شود، علاوه بر ایجاد خطر برای جان عابران، می‌تواند باعث تخریب زودرس نمای سازه شود. در ادامه مراحل اجرای نبشی کشی نما را با هم مرور می‌کنیم.

  • بعد از انتخاب پروفیل موردنظر و تهیه نقشه مناسب، باید ریسمان کشی اجرا شود. در این مرحله، پروفیل انتخاب شده به‌صورت افقی نصب و جوشکاری می‌شود.
  •  بعد از آن شاید نیاز به استفاده از میلگرد باشد. میلگردها برای اتصال تورهای رابیتس به شاسی‌کشی‌ها استفاده می‌شوند. در نظر داشته باشید که از میلگرد مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.
  • برای اتصال بهتر نبشی به نما باید در این مرحله از ملات استفاده شود؛ البته درصورتی‌که نوع نمای ساختمان سیمان باشد.
  •  در برخی از موارد به ضدزنگ‌ها نیاز دارید. باید از نبشی‌های آهنی ضدزنگ استفاده کنید. در نظر داشته باشید که کیفیت نبشی انتخاب شده تأثیر زیادی در هزینه‌های پروژه شما خواهد داشت؛ زیرا اگر از نبشی نامرغوب استفاده کنید، مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه خواهد شد.

ارسال دیدگاه