راهکارهای تأمین برق اضطراری در صنایع و غیره

راهکارهای تأمین برق اضطراری در صنایع و غیره

برق اضطراری سیستمی است که در زمان قطع برق شهری، برق موردنیاز تجهیزات و لوازم برقی را تأمین می‌کند. وجود سیستم برق اضطراری برای حفظ فرایند‌های تولید، جلوگیری از خسارات مالی و تضمین ایمنی کارکنان امر حیاتی است. راهکارهای مختلفی برای تأمین برق اضطراری در صنایع وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

ما در این مقاله به معرفی سیستم برق اضطراری و روش‌های تأمین آن و دیگر مباحث مربوط به این بحث می‌پردازیم. درصورتی‌که قصد دارید از این سیستم استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید.

برق اضطراری چیست و چرا مهم است؟

سیستم برق اضطراری، مجموعه‌ای از تجهیزات است که به هنگام قطعی برق از یک منبع انرژی دیگر برای تأمین برق موردنیاز شبکه اقدام می‌کند. استفاده از برق اضطراری در شبکه و دستگاه‌ها در ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها و… جزء مهم‌ترین چالش‌ها است.

در دنیای ماشینی و صنعتی امروز تمام دستگاه‌ها و سیستم‌های شبکه برای ادامه فعالیت به انرژی الکتریکی نیاز دارند. در صورت قطعی برق و عدم تأمین برق موردنیاز سیستم با خسارت‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو می‌شود. برای استفاده از سیستم برق اضطراری هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید بسته به نیاز خود آن را به کار ببرید. سیستم تأمین برق اضطراری به دلایل زیر مهم است:

  • ایمنی را در زمان قطعی برق تضمین می‌کند.
  • از تجهیزات و داده‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.
  • در صورت داشتن سیستم پشتیبانی تأمین برق آرامش خاطر را برای شما فراهم می‌کند.
  • اگر شما از سیستم‌های کامپیوتری برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنید قطعی برق می‌تواند موجب ازدست‌رفتن اطلاعات شود. سیستم تأمین برق اضطراری این مشکل را حل کرده است و به حفظ اطلاعات کمک می‌کند.

روش‌های تأمین برق اضطراری در صنایع

راهکارهای تأمین برق اضطراری در صنایع تنوع بالایی دارند. بر اساس این تنوع می‌توان آن‌ها را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. انواع سیستم‌های تأمین برق اضطراری به شرح زیر است:

موتوربرق

موتوربرق

موتوربرق رایج‌ترین سیستم از تأمین برق اضطراری است. این سیستم با استفاده از موتورهای احتراقی مانند موتور‌های دیزلی یا گازی برق تولید می‌کند. توان و میزان انرژی تولیدی این موتورها باهم تفاوت دارد. هرکدام از این موتورها را در ظرفیت‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

از جمله وسایل مشابه موتوربرق، دیزل‌ژنراتورها هستند. این دستگاه به دلیل قابلیت حمل در محیط‌های اداری و خانگی قابل‌استفاده است. از دیزل ‌ژنراتور بسته به برق موردنیاز شبکه و روشنایی موردنیاز در محیط‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. برای خرید این دستگاه می‌توانید قیمت موتور برق و دیزل‌ژنراتور را از سایت‌های معتبر مانند ترب، دیجی کالا، فامکو و برقچی استعلام بگیرید.

یو‌پی‌اس (UPS)

یو‌پی‌اس (UPS)

این سیستم برق را در باتری ذخیره کرده و در صورت قطعی برق آن را به تجهیزات شما می‌رساند. یو‌پی‌اس نسبت به دیگر دستگاه‌های تأمین برق گران‌قیمت است و ظرفیت محدودی هم دارد. این سیستم برای محافظت از تجهیزات حساس در برابر نوسانات و قطعی برق بسیار ایده‌آل است.

ژنراتور یا سلول‌های خورشیدی

این سیستم یک منبع تجدید‌پذیر و پاک از برق است. در این سیستم از انرژی خورشید برای تأمین برق موردنیاز شبکه استفاده می‌شود. برای راه‌اندازی این سیستم باید فضای کافی در اختیار باشد تا بتوان هم از آن و همینطور از دریافت نور خورشید استفاده مفیدی داشت.

ژنراتور یا سلول‌های خورشیدی

ژنراتورهای توربینی بادی

در این سیستم از باد برای تولید برق استفاده می‌‌شود. این دستگاه از منبع انرژی تجدید‌پذیر و پاک برای تأمین برق موردنیاز استفاده می‌کند. توربین‌های بادی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و بسته به ساختمان و نیاز محل نصب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اینورتر برق اضطراری

این سیستم‌ها نقش تبدیل‌کننده را دارند. برای تأمین برق موردنیاز در این سیستم نیاز به یک مبدل است. مثلاً در این سیستم باتری خودرو را به‌عنوان منبع تغذیه به کار می‌برند. ویژگی منحصربه‌فرد این سیستم این است که در هنگام استفاده هیچ آلودگی صوتی ندارد و انرژی موردنیاز را تأمین می‌کند.

نکات مهم در انتخاب سیستم تأمین برق مناسب

تنوع بالای سیستم‌های تأمین برق موجب ایجاد ابهاماتی در ذهن مشتری برای انتخاب سیستم مناسب می‌شود. برای انتخاب بهترین سیستم باید نکات کلی موردتوجه قرار بگیرند. توجه به نکات در هنگام انتخاب باعث می‌شود تا هم انتخاب مناسبی داشته باشید و هم بهترین کارایی را برای شما داشته باشد. در ادامه مطالب به شرح این نکات می‌پردازیم:

ملاحظات زیست‌محیطی

شاید برای شما اولویت اصلی در انتخاب سیستم تأمین برق استفاده از یک منبع پاک و بدون ضرر برای محیط‌زیست باشد. در این صورت شما می‌توانید از سیستم‌های خورشیدی یا بادی استفاده کنید. هزینه تمام شده در استفاده از این سیستم ممکن است کمی گران‌تر از ژنراتورهای سنتی باشد؛ اما به کاهش آلودگی و کربن موجود در هوا کمک می‌کند.

نیاز‌های برق شما

اولین نکته‌ای که در انتخاب سیستم برق مناسب باید موردتوجه قرار بگیرد تعیین میزان برق موردنیاز شما است. این کار با درنظرگرفتن تعداد و نوع لوازم و تجهیزاتی که می‌خواهید از آن‌های استفاده کنید انجام می‌شود.

فضای موجود

تعدادی از سیستم‌های تأمین برق اضطراری برای نصب به فضای بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین باید باتوجه‌به فضایی که در دسترس دارید به انتخاب سیستم موردنظر اقدام کنید.

ولتاژ وتوان مصرفی

آگاهی از ولتاژ وتوان مصرفی وسایل و تجهیزات برقی بسیار مهم است. برای انجام این کار توان برقی وسایل را در زمان قطع‌شدن برق محاسبه کرده و مطابق با آن به انتخاب دستگاه موردنظر اقدام می‌کنیم.

میزان ایجاد صدا و نگهداری آن

تعدادی از ژنراتورها صدای زیادی را تولید می‌کنند. اگر این مسئله برای شما فاکتور مهمی است باید از سیستم‌های جایگزین دیگری استفاده کنید. در انتخاب سیستم تأمین برق سعی کنید سیستمی را انتخاب کنید که با شرایط نگهداری موجود متناسب باشد. تعدادی از سیستم‌ها نیاز به نگهداری بالا و برخی دیگر مراقبت کمتری را می‌خواهند.

ایمنی

هنگام انتخاب سیستم تأمین برق باید ایمنی سیستم در اولویت قرار بگیرد. سعی کنید حتماً تمام دستور‌العمل‌های مهم را رعایت کنید و از یک متخصص در نصب سیستم استفاده کنید.

بودجه

در انتخاب سیستم برق اضطراری تعیین بودجه بسیار مهم است. زیرا این سیستم‌ها از نظر قیمت تفاوت قابل‌توجهی دارند. در هنگام مقایسه قیمت‌ها باید هزینه سیستم، هزینه‌های نگهداری، نصب و تعمیرات آن نیز در نظر گرفته شود.

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از برق اضطراری در ساختمان‌ها، مراکز صنعتی و بیمارستانی و… بسیار مهم است. سیستم برق اضطراری مانع از ایجاد خسارت‌های احتمالی می‌شود و امروزه به طور گسترده‌ای کاربرد دارد. دستگاه تامین برق اضطراری در انواع مختلف با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. این مقاله می‌تواند به شما در انتخاب سیستم مناسب و آشنایی با انواع آن‌ها کمک کند.

ارسال دیدگاه