مراحل گرفتن تایید آتش نشانی برای پایان کار شهرداری | مدارک مورد نیاز

گرفتن تاییده آتش نشانی برای پایان کار شهرداری

آیا برای پایان کار شهرداری تایید آتش نشانی نیاز است؟

در سال‌های اخیر، گرفتن تایید آتش‌نشانی به‌عنوان یکی از مراحل اخذ پایان کار شهرداری به یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان پروژه‌های اداری، مسکونی، تجاری، بیمارستانی و صنعتی تبدیل شده است. ضوابط سازمان آتش‌نشانی همواره در حال تغییر است و موجب ایجاد مشکلات زیادی برای مالکان پروژه‌ها شده است.

همچنین در سال‌های گذشته، با توجه به افزایش آگاهی در مورد اهمیت محافظت و ایمنی ساختمان در مقابل آتش، تمام ساختمان‌هایی که به تغییر کاربری یا به پایان کار نیاز دارند، لازم است که تأییدیه آتش‌نشانی را کسب کنند.

تأییدیه آتش‌نشانی در پروژه‌های ساخت‌وساز امروز بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه این تأییدیه فقط یک سند اداری ساده نیست و نشانگر ضمانت ایمنی ساختمان در مقابل وقوع آتش‌سوزی و خطرات ناشی از آن و به‌علاوه افزایش حفاظت مالی و جانی از ساکنان ساختمان است. لذا مشاوره و کمک گرفتن از یک وکیل شهرداری (برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.) در این زمینه می‌تواند موجب سادگی کار، کاهش هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری و همچنین باعث افزایش سرعت اخذ این تأییدیه شود.

دعاوی مربوطه به شهرداری تا حدودی پیچیده و البته دارای ظرافت است که پیگیری آن ها تا رسیدن به هدف نهایی نیازمند دانش کافی می باشد اما هیچوقت انتظار نمی رود که افراد به عنوان شاکی از تمامی ریز و درشت قوانین و مصوبات مربوط به شهرداری ها آگاهی داشته باشند، به همین دلیل وکلای دیوان از شروع تا پایان کار قدم به قدم همراه شما خواهند بود.

چالش های گرفتن پایان کار شهرداری

دعاوی مربوطه به شهرداری تا حدودی پیچیده و البته دارای ظرافت است که پیگیری آن ها تا رسیدن به هدف نهایی نیازمند دانش کافی می باشد اما هیچوقت انتظار نمی رود که افراد به عنوان شاکی از تمامی ریز و درشت قوانین و مصوبات مربوط به شهرداری ها آگاهی داشته باشند، به همین دلیل وکلای دیوان از شروع تا پایان کار قدم به قدم همراه شما خواهند بود.

ساختمان‌های نیازمند تأییدیه آتش‌نشانی

ساختمان‌هایی که به تأییدیه آتش‌نشانی نیاز دارند دامنه وسیعی دارد که هر کدام کاربری‌های خاص خود را دارند (میتوانید از مشاوره آتش نشانی استفاده کنید.). این امر، اهمیت اقدامات امنیت و پیشگیری از آتش‌سوزی را در همه ساختمان‌ها نشان می‌دهد. به‌صورت کلی، ساختمان‌های مسکونی که از ۶ طبقه بیشتر هستند و همچنین دارای بیش از ۲۰ واحد هستند، به دلیل اینکه، تراکم سکونت و ریسک بروز حوادث آتش‌سوزی در آن‌ها زیاد است، به دریافت تأییدیه آتش‌نشانی به عنوان یک پیش‌نیاز برای دریافت مدرک پایان کار شهرداری ملزم هستند.

همچنین، این قانون تمامی ساختمان‌ها را با کاربری غیر از مسکونی را نیز شامل می‌شود. ساختمان‌هایی مثل تجاری، پزشکی، اداری، مراکز ترک اعتیاد و درمانی که همگی مرکز اجتماع هستند، لازم است که برای محافظت از جان و مال افراد، استانداردهای سختگیرانه ایمنی را رعایت کنند.

دریافت تأییدیه آتش‌نشانی به جهت ضمانت اجرای استاندارهای ایمنی در همه فازهای سازندگی و همچنین در تمام طول عمر مفید ساختمان برای دریافت مدرک پایان کار شهرداری ضروری است. به‌علاوه، اماکن و ساختمان‌هایی که از سمت آتش‌نشانی و شهرداری اخطار دریافت کرده‌اند، لازم است نسبت به برطرف کردن نواقص و اخذ تأییدیه آتش‌نشانی اقدام کنند. این مسئله، اهمیت مضاعف و دوچندان ایمنی در مقابل حریق را در روند بازرسی‌های دوره‌ای و نظارت نشان می‌دهد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ دریافت تأییدیه آتش‌نشانی

برای اخذ این تأییدیه، مدارکی مورد نیاز است که حتما باید آن‌ها را با خود به همراه داشته باشید و آن را به سازمان آتش‌نشانی تحویل دهید؛

  • کپی و اصل سند مالکیت

  • کپی و اصل کارت ملی مالک

  • نقشه‌های دارای تأییدیه شهرداری

  • فیش پرداختی عوارض مربوط به نقشه‌های معماری ساختمان

  • نامه اتوماسیون شهرداری

  • به دستورالعمل صادر شده از آتش‌نشانی

این مدارک قسمتی از فرآیند لازم و ضروری جهت مطمئن شدن از رعایت استانداردهای ایمنی و آمادگی ساختمان در مقابل حوادث مربوط به آتش‌سوزی هستند که لازم است به سازمان آتش‌نشانی تحویل داده شوند تا بتوان تأییدیه موردنیاز پایان کار شهرداری را برای ساختمان دریافت کرد.

نحوه اخذ تاییدیه آتش نشانی برای پایان کار شهرداری

دریافت تأییدیه آتش‌نشانی برای دریافت پایان کار شهرداری دارای مراحلی است که باید هرکدام از آن‌ها را به‌درستی انجام دهید تا به مقصود خود برسید. در اینجا این مراحل را ذکر می‌کنیم.

مراجعه به شرکت تایید صلاحیت شده توسط سازمان آتش‌نشانی

متقاضیان دریافت تأییدیه آتش‌نشانی، لازم است به یکی از شرکت‌های تأیید صلاحیت شده از طرف سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند و مدارک لازم را به این سازمان تحویل دهند. این شرکت‌ها تجربه و تخصص لازم جهت راهنمایی افراد و انجام اقدامات مربوطه را دارند.

ارائه مدارک و عقد قرارداد

در این مرحله لازم است که تمامی مدارک مورد نیاز که شامل کپی و اصل کارت ملی، سند مالکیت، فیش پرداخت عوارض، نقشه‌های تأیید شده توسط شهرداری و سایر مدارک مرتبط است به سازمان آتش‌نشانی ارائه داده شود. سپس باید با شرکت مشاور آتش‌نشانی برای انجام خدمات ضروری قرارداد بست.

تکمیل کردن فرم انتخاب مجری و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک

در این مرحله باید فرم انتخاب مجری را که دارای مهر و امضای شرکت است را تکمیل کرد و آن را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر خود ثبت کرد تا پرنده به کارتابل شرکت مجری رجوع داده شود.

اجرای امور براساس با دستورالعمل‌های سازمان آتش نشانی

در مرحله بعد لازم است که تمام امور مربوط به حفاظت و ایمنی آتش‌نشانی را براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط ارائه شده از سمت سازمان آتش‌نشانی را اجرا کنید. از جمله این امور می‌‌توان به طراحی و نصب سیستم‌ها اطفاء و اعلام حریق، اگزاست، سیستم‌های تهویه و سایر موارد مورد نیاز اشاره کرد.

کتاب مقررات ملی ساختمان

بازدید نهایی و دریافت تأییدیه آتش نشانی

بعد از تمام شدن کارها و به اجرا درآوردن استانداردهای لازم، بازدید نهایی به واسطه تیم کارشناسان سازمان آتش‌نشانی صورت می‌گیرد. درصورتی‌که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی از رعایت کامل مقررات و استانداردها اطمینان حاصل کنند، سازمان، تأییدیه آتش‌نشانی را برای ساختمان صادر خواهد کرد.

چه مواردی مورد بازرسی قرار می‌گیرند؟

موارد مورد بررسی به‌واسطه مأمور بازدید برای صادر شدن گواهی پایان کار به دقت انتخاب و طراحی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که ساختمان‌ها با استانداردهای ایمنی و مقررات آتش‌نشانی تطابق دارند. این بررسی‌ها شامل موارد زیر هستند:

سیستم‌های اعلام و اطفا حریق

مأموران آتش‌نشانی روی کارآیی و نصب سیستم‌های اطفا و اعلام حریق براساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان آتش‌نشانی نظارت دارند. این نظارت شامل بررسی اسپرینکلرها، پمپ‌خانه‌ها، زنگ‌های هشدار حریق، و لوله‌کشی‌های مربوط به سیستم اطفای حریق است.

امکانات امنیت و خروج اضطراری

تعداد و ابعاد راه‌پله‌ها، وجود نورافشان‌ها، ابعاد و اندازه آسانسورها و وجود علائم خروج اضطراری ازجمله مواردی هستند که توسط مأموران آتش‌نشانی به عنوان امکانات ایمنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این موارد برای ضمانت امکان خروج سریع و ایمن ساکنان ساختمان در زمان بروز آتش‌سوزی و وضعیت بحرانی ضروری هستند.

قوانین مربوط به معماری

مأمور بازدید همچنین لازم است روی قوانین و مقررات معماری مثل ارتفاع طبقات، ابعاد لابی‌ها و ارتفاع پله‌ها نظارت داشته باشد. این عناصر جهت وجود امکانات ایمنی در ساختمان و ضمانت دسترسی مناسب ضروری هستند.

نور و تهویه طبیعی

مأموران بر رعایت مقررات و ضوابط مرتبط با تهویه طبیعی و نور نیز نظارت می‌کنند. فضاهای اصلی ساختمان باید نور مستقیم و طبیعی داشته باشند و طول نورگیرها لازم است که با ضوابط مطابق باشد.

امکانات بالکن و جان‌پناه

ارتفاع جان‌پناه‌ها و ابعاد بالکن‌هان نیز از جمله مواردی است که توسط کارشناسان و مأموران آتش‌نشانی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از رعایت استانداردهای ایمنی در آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

عدم ساخت انباری در پشت بام

جهت دریافت گواهی پایان کار شهرداری، نباید هیچ انباری یا بنای مسقف و سقف‌داری در پشت‌بام احداث شود. این امر به خاطر این است که در مواقع اضطراری امکان دسترسی به فضای باز وجود داشته باشد.

موارد ذکرشده فقط بخشی از موارد مورد بررسی گسترده‌ای هستند که توسط کارشناسان و مأموران آتش‌نشانی برای صدور گواهی پایان کار شهرداری ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرند. اطمینان حاصل کردن از رعایت این مقررات و ضوابط برای حفظ امنیت حیاتی است.

ماموران آتش نشانی در حال انجام وظیفه

چگونه تایید شهرداری را برای آتش نشانی بگیریم؟

در سال‌های گذشته، دریافت تأییدیه آتش‌نشانی جزء یکی از مراحل اخذ پایان کار شهرداری شده است و می‌توان گفت ‌که یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان پروژه‌های اداری، مسکونی، تجاری و سایر پروژه‌ها است. تأییدیه آتش‌نشانی فقط یک سند ساده نیست. این سند نشانگر ایمنی ساختمان در مقابل آتش‌سوزی و خطرات ناشی از آن است.

دریافت این تأییدیه برای اطمینان حاصل کردن از رعایت استانداردهای لازم برای حفظ جان و مال افراد بسیار ضروری و حیاتی است. در زمینه گرفتن این تأییدیه مشورت با یک وکیل شهرداری می‌تواند مسیر هموارتری را جلوی شما قرار دهد و همچنین باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت روند اخذ آن شود.

ارسال دیدگاه