معرفی برش لیزری و انواع آن به صورت کامل

برش لیزری

مجموعه صنعتی لیزر پرند با امکاناتی که در اختیار دارد، می تواند به شما در عملیات های مختلفی که روی فلزات انجام می شود، مانند جوشکاری، کمک کند. اگر با فلزات سر و کار دارید، باید بدانید که برای استفاده از آن ها نیاز به برش دقیق و منظم این قطعات دارید. روش های مختلفی برای برش فلزات وجود دارد که برش لیزری یکی از محبوب ترین آن ها به حساب می آید. با استفاده از این روش می توانید، امتیازهای زیادی به دست آورید و فلزات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین نحو برش دهید.

برش لیزری در فلزات به چه معناست؟

برش لیزری شامل یک لیزر متمرکز با قدرت بالا است. دستگاه، پرتو لیزر را از میان مواد عبور داده و با ایجاد سوراخ های متعدد، برش می دهد. هنگامی که یک سوراخ در مواد ایجاد می شود، لیزر از طریق آن سوراخ، فلز را به صورت سطحی صاف و تمیز برش می دهد. برش های لیزری برخی اوقات از پرتو لیزر با پالس استفاده می کنند که در آن، برش در پالس های لیزر انجام خواهد شد.

اگر می خواهید بدانید که اثرات برش، روی قطعات باقی می مانند یا نه، باید گفت که معمولا پس از برش، قسمت باقی مانده و محل برش با استفاده از فشار گاز پاک خواهند شد.

استفاده از لیزر برای برش فلزات

برش به صورت لیزری چگونه انجام می شود؟

با آن که دستگاه های برش لیزری انواع مختلفی دارند، اما معمولا نحوه عملکرد آن ها یکسان است. این دستگاه از یک پرتو لیزر متمرکز استفاده می کند تا بتواند فلزات مختلف را ذوب یا تبخیر کند. این دستگاه ها به همراه CNC برش های بسیار دقیقی ایجاد می کنند. فرآیند برش با استفاده از دستگاه برش لیزری به این صورت است که در ابتدا، پرتو، قطعه موردنظر را از لبه آن سوراخ می کند و سپس لیزر از آن محل عبور می کند تا همه قسمت های موردنظر، ذوب شود.

وقتی به لیزر اشاره می کنیم، می دانیم که آن ها بسیار متنوع هستند و می توانند، چوب و فلزات را برش دهند. در مورد فلزات، دستگاه های امروزی می توانند، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و مس را هم برش دهند.

متریال هایی  که می توانید در آن ها از برش به شکل لیزری استفاده کنید

برش های لیزری دستگاه های بسیار متنوعی هستند. آن ها می توانند، مواد مختلفی از جمله سرامیک، پلاستیک و انواع مختلف فلزات را برش دهند. برش لیزری یک انتخاب عالی برای متریال های زیر خواهد بود:

  • فولاد ضد زنگ
  • آلومینیوم
  • فلز مس
  • نیکل
  • برنج
  • فولاد

دستگاه برش به وسیله لیزر

مزایای استفاده از روش برش لیزر

اگر قصد دارید که از برش لیزری فلزات استفاده کنید، باید مزایای استفاده از آن را نیز بدانید. معمولا این روش، مزایای زیر را ارائه می دهد:

دقت بالا

سیستم های کنترل، در دستگاه های CNC مدرن از جمله برش لیزری، بسیار دقیق هستند به این معنی که قطعات را می توان با دقت بسیار بالایی برش داد.

سرعت

پس از این که تعیین کردید، قطعات را از چه قسمت هایی برش بزنید، در عرض چند ثانیه این برش ها ایجاد خواهند شد. این روش بسیار سریع تر از روش هایی مانند پلاسما یا واتر جت است.

مقرون به صرفه بودن

به دلیل سرعت بالای برش این دستگاه، برش هر قطعه می تواند، بسیار ارزان تر از روش های دیگر باشد. مصرف کم انرژی در آن ها باعث می شود که در هزینه های برق صرفه جویی زیادی کنید و قیمت برش لیزری را بسیار ارزان دریافت کنید.

انعطاف پذیری در برش مواد

تکنیک های دیگری مانند برش سرد می توانند، فلزات نازک را برش دهند اما قدرت کافی برای برش فلزات با ضخامت بالا را ندارند. برش لیزری تحت تاثیر سختی مواد قرار نمی گیرد و می تواند، همه آن ها را برش دهد.

چرا برش لیزری را باید انتخاب کرد؟

با این که روش های مختلفی برای برش فلزات وجود دارد، اما برخی از آن ها مانند برش لیزری بهتر از روش های دیگر هستند. این برش در حالی که سرعت بالایی دارد، می تواند زمان کوتاه تری هم، صرف برش فلزات کند. نحوه برش در این دستگاه ها بسیار دقیق است و هیچ گونه خطایی ندارد.

شما می توانید، انواع فلزات با هر نوع سطحی که دارند را با استفاده از این دستگاه برش دهید، بدون این که هیچ خطایی داشته باشد. در نهایت، این نوع برش بسیار باکیفیت است و استفاده از آن می تواند، برای شما مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

انواع مختلف برش های لیزری

معمولا از دو روش برای برش در فلزات استفاده می شود که به شرح زیر هستند:

برش لیزری کربن دی اکسید یا CO2

این نوع برش، کمی قدیمی محسوب می شود که در آن یک جریان الکتریکی یا برق از محفظه گاز کربن دی اکسید عبور می کند. این کار ذرات داخل لوله  را تحریک می کند و پس از آن با استفاده از عدسی ها و آینه ها یک پرتو یا لیزر شدید نور، تولید می کند. این نوع برش های لیزری، راندمانی در حدود بیست درصد دارند. این امر بدین معنی است که بیشتر نیرویی که توسط لوله لیزر جذب می شود، به جای انرژی لازم برای برش لیزر، به نور و گرما تبدیل می شود.

این نوع لیزر هم برای پارچه و هم برای فلزات موثر هستند. به همین دلیل می توانید، تا انرژی 20 کیلووات را برای ضخیم ترین فلزات استفاده کنید.

لیزرهای فیبری

این نوع برش کمی جدیدتر و بروز تر است. در تاریخ حدود 2009 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفتند. در این روش، به جای لوله گاز از منبع تولید انرژی لیزری حالت جامد استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری، این برش ها می توانند، متریال های متنوع تری را نسبت به برش لیزری پردازش کنند.

بزرگ ترین مزیت برای مصرف کننده این است که لیزر فیبری بسیار کارآمد تر و مقرون به صرفه تر است و تقریباً 80 درصد انرژی ورودی خود را به توان برشی تبدیل می کند. این بدان معنی است که قطعات می توانند، ارزان تر باشند و دستگاه ها برای  نصب، نیاز به تغییرات زیرساختی کم تری دارند.

برش های لیزری کربن دی اکسید و فیبری

نتیجه گیری

از آن جایی که برش فلزات مهم است، در نتیجه باید دستگاه مناسب را برای آن ها انتخاب کرد. همان طور که می دانید، روش های متفاوتی برای برش فلزات وجود دارد که برش لیزری از کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین آن ها به حساب می آید. شما با توجه به کارکرد این دستگاه می توانید، انواع متریال های مختلف مانند مس و آلومینیوم را با دقت هر چه تمام تر برش دهید، بدون این که نقصی در آن وجود داشته باشد.

مجموعه صنعتی لیزر پرند یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه خدمات برش لیزری و فرایندهای دیگر مانند جوشکاری، مونتاژ و خمکاری است. این مجموعه با در اختیار داشتن متخصصین با تجربه می تواند، برترین خدمات را به شما ارائه دهد. انجام خدمات برش لیزری با بروز ترین و قوی ترین دستگاه ها انجام می شود. برای استفاده از خدمات و سفارش برش لیزری فلزات این مجموعه، می توانید با شماره تلفن های درج شد در سایت تماس بگیرید. همچنین استعلام قیمت برش لیزری پلکسی از طریق تماس، امکان پذیر خواهد بود.

ارسال دیدگاه