معرفی و مقایسه ۳ خودروی محبوب و جدید داخلی

سه خودرو تارا شاهین کوییک

این روزها و با بالا رفتن قیمت خودرو، خیلی از افراد به سراغ خودروهای داخلی رفته‌اند. البته که نباید فراموش کرد بسیاری از این ماشین‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه خودشان کارکردی قابل قبول دارند، مخصوص برای افرادی که اولین ماشین خود را می‎خرند و می‎خواهند یک استفاده عادی شهری از آن داشته باشند.

خودروهایی مثل کوییک آن‌قدر زیاد و محبوب شده‌اند که در هر شهری زندگی کنید، احتمالا چندتایی از آن‌ها در محله شما هم هستند، شاید حتی اعضای دور و نزدیک خانواده‎تان هم کوییک داشته باشند! در طرف دیگر تارا و شاهین را داریم، خودروهایی که نسبت به کوییک بزرگ‎‌تر هستند و می‌شود گفت مناسب خانواده ساخته شده‌اند. این سه خودرو را از جنبه‏‎های دیگری هم می‌شود بررسی کرد که در این مطلب قرار است این کار را بکنیم. برای مقایسه شاهین و کوییک و بررسی ویژگی‎های آن‎ها در برابر کوییک، تا انتهای این مطلب را بخوانید.

بررسی شاهین، یک ماشین خانوادگی با ظاهری زیبا

شاهین در واقع همان خودرو «رهام» است که در سال ۹۷ به عنوان اولین ماشین تولید داخلی سایپا تولید شد. در سال ۹۸ اسم این خودرو عوض شد و شاهین نام گرفت، و با یک طراحی جدیدتر و زیباتر نسبت به محصولات دیگر این کارخانه وارد بازار ایران شد. با بررسی شاهین مشخص می‌شود که این خودرو در واقع یک سدان کوچک و جمع و جور است که روی مگا پلتفرم SP سایپا ساخته شده‌است. اولین نکته در مقایسه شاهین و کوییک این است که این خودرو با وجود جدیدتر بودن، از همان  پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی کوییک استفاده می‎کند.

بررسی شاهین:

طول و عرض: ۴.۴۴۶ در ۱.۷۷۱ متر

فاصله محورها: ۲.۶۵۰ متر

ظرفیت صندوق عقب: ۴۲۲ لیتر

نوع موتور: خطی بنزینی

حجم موتور: ۱.۵ لیتر

سیلندر: ۸/۴

تنفس موتور: توربوشارژ

قدرت: ۱۱۰ اسب بخار

گشتاور: ۱۷۸ نیوتون متر

شتاب: ۱۳.۲ ثانیه

بدنه سدان

نوع رینگ:‌ آلومینیومی

بیایید با مقایسه شاهین و کوییک، به دید بهتری در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو خودرو ایرانی برسیم. اولین تفاوت در سایز است: کوییک به شکل محسوسی جمع‎ و جورتر و کوچک‎تر از شاهین است. اما از نظر فنی هم این دو تفاوت‎هایی دارند: کوییک در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر سوخت ترکیبی مصرف کرده و حجم باکش ۴۱ لیتر است. حجم باک شاهین بیشتر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ لیتر سوخت می‌خواهد. یکی از دیگر تفاوت ‎های شاهین و کوییک در فرمان آن‏هاست: کوییک فرمان هیدرولیک دارد و شاهین فرمان برقی. همچنین سیستم ترمز عقب شاهین از نوع دیسکی است، ولی کوییک از سیستم ترمز کاسه‎ای استفاده می‎کند.

تارا، یک پژوی تغییریافته

معرفی و بررسی تارا

تارا از محصولات شرکت ایران خودرو است که در دو نوع دنده‌ای و اتوماتیک در بازار ایران وجود دارد. این خودرو از سال ۹۹ با جعبه دنده دستی تولید و در طرح پیش‌فروش فروخته شد.  تارا هم از نظر اندازه از کوییک بزرگ‎تر است.

موتور این خودرو، نسخه به روز شده و بهینه TU5 قدیمی پژو با ۱۱۳ اسب بخار است، و از نظر آلایندگی و مصرف سوخت نسبت به مدل‎های هم رده‎اش وضعیت بهتری دارد. پیشرانه تارا پیستون ضدسایش دارد و جعبه دنده آن هم پنج سرعته است. با بررسی تارا همچنین می‌‍توانیم همچنین به این نتیجه برسیم که اتاقک شکیل و جذابی با صفحه نمایشگر دارد که برای خیلی از افراد یک آپشن محسوب می‌شود. در داخل این اتاقک همه چیز شبیه به پژو ۳۰۱ است و با یک مجموعه اصولی و ارگونومیک روبرو هستیم.

بررسی تارا:

طول و عرض: ۴.۵۰۵ در ۱.۷۳۸ متر

فاصله محورها: ۲.۶۵۲ متر

ظرفیت صندوق عقب: ۶۴۰ لیتر

نوع موتور: چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه

حجم موتور: ۱۵۹۸ سی‎سی

سیلندر: ۴

تنفس موتور: طبیعی

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار

گشتاور: ۱۴۴ نیوتون

شتاب: ۹.۵ ثانیه

نوع رینگ:‌  آلومینیومی

امکانات رفاهی متنوع مثل نمایشگر هفت اینچی لمسی، دی لایت و گرم‎کن آینه‎های جانبی و سنسور نور و باران در مدل اتوماتیک این ماشین از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود.

مقایسه تارا و شاهین

معرفی و بررسی شاهین

حالا که دوتا از خودروهای ایرانی را شناختیم، بیایید کمی هم تفاوت های تارا و شاهین را بخوانیم. از نظر طراحی بیرونی، شاهین انتخاب بیشتر مشتریان است. ظاهر این ماشین مدرن‌تر و منسجم‎تر است. در حالی که تارا صرفا همان پژو ۳۰۱ است با کمی تفاوت. در مقایسه تارا و شاهین، در ادامه به قوای محرکه می‎رسیم که در تارا قوی‌تر است. پیشرانه تارا همان‌طور که گفتیم موتور TU5 است و استهلاک کمتری دارد. همچنین بازدهی سیستم سوپاپ شاهین از تارا پایین‎تر است.

کوییک، کوچک و کاربردی برای رفت و آمدهای شهری

در فهرست ماشین‎های داخلی، کوییک از همه کوچک‌تر است. این ماشین تولید کارخانه سایپاست و از سال ۱۳۹۵ در بازار ایران حضور دارد. کوییک که به اعتقاد خیلی‎ها همان نسخه هاچبک ساینا است، در بررسی کوییک مشخص می‌شود که این خودرو با وجود قدیمی بودن پلتفرم ظاهر جذاب و مدرنی دارد و خیلی از جوان‎ترها آن را انتخاب می‎کنند. پیشرانه کوییک ۸ سوپاپ M15 است که باز هم نسبتا قدیمی محسوب می‌شود. اما نقطه ضعف این خودرو را می‎توانیم اتاقک آن بدانیم که تقریبا با پراید هیچ تفاوتی ندارد و از نظر ظاهر و کیفیت امتیاز چندانی ندارد. در مقایسه کوییک و تارا یا حتی با شاهین، قطعا کوییک از نظر اتاقک برنده نخواهد شد. یکی از دیگر  تفاوت های کوییک و تارا را می‎توانیم در بدنه ببینیم: بدنه تارا اتوماتیک از نوع سدان است و کوییک بدنه هاچبک دارد.

بررسی کوییک:

طول و عرض: ۳.۹۸۹ در ۱.۶۷۸ متر

فاصله محورها: ۲.۴۱۲ متر

ظرفیت صندوق عقب: ۲۲۵ لیتر

نوع موتور:  خطی بنزینی

حجم موتور: ۱.۵ لیتر

سیلندر: ۸/۴

تنفس موتور: طبیعی

قدرت: ۸۷ اسب بخار

گشتاور: ۱۲۸ نیوتون متر

شتاب: ۱۳ ثانیه

نوع رینگ:‌  فولادی

خرید خودرو اقساطی با ازکی‌وام

اگر شما هم قصد خرید خودرو اقساطی داخلی را دارید، اما پرداخت مبلغ آن به صورت یک جا برایتان دشوار است، خوشبختانه این امکان را دارید که به صورت آنلاین و با سریع‌ترین فرایند ممکن، خودروی خودتان را با قسط‌بندی بخرید. در ازکی‌وام، بدون نیاز به ضامن و با چک صیادی، می‎توانید ماشین‎هایی مثل تارا دنده‌ای، شاهین G دنده‌ای و کوییک R دنده‎ای را با اقساط ۳۶ ماهه خریداری کنید.

کافی است مدارکتان را آپلود کنید، ضمانت‏‌های مورد نیاز (چک و مدارک شغلی) را ارائه بدهید و خودرو خودتان را در کمترین زمان تحویل بگیرید.

سوالات متداول

  • آیا برای خرید خودرو در ازکی‌وام به ضامن نیاز دارم؟

در فرآیند آنلاین خرید اقساطی از ازکی‌وام، نیازی به ضامن شخص ندارید اما ضمانت‌هایی از شما گرفته می‌شوند. مثلا مدارک شغلی، کد سجا و چک صیادی.

  • کدام خودرو برای رفت و آمدهای طولانی بین شهری مناسب‌تر است؟

تارا به خاطر قدرت بیشترش می‌تواند مسیرهای طولانی‎تر را تاب بیاورد و همچنین اتاقک راحت‎تری برای نشستن افراد دارد.

  • آیا شاهین به شکل اتوماتیک هم ساخته می‎شود؟

بله، خودرو شاهین سایپا هم مدل اتوماتیک دارد و هم مدل دنده‎ای.

ارسال دیدگاه