معرفی کامل هیدروموتور دنده ای و کاربرد آن

هیدروموتور دنده ای چیست

هیدروموتور تجهیزی است که انرژی حاصل از روغن هیدرولیک تحت فشار را به گشتاور و حرکت دورانی تبدیل می کند، عکس کار پمپ هیدرولیک را هیدروموتورها انجام می دهند. هیدروموتور انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آنها هیدروموتور دنده ای است. اغلب از این تجهیز در سرعت پایین، گشتاور کم، بازده حجمی و فشار ورودی نسبتا پایین استفاده می شود. صنایع نظامی، معدن، نفت و گاز و پتروشیمی، داروسازی و … از صنایع پرکاربرد هیدروموتور دنده ای هستند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هیدروموتور دنده ای تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

معرفی کامل هیدروموتور دنده ای و کاربرد آن

هیدروموتور دنده ای چیست؟

هیدروموتور دنده ای یا Gear Motor وظیفه تبدیل انرزِ هیدرولیکی به مکانیکی را بر عهده دارند. این هیدروموتور، دارای دو چرخ دنده در یک پوسته است. دو چرخ دنده (روتور) هیدروموتور دنده ای مقابل یکدیگر می چرخند و می توانند چرخش مثبت یا منفی داشته باشند. به منظور تغییر جهت چرخش از انواع شیرهای کنترلی استفاده می شود. هر اندازه تعداد دنده های چرخ دنده بیشتر باشد، گشتاور ایجاد شده توسط هیدروموتور کاهش یافته و قدرت هیدروموتور پایین خواهد آمد. در هیدروموتور دنده ای یا اوربیتالی چرخ دنده های تجهیز به صورت ژیراتوری یا ماه و ستاره با یکدیگر درگیر شده و جهت انتقال توان و ایجاد گشتاور در دور مورد نیاز از آن استفاده می کنند. بر خلاف پمپ دنده ای در هیدروموتور دنده ای فشار سیال چرخش شفت خروجی را فراهم می آورد. سرعت چرخش در این هیدروموتور بر حسب میزان سیال ورودی قابل کنترل خواهد بود، هرچه حجم سیال ورودی به پوسته بیشتر باشد، سرعت بالاتر خواهد بود و بالعکس. در صورتیکه طراحی هیدروموتور به قدرت بالاتری نیاز داشته باشد، شفت خروجی را به گیربکس متصل خواهد کرد، در این صورت سرعت کاهش و قدرت افزایش خواهد یافت.

هیدروموتورهای دنده ای سبک، کوچک و مقاوم در برابر ضربه هستند.

اغلب از هیدروموتور دنده ای در سرعت پایین استفاده می شود زیرا گشتاور کم، بازده حجمی و فشار ورودی نسبتا پایینی دارند. هیدروموتورهای دنده ای در واحد زمان بین 3 تا 100 سی سی از سیال را جابجا می کنند و حداکثر گشتاور تولیدی آنها 400 نیوتن متر است. بر حسب مدل های مختلف حجم سیال هیدروموتور بر سرعت دورانی هیدروموتور دنده ای تاثیر خواهد داشت، سرعت هیدروموتور دنده ای بین 500 تا 1000 دور در دقیقه (rpm) و حداکثر فشار در حدود 250 بار است.

اغلب هیدروموتور دنده ای در صنایع نظامی، معدن، نفت و گاز و پتروشیمی، داروسازی و سایر تجهیزاتی که از هیدرولیک به منظور انتقال توان استفاده می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. متقاضیان خرید پمپ دنده ای، هیدروموتور دنده ای و انواع دیگر از محصولات هیدرولیکی می توانند از هیدرولیک نادری برای خرید محصولات خود استفاده نمایند. تنوع محصولات، برندهای مختلف، کیفیت بالا و قیمت هایی مقرون به صرفه و مناسب از ویژگی های خرید از هیدرولیک نادری به شمار می رود.

هیدروموتور دنده ای چیست

انواع هیدروموتور دنده ای کدامند؟

هیدروموتور دنده ای از اجزایی مانند دنده درایو، چرخ دنده و شفت خروجی تشکیل شده است. هیدروموتور دنده ای خود به انواع هیدروموتور چرخ دنده داخلی، خارجی و پیچی تقسیم می شوند. ویژگی ها و طرز عملکرد هرکدام از هیدروموتورهای دنده ای شامل موارد زیر است:

هیدروموتور چرخ دنده داخلی

حداکثر فشاری که این هیدروموتور تحمل می کنند 200 بار است. گشتاور خروجی بالا در سرعت های کم و یکنواخت از ویژگی های این هیدروموتور است.

هیدروموتور چرخ دنده خارجی

در هیدروموتور چرخ دنده خارجی یکی از چرخ دنده ها محرک و دیگری متحرک است. حداکثر فشاری که این هیدروموتور تحمل می کنند 200 بار است. چرخ دنده ها در این هیدروموتور قابلیت چرخش در هر دو سمت را دارد.

هیدروموتور پیچی

هیدروموتورهای پیچی عملکردی نرم و بدون لرزش دارند. حداکثر فشاری که این هیدروموتور تحمل می کنند 200 بار است.

عوامل قابل توجه در خرید هیدروموتور دنده ای چیست؟

در خرید هیدروموتور دنده ای نظیر هر تجهیز دیگری می بایست فاکتورهای مختلفی مورد توجه قرار گیرند.

  • میزان روغنی که توسط هیدروموتور جابجا می شود بر حسب سانتی متر مکعب
  • ماکزیمم سرعت هیدروموتور
  • ماکزیمم دبی خروجی هیدروموتور
  • ماکزیمم گشتاور هیدروموتور دنده ای
  • طریقه نصب هیدروموتور که می تواند دو پیچ یا چهار پیچ باشد.
  • شفت هیدروموتور که می تواند 25 یا 32 باشد.
  • توجه به آب بندی صحیح بین ورودی و خروجی هیدروموتور از عوامل قابل توجه در زمان خرید است.
  • دمای عملیاتی یا محدودی دمایی که سیال می تواند در آن قرار گیرد و توجه به حداقل و حداکثر دمای عملیاتی در انتخاب هیدروموتور دنده ای می بایست مورد توجه قرار گیرد.

عوامل قابل توجه در خرید هیدروموتور دنده ای چیست

مزایای هیدروموتور دنده ای چیست؟

از جمله مزایای هیدروموتور دنده ای عبارتند از:

  • هیدروموتور دنده ای عملکردی نرم و روان در سرعت های مختلف دارد.
  • این هیدروموتور در شروع کار گشتاور بالایی ایجاد می کند.
  • بازدهی و عملکرد بالایی دارد.
  • طول عمر مفید زیادی دارد.
  • اندازه ای کوچک و طراحی مناسب داشته و با این طراحی محدوده گشتاوری مناسبی دارد.
  • قابلیت تحمل فشار بالای یاتاقانها در برابر نیروهای شعاعی و محوری از ویژگی های هیدروموتور دنده ای است.
  • از این هیدروموتور می توان در مدارهای باز و بسته استفاده کرد.
  • با بکارگیری انواع مختلف از روغن هیدرولیک می توان از این تجهیز استفاده کرد.
  • این هیدروموتور در مقایسه با دیگر هیدروموتورها قیمت مناسب تری دارد.
  • این تجهیز قابلیت کوپل شدن با انواع گیربکس های کرانویل، هلیکال و خورشیدی را دارد.

یکی از بهترین تامین کنندگان انواع محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی از جمله هیدروموتور و پمپ نظیر پمپ دنده ای، پمپ پره ای هیدرولیک، پمپ پیستونی و … هیدرولیک نادری است. این شرکت قدمتی 30 ساله در زمینه تامین، فروش و تعمیر انواع محصولات هیدرولیکی دارد. از مهمترین برندهای تولید کننده هیدروموتور می توان به پارکر، رکسروت، ایتون ویکرز و دانفوس اشاره کرد که تمامی این برند ها از طریق هیدرولیک نادری قابل تامین و خریداری است. متقاضیان خرید این محصولات می توانند پس از تماس با شرکت و اعلام نیازمندی های خود و گرفتن راهنمایی از مشاورین شرکت محصولات مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت، مناسب ترین قیمت و در کوتاهترین زمان ممکن خریداری نمایند.

ارسال دیدگاه