نصب ساندویچ پانل “صفر تا 100 مراحل نصب انواع پانل ساختمانی”

نصب ساندویچ پانل "صفر تا 100 مراحل نصب انواع پانل ساختمانی"

نصب ساندویچ پانل، براساس ساختار و نوع پانل به سه شیوه نصب با پیچ مهره (پیچ مخفی)، قفل دار، نر و مادگی انجام می شود. برای نصب انواع ساندویچ پنل در اغلب موارد نیازمند ابزار هایی چون انواع پیچ نصب پانل، گیره های نصب، ابزار های برش و هستیم. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با مراحل نصب انواع ساندویچ پانل آشنا کنیم و در خصوص نکات اجرایی آن با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازیم.

نصب ساندویچ پانل

وسایل مورد نیاز برای نصب

  • ساندویچ پانل

  • پیچ و مهره

  • گیره‌های نصب

  • ابزارهای برش مانند اره برقی

  • سیخ‌های فلزی

  • لوازم ایمنی مانند کلاه، عینک، و دستکش

انواع ساندویچ پانل برای نصب

ساندویچ پانل‌ها با توجه به کاربردی که ارائه می‌دهند؛ در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. به همین علت نحوه‌ی نصب و اجرای آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال روش قرارگیری ساندویچ پانل‌هایی که مناسب شیروانی هستند و باید به صورت آب‌بندی اجرا شوند، با پانل‌های مخفی که هیچ ردی از پیچ و مهره از خود نمی‌گذارند؛ متفاوت خواهد بود.

انواع ساندویچ پانل‌های نیازمند اجرا، عبارت‌اند از:

  • ساندویچ پانل قفل‌دار: این پانل‌ها دارای قفل هستند و در قسمت اتصال، بلکو‌ها به کمک زبانه‌هایی از پانل‌ها به هم وصل شده‌اند.

  • ساندویچ پانل پیچ مخفی: نحوه اجرای ساندویچ پانل پیچ مخفی بدین گونه است که ابتدا هر پانل به محل مورد نظر پیچ خواهد شد، سپس پانل بعدی با قرارگیری بر روی مکان پیچ شده، آن را می‌پوشاند.

  • ساندویچ پانل نر و مادگی: پانل‌های نر و مادگی در قسمت اتصال، زاویه‌هایی دارند که پس از متصل شدن به صورت یکپارچه در می‌آیند و با کمک پیچ بر روی سقف یا دیوار نصب خواهند شد.

مراحل نصب ساندویچ پانل

  1. پیش از هر چیز نیاز به نصب سازه پایه و فلزی‌ داریم. این سازه در واقع به منظور پشتیبانی از ساندویچ‌پانل‌ها و برای برداشت و نصب آنان استفاده می‌شود. برای نصب سازه پایه و فلزی‌ با توجه به ابعاد پروژه، می‌توانید از انواع ستون‌ها و تیرهای فولادی استفاده کنید. در طرح نصب پایه سازه فلزی، اگر به نکات مهم توجه نداشته باشید، مشکلاتی خطرناک در فرآیند نصب ساندویچ پانل‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین باید به نکاتی مانند نحوه استفاده از بالابر، شیب داشتن سوراخ‌های پرچ، ارتفاع ساختمان، و… توجه کنید.

  2. سپس می‌توانید برای نصب ساندویچ پانل روی سازه فلزی اقدامات لازم را انجام دهید. برای نصب ساندویچ پانل، ابتدا این تجهیزات باید تا محل نصب حمل شوند.

  3. حال لازم است تا با استفاده از دریل و پیچ، ساندویچ پانل ها به سازه فلزی متصل شوند. پس از قراردهی ساندویچ پانل‌ها روی ساختار سازه فلزی، لایه‌های پایینی را ببرید و آن را نوار بندی کنید. حال لازم است تا این قطعات با پیچ چوبی محکم شوند.

  4. این فرایند را به همین صورت ادامه میدهیم تا تمام سطح مورد نظر بر روی ساختمان پوشانده شوند.

چگونگی اجرای ساندویچ پانل سقفی

برای نصب ساندویچ پانل‌ سقفی ابتدا باید به ساختاری که بر روی سقف اجرا شده است و همچنین فاصله‌ای اصلی میان تکیه‌گاه‌های اصلی توجه کرد. سپس بعد از آن زیرسازی پانل را انجام داد. پس از زیرسازی برای اجرای ساندویچ پانل، پانل‌ها بر روی پرلین‌های موجود در سقف به صورت اورلپ قرار می‌گیرند و در هر یک متر از آنها، از پیچ سرمته گالوانیزه استفاده می‌شود. در مرحله آخر نیز از ورق فلاشینگ و آبرو برای درزگیری ساختمان و زیباسازی استفاده خواهد شد.

چگونگی اجرای ساندویچ پانل دیواری

برای نصب ساندویچ پانل دیواری، پس از آنکه ساختار اجرا شده بر روی ساختمان و فاصله موجود در بین ستون‌های محل نصب را بررسی کردید، ارتفاع پانل‌ها و جهت باد را نیز مد نظر قرار دهید. سپس عمل زیرسازی پانل را انجام دهید. توجه داشته باشید که در اجرای ساندویچ پانل دیواری باید با کمک پروفیل‌های آهنی، تکیه‌گاه‌های محکمی ایجاد کنید تا پانل‌ها به آنها وصل شوند. سپس ساندویچ پانل‌ها توسط پیچ‌های مخصوص به محل اتصال پیچ می‌شوند. البته پانل‌هایی که بر روی بتن قرار می‌گیرند با استفاده از تفنگ مخصوصی به نام میخکوب زن چاشنی‌دار، بر روی آن نصب می‌شوند.

ابزار موردنیاز نصب ساندویچ پانل

آب بندی ساندویچ پانل

آب بندی ساندویچ پانل در واقع به معنای اطمینان حاصل کردن از عایق بندی سازه برای جلوگیری از نشت آب به داخل آن استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود تا از خرابی‌ها و آسیب به ساختمان جلوگیری شود. جهت آب بندی ساندویچ، در بسیاری از موارد از چسب پلی اورتان استفاده می‌شود. پلی اورتان یک ماده جهت آب بندی بهتر سازه است که خاصیت چسبندگی بالایی دارد.

توجه کنید که اثر چسب پلی اورتان برای سال ها باقی می ماند، بنابراین دقت در به کارگیری آن بسیار مهم است و باید توسط متخصصان انجام شود. چسب پلی اورتان معمولا به شکل جامد وجود دارد. کاربرد اختصاصی این ماده در پر کردن درز های بین ساندویچ پانل‌ها است.

به این عملیات به اصطلاح آب بندی گفته می‌شود. چرا که این چسب در محیط های با رطوبت بالا عملکردی عالی در جلوگیری از نفوذ آنان به ساختمان دارد. از دیگر نکاتی که باید در آب‌بندی چسب پلی اورتان به آن دقت کنید این است که این ماده  ضد آب است و قبلیت رنگ شدن دارد.

فیتر ساندویچ پانل

فیتر ساندویچ پانل از تجهیزات بسیار مهمی است که باعث استحکام در نصب ساندویچ پانل می شود. چرا که مرحله بعدی پس از اتمام نصب ساندویچ پانل، بررسی عملکرد آن می‌باشد. جهت اطمینان از ساندویچ پانل، بررسی محکم بودن آن بسیار مهم است.

در واقع فیتر ساندویچ پانل از تجهیزات آب بندی و درز بندی برای ایجاد استحکام به شمار می‌آید. از مزایای دیگر استفاده از فیتر ساندویچ پانل، محافظت سازه در برابر باران، باد، طوفان و … می‌باشد.

بنابراین فیتر ساندویچ پانل یک عایق رطوبتی است. همچنین اگر می‌خواهید بدانید فیتر پانلهای ساندویچی از چه جنسی هستند، لازم به ذکر است که آنان از آهن ساخته شده‌اند. این جنس آهنی در دو شکل رنگی و گالوانیزه موجود است و انتخاب بین آن، به ترجیحات شما و نوع سازه بستگی دارد.

هزینه نصب انواع ساندویچ پانل

هزینه نصب ساندویچ پانل

هزینه نصب ساندویچ پانل‌ها معمولاً با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت قیمتی به عواملی مانند ابعاد، جنس و ضخامت پانل، نوع عایق داخلی، و برند بستگی دارد. به عنوان مثال در نمونه اندازه و ابعاد 4 سانتی، قیمت ساندویچ پانل 4 سانتی از پانلی با اندازه 15 سانتیمتر بسیار کمتر  و به طبع هزینه نصب کمتری دارد. برای دریافت قیمت دقیق برای پروژه خود، بهتر است با شماره 09150020620 تماس بگیرید و مشاوره رایگان در این زمینه دریافت کنید.

مهارت لازم در نصب انواع مختلف ساندویچ پانل های سقفی و دیواری

برای نصب ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری، نصابان باید دارای توانایی‌ها و مهارت‌های بالایی باشند. چرا که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین  درز بندی و آب بندی پانل های سقف به منظور مقاومت دربرابر تابش نور خورشید، برف و باران خیلی مهم است. این امر نیز نیازمند تجربه بالا و تخصص نصابان است.

  • نصابان باید تجربه کافی در نصب گیره‌ها، پیچ و مهره‌ها، سازه‌های فلزی و سیستم‌های اتصالات ساندویچ پانل را داشته باشند. چرا که در فرایند نصب پانل‌ها باید بسیار محکم شوند و به صورت مناسب به ساختار فلزی متصل شوند.

  • مهارت در برش و تنظیمات: توانایی برش دقیق پانل‌ها به اندازه مورد نیاز و همچنین تنظیمات نهایی برای اطمینان از اتصال صحیح آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • ایمنی شغلی: نصابان باید از لوازم ایمنی مانند کلاه، عینک، دستکش و لباس‌های مناسب برای محافظت از خود در مقابل خطرات کاری استفاده کنند.

  • تفهیم نقشه‌ها: توانایی خواندن و تفهیم نقشه‌ها و دستورالعمل‌های نصب مرتبط با پروژه بسیار مهم است.

  • تجربه استفاده از مصالح مناسب: آشنایی با ویژگی‌ها و خصوصیات مواد مورد استفاده مانند ساندویچ پانل‌ها، گیره‌ها، و مهره‌ها به نصابان کمک می‌کند تا نصب بهینه‌تری انجام دهند.

  • دقت : نصابان باید دقیق و با تجربه باشند تا پانل‌ها به شکل صحیح و بدون خطا نصب شوند.

نقش اجرای درست پانل در عملکرد آن

اجرای ساندویچ پانل، از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند مزایای آن را افزایش دهد. به عنوان مثال در صورتی که پانل‌ها به طرز صحیح بر روی هم قرار بگیرند و هیچ درزی رد بین آنها وجود نداشته باشد؛ استحکام و مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد و عایق مناسب‌تری نیز خواهند بود. نحوه چگونگی اجرای هر پانل با توجه به ساختار محل نصب و نوع پانل متفاوت است که با استفاده از لوازم جانبی و ابزارهای مورد نیاز توسط نصابان مجرب انجام می‌گیرد. همچنین این افراد با توجه به دانستن فوت و فن کار، بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

ارسال دیدگاه