نگاهی اجمالی به فرایند اتصالات و پیوندهای فولادی جوشی

نگاهی اجمالی به فرایند اتصالات و پیوندهای فولادی جوشی

خوب است بدانید که یکی از اتصالات مفید و پراستفاده در بازار، اتصالات جوشی فولادی می باشد. این نوع اتصال دارای جنسی فولادی است و به شکل یک قطعه می باشد. این قطعه به وسیله فرایند جوشکاری و بدون احتیاج به رزوه به لوله های فولادی وصل می شود. این پیوندهای فولادی به علت داشتن خصوصیات بسیار ویژه خود می توانند در مجموعه های گوناگون لوله کشی به کار گرفته شوند. از جمله کارهایی که با اتصالات جوشی فولادی قابل انجام هستند می توان به انشعاب گرفتن از لوله های کانونی، عوض کردن راه و زاویه لوله کشی در مسیرهای گوناگون، عوض کردن اندازه لوله ها یا بستن لوله های فولادی اشاره کرد. پیوندهای فولادی جوشی دارای گونه ها و طبقه بندی های مختلفی می باشند و بسیار پرکاربرد و مفید می باشند. با ما همراه باشید تا انواع پیوندهای جوشی فولادی را به شما معرفی کنیم.

دسته بندی گونه های مختلف پیوند های جوشی فولادی

باید بدانید که پیوندهای فولادی جوشی بر اساس نوع طراحی خود به دو دسته مدل های درزدار و بدون درز تقسیم می شوند که در ادامه خوصیات هر یک را توضیح خواهیم داد.

  • پیوند های جوشی بدون درز فولادی

پیوند های جوشی بدون درز فولادی با نام دیگر مانیسمان دارای جنسی از فولاد می باشند و چگونگی پیوند آن ها به وسیله فرایند جوش است. طراحی و ساخت پیوندهای بدون درز طوری است که در آن ها خط جوش رویت نمی شود. در نتیجه این گونه از پیوندهای جوشی دارای ایمنی بیشتری در مقایسه با پیوندهای درزدار می باشند و جهت انتقال سیالاتی که دارای فشار و دمای زیادی می باشند، مورد استفاده قرار می گیرند. پیوندهای جوشی فولادی گونه های بسیاری دارند که برخی از پرکاربرد ترین آن ها در زیر معرفی شده اند:

  1. اتصال جوشی فولادی زانویی چهل و پنج درجه بدون درز
  2. اتصال جوشی فولادی زانویی بدون درز نود درجه
  3. اتصال جوشی فولادی سه راهی لوله بدون درز تبدیلی
  4. اتصال جوشی فولادی سه راهی بدون درز مساوی
  5. اتصال جوشی فولادی تبدیل بدون درز کج
  6. اتصال جوشی فولادی تبدیل بدون درز صاف
  7. اتصال جوشی فولادی کپ بدون درز
  8. اتصال جوشی فولادی سردنده بدون درز
  9. اتصال جوشی فولادی بوشن بدون درز

پیوند های جوشی فولادی درزدار

  • پیوند های جوشی فولادی درزدار

پیوند های جوشی درزدار فولادی دارای جنسی از فولاد می باشند و به وسیله جوش لب به لب به لوله ها و شیرآلات وصل می شوند. باید بدانید که این قطعه ها از طریق فرایند ریختگی به وجود می آیند و اصولا بر روی آن ها چندین مکان اتصال و جوش دیده می شود. بنابراین این گونه از پیوندهای فولادی نسبت به اتصالات بدون درز فولادی هزینه کم تری دارند و مختص به جا به جا کردن سیالاتی با دما فشار کم تر می باشند. به علاوه این گونه از اتصالات در قسمت هایی از مجموعه های لوله کشی با درجه حساسیت پایین تر مثل لوله کشی آب و گاز خانگی و یا برج های خنک کننده نیز کاربرد دارند. رایج ترین گونه های پیوند های جوشی فولادی درزدار شامل موارد زیر می باشند:

  1. اتصال جوشی فولادی زانویی درزدار نود درجه
  2. اتصال جوشی فولادی سه راهی درزدار تبدیلی
  3. اتصال جوشی فولادی سه راهی درزدار مساوی
  4. اتصال جوشی فولادی سردنده درزدار
  5. اتصال جوشی فولادی تبدیل درزدار
  6. اتصال جوشی فولادی بوشن درزدار
  7. اتصال جوشی فولادی کپ درزدار

فواید پیوندهای جوشی فولادی

همانطور که بیان کردیم پیوندهای فولادی جوشی فواید بسیاری دارند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این گونه لوله ها در مجموعه های لوله کشی، باعث کم شدن فشار سیالات در زمان جابه جا کردن نمی شود.
  • کاربرد این پیوندهای جوشی با درنظر گرفتن جنس خوب قطعات و کیفیت بالا بدنه فولادی، قیمت تعمیرات را به حداقل می رساند.
  • به خاطر اینکه این پیوندها دارای جنس فولادی می باشند و در فرایند تولیدشان مواد بسیار خوبی استفاده می شود، مقاومت خیلی خوبی دارند و کاربرد آن ها باعث حداکثر ایمنی در سیستم لوله کشی خواهد شد.
  • قیمت پایانی لوله کشی با این گونه از لوله ها و پیوندها در مقایسه با پیوندهای فلنج دار کم تر می باشد و به خاطر این موضوع این پیوندها هزینه کمتری خواهند داشت.

استفاده های پیوندها و اتصالات فولادی جوشی

استفاده های پیوندها و اتصالات فولادی جوشی

این گونه از لوله و پیوندها با داشتن جنس فولادی و به خاطر کیفیت و ایمنی خوب خود، در قسمت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه برخی از آن ها را لیست کرده ایم:

  • پیوندهای جوشی فولادی به خاطر جنس خوب و با کیفیت خود در کارخانه های ساخت پلاستیک، ورق کاغذ و دارو مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این گونه از پیوندهای فولادی به خاطر ایمنی و استحکام حداکثر خود در مجموعه های لوله کشی گاز شهری و خانگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پیوندهای فولادی جوشی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند و از آن ها برای انتقال تولیدات و مواد نفتی استفاده می شود.
  • این گونه پیوندهای محکم در مجموعه های لوله کشی دستگاه های اطفاء حریق هم کاربرد دارند و در سیستم های اطفاء حریق ساختمان های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه خرید پیوندهای فولادی جوشی

خوب است بدانید که جهت خرید این گونه از پیوندها، نه تنها باید به برند تولیدکننده و شرکت سازنده توجه کنید بلکه باید جنس و کیفیت و اندازه کالا هم در نظر بگیرید. علت این کار این است که باید طبق استاندارد، فرایند لوله کشی، لوله ها و پیوندها همگی از یک جنس باشند. علاوه بر این باید اندازه پیوندهای فولادی جوشی و لوله فولادی از یک نوع باشند.

پرسش های پرتکرار

 – پیوند فولادی جوشی چیست؟

این پیوند گونه ای از پیوندهای بسیار کاربردی می باشد که به وسیله فرایند جوشکاری به لوله های فولادی وصل می شود. از جمله کارهایی که با اتصالات جوشی فولادی قابل انجام هستند می توان به انشعاب گرفتن از لوله های کانونی، عوض کردن راه و زاویه لوله کشی در مسیرهای گوناگون، عوض کردن اندازه لوله ها یا بستن لوله های فولادی اشاره کرد.

– انواع پیوندهای فولادی جوشی را نام ببرید؟

پیوندهای فولادی جوشی بر اساس نوع طراحی خود به دو دسته مدل های درزدار و بدون درز یا مانیسمان تقسیم می شوند.

– مهم ترین انواع پیوندهای جوشی فولادی درزدار را نام ببرید؟

این گونه از پیوندهای جوشی انواع مختلفی دارند که مهم ترین آن ها اتصال جوشی فولادی زانویی نود درجه، سه راهی جوشی تبدیلی، سه راهی مساوی، سردنده، تبدیل، اتصال جوشی بوشن و کپ می باشند.

– پیوندهای فولادی جوشی در چه مواردی استفاده می شوند؟

این پیوندها به صورت عمده در صنعت پلاستیک سازی، کاغذ سازی، داروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی و به علاوه در مجموعه های لوله کشی گاز، آب و اطفاء حریق به کار گرفته می شوند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر در مورد هرکدام از موارد بیان شده سوال و یا نظری داشتید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید. ازینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه