همه چیز در مورد سقف وافل

استحکام بالای سقف وافل

چکیده : سقف وافل از سازه های مدرن دنیای امروز است که با ظاهری پنجره ای شکل در ساختار خانه ها به کار می رود.امروز به سوال سقف وافل چیست پاسخ می دهیم.

سقف وافل از سازه های مدرن دنیای امروز است که با ظاهری پنجره ای شکل در ساختار خانه ها به کار می رود. شکل ظاهری این سقف مشابه با نان وافل است و به همین خاطر آن را در دنیای صنعت با این نام می شناسند. قابلیت استفاده از این سقف ها در ساختمان های مرتفع وجود داشته و به همین خاطر در ساخت سالن های بیمارستان، فرودگاه و… کارایی دارد. این سازه های سقفی با روش های مدرنی در ساختمان های امروزی اجرا شده و استحکام قابل توجهی دارند.

چرا از سقف وافل استفاده کنیم؟ 

سقف وافل نسبت به سایر سازه های ساختمانی برتری هایی دارد که سبب شهرت آن ها در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی شده است. هر یک از این سقف ها با ساختار ویژه ای طراحی شده و نمای جذابی به محیط ساختمان می دهند. برخی از مهمترین دلایلی که برای انتخاب سقف های وافل مورد توجه قرار می گیرند، به شرح زیر هستند:

چرا از سقف وافل استفاده کنیم؟ 

عدم محدودیت در استفاده از سقف وافل 

یکی از مهمترین نکاتی که به شهرت سقف وافل انجامیده، عدم محدودیت در استفاده از این سازه ها در ساختمان های امروزی است. انواع ساختمان ها با اسکلت های بتنی و فلزی ساخته می شوند. در گذشته از سقف های سنتی برای ساختمان استفاده می شد که در همه اسکلت های ساختمانی قابل اجرا نبودند. اما با ارائه انواع سقف وافل این مشکلات برطرف شدند. این سازه ها هم برای ساختمان های اسکلت فلزی و هم برای ساختمان هایی با اسکلت بتنی قابل استفاده خواهند بود.

کاهش هزینه های ساخت و ساز با انتخاب سقف وافل 

سقف وافل یکی از کم هزینه ترین سازه های ساختمانی است که در دنیای امروز مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از آن ها در هزینه های ساخت و ساز و خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی صرفه جویی می کند. با انتخاب این سازه های ساختمانی هزینه کار کمتر از نصب سقف های کرومیت و سایر سقف های سنتی خواهد شد.

استحکام بالای سقف وافل

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که در مورد این تجهیزات مورد توجه قرار می گیرد، استحکام بالای آن ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی است. در طول سال های گذشته بسیاری از حوادث طبیعی خسارات جبران ناپذیری در ساختمان ها به وجود آورده اند. به همین خاطر انتخاب سازه های استاندارد و محکم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. جایگزین شدن سقف های وافل به جای سقف های سنتی و رایج در صنایع عمرانی یک قدم موثر برای حفظ استحکام ساختمان در برابر بلایای طبیعی  مانند سیل و زلزله به شمار می رود.

استحکام بالای سقف وافل

نمای زیبای سقف وافل

اگر می خواهید همه چیز در مورد سقف وافل را بررسی کنید، باید به نمای زیبای این سازه های ساختمانی نیز دقت داشته باشید. این سازه ها جذابیت بسیار زیادی در محیط ساختمان ایجاد کرده و معماری داخلی آپارتمان شما را در بخش سقف ساده تر می کنند. با استفاده از آن ها قابلیت به کار بردن نورپردازی های مخفی در بخش سقف وجود خواهد داشت. به همین خاطر این سازه های سقفی مورد توجه مهندسین معماری نیز قرار گرفته اند.

ایمنی بالای سقف وافل

سقف وافل یکی از امن ترین سقف های ساختمانی است که به دلیل وزن سبک و استفاده از مصالح کمتر در ساختار آن، در برابر آسیب های گوناگون مقاومت خواهد کرد. با استفاده از این سقف ها در محیط ساختمان خود، در برابر حوادث غیر مترقبه بیمه خواهید شد! همچنین به دلیل سبک بودن سازه های به کار رفته در اجرای سقف وافل، سرعت اجرای آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

محدودیت های استفاده از سقف وافل

در صورتی که می خواهید از سقف های وافل در محیط ساختمان خود استفاده کنید، باید با برخی از محدودیت هایی که در استفاده از این تجهیزات وجود دارد، دقت داشته باشید. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قالب های مخصوص اجرای سقف وافل کمی گران قیمت هستند. از این رو برای استفاده در یک ساختمان به صرفه نبوده و هزینه بالایی در پروژه به وجود می آورند.
  2. تیم اجرایی سقف های وافل باید حتما تخصص و مهارت کافی را برای نصب این سقف ها داشته باشند.
  3. عایق کاری سقف های وافل در ساختمان های پر جمعیت چندان مطلوب نیست. ساختار این سازه ها کمی نازک است و برای ساختمان های چند طبقه کمتر به کار می روند.

محدودیت های استفاده از سقف وافل

مهمترین کاربردهای سقف وافل

در راستای تکمیل اطلاعات شما در رابطه با انواع سقف های وافل برخی از مهمترین کاربردهای این سازه ها را نیز معرفی می کنیم:

  1. ساخت و اجرای پروژه های بزرگ بیمارستانی
  2. اجرای پارکینگ های مسقف با سقف بلند و مساحت بزرگ
  3. سالن های تئاتر و سینما با ظرفیت بالا
  4. هتل های لوکس و شیک
  5. ایستگاه های مترو و قطار برای مصارف عمومی
  6. سوله های صنعتی
  7. استخرهای سرپوشیده

همان طور که مشاهده کردید، اغلب کاربردهای مهم سقف وافل مربوط به مکان های عمومی است که نیاز به ارتفاع بلند سقف دارند. به همین خاطر سقف های وافل در دسته سقف های صنعتی و مدرن دسته بندی می شوند.

چگونگی اجرای سقف وافل 

برای این که با سقف وافل بیشتر آشنا شوید باید به روش های نصب و اجرای آن نیز دقت داشته باشید. این سازه های سقفی مراحل اجرای تخصصی دارند. اما مصالح به کار رفته برای اجرای آن ها بسیار کمتر از سقف های سنتی هستند. به همین خاطر هزینه های مربوطه به اجرای این سقف ها مناسب تر خواهد بود. مراحل اجرای سقف های وافل به شرح زیر هستند:

  1. زیر سازی سقف
  2. چیدن قالب های وافل بسته به نوع و یک طرفه یا دو طرفه بودن سقف
  3. مرحله بتن ریزی
  4. مرحله برداشتن قالب های وافل
  5. مرحله نازک کاری و استفاده از سقف کاذب

انواع سقف وافل

سقف وافل از نظر نوع ساختار و طراحی دسته بندی های گوناگونی دارد که هر یک از آن ها برای محیط های مختلف ساختمانی کارایی دارند. سقف های وافل در دو دسته بندی یک طرفه و دو طرفه برای ساختمان های امروزی به کار می روند. مدل های یک طرفه اغلب به شکل مستطیل ساخته و طراحی می شوند و مدل های دو طرفه نیز اغلب مربعی شکل هستند. عملکرد این سقف های نیز کمی با هم متفاوت است.

سقف های یک طرفه اغلب مشابه با سقف های تیرچه عمل می کنند و در زمینه انتقال بار کمی ضعیف تر هستند. اما سقف های دو طرفه وافلی انتقال بار را به صورت دو طرفه اعمال می کنند. به این ترتیب استفاده از آن ها در محیط ساختمان ایمنی بیشتری به همراه می آورد. سقف های وافل دو طرفه اغلب برای مساحت های بزرگ در پروژه های ساختمانی به کار می روند.

جمع بندی

در این قسمت نکاتی را در خصوص سقف های وافل بررسی کردیم. اگر می خواهید همه را در رابطه با این سقف ها بدانید به عناوین این مقاله توجه داشته باشید. هر یک از این سازه های ساختمانی با استانداردهای ساخت و ساز در دنیای امروز تطابق دارند. به همین خاطر در بسیاری از کشورهای بزرگ صنعتی مورد توجه قرار گرفته اند. این سقف های با روش های تخصصی و اصولی در محیط ساختمان نصب و راه اندازی می شوند. انواع سقف های یک طرفه و دو طرفه وافل هر یک به تناسب نوع پروژه انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    no_name :
    9 ماه پیش

    کامل و عالی بود👌🏻