وینچ بالابر تک فاز

وینچ بالابر تک فاز

نوعی ابزار حمل بار می باشد که هم در لیفتینگ عمودی بار و هم برای کشیدن بار بر روی سطوح شیب دار مورد استفاده قرار می گیرد. وینچ ها اغلب بصورت سیم بکسلی و تک فاز تولید می شوند. از وینچ در صنایع ساختمان به منظور حمل مصالح در طبقات استفاده بسیاری می شود. وینچ های برقی بالابر ساختمانی برای داشتن قابلیت عملکرد در ساختمان های کوچک که عدم دسترسی به برق سه فاز دارند بصورت تک فاز تولید می شوند. اتصال وینچ ها بصورت پیچ و مهره ای بر روی یک پایه انجام می گیرد و از این رو وینچ ها ابزار آلات 2 کاره تنها برای حمل عمودی بار هستند. با این وجود اغلب پایه های اتصالی برای حمل مصالح ساختمانی خود دارای یک کالسکه می باشند که قابلیت حرکت افقی وینچ و بار اتصالی آن را پس از لیفتینگ فراهم می آورند.

وینچ برقی تک فاز از سیم بکسل فولادی برای اتصال به بار استفاده می کند. سایز سیم بکسل بسته به ظرفیت وینچ که می تواند در محدوده 100 کیلوگرم الی 2 تن باشد تغییر می کند. بر روی اغلب وینچ های بالابر ساختمانی از سیم بکسل های ساختار 6 رشته بصورت 6X19 استفاده می شود اما برخی از وینچ ها بالاخص برای لیفتینگ و حمل مصالح در ارتفاعات بالاتر از سیم بکسل نتاب که دارای ساختار 19X7 است استفاده می کنند که مانع از گردش بار و ایجاد لنگر در لیفتینگ می شود.

اجزای مکانیکی و الکتریکی وینچ برقی

به نقل از نانوتجارت “وینچ های برقی دارای ساختمانی شبیه به جرثقیل برقی سیم بکسلی هستند با این تفاوت که با برق تک فاز کار کرده و در ظرفیت های وزنی بسیار پایین تری نسبت به جرثقیل سیم بکسلی تولید می شوند. تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی در وینچ برقی با بکارگیری یک الکتروموتور تک فاز که اغلب از نوع ترمز دار است صورت می پذیرد. تبدیل سرعت بالای الکتروموتور وینچ برقی به گشتاور مورد نیاز برای گرداندن قرقره Spool وینچ با بکارگیری یک گیربکس صورت می پذیرد. گشتاور خروجی از گیربکس سبب گردش قرقره و به دنبال آن درام وینچ شده که این امر سبب جمع شدن و یا باز شدن سیم بکسل، تغییر طول اتصال و بالا و پایین رفتن بار می شود.وینچ های برقی از یک سلنوئید که یک قطعه حسگر الکتریکی است نیز استفاده می کنند که اغلب بصورت یک کیت بر روی قسمت بالایی وینچ برقی اتصال پیدا می کند. این سلنوئید برای تشخیص جهت گردش دارم وینچ برقی که در جهت بالا و یا پایین آوردن بار حرکت می کند مورد استفاده قرار می گیرد. وینچ های برقی اغلب دارای یک قاب فلزی قدرتمند نیز برای اتصال بر روی سطوح و ایجاد نیروی تکیه گاهی هستند. بدیهی است که یک سیم بکسل فولادی و یک قلاب هوک ضامن دار نیز برای اتصال به بار در انتهای سیم بکسل طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.”

تفاوت وینچ ساختمانی و وینچ های صنعتی و دریایی

بر خلاف وینچ های ساختمانی که دارای ضرفیت محدودی هستند وینچ های صنعتی کشنده و بالاخص وینچ های دریایی که به منظور کشیدن زنجیر لنگر بکار گرفته می شوند بصورت 3 فاز بوده و قابلیت کششی بالایی دارند. اغلب وینچ های کشتی های سنگین برق خود را از یک ژنراتور قدرتمند دریافت کرده و توان بالایی در جمع کردن زنجیر کشتی که وزن بسیار زیادی داشته و در انتها به یک لنگر اتصال پیدا می کند دارند. مبنای عملکرد و اجزای تشکیل دهنده وینچ های صنعتی نیز مانند وینچ های ساختمانی می باشد با این تفاوت که سه فاز با قابلیت های بسیار بالاتری هستند و بجای سیم بکسل از زنجیر و یا زنجیر لنگر در اتصال استفاده می کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    محمد :
    10 ماه پیش

    ابزار نیکو ، وینچ بالابر بهترین ابزار در ابزار نیکو می باشد.

  2. 10 ماه پیش

    خیلی این ابزار کاربردیه و خیلی ممنونم بابت خدمات خیلی خوبتون🙏🙏🙏🙏

  3. blank
    Roza :
    10 ماه پیش

    تشکر میکنم از تیم خفنی ک دارین بابت محصولات باکیفیت و خفنی ک با بهترین متریال تولید میکنید