پولی تایمینگ چیست؟ معرفی و کاربرد انواع پولی تایمینگ

پولی تایمینگ چیست؟ معرفی و کاربرد انواع پولی تایمینگ

پولی تایم یکی از بهترین تجهیزات انتقال قدرت است که می‌تواند امکان انتقال توان و گشتاور را با دقت زیاد فراهم کند. همین موضوع باعث شده که قیمت پولی تایمینگ در مقایسه با دیگر انواع پولی صنعتی بیشتر باشد. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که پولی تایمینگ چیست؟ همچنین انواع پولی تایم را معرفی کرده و به بررسی کاربرد هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

پولی تایمینگ چیست؟

پولی تایمینگ که به نام پولی دندانه ای هم شناخته می‌شود، یکی از تجهیزات دقیق برای انتقال قدرت یا گشتاور است که می‌تواند با ثابت نگه داشتن نسبت چرخش در میان دو شفت، دقت انتقال را تا حد زیادی افزایش دهد. انواع پولی برای افزایش نیروی اعمال شده مورد استفاده قرار گرفته و حتی جهت نیرو را عوض می‌کنند؛ همچنین دوام بالایی داشته و می‌توانند به عنوان جایگزینی برای چرخ دنده یا زنجیر مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از این قطعات، در نهایت می‌تواند بازدهی انتقال نیرو را افزایش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود.

معرفی انواع پولی تایمینگ از نظر میزان دقت

پولی‌های تایمینگ به صورت دندانه دار ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل کمیت مهمی‌ در آن‌ها تعریف می‌شود که گام پولی نام دارد. گام پولی در واقع فاصله میان مراکز دندانه‌ها است که می‌تواند تعیین کننده میزان دقت پولی تایم باشد. از این منظر می‌توان پولی تایم را در دو دسته میلی‌متری و اینچی طبقه بندی کرد. کاربرد پولی تایمینگ در هر دوی این مدل‌ها با هم یکسان است؛ اما در زمان نصب، شما باید دقت کنید که اندازه دندانه‌ها با محل مورد نظر شما همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت، اختلال زیادی در زمان حرکت ایجاد می‌شود که مانع از عملکرد صحیح خواهد شد.

معرفی انواع پولی تایمینگ و کاربرد‌های آن

معرفی انواع پولی تایمینگ و کاربرد‌های آن

یکی از معیار‌هایی که برای طبقه بندی انواع پولی استفاده می‌شود، استاندارد‌های ابعادی و شکل دندانه‌های آن‌ها است. بر این اساس پولی‌های تایم را در سری‌های مختلفی ارائه می‌دهند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

سری L

سری L یکی از پولی‌های تایمینگ با استاندارد میلی‌متری است که دندانه‌های آن حالت ذوزنقه ای داشته و پهنای بسیار کمی‌ دارند. کاربرد انواع پولی تایم از سری L بیشتر برای انتقال بار‌های نه چندان سنگین است و می‌تواند با سرعت 1160 تا 3500 دور بر دقیقه کار کند. اندازه گام در این مدل از پولی‌ها برابر سه هشتم اینچ است و با تسمه‌های یک دوم، سه چهارم یا یک اینچی سازگار می‌شود. انواع پولی تایم سری L در سه دسته L050، L075 و L100 قرار می‌گیرند که از نظر سایز تسمه سازگار با هم تفاوت دارند.

پولی تایمینگ سری M

یکی از پرکاربردترین انواع پولی صنعتی با استاندارد متریک، به نام سری M شناخته می‌شود که دندانه‌هایی هلالی شکل دارد و می‌توان تا 700 کیلووات توان را انتقال دهد. این مدل از پولی تایم، دارای سری‌های مختلف 3M، 5M، 8M، 10M و 14M است که بر اساس استاندارد ISO 5294 ساخته شده اند و می‌توانند تا سرعت 15000 دور بر دقیقه را تحمل کنند.

سهموی بودن دندانه‌های انواع پولی تایم سری M باعث شده که این پولی‌ها اصطکاک کمتری ایجاد کرده و زاویه تماس را بیشتر کنند؛ به همین دلیل است که سری M برای کار در سرعت‌های بالا یک انتخاب خوب خواهد بود.

پولی تایمینگ سری T

از دیگر انواع پولی تایمینگ می‌توان به سری T اشاره کرد که از آلومینیوم و آهن ساخته شده و بر اساس اندازه گام، در سه دسته 2.5T، 5T و 10T قرار می‌گیرد. پولی‌های تایمینگ سری T دارای یک کد استاندارد هستند که بر روی بدنه آن‌ها درج می‌شود و می‌تواند اطلاعات مختلفی مانند پهنای تسمه سازگار، فاصله میان دو دندانه، داشتن یا نداشتن فلنج و تعداد دندانه‌ها را نشان دهد. به این ترتیب شما در زمان خرید، می‌توانید بر اساس نوع تسمه موردنیاز، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

پولی تایم سری H

پولی تایم سری H در دسته فولی‌های تایمینگ سنگین قرار می‌گیرد که با تسمه‌های پهن سازگار بوده و تعداد دندانه‌های آن می‌تواند از 10 تا 72 عدد متفاوت باشد. این مدل از پولی‌های تایم را می‌توانید در سری‌های H150، H100، H200 و H300 طبقه بندی کنید که تسمه‌های سازگار با آن‌ها متفاوت است. کاربرد انواع پولی تایم سری H بیشتر در سرعت‌های متوسط دیده می‌شود و می‌توان در دستگاه‌های دقیق صنعتی هم از این پولی‌ها استفاده کرد.

پولی تایم سری MXL

پولی تایم سری MXL از جمله دقیق‌ترین تجهیزات صنعتی است که به طور عمده برای مدلسازی یا ساخت ابزار دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از انواع فولی تایمینگ را می‌توان در هر دو نوع میلی‌متری و اینچی در بازار پیدا کرد که تعداد دندانه‌های آن‌ها بین 10 تا 120 عدد متفاوت است. همچنین بر اساس محل نصب، می‌توان انواع پولی تایم سری MXL را به صورت فلنج دار، بدون فلنج و دابل فلنج تولید کرد.

پولی تایمینگ سری XL

پولی تایم سری XL دارای ابعاد کوچکی است؛ به همین دلیل در محل‌هایی به کار می‌رود که فضای نصب محدودی دارند و به عنوان پولی صنعتی فوق سبک هم شهرت دارد. این مدل از پولی‌های صنعتی در انواع مختلف E، D، A و G به بازار عرضه می‌شوند که از نظر ابعادی و هندسی متفاوت هستند و تعداد دندانه‌های آن‌ها از 10 تا 72 عدد متفاوت است.

کاربرد انواع پولی تایم

کاربرد انواع پولی تایم

انواع پولی تایم به دلیل دقت زیادی که دارند، در جا‌های مختلفی به کار می‌روند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ماشین‌های سی ان سی
  • نوار نقاله‌ها و دستگاه‌های انتقال مواد
  • انواع جمع کننده‌های محصول
  • انواع دستگاه‌های برش و ساخت کیسه‌های لاستیکی

پولی تایم را از کجا بخریم؟

همانطور که گفتیم پولی تایمینگ از دقت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما نحوه ساخت، می‌تواند این دقیق بودن را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت بهتر، اگر در طراحی و ساخت انواع پولی تایمینگ دقت کافی به خرج داده نشود، دندانه‌ها شکل و اندازه یکسانی نخواهند داشت؛ در نتیجه نمی‌توانند با بازده مورد نظر، گشتاور یا توان را انتقال دهند. گروه تادیاف کو یکی از بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان انواع پولی تایم در ایران است که این محصولات را با دقت بالا طراحی و تولید می‌کند. همچنین کلیه محصولات ارائه شده توسط این گروه، توسط نرم افزار‌های دقیق طراحی شده و با استفاده از دستگاه‌های مدرن ساخته شده اند؛ به همین دلیل است که با خرید انواع پولی تایم از تادیافکو دیگر نگران کیفیت این کالا‌ها نخواهید بود.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که پولی تایمینگ چیست و انواع آن را معرفی کردیم. همچنین به بررسی کاربرد انواع پولی تایم پرداخته و گفتیم که سری‌های مختلف پولی تایمینگ در چه مواردی به کار می‌روند. در نهایت هم یکی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید و فروش انواع پولی تایم را معرفی کردیم تا شما بتوانید برای خرید این محصولات، به یک فروشنده مطمئن مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه