کاربردهای تراست بیرینگ

کاربردهای تراست بیرینگ

تراست بیرینگ یا یاتاقان تراست نوعی یاتاقان تخصصی است که برای تحمل بارهای محوری (نیروهای عمود بر محور شفت) طراحی شده است. این نوع یاتاقان در ماشین‌آلات و تجهیزاتی که با بارهای محوری سنگین سر و کار دارند، مانند پمپ ‌ها، توربین‌ ها، گیربکس ‌ها، کمپرسورها، جرثقیل ‌ها، آسانسورها و… کاربرد فراوانی دارد. در این مطلب با تراست بیرینگ و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

تراست بیرینگ چیست؟

تراست بیرینگ از دو رینگ (حلقه) داخلی و خارجی و تعدادی ساچمه یا رول تشکیل شده است که در قفسی قرار دارند. رینگ داخلی به شفت و رینگ خارجی به محفظه یاتاقان متصل می‌شود. ساچمه ‌ها یا رول‌ ها بین رینگ ‌ها قرار می‌ گیرند و با چرخش شفت، در قفس غلت می ‌خورند. این غلتیدن، اصطکاک را به حداقل می‌ رساند و حرکت روان شفت را تضمین می ‌کند. تراست بیرینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که می تواند قابلیت نگهداری را تسهیل کند از همین رو خرید این قطعه با دقت زیادی همراه است. اگر بتوانید تراست بیرینگ ها ی اصل را شناسایی و متناسب با نوع مورد نیاز خریداری کنید می تواند تاثیر مستقیم بر عملکرد دستگاه و ماشین آلات مختلف داشته باشد. نگهداری ساده از مهمترین مزایای این قطعات است.

انواع تراست بیرینگ

تراست بیرینگ های مورد استفاده در دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی دارای تنوع زیادی است که بسته به نوع دستگاه و عملکردی که از آن انتظار دارید خریداری می شود. از مهمترین انواع این تراست بیرینگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

blank

·       بلبرینگ تراست: از ساچمه‌های کروی برای تحمل بارهای محوری استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که این بلبرینگ ها برای تحمل بارهای زیاد در جهت محوری مناسب نیستند و عناصر غلتشی استوانه ای آن دچار آسیب جدید در بار زیاد محوری می شود.

·       رولبرینگ تراست: از رول ‌های استوانه ‌ای یا مخروطی برای تحمل بارهای محوری سنگین ‌تر استفاده می ‌کنند. در نظر داشته باشید که این رولبرینگ ها سرعت بالایی مانند بیرینگ های توپی تراست ندارند. با این وجود توان تحمل بار محوری در این رولبرینگ ها بیشتر از نوع بلبرینگ تراست می باشد.

·       بیرینگ تراست دو جهتی و یک سمتی: دو جهتی: برای تحمل بارهای محوری در دو جهت (مثبت و منفی) قابل استفاده است. از بیرینگ های تراست یک سمتی  برای تحمل بارهای محوری در یک جهت مانند موتورهای برقی و پمپ ها استفاده می شود.

·       بلبرینگ تراست زاویه دار: برای تحمل بارهای محوری و شعاعی به طور همزمان طراحی شده است.

·       بلبرینگ های مخروطی تراست: برای تحمل بارهای محوری سنگین و سرعت‌های بالا مناسب هستند. این نوع بلبرینگ ها اغلب در صنعت و خودروسازی کاربرد دارد.

·       بلبرینگ تراست توپی تمام مخلوط: از ساچمه‌های با اندازه‌های مختلف برای توزیع بهتر بار استفاده می‌کند. در جرثقیل های بزرگ، تجهیزات صنعتی عظیم و تجهیزات هدایت کشی به وفور از این بلبرینگ ها استفاده می کنند.

·       بلبرینگ سوزنی تراست: برای تحمل بارهای محوری در فضای محدود مناسب هستند.  البته در نظر داشته باشید که این بلبرینگ ها می توانند در سرعت های بالا بارهای محوری را به راحتی تحمل کنند.

·       بلبرینگ مخروطی گردان تراست: برای تحمل بارهای محوری و شعاعی در سرعت‌های بالا مناسب هستند. از مهمترین مزایای این بلبرینگ ها مقاومت بالا ونیاز کمتر به نگهداری است.

عملکرد تراست بیرینگ

تراست بیرینگ ها در واقع بلبرینگ های فشار محوری هستند که توان آن ها برای تحمل بارهای محوری طراحی شده است. قطعات در دستگاه های صنعتی، خودروها و انواع ماشین آلات استفاده می شوند.

blank

تراست بیرینگ با غلتیدن ساچمه‌ها یا رول‌ها بین رینگ‌ها، اصطکاک را به حداقل می‌رساند و حرکت روان شفت را تضمین می‌کند. این امر باعث افزایش عمر مفید یاتاقان و کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری می‌شود.

بلبرینگ های تراست دارای شکل توپی هستند و گاهی نیز استوانه ای است. جنس به کار رفته برای این نوع بیرینگ ها فلزی یا پلاستیکی است وامکان بار محوری و توزیع آن را فراهم می کند. در نتیجه این عملکرد مانع از بروز اصطکاک در قطعات و دستگاه ها می شود. از مهمترین مزایای این بیرینگ ها می توان به قابلیت تعویض یا تعمیر آن اشاره کرد که در نهایت نگهداری را آسان و منجر به کاهش هزیه ها می شود.

کاربرد تراست بیرینگ

تراست بیرینگ در طیف وسیعی از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و… کاربرد دارد. برخی از کاربردهای رایج تراست بیرینگ عبارتند از:

blank

  • پمپ‌ ها برای انتقال سیالات
  • توربین ‌ها برای تولید برق
  • گیربکس‌ ها برای انتقال قدرت
  • کمپرسور برای فشرده سازی گازها
  • جرثقیل ‌ها برای بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین
  • آسانسورها برای حمل و نقل افراد و بار بین طبقات
  • ماشین ‌های فرز و سنگ‌زنی برای بهره  برداری از فلزات
  • ماشین‌ های چاپ برای چاپ کتاب، مجله و…
  • خودروها در گیربکس، دیفرانسیل و…

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تراست بیرینگ

قیمت بیرینگ به عوامل مختلفی مانند نوع، برند، جنس، سایز، دقت، کیفیت و… بستگی دارد. این عوامل به طور تفصیل عبارت است از:

  • نوع: بلبرینگ تراست ارزانتر از از رولبرینگ تراست است.
  • برند: برندهای معتبر و شناخته شده مانند  SKF، FAG، NSK و… قیمت بالاتری دارند.
  • جنس: جنس رینگ ‌ها و ساچمه ‌ها (مانند فولاد، چدن، برنج و…) نیز بر قیمت بیرینگ های تراست اثر دارد.
  • سایز: یاتاقان ‌های بزرگ ‌تر طبیعتا با افزایش قیمت بیشتری مواجه است.
  • دقت: یاتاقان‌ های با دقت بالا قیمت بالاتری دارند.
  • کیفیت: یاتاقان‌ های با کیفیت بالا قیمت بالاتری دارند. به این معنا که بیرینگ ها مونتاژ نسبت به انواع اصل و برندهای خارجی قیمت مناسب تری دارند.

نتیجه گیری

تراست بیرینگ ‌ها از جمله یاتاقان ‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. انتخاب نوع مناسب یاتاقان با توجه به نوع کاربرد، شرایط کارکرد و بار وارده اهمیت زیادی دارد. استفاده از یاتاقان مناسب می ‌تواند به افزایش طول عمر ماشین‌آلات و کاهش هزینه ‌های تعمیرات و نگهداری کمک کند. شما می توانید انواع این تراست بیرینگ ها را از فروشگاه باهر 360 به صورت اینترنتی و در کمترین زمان ممکن خریداری کنید. شما می توانید انواع این بیرینگ ها را با بالاترین کیفیت و به صورت اصل از این فروشگاه خریداری کنید. تضمین اصالت و سلامت کالا از مهمترین ویژگی های محصولات فروشگاه باهر 360 می باشد.

ارسال دیدگاه