کاربردهای میلگرد در صنعت ساختمان سازی را بشناسید

کاربردهای میلگرد در صنعت ساختمان سازی را بشناسید

میلگرد ساده، آجدار، ترانس، خاموت، راستا، کلاف و بستر ازجمله مهم‌ترین میله‌های فولادی هستند که نقش مهمی در صنعت ساختمانی ایفا می‌کنند. هر یک از این میله‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای استفاده در هر مرحله ساختمان‌سازی مفید و کاربردی می‌کند. دانستن این کاربردها به شما کمک می‌کند تا درست مطابق نیاز ساختمان، خرید خود را انجام دهید و احیانا آن‌ها را جای هم به‌کار نبرید. در ادامه مقاله کاربرد خرید میلگرد در ساختمان‌سازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و ویژگی انواع مختلف مدل‌های آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

مهم‌ترین کاربرد خرید میلگرد در صنعت ساخت و ساز

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد خرید میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی، تقویت بتن است؛ چراکه بتن به‌طور طبیعی مقاومت فشاری و کششی زیادی ندارد. این موضوع به این معنی است که اگر بتن به علت تغییرات دمایی دچار انبساط یا انقباض شود، ترک خواهد خورد. در اینجا اهمیت استفاده از میله‌ها به‌خوبی مشخص می‌شود.

ازآنجایی‌که ضریب انبساط دمایی آن‌ها بسیار نزدیک به بتن است؛ به همین دلیل ابزار جای‌گذاری‌شده در دل بتن فشار کششی ایجادشده به علت تغییرات دمایی را جذب و از ترک خوردن بتن جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که استفاده از میله‌ها در بافت بتن‌ها به‌طور صددرصد کارآمد نخواهد بود؛ اما میزان ترک‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این قابلیت در هیچ یک از تجهیزات ساختمانی دیگر دیده نمی‌شود و حتی اگر تأثیر زیادی در کنترل ترک داشته باشند، نمی‌توانند از این ابزارها پیشی بگیرند. پس لازم است که معماران از این ابزارها به درستی برای ساخت سازه‌ای محکم و مقاوم بهره بگیرند.

یکی‌ دیگر از کاربردهای چشمگیر این محصول فولادی، ارتقاء مقاومت حرارتی ساختمان‌هاست. این نوع ابزار که پس از بتن‌ریزی سقف، روی تیرچه‌ها نصب می‌شود، به‌عنوان میله حرارتی نیز شناخته می‌شود. وظیفه اصلی این محصول علاوه‌بر افزایش مقاومت کششی بتن سقف، جلوگیری از ریزش آن در زمان افزایش حرارت ناشی از حریق است. به علت کاربرد زیاد این محصول از آن در سقف‌های تیرچه‌ بلوک، عرشه‌های فولادی و سقف‌های کرومیت استفاده می‌کنند.

میلگرد ساده و میلگرد آجدار از مهم‌ترین ابزارهای ساختمانی

میلگرد ساده و میلگرد آجدار از مهم‌ترین ابزارهای ساختمانی

همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، میله‌های فولادی نقشی مهم در صنعت ساختمان‌سازی دارند؛ به همین علت انواع مختلفی از آن‌ها طراحی و تولید شده است که هر کدام کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این میان، میله ساده و میلگرد آجدار از مهم‌ترین و پرکاربردترین میله‌ها در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع هستند که در ادامه ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاربرد میله‌های ساده

میله فولادی ساده نوعی ابزار مهم در صنعت است که همانطور از نام آن نیز مشخص است، سطح مقطعی صاف و یکنواخت دارد. در ساخت و ساز از این میله برای دورپیچ در بخش‌های سازه‌ای، اتصالات بولت و رابیتس‌کاری نمای ساختمان استفاده می‌شود؛ همچنین از آن به‌عنوان خاموت یا همان میله‌های عرضی در سازه نیز استفاده می‌شود. برخی از ساختمان‌سازان از این میله‌های فولادی به‌عنوان میله حرارتی نیز استفاده می‌کنند.

کاربرد میلگرد آجدار

میله فولادی آجدار نوعی دیگر از ابزارهای ساختمانی است که بر خلاف نمونه ساده، سطح مقطع صافی ندارد و از شیارهایی به نام آج تشکیل شده است. وجود آج در این میله‌ها باعث شده است که کاربرد آن‌ها نسبت به میله‌های ساده بیشتر باشد. به‌طور دقیق‌تر از میله‌های آجدار در انواع سازه‌ی بتنی برای ساخت پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس BRT، ساختمان‌ها و برج‌ها استفاده می‌شود؛ همینطور در سازه‌های فولادی به‌‌منظور تقویت سازه و ابزار مهم مقاوم‌سازی در برابر زلزله کاربرد دارند؛ اما کاربرد اصلی میله‌های آجدار تولید بتن مسلح است. به‌دلیل مقاومت کمتر بتن در برابر فشار از این ابزار به‌عنوان گزینه ایده‌آلی برای تقویت مقاومت کششی سازه استفاده می‌شود. این قابلیت در نهایت از تخریب کوتاه‌مدت سازه جلوگیری خواهد کرد.

کاربرد انواع دیگر میله‌های فولادی در ساخت و ساز

علاوه‌بر میله‌های ساده و آجدار، میلگرد ترانس، کلاف، بستر و خاموت از دیگر انواع میله‌های کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی هستند که در قسمت‌های مختلف سازه از فونداسیون تا سقف، تیرچه بلوک، دیوار، دال و … کاربرد دارند. در ادامه مقاله در‌رابطه‌با کاربردهای خرید این میله‌ها بیشتر می‌دانیم.

میلگرد ترانس

میله ترانس با سطح مقطعی صاف و یکنواخت، یکی‌ دیگر از انواع میله‌های ساده است که به‌دلیل روش متفاوت تولید نسبت به سایر مدل‌های ساده و بدون آج از مقاومت کششی بسیار زیادی برخوردار است. این ویژگی باعث شده است که نه‌تنها از آن برای صنعت ساخت‌وساز، بلکه برای دیگر صنایع و ساخت حفاظ‌های ساختمانی، ابزار و تجهیزات کشاورزی، تولید قطعات فلزی، لولای آهنی، ساخت مبلمان فرفورژه و همچنین تولید پیچ و مهره نیز استفاده شود.

میلگرد کلاف

میلگرد کلاف میله نازکی است که از آن برای افزایش استحکام سازه‌های بتنی، سقف، ستون‌های آجری، بلوک و دیوار استفاده می‌شود؛ اما کاربرد اصلی آن استفاده در تیرچه‌هاست. بد نیست بدانید که گاهی از این میله‌ها به‌عنوان مفتول بین دو میله موازی نیز استفاده می‌شود.

میلگرد بستر

هرگاه میله‌های ساختمانی به دو صورت افقی و عمودی در داخل دیوار یا تیرچه بلوک چیدمان شوند، به آن‌ها میلگرد بستر می‌گویند. ازجمله مهم‌ترین کاربرد این ابزار می‌توان به شکل‌گیری بهتر دیوار، دیوار چینی بدون نیاز به تزریق دوغاب، اتصال دیوارهای دولایه و امکان اتصال مکانیکی برای نمای بنایی اشاره کرد.

میله فولادی خاموت

خاموت مقطع مستطیل شکلی است که از خم‌کاری میله‌های فولادی به‌دست می‌آید‌. هدف از کاربرد این میله‌ها در صنعت ساخت و ساز، جلوگیری از بیرون‌زدگی میله‌های طولی از بتن است؛ همچنین از آن برای افزایش تحمل نیرو برشی و جلوگیری از ترک خوردن بتن نیز استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده و خرید میله‌های فولادی در صنعت ساختمانی

اهمیت استفاده و خرید میله‌های فولادی در صنعت ساختمانی

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، بتن‌ها به خودی خود مقاومت زیادی در برابر فشار و سایر عوامل فرسایشی ندارند؛ بنابراین با استفاده از میلگرد‌ها می‌توان میزان مقاومت سازه را چند ده برابر کرد. این ویژگی و قابلیت‌های میله‌ها باعث شده است که نه‌تنها از آن‌ها در ساختمان‌سازی، بلکه در دیگر صنایع نیز استفاده شود. به‌نظر شما دیگر دلایل استفاده از این میله‌ها در ساختمان‌سازی چیست؟

ارسال دیدگاه