کاربرد انواع ورق استیل دکوارتیو در معماری و ساحتمان سازی

کاربرد انواع ورق استیل دکوارتیو در معماری و ساحتمان سازی

ورق استیل دکوراتیو یک ماده ساختمانی است که در طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. این نوع ورق استیل به عنوان یک عنصر زینتی و تزئینی در ساختمان ها به کار می‌رود. ورق استنلس استیل دکوراتیو با الگوهای متنوع، رنگ های جذاب و بافت‌های منحصر به فرد، قابلیت اضافه کردن جذابیت و شکوه به ساختمان را دارد. این نوع ورق استیل معمولاً در پروژه های دکوراسیون داخلی، نمای خارجی ساختمان، درب های ورودی، پنجره‌ها، پشت بام‌ها، نمایشگاه‌ها و فضای باز استفاده می‌شود.
ورق استیل دکوراتیو معمولاً از جنس استیل ضد زنگ تولید می‌شود که باعث مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. این ويژگي باعث مي‌شود كه ورق استيل دكوراتيو مناسب براي استفاده در فضاهاي خارجي باشد. در ادامه با همراه باشید تا با انواع استنلس اسنیل تزئینی و کاربرد آن در معماری آشنا شوید.

ورق استیل دکوراتیو چیست ؟

ورق استیل تزئینی یکی از پرکاربردترین انواع ورق استیل است که در کاربردهای گوناگون طراحی و دکور مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار دارد. این فلز هم به صورت رول و هم به صورت شیت در اندازه‌های گوناگون و به اشکال مربع یا مستطیل به فروش می‌رسد. رنگ ورق استیل دکوراتیو و قابلیت طرح‌ دار بودن آن سبب می‌شود کاربردهای گوناگون تزئینی پیدا کند. وجود فلزات ارزشمندی چون کروم، نیکل و مولیبدن در قیمت ورق استیل تزئینی تأثیرگذار است. قبل از ادامه این بحث لازم به ذکر است که این مطلب از صفحه ورق استیل دکوراتیو فروشگاه شهر استیل باز نشر شده است.

ورق استیل یا فولاد ضد زنگ در این سال‌ها بسیار مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است. نمونه‌های ورق دکوراتیو را می‌توان در دیواره‌ها و درهای آسانسور، درهای ورودی ساختمان‌ها، نماهای ساختمانی شامل نماهای داخلی و خارجی، انواع حفاظ‌ها و … مشاهده کرد.

تفاوتی که ورق استیل تزئینی با سایر ورق‌های استیل دارد تنها در سطح و نمای ظاهری آن است. در ترکیبات انواع استیل دکوراتیو تفاوتی نیست و همان خواص استیل را دارند.

انواع استیل دکوراتیو در ساختمان سازی

ورق استیل تزئینی انواع گوناگونی دارد که هریک را می‌توان در جایی به کار برد و یا با سایر عناصر دکوراتیو هماهنگ کرد. پیش از خرید ورق استیل دکوراتیو خوب است با مشهورترین و پرکاربردترین انواع ورق دکوراتیو آشنا شوید و سپس آگاهانه‌تر انتخاب کنید.
ورق استیل دکوراتیو می‌تواند سطوح خشدار، طرحدار، آینه‌ای و …. و نیز رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، شامپاینی و … داشته باشد.

استیل دکوراتیو طرح دار

یک نوع ورق استیل تزئینی که کاربرد زیادی دارد، ورق استیل طرحدار است. این نوع مشهورترین، پرکاربردترین و البته گاه گران‌ترین ورق استیل دکوراتیو است. به دلیل مقاومت مناسبی که دارد می‌توان از آن در انواع نماها ساختمانی، ساخت اتاقک آسانسور، تزئینات داخلی و پنل دکمه‌ها و طبقات آن استفاده کرد.

همچنین در ساخت خودرو، برخی از لوازم خانگی، صنایع هواپیمایی، لوازم بهداشتی، دکوراسیون و تزئینات داخلی و اکسسوری سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ورق استیل طرح دار می‌تواند رنگ‌های گوناگونی داشته باشد. از میان رنگ‌های مختلف، ورق استیل طرحدار طلایی محبوبیت فراوانی دارد و در تزئینات و دکوراسیون داخلی بسیار کاربردی است. این ورق استیل تزئینی از بهترین انتخاب‌ها برای دکوراسیون پذیرایی و لابی است و در منازل مسکونی، ساختمان‌های تجاری و اداری، هتل‌ها، رستوران‌ها و … برای مجلل نشان دادن فضا استفاده می‌شود.

طرح می‌تواند تا حدودی روی قیمت ورق استیل طرح دار تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال طرح سه بعدی قیمت این ورق را افزایش می‌دهد. وزن و ضخامت ورق استیل طرحدار و ابعاد آن متغیر است. معمولا در ضخامت میان 0.4 تا 0.8 میل به فروش می‌رسد. رایج‌ترین ابعاد آن 40در40، 100در200، 122در244 و 125در250 است. برخی از انواع آن نیز به صورت رول عرضه می‌شود.

استیل دکوراتیو طرح دار

ورق استیل میرور

صیقلی‌ترین نوع ورق استیل تزئینی به ورق استیل آینه ای یا میرور معروف است. این ورق استیل دکوراتیو جلایی بی‌نظیر دارد و می‌تواند در رنگ‌های گوناگون طلایی، نقره‌ای، مشکی و … تولید شود. ویژگی بازتابی این ورق استیل دکوراتیو مانند آینه است و می‌تواند در گسترش فضا و بازتاب نور مؤثر باشد.

با توجه به این‌که استیل نشکن است، می‌توان در بسیاری از فضاها که امکان استفاده از آینه شیشه‌ای وجود ندارد، از ورق استیل آینه‌ای استفاده کرد. برای مثال در محیط‌های آماده‌سازی غذا، ساخت سقف‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، جاده‌ها و … می‌توان ورق استیل آینه‌ای را جایگزین آینه شیشه‌ای کرد. این ورق استیل تزئینی علاوه بر کاربردهایی که گفتیم، تمام کاربردهای دکوراتیور را هم دارد.

ورق استیل دکوراتیو خشدار

تولید ورق استیل خشدار به وسیله برس زنی سطح ورق استیل است. به دلیل وجود کروم در ترکیبات استیل، لایه‌ای از جنس اکسید کروم روی سطح ورق ایجاد می‌شود. این لایه مانع از مجاورت و برخورد مستقیم آهن موجود در آلیاژ با عوامل اکسیدکننده (مانند رطوبت هوا) می‌شود. در فرایند خش‌دار کردن استیل، این لایه اکسید کروم خود را بازسازی می‌کند.

به همین دلیل است که حتی ورق استیل خشدار نیز در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاومت خود را حفظ می‌کند و نباید نگران این مسئله بود. سطح ورق استیل تزئینی خش دار بسیار زیباست. این ورق خطوطی ظریف و موازی دارد و می‌تواند تا حد کمی هم بازتاب نور داشته باشد. ویژگی خاص ورق استیل دکوراتیو از نوع خش دار این است که آلودگی‌ها را در معرض نمایش نمی‌گذارد.

بر اساس این ویژگی برای مثال از بهترین انتخاب‌ها برای دکمه دستگاه‌ها، آسانسور و … است که مدام در معرض تماس انگشتان دست قرار دارند.

از دیگر کاربردهای این ورق استیل می‌توان این موارد را برشمرد:

  •  دکوراسیون داخلی و خارجی
  • روکش دیوار به ویژه در آشپزخانه‌های صنعتی
  • ساخت درها در ساختمان‌های پر تردد
  • ساخت اشیای تزئینی و قطعات دکوراتیو، ساخت زیورآلات
  • برخی سازه‌ها در صنعت هوافضا
  • تجهیزات و ابزارهای آشپزی
  • پوشش لوازم برقی
  • کشتی‌سازی

ورق استیل مشبک

نوعی از ورق استیل تزئینی که روی آن عملیات سوراخ‌کاری صورت گرفته است، به ورق استیل مشبک یا پانچ معروف است. این ورق در محیط‌هایی که به عبور نور، صدا، مایعات و هوا نیاز داریم و همچنین وزن کم ضرورت دارد، کاربردی است. با این حال نوعی از ورق استیل دکوراتیو هم محسوب می‌شود. پانچ‌های ورق استیل می‌توانند گرد، چهارگوش، سه‌گوش و … باشند.

مزیت مهم ورق استیل مشبک این است که ضایعات پانچ آن قابل بازیافت و استفاده مجدد است و قیمت آن را نسبت به سایر ورق‌های فلزات که ضایعاتشان امکان بازیافت ندارد، کاهش می‌دهد. بنابراین خرید ورق استیل مشبک به‌صرفه‌تر است.

کاربرد استیل در ساختمان سازی و نمای آسانسور

استفاده از استیل در ساخت اسانسور از جمله روش های متداول و پرکاربرد است. ورق استیل آسانسور به دلیل خصوصیات فوق العاده‌ای که در اختیار دارد، به عنوان یکی از مهمترین مواد ساختمانی در تمامی بخش‌های اسانسور، شامل ستون ها، پایه ها، درب، دیواره ها و ریل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق استیل به دلیل مقاومت بالا، باعث افزایش ایمنی و عمر مفید اسانسور می‌گردد. همچنین خصوصیات ضد زنگ بودن، عدم افت کیفیت در فضای باز، مقاومت در برابر ضربه و خراش، امکان شستشوی راحت و… از دیگر مزایای استفاده از استیل در ساخت اسانسور به شمار می‌رود.

کاربرد استیل در ساختمان سازی و نمای آسانسور

کاربرد استیل در کف سازی ساختمان

استیل یکی از مواد پرکاربرد در صنعت ساختمانی است و در کف سازی نیز برای جلوه بیشتر به نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی های استیل مانند مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، خوردگی و خراش باعث می‌شود که کف‌های استیلی بسیار پایدار و محکم باشند.
از طرفی نگهداری از کف‌های استیلی بسیار آسان است و به راحتی تمیز می‌شود. ظاهر بسیار زیبا و شیک استیل در کف سازی ساختمان، در کنار مقاومت و پایداری جنبه تزیینی چشم نوازی دارد.
علاوه بر علاوه بر آن کف‌های استیلی به دلیل پایداری و مقاومت بالای خود، در نماسازی دفتر کار، فضاهای صنعتی مانند انبار، کارگاه و بخش‌های تولیدی قابل استفاده می‌باشد.

کاربرد ورق استیل در  نمای درب و پنجره

یکی از انواع کاربرد ورق استیل در نمای ساختمان استفاده از استیل در ساخت درب و پنجره است. مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، خوردگی و سایر فرایندهای زیستی که باعث خرابی و فرسایش سایر جنس ها می‌شود شامل درب و پنجره های استیلی در نمای ساختمان نمی‌شود.

استیل دارای قابلیت حرارتی بالاست بنابراین درب و پنجره ای استیل در دماهای بسیار بالا و پایین کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. همچنین به دلیل شکل پذیری بالای استیل به راحتی می توان درب و پنجره های زیادی را با طرح های مختلف تولید کرد.

سقف‌های استیلی در نمای ساختمان

در بسیاری از ساختمان های بزرگ و مدرن از سقف های استیل استفاده می شود تا مقاومت و پایداری بیشتری به ساختمان ببخشد. این کاربرد در ساختمان هایی نظیر هتل ها، ساختمان های تجاری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

شما در این مطلب با  انواع ورق استنلس استیل تزئینی و کاربرد آن در معماری و ساختمان سازی آشنا شدید. در رابطه با کاربرد ورق استیل دکوراتیو در ساختمان سازی این نکته قابل ذکر است که  در مقایسه با سایر مصالح زینتی مانند چوب، شيشه يا سنگ، استیل تزئینی هزینه کمتری دارد. همچنین، نگهداری و تعمیر آن نیز بسیار ساده است. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده و اطلاعات لازم را در این باره بدست آورده باشید.

ارسال دیدگاه