کاربرد لوله مانیسمان در صنایع مختلف

کاربرد لوله مانیسمان در صنایع مختلف

آیا می‌دانید لوله مانیسمان چه مصارف و کاربردهایی دارد؟ این نوع لوله که با نام لوله بدون درز و سیم‌لس هم شناخته می‌شود، سطحی صاف و صیقلی دارد. هیچ گونه درز جوشی روی سطح لوله دیده نمی‌شود. این ویژگی علاوه بر زیبایی باعث شده است تا لوله مانیسمان استحکام بالایی داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه فرد لوله مانیسمان می‌توان به مقاومت بالای لوله در برابر دما و فشار زیاد اشاره کرد. به همین علت در صنایع حساس کاربرد زیادی دارد. امروزه، لوله‌های بدون درز در صنایع غذایی، دارویی، نظامی، نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، خطوط فشارقوی و هیدرولیک، دریچه‌های ایمنی زیر دریا و خطوط تزریق مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد مصرف لوله بدون درز

لوله‌های مانیسمان یکی از انواع محصولات فولادی هستند که ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. ضریب اطمینان بالای این لوله‌ها باعث شده است تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. قبلا به بعضی از کاربردهای لوله سیملس اشاره کردیم. البته کاربرد لوله‌های بدون درز محدود به این موارد نمی‌شود. امروزه در خطوط صنایع غذایی و دارویی از لوله‌های بدون درز استیل استفاده می‌کنند. این نوع لوله برای انتقال مواد ارزشمند و یا خطرناک هم به کار می‌رود. یکی دیگر از موارد مصرف این نوع لوله در بویلرها و مبدل ها است. ظرافت و دقیق بودن ابعاد لوله های مانیسمان موجب شده است تا در لوله های میلی‌متری به کار رفته در بویلر و مبدل مورد استفاده قرار بگیرد.

برای ساخت برج‌های پشتیبانی خطوط انتقال برق هم از لوله های مانیسمان استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل استحکام بالایی که دارند، در سازه های فولادی هم به کار می‌روند. استحکام بالای این نوع لوله مانع از آسیب دیدگی آنها در هنگام اتصال می‌شود. لوله‌های سیملس در صنعت هوانوردی (هوافضا) هم به کار می‌روند و برای بسیاری از تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به سختی و مقاومت بالایی دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید لوله مانیسمان، در صنعت هسته ای هم استفاده می‌شود. ضمن اینکه در لوله‌کشی ساختمانی، آتش نشانی، گلخانه ها، ساخت ماشین آلات، کشتی سازی، بیوتکنولوژی و… هم به کار می‌رود.

با این اوصاف حتما متوجه اهمیت لوله مانیسمان و گستردگی کاربرد آن شده اید .در ادامه مقاله بیشتر در مورد ویژگی‌های لوله مانیسمان صحبت می‌کنیم و برای شما تفاوت این لوله با لوله های درزدار را توضیح می‌دهیم.

 

ویژگی‌های لوله بدون درز

لوله‌های مانیسمان سطح صاف و یکنواختی دارند. این لوله‌ها فاقد درز جوش هستند. به همین علت مقاومت و استحکام آنها نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر است و برای مدت طولانی‌تری دوام می‌آورند. گاهی اوقات برای افزایش مقاومت لوله‌های سیملس در برابر دما، رطوبت، خوردگی، فرسایش و مواد شیمیایی، آنها را گالوانیزه می‌کنند. یعنی سطح لوله را با لایه ای از فلز zn می‌پوشانند. با این کار استحکام و مقاومت لوله را بالا می‌برند.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار

لوله درزدار، نوعی لوله فولادی است که برخلاف لوله‌های مانیسمان دارای درز جوش می‌باشد. وجود درز یک نقطه ضعف برای لوله محسوب می‌شود و موجب شده است تا این لوله ها آسیب پذیر باشند. هر چقدر هم عملیات جوشکاری با کیفیت بالایی انجام شود و جوش لوله محکم باشد، باز هم امکان ترک خوردگی و آسیب به لوله از قسمت جوش وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت‌های لوله‌های بدون درز به روش ساخت آنها مربوط می‌شود. روش ساخت لوله‌های مانیسمان بسیار پیچیده، زمان بر و هزینه بر است. به همین علت محصول نهایی هم کیفیت بالاتری دارد.

وجود درز در لوله های درزدار موجب شده است تا سطح آنها صاف و صیقلی نباشد. برای ساخت این لوله‌ها از ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند. لبه‌های این ورق‌ها را به هم جوش می‌دهند و به این ترتیب لوله تولید می‌شود. در حالی که در مورد لوله مانیسمان، از قطعات شمش فولادی استفاده می‌شود و هیچ گونه عملیات جوشکاری روی آن صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل، لوله های مانیسمان می‌توانند فشار و دمای بالا را تحمل کنند. ویژگی‌های منحصربه فرد این لوله‌ها باعث شده است تا قیمت آنها در مقایسه با لوله‌های معمولی بیشتر باشد. اما این مسئله با توجه به ماندگاری و استحکام بالای لوله‌های سیملس منطقی به نظر می‌رسد.

به طور کلی باید گفت که لوله‌های درزدار و بدون درز از نظر شکل ظاهری، کاربرد، قیمت، ابعاد، استحکام، مقاومت در برابر فشار و دما، روش و زمان تولید با هم تفاوت دارند.

لوله‌های مانیسمان چگونه تولید می‌شوند؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم، این لوله ها با استفاده از شمش‌های فولادی یا مقاطع چهار‌گوش فولادی ساخته می‌شوند. ابتدا این قطعات را برش می‌زنند و سپس آنها را داخل کوره های قوسی شکل قرار می‌دهند. برای گرم کردن این کوره ها از گاز استفاده می‌کنند. شمش‌ها تا زمانی داخل کوره باقی می‌مانند که نرم شوند و قابلیت فرم دهی پیدا کنند. در مرحله سمبه‌کاری، شمش به صورت یک لوله درمی آید و تاب گیری می‌شود. در نهایت لوله را در ابعاد موردنظر مشتری برش می‌زنند و پس از انجام یکسری آزمایش ها، بسته بندی می‌کنند. طی این آزمایش ها، ضایعات و محصولات بی‌کیفیت جداسازی می‌شوند.

سخن پایانی

لوله های مانیسمان جزو با کیفیت‌ترین محصولات فولادی هستند که در صنعت تولید می‌شوند. ویژگی‌های خاص این لوله‌ها موجب شده است تا مورد توجه بسیاری از افراد و صنایع قرار بگیرند. این لوله ها، گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع حساس مانند نفت، گاز و پتروشیمی هستند. ضمن اینکه می توان از آنها در نقل و انتقال مواد و سیالات خطرناک استفاده کرد.

منبع : ماهان صنعت

ارسال دیدگاه