آشنایی با سیستم ترمز ای بی اس، انواع و نحوه عملکرد آن

آشنایی با سیستم ترمز ای بی اس، انواع و نحوه عملکرد آن

ترمز ای بی اس که از آن با نام ترمز ضدقفل نیز نام میبرند امروزه به عنوان یکی از اجزای ضروری خودروهای جدید شناخته می شود. خودروسازان به منظور ارتقای امنیت محصولات خود و همچنین افزایش کنترل پذیری به دنبال راهکاری استاندارد به منظور استفاده در سامانه ترمز خودروهای خود بودند. با حذف ترمزهای نسل گذشته امروزه می توان بر روی خودروها سیستم abs را مشاهده کرد. نخستین بار شرکت وستینگ هاوس به منظور کنترل قطارهای آمریکا، روی به استفاده از این فناوری بی نظیر آورد. با توجه به کیفیت و عملکرد فوق‌العاده این تکنولوژی، تلاش بر آن شد تا با استفاده بر روی خودروهای سبک و سنگین از آن برای کنترل وسیله نقلیه استفاده کنند.

آشنایی با سیستم ترمز ای بی اس، انواع و نحوه عملکرد آن

سیستم ترمز ای بی اس خودرو چیست؟

برای درک بهتر مفهوم سیستم ترمز ای بی اس می توانیم تعریفی از آن داشته باشیم. این سیستم که مخفف عبارت Anti Braking System است، یک سامانه ایمنی بی نظیر برای ترمز و متوقف کردن خودروها بوده که به واسطه تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن مانع قفل شدن چرخ های اتومبیل خواهد شد. با استفاده از این سیستم در هنگام ترمز گرفتن به وسیله راننده هیچ گونه خطری مانند لیز خوردن خودرو مشاهده نخواهید کرد.

سیستم abs را در واقع نمی توان سیستم اصلی یا سیستم ترمز دوم نامید. این فناوری در اصل به منظور افزایش امنیت سرنشینان و کنترل راحت خودرو توسط راننده بر روی اتومبیل نصب می شود. در گذشته نوع سیستم های ترمز به شکلی بود که رانندگان حرفه‌ای همواره تاکید می‌کردند باید برای متوقف کردن کامل اتومبیل چندین بار پدال ترمز را فشار داده و سپس رها کنید. این تکنولوژی به راحتی توانست مشکل سیستم های قبلی را برطرف کند.

مزایای ترمز abs

با بررسی مزایای ترمز ای بی اس متوجه می‌شویم که استفاده از آن بر روی اتومبیل می تواند گزینه ای علمی تر باشد. راننده و سرنشین خودرو می‌توانند از این تکنولوژی مدرن استفاده کنند و از ترمز ضد قفل بهره‌مند شوند. از جمله مزایای ترمز abs خودرو می توان گزینه های زیر را نام برد.

آشنایی با سیستم ترمز ای بی اس، انواع و نحوه عملکرد آن

افزایش قدرت توقف

گاهی اوقات شرایط لغزنده زمین و جاده به شکلی است که خودرو برای متوقف شدن نیاز به استفاده از فناوری های خاص دارد. ترمز ای بی اس در این شرایط می‌تواند خطر قفل شدن و سر خوردن اتومبیل را به راحتی از بین ببرد. استفاده از این سیستم امنیتی تاکنون توانسته است جان هزاران انسان را در این شرایط نجات دهد.

افزایش ارزش خودرو

بدون تردید اگر بر روی خودروی فناوری ای بی اس نصب نباشد، ارزش خرید پایینی خواهد داشت. اتومبیل ها و کامیون هایی که امروزه از سیستم ترمز قدیمی استفاده می‌کنند و فاقد فناوری abs هستند، ارزش خرید به مراتب کمتری دارند.

سرعت ترمزگیری بالاتر با ترمز ای بی اس

یکی دیگر از مزایای استفاده از فناوری ای بی اس بر روی خودرو، افزایش سرعت ترمز و متوقف کردن سریعتر خودرو خواهد بود. راننده به راحتی می تواند به هنگام ترمز کردن برای هدایت خودرو نیز اقدام نماید. در گذشته نوع ساخت سیستم های ترمز به شکلی بود که به هنگام فشار دادن پدال در سرعت بالا، کنترل خودرو از دست راننده خارج می شد. در عین حال فناوری ای بی اس خودرو این امکان را می دهد علاوه بر افزایش سرعت متوقف کردن خودرو بتوان در حین ترمز کردن کنترل خودرو را نیز در دست گرفت.

انواع ترمز abs

پیشرفت در زمینه تولید خودرو موجب شده است که خودروسازان برای مجهز کردن محصولات خود از جدیدترین تکنولوژی ها بهره ببرند. ترمز ای بی اس خودرو امروزه با استانداردهای مختلف بر روی اتومبیل نصب میشود. سنسورهای سرعت و تعداد کانال یا سوپاپ های مستقل در ساخت انواع ترمز abs می توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال ترمز abs چهار کاناله به گونه ای طراحی می شود که به هر چرخ آن سوپاپ مستقل و سنسور سرعت به صورت اختصاصی نصب می شود. در واقع از میان انواع ترمزهای abs، ترمز چهار کاناله بهترین طرح است. کنترل خودرو با استفاده از این فناوری به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

نوع دیگری از انواع ترمز abs با نام ترمزهای سه کاناله امروزه بر روی خودروها نصب می شود. در این نو ترمز abs سنسور سرعت و سوپاپ بر روی چرخ های جلو قرار می گیرد. بخش زیادی از وانت ها امروزه از این تکنولوژی بهره‌مند هستند. ترمز abs تک کاناله نیز دارای یک سنسور سرعت و یک سوپاپ مستقل است. نوع ساخت این نوع ترمز abs به شکلی است که برای اجرا بر روی دو چرخ عقب آنها را قرار می دهند. توقف و کنترل خودرو با استفاده از چرخ های عقب صورت می‌گیرد. معمولا در خودروهای سنگین و وانت ها از ترمز abs تک کاناله استفاده می کنند.

نحوه عملکرد ترمز abs

استانداردی که برای ساخت ترمز ای بی اس به کار می رود به شکلی است که هنگام فشار دادن پدال، سیستم ضد لغزش نیز فعال خواهد شد. در سیستم به کار رفته به عنوان ترمز abs هنگامی که دور موتور ۱۶۰۰ باشد و راننده قصد دارد که خودرو را متوقف کند، دور موتور به صورت پله ای و کم کم پایین خواهد آمد. این سیستم با قطع و وصل کردن روغنی که به سمت چرخ ها از سمت بوستر و پمپ ترمز هدایت می‌شود، تلاش دارد که به صورت پله ای دور چرخ را کمتر نماید. در نتیجه با فشار دادن پدال به هیچ عنوان چرخ های خودرو قفل نخواهند کرد. این عملکرد موجب می شود که ماشین به راحتی توسط راننده کنترل شود.

آشنایی با سیستم ترمز ای بی اس، انواع و نحوه عملکرد آن

جمع بندی

دلایل مختلف موجب می شود که از ترمز abs بر روی خودروهای سبک و سنگین استفاده کرد. با توجه به اینکه نیاز به ارتقاء امنیت راننده و سرنشینان در خودروها به شدت احساس می‌شود، مجموعه‌ های فعال در این زمینه با بهره‌گیری از این استاندارد، روی به نصب ترمزهای abs می آورند.

ارسال دیدگاه