آشنایی با کاربردهای سیستم کروز کنترل خودرو، مزایا و معایب آن

آشنایی با کاربردهای سیستم کروز کنترل خودرو، مزایا و معایب آن

سیستم کروز کنترل خودرو از جمله جدیدترین تکنولوژی هایی به شمار می رود که امروزه بر روی خودروهای مدرن آن را مورد استفاده قرار می دهند. در واقع مهندسین و طراحان فعال در زمینه خودروسازی تلاش کرده اند با طراحی یک سیستم مدرن، آسایش سرنشینان را افزایش دهند. سیستم نگهدارنده سرعت از جمله فناوری هایی به شمار می‌رود که در چند سال گذشته بر روی اتومبیل ها نصب می شود. بهره گیری از این سیستم کمک می کند تا بتوان در یک وضعیت ثابت، کنترل سرعت را بر عهده گرفت. در واقع هدف از طراحی سیستم نگهدارنده سرعت این است که راننده بتواند بدون هیچگونه دخالتی سرعت اتومبیل را به میزان دلخواه کنترل کند. این سیستم به گونه ای طراحی می شود که بدون استفاده از پدال گاز، امکان تثبيت سرعت خودرو به راحتی از طریق کلیدهای واسطه و سنسورهای نصب شده فراهم می شود. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این خصوص به شما ارائه دهیم.

سیستم کروز کنترل خودرو

سیستم کروز کنترل خودرو چیست؟

سیستم کروز کنترل خودرو یا نگهدارنده سرعت از جمله سیستم های پیشرفته ای به شمار می‌ رود که این امکان را برای راننده فراهم خواهد کرد که بتواند با سرعت ثابت، شرایط رانندگی را تحت کنترل داشته باشد. اگر بخواهیم یک ویژگی کاربردی از سیستم کروز کنترل را نام ببریم، می توانیم به فراهم کردن آسایش راننده و سرنشینان اشاره نماییم. با توجه به اینکه راننده بدون استفاده از پدال گاز و دخالت در کار کردن سرعت می تواند آن را تحت کنترل داشته باشد، به خوبی می‌توان از قابلیت های این فناوری کمک گرفت.

هنگامی که راننده در مسیرهای طولانی مشغول به رانندگی است، بزرگترین کمک را سیستم نگهدارنده سرعت به وی خواهد کرد. در واقع این سیستم مدرن به نوعی خستگی راننده در جاده های مستقیم را برطرف خواهد نمود. این ویژگی مثبت می تواند هر راننده ای را ترغیب کند تا بر روی خودروهای خود (چنانچه این قابلیت را داشته باشند) از سیستم کروز کنترل استفاده نماید. برای انجام عملکرد فوق نیاز است که چند قطعه کاربردی بتوانند به خوبی کنترل سرعت را در اختیار کاربر قرار دهند.

نحوه کارکرد کروز کنترل

سیستم کروز کنترل برای اینکه بتواند مدیریت سرعت را در اختیار راننده قرار دهد، از قطعات مختلفی بهره می گیرد. هنگامی که فرد در یک مسیر طولانی قصد دارد رانندگی کند، می تواند این سیستم را روشن نماید. شرایطی که وی را یاری خواهد کرد تا همواره بتواند سرعت را در طول مسیر به صورت ثابت نگه دارد. اگر سیستم را فعال کنید در هر شرایطی مانند سراشیبی و سربالایی و حتی وزش بادهای شدید نیز قادر است که سرعت تنظیم شده را برای شما حفظ نماید. فراموش نکنید که کروز کنترل کارایی مناسبی در سرعت های پایین تر از 40 یا 50 کیلومتر نخواهد داشت.

از مهمترین بخش هایی که در سیستم مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به پنل کلیدهای کنترلی اشاره کرد. هر کدام از کلیدهای تعبیه شده بر روی این پنل وظیفه خاصی بر عهده می گیرند. با توجه به نوع خودرو و همچنین مدل آن، جایگاه کلیدهای این سیستم متفاوت است. برخی از خودروها بر روی فرمان خود از پنل کلیدهای کنترلی میزبانی می کنند.

کروز کنترل در واقع می‌ تواند به صورت هوشمند همان فعالیتی را انجام دهد که راننده با استفاده از پای خود با سرعت خاص در یک راستا حرکت می کند. به عنوان مثال مجموعه سیستم نصب شده بر روی خودرو به عنوان کنترل کننده سرعت به دریچه گاز موتور متصل می شود. با انجام این کار و با استفاده از سیم متصل به دریچه می توان سرعت مورد نظر را در حالت خاص نگه داشت. راننده با استفاده از کلیدهای تعبیه شده داخل کابین و همچنین اهرم موجود قادر به ثابت نگه داشتن سرعت خواهد بود. کلیدهای پنل برای تعبیه شده بر روی سیستم کروز کنترل شامل روشن و خاموش شدن سیستم و تنظیم مجدد هستند.

مزایای سیستم کروز کنترل

نصب سیستم کروز کنترل بر روی خودرو می تواند مزایای زیادی برای راننده در پی داشته باشد. بدون تردید مهمترین مزیت استفاده از سیستم نگهدارنده سرعت، ممانعت از خستگی راننده خواهد بود. هنگامی که راننده در جاده های یکنواخت و صاف و همچنین مسیرهای طولانی قصد رانندگی داشته باشد، لازم است که از پاهای خود به مقدار زیادی کمک بگیرد. در این شرایط سیستم کروز کنترل به کمک فرد آمده و قادر است سرعت را در میزان تنظیم شده حفظ نماید.

یکی دیگر از مزایای نصب سیستم نگهدارنده سرعت، کاهش نوسانات دریچه گاز به شمار می رود. با توجه به این امر می‌ توان مصرف سوخت خودرو را تحت کنترل گرفت.

این پایان کار نیست و مزایای نصب سیستم کروز کنترل بیشتر از موارد بیان شده هستند. به عنوان مثال با بهره گیری از این سیستم هوشمند می توان میزان آلایندگی ناشی از عملکرد خودرو را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

سیستم نگهدارنده سرعت

کنترل بی دردسر سرعت اتومبیل و تنظیم آن در مقدار مورد نیاز را می توان یکی دیگر از ویژگی ها و مزایای سیستم کنترل سرعت در نظر گرفت. گاهی اوقات متوجه می شوید که به صورت کاملا سهوی سرعت شما از محدوده مجاز بالاتر رفته است. به همین علت سیستم کروز کنترل در این شرایط می‌تواند از تجاوز ناخواسته سرعت جلوگیری کند.

معایب سیستم کروز کنترل

در کنار مزایای سیستم کروز کنترل، معایب استفاده از آن نیز ممکن است برای بخش زیادی از کاربران آزار دهنده باشند. به عنوان مثال ایجاد وابستگی به این سیستم ممکن است که هوشیاری رانندگان را کاهش دهد. برخی مواقع مشاهده شده است که راننده سطح دقت خود را به هنگام روشن شدن سیستم مدیریت سرعت کاهش می دهد. در حالی که ممکن است برای سرنشینان خطرساز باشد. علاوه بر این استفاده از این سیستم در مسیرهای با ترافیک سنگین امکان پذیر نیست. گاهی اوقات در شرایط آب و هوایی نامناسب سنسورهای تشکیل دهنده سیستم کروز کنترل مختل شده و به هیچ عنوان نمی توانند سرعت خودرو را در مقدار تعیین شده حفظ نمایند.

یکی از معایب سیستم کروز کنترل عدم استفاده از آن در سرعت پایین خواهد بود. هنگامی که قصد دارید با سرعت کم در مسیرهای خاص رانندگی کنید، امکان فعال سازی سیستم وجود ندارد. سنسورهای این سیستم در شرایطی که سرعت شما کمتر از ۴۰ یا ۵۰ کیلومتر است، ممکن است با اختلال در عملکرد مواجه شوند.

نحوه تشخیص ایراد در سیستم کروز کنترل

فعال کردن سیستم کروز کنترل

سیستم کروز کنترل به مانند سایر قسمت های خودرو ممکن است در اثر عواملی دچار نقص شود. از جمله این مشکلات می توان به معیوب شدن سیستم گاز خودرو اشاره کرد. علاوه بر این گاهی اوقات راننده هنگام فشردن دکمه های سیستم متوجه می شود که فرمان های ارائه شده اجرا نمی شوند. در این بین در شرایطی مشاهده می کنید که اختلال در گاز سیستم وجود دارد. به هنگام مواجهه با این مشکلات سعی کنید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کرده تا بتواند مشکل سیستم را برطرف نماید.

ارسال دیدگاه