بررسی اره دستی و کمان اره

بررسی اره دستی و کمان اره

یکی از ویژگی هایی که انسان را از سایر مخلوقات متمایز می‌کند، عقل و خلاقیت اوست؛ به واسطه همین ویژگی، بشر توانسته است از نعمت های زمینی به نفع خود استفاده کند و حتی در صورت نیاز آنها را تغییر دهد. یکی از این نعمت‌ها، چوب است که از گذشته تا الان استفاده‌های زیادی داشته و دارد. معمولا برای استفاده از چوب باید در اندازه و شکل آن تغییر ایجاد کرد و این کار را با وسایل مختلف می‌توان انجام داد. اره دستی و کمان اره، جز وسایل پرکاربرد برای برش و شکل گیری چوب به حساب می‌آیند که موارد استفاده زیادی دارند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و نحوه عملکرد این اره‌ها می‌پردازیم.

بررسی اره دستی و کمان اره

اره دستی

اره دستی، وسیله‌ای نسبتا آشنا و قدیمی و ساده است که برای بریدن چوب به ابعاد مختلف استفاده می‌شود. اره دستی از یک دسته برای گرفتن با دست و یک قسمت فلزی که یک طرف آن حالت دندانه‌ طور دارد تشکیل شده است. از قسمت دندانه دار برای برش چوب استفاده می‌شود.

تاریخچه اره دستی

از هیروگلیف‌ها و مدارک به دست آمده از مصر باستان، محققان فهمیدند که کارگران نیز در آن زمان برای ساختن کشتی و قایق، از اره دستی و وسایل مشابه آن برای برش چوب استفاده می‌کردند. نوع ساده‌تر اره دستی که متعلق به صدها سال پیش است، در ژاپن یافت شده. در پی کشف کشتی‌های قدیمی، آثار به جا مانده از دندانه‌های وسیله‌ای مانند اره دستی نیز مشاهده می‌شود.

جنس اره دستی

مواد مورد استفاده برای ساخت اره دستی، با گذشت زمان تغییر کرده است؛ در نتیجه اره دستی با جنس‌های مختلف در طول تاریخ وجود داشته. تخمین زده می‌شود که اره‌های دستی اولیه، از جنس برنز بوده‌اند، زیرا در برهه نسبتا طولانی از تاریخ، برنز پرکاربردترین فلز مورد استفاده بود و این دوره، به دوره برنزی معروف است. بعدها با پیشرفت تکنولوژی و افزاریش وسعت علم بشر، برای ساخت اره دستی از استیل بجای برنز استفاده شد.

بررسی اره دستی و کمان اره

کمان اره

کمان اره، نوعی اره است که دسته‌ای به شکل کمان دارد و تیغه‌ای فلزی به آن متصل است که مانند اره دستی، تیغه‌ای دندانه دار دارد. به علت شکل کمان مانند این نوع اراه، به آن کمان اره می‌گویند. چون تیغه فلزی کمان اره نازک است، وزن زیادی ندارد و به همین علت، کار کردن و بریدن وسایل مختلف با آن راحت‌تر است.

ظاهر کمان اره در طول تاریخ

کمان اره در طول تاریخ، شکل کلی خود را نگه داشته است و شواهد نیز نشان می‌دهد این ابزار، قدمتی طولانی دارد. در گذشته، ابعاد کمان اره بزرگ‌تر بوده و بر خلاف مدل های امروزی که دسته بر روی غالبی که تیغ را نگه می‌دارد قرار دارد و حجم کمتری را اشغال می‌کند، در مدل‌های قدیمی‌تر کمان اره قسمتی که تیغه را نگه می‌دارد یا همان غالب، مستطیل شکل بوده؛ به طوری که تیغه متصل به آن، یکی از طول‌های مستطیل را تشکیل می‌دهد و در امتداد عرض‌ها و در مجاور طول مقابل، دست یا دسته‌ها قرار داشته است.

کمان اره سنتی در چین و یونان باستان استفاده زیاد مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها که این مدل‌ها دچار تحول و تغییر ظاهری شدند، شکل پیشرفته آن را می‌تون اره برقی در نظر گرفت.

جنس کمان اره

کمان اره سنتی، تیغه‌ای از جنس برنز و دسته و غالب از جنس چوب داشت، اما در کمان اره امروزی جنس دسته که همان غالب هم هست، معمولا پلاستیکی، و جنس تیغه از استیل است و می‌توان در اندازه های وسیع‌تر و بیشتری از آن، نسبت به کمان اره سنتی وجود دارد.

بررسی اره دستی و کمان اره

خرید کمان اره و اره دستی:

برای شروع یادگیری هر مهارتی، بهتر است اطلاعات لازم در آن زمینه جمع آوری کنیم و اگر یادگیری مهارت موردنظر، نیازمند وسایل باشد، بهتر است در زمینه وسایل هم تحقیق شود تا با دید بهتری نسبت به شروع به یادگیری مهارت، بتوان اقدام کرد. کنده کاری و صنعت چوب از قدیمی‌ترین صنعت هاست که روز به روز این صنعت در حال پیشرفت و گسترش است. یکی از اقدامات و مهارت های اولیه برای وارد شدن به این صنعت، برش و قطه کردن چوب است که در این مقاله، سعی کردیم دو مورد از وسایل ساده و قدیمی برش را معرفی کنیم. برای خرید انواع کمان اره و اره دستی با قیمت مناسب می‌توانید به فروشگاه مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه