تینر چیست؟ و همه چیز درباره ی تینر روغنی

تینر چیست؟ و همه چیز درباره ی تینر روغنی

مقدمه: تینر روغنی یکی از انواع مواد شیمیایی است که با رنگ‌های روغنی و رنگ‌هایی که پایه‌‌ی روغنی دارند ترکیب می‌شود. به وسیله ترکیب این مواد شیمیایی می‌توان فلزات و اجسام چوبی را رنگ آمیزی کرد.

تینر روغنی یکی از انواع مواد شیمیایی است که با رنگ‌های روغنی و رنگ‌هایی که پایه‌‌ی روغنی دارند ترکیب می‌شود. به وسیله ترکیب این مواد شیمیایی می‌توان فلزات و اجسام چوبی را رنگ آمیزی کرد.

تینر چیست؟

تینر به گروهی از حلال گفته می‌شود که با یکدیگر مخلوط و به منظور بالا بردن کیفیت رنگ از آن استفاده می‌شود و تأثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی رنگ دارد. استفاده از تینر روغنی مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت تبخیر بالا
  • نقطه جوش
  • نقطه اشتعال
  • قدرت حلال بودن زیاد
  • قابلیت شعله‌وری

یکی از نکاتی که در انتخاب تینرها باید به آن دقت بسیاری شود این است که تینر باید مناسب با رنگ انتخاب شود، دلیل این انتخاب قدرت حلالیت تینر و رقیق کنندگی است. برای اینکه یک انتخاب تینر مناسب برای هر رنگ را داشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. خشک شدن سریع
  2. سطحی صاف
  3. چسبندگی مناسب
  4. براق بودن رنگ

تینر چیست؟ و همه چیز درباره ی تینر روغنی

معرفی انواع تینر

تینر دارای انواع بسیار زیادی است که هرکدام از آنها دارای کاربردهای بسیار مختلفی است که در ادامه به انواع تینر و کاربردهای آنها اشاره خواهیم کرد.

تینر فوری:

 یک مکمل بسیار عالی برای بنزین خودروها است. طرز استفاده این تینر در هر ۶۰ لیتر بنزین یک لیتر تینر فوری می‌باشد.

تینر پلی اورتان:

پلی اورتان یک ماده فیزیکی و شیمیایی است و برای رقیق‌سازی رنگ‌ها از آن استفاده می‌شود. این تینر باعث می‌شد که لعابی یک دست روی سطح اسپری شود.

blank

تینر آلکیدی:

این تینر یک نوع پلی استر به حساب می‌آید و این نوع تینر حلال پذیری بسیار مناسبی در رنگ دارد.

تینر روغنی چیست؟

تینرهای روغنی بر اساس حلال‌های هیدروکربنی ساخته شده‌اند و برای استفاده در رنگ‌هایی که پایه آلکید دارند توصیه می‌شوند.

تینر روغنی یکی از انواع تینرها است که از آن برای حل کردن و یا رقیق‌سازی رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. رنگ روغنی هم یکی از انواع رنگ‌ها است و از این نوع رنگ برای رنگ‌آمیزی سطح فلز استفاده می‌شود؛ برای مثال می‌توان به درب ورودی منزل که جنسی از فلز دارند و برای رنگ‌آمیزی آنها از رنگ روغنی استفاده می‌شود، اشاره کرد.

برای حل کردن رنگ روغن، از تینر روغنی استفاده می‌شود. در گذشته بسیاری از استادهای رنگ کار از بنزین برای حل کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌کردند اما امروزه با شناخت بیشتر این اساتید از این ماده جادویی، دیگر از بنزین برای حل کردن رنگ روغنی استفاده‌ای ندارند و به جای آن از تینر روغن دار استفاده می‌کنند.

استفاده از تینر روغنی چه مزیتی دارد؟

این مدل تینر به طور کلی قدرت تبخیر خیسی رنگ را بالا می‌برد و همچنین باعث حل شدن رنگ با قدرت بهتر، برس خوری بهتر، قابلیت اسپری شدن و جلوگیری از خشک شدن رنگ در زمان باز بودن درب قوطی می‌شود.

به بیانی ساده‌تر می توان گفت برای اینکه بخواهیم از غلظت رنگ کم کنیم باید یک ماده بسیار مناسب را با رنگ مخلوط کنیم.

blank

این امر باعث بروز مشکلاتی از قبیل بی‌کیفیت بودن رنگ را از بین ببرد و بهترین گزینه برای رقیق‌سازی رنگ‌های روغنی، استفاده از تینر روغنی است. البته این نکته قابل ذکر است که از این مدل تینر فقط برای رنگ‌های روغنی استفاده کنید در غیر این صورت باید از ترکیبات دیگری استفاده شود.

مشخصات تینر روغنی

از بارزترین مشخصات تینرهای روغنی می‌توان به رنگ مات و کدر این تینر اشاره کرد، مشخصات آن بسیار شبیه تینر فوری است و تشخیص تینر روغنی از تینر فوری نیاز به تجربه‌ای بسیار دارد. باید تفاوت‌های این دو را بدانید.

بوی تینرهای روغنی بسیار مشابه بوی نفت است و برخی از افراد بوی این تینر را دوست ندارند از این رو استفاده از بنزین را برای رقیق سازی رنگ‌هایی روغنی ترجیح می‌دهند. یکی از راه‌های ساده برای تشخیص تینر روغنی از تینر فوری بوی آن است و به راحتی از طریق بوییدن این نوع تینر می‌توانید آن را تشخیص دهید. یکی دیگر از مشخصات تینرهای روغنی چرب بودن آن است و با آغشته کردن دستتان به این نوع تینر به راحتی می‌توانید آن را از تینر فوری تشخیص دهید.

سرعت تبخیر تینرهای روغنی بسیار پایین است و به همین دلیل اساتید رنگ آمیزی استفاده از بنزین را ترجیح می‌دهند اما یک مزیت بسیار مهم این نوع تینر این است که در حرارت‌های پایین می‌توان از آن استفاده کرد.

blank

نحوه نگهداری و مصرف تینر روغنی

 از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های تینرها نقطه اشتعال است. تینرها زمانی خطرناک می‌شوند که در دمای 40 درجه سانتی‌گراد درست کنار حرارتی مانند آتش قرار بگیرند در این صورت خطرناک و باعث آتش‌سوزی می‌شوند. در این صورت بهتر است این ماده را در یک محیط خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید تا از هرگونه خطرات ناشی جلوگیری کنید.

هیچگاه از تینرهای روغنی در محیطی و بسته و بدون هرگونه تهویه مناسب استفاده نکنید زیرا استفاده در این گونه محیط‌ها سیستم تنفسی مصرف کننده و هر فردی که در آنجا حضور دارد را مختل می‌کند. بهتر است با استفاده از تهویه مناسب جریان هوا را در آن مکان‌ها به گردش اندازید و یا در صورتی که هیچ‌گونه راه برای جریان هوا وجود ندارد حتماً از ماسک مناسب و دستکش استفاده کنید. اگر از تینر در یک کارگاه استفاده می‌شود بهتر است کپسول آتش‌نشانی را در آنجا قرار دهید.

تولید کنندگان تینر های روغنی

بسیاری از تولیدکنندگان تینرهایی را با حجم زیاد و خلوصی مشخص آماده سازی می‌کنند که این مجموعه‌ها بر اساس سفارشاتی که مشتریان می‌دهند  تینر روغنی بسیار با کیفیتی را در حجم‌های مختلف برای آنها می‌توانند آماده سازند. کارفرماهایی که قصد دارند در پروژه‌های عظیم رنگ‌آمیزی از تینرهای روغنی استفاده کنند می‌توانند به این تولیدکنندگان مراجعه کنند.

هم اکنون می‌توانید از خدمات و محصولات سایت ابزار نیکو استفاده کنید و با ما در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه