سان روم گاردن

سان روم گاردن

این روزها که اغلب مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند و از دیدن فضای سبز و طبیعت آرامبخش محروم شده‌اند، به دنبال خانه‌هایی با فضای باز تر هستند. این فضا را در پشت بام، تراس، بالکن و یا حتی حیاط خلوت جستجو می‌کنند و البته ایده بسیار جالبی است. به طوری که می‌توانید قسمت‌های ساختمان فضاهای فوق‌العاده دلنشینی را ایجاد کرد. سان روم گاردن یا اتاق آفتابی یکی از این فضاهاست که قصد داریم در اینجا شما را با آن آشنا کنیم.

سان روم گاردن چیست؟

سان روم گاردن به محیطی آرام و دنج گفته می‌شود که ساکنین ساختمان از آن برای گذراندن اوقات فراغت و یا استراحت استفاده می‌کنند. سان روم گاردن یک فضای بسته و احاطه شده است که می‌توان برای آن از در و پنجره دوجداره PVC نیز استفاده کرد. داشتن پنجره با نمای رو به فضای باز یکی از ویژگی‌های سان روم گاردن است.

این اتاق آفتابی نه تنها محلی برای استراحت است، بلکه می‌توانید از آن به عنوان یک گلخانه برای مراقبت از گل و گیاهان آپارتمانی نیز استفاده کنید. در فصل زمستان سرمای شدید و در تابستان آفتاب سوزان و گرما باعث خراب شدن گل و گیاهان می‌شود. شما می‌توانید آن‌ها را در این فضا قرار دهید تا از آن‌ها مراقبت شود.

در عین حال می‌توانید در اوقات فراغت خود نیز در مکان استراحت کنید، چای و قهوه بنوشید، صبحانه یا عصرانه خود را در آنجا میل کنید. همچنین می‌توانید از سان روم گاردن برای پذیرایی از مهمانان صمیمی خود نیز استفاده کنید.

سان روم گاردن در کجای خانه قرار می‌گیرد؟

حالا که با مفهوم سان روم گاردن آشنا شدید، حتما برایتان سوال است که این فضا باید در کجای ساختمان قرار بگیرد. بهترین مکان برای ساخت سان روم گاردن، جایی است که آفتاب به طور مستقیم به آن بتابد. اگر ساختمان شما نمای شمالی (رو به سمت شمال) دارد، از ناحیه جنوب به آن آفتاب می‌تابد و بنابراین این قسمت می‌تواند برای ساخت سان روم مناسب باشد.

در واقع مهم‌ترین معیار برای ساخت این فضا، داشتن آفتاب کافی (صبحگاهی یا عصر) است که به قسمت‌هایی مثل تراس، حیاط یا بالکن تابیده شود. اگر فضای سان روم گاردن به سمت شمالی باشد، در طی روز آفتاب بیشتری دریافت می‌کند و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است. اما در روزهای گرم تابستان، آفتاب زیاد، ممکن است باعث گرم شدن محیط شود.

انواع سان روم گاردن

با توجه به محبوبیت سان روم گاردن در ساختمان‌های جدید، توجه به انواع آن اهمیت زیادی دارد. این مکان سرپوشیده است و به جای دیوارهای پوشیده شده و بدون نما، پنجره‌هایی با نور طبیعی وجود دارد. در واقع به جای استفاده از دیوار سنگی، از پروفیل upvc هافمن و شیشه استفاده می‌شود تا بتوانید منظره بیرون را از داخل سان روم گاردن تماشا کنید. در داخل اتاق آفتابی هم تزئینیاتی مثل گیاهان و مبلمان قرار می‌گیرند.

وجود چنین فضایی برای ساختمان‌های چند طبقه و آپارتمانی ضرورت دارد. امروزه برای ساخت بسیاری از ساختمان‌های ویلایی مدرن این فضا نیز در نظر گرفته می‌شود. انواع مختلف سان روم گاردن عبارتند از:

اتاق آفتابی فصل 3 فصل

این سام روم گاردن برای سه فصل از سال مناسب است و می‌توانید در آن بنشینید و از فضا استفاده کنید. این اتاق‌ها آفتابگیر هستند اما کنترل آب و هوا در آن وجود ندارد. در واقع زمان ساخت برای آن سیستم گرمایشی و یا سیستم تهویه هوا برای فصل تابستان استفاده نمی‌شود. اگرچه ساخت اتاق آفتابی 3 فصل ارزان‌تر است و بسیاری به آن تمایل نشان می‌دهند، اما با توجه به آب و هوای شهر شما، یکی از فصل‌های سال قادر به استفاده از آن نیستید.

اگر در شهر کوهستانی و سرد زندگی می‌کنید، سان روم برای فصل زمستان مناسب نیست و هوای آن به شدت سرد می‌شود. اگر در شهر گرم زندگی می‌کنید، بدون سیستم تهویه هوا، در تابستان نمی‌توانید ا آن استفاده کنید.

در این فضای آفتاب‌گیر از درب‌های پاسیو هم استفاده می‌شود و به نوعی محافظ خانه نیز هستند تا هوای بیرون وارد آن نشود.

اتاق آفتابی فصل 3 فصل

اتاق آفتابی 4 فصل

یکی دیگر از انواع سان روم‌هایی که می‌توانید در ساختمان خود داشته باشید، از نوع 4 فصل است. به این معنا که می‌توانید در تمامی روزهای سال از این قسمت خانه استفاده کنید. برای این فضا از دیوارهای شیشه‌ای دو جداره، سیستم تهویه مطبوع و سیستم گرمایشی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با قرار دادن مبلمان، کتابخانه و یا گیاهان آپارتمانی از این محیط برای مطالعه، استراحت، نوشیدن قهوه و چای استفاده کنید.

نحوه ساخت اتاق آفتابی در خانه

همانطور که گفتیم قبل از هر چیز ساختمان شما باید آفتاب‌گیر باشد تا بتوانید چنین اتاقی را در تراس، بالکن و یا حیاط بسازید.

تهیه مواد اولیه و مصالح ساخت

برای ساخت چنین فضایی به متریال‌های زیر نیاز دارید:

– ایجاد فضای اولیه: در ابتدا باید محل مناسب برای قرار گرفتن اتاق آفتابی را انتخاب کنید.

– استفاده از پروفیل‌‌ها: مهم‌ترین سازه برای داشتن سان روم گاردن، استفاده از پروفیل‌های سبک است که ما PVC را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیرا در مقابل رطوبت و گرما مقاوم هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را نصب کنید.

– استفاده از شیشه دو جداره: اگر سان روم گاردن شما 4 فصل است و می‌خواهید در تمامی سال از آن استفاده کنید، به شیشه‌های دوجداره نیاز دارید که مانع از هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی داخل فضای اتاق شود.

تهیه مواد اولیه و مصالح ساخت

فراهم کردن دکوراسیون داخل سان روم گاردن

قدم بعدی برای داشتن یک اتاق آفتابی مدرن، تهیه وسایل و تجهیزات برای دکوراسیون است. شما می‌توانید در این اتاق از نورپردازی استفاده کنید تا در زمان شب هم بتوانید از اتاق آفتابی خود استفاده کنید. در کنار چراغ‌ها می‌توانید چند آباژور هم قرار دهید تا نور ملایمی را در زمان شب برایتان ایجاد کند.

همچنین چیدن مبلمان کوچک (به تعداد افراد خانواده) و یا میز غذاخوری هم از دیگر ایده‌های دکور در اتاق سان روم است. در واقع می‌خواهید در این اتاق استراحت و یا از مهمانان خود پذیرایی کنید. بنابراین باید به داشتن مبلمان سبک و راحت (با اندازه کوچک) نیز فکر کنید.

گل و گیاهان آپارتمانی از دیگر روش‌های تزئین این فضای دنج و دلنشین است.

در آخر

سان روم گاردن محیطی خلوت و آرام است تا بتوانید رو به فضای باز بنشینید و از تماشای منظره بیرون لذت ببرید. امیدواریم آنچه در اینجا گفته شد، پاسخ سوالات شما بوده باشد.

ارسال دیدگاه