سنسور دنده عقب چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور دنده عقب چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه برای هر راننده یا مالک خودرو، پارک کردن وسیله نقلیه یکی از مهم ترین مهارت هاست.  زیرا اندازه گیری فضای اطراف وسیله نقلیه بسیار سخت است. برای غلبه بر این مشکل، باید از سنسور دنده عقب برای پارک خوردرو استفاده کرد.

دارندگان خودروهای مدرن همیشه به دنبال تجهیز کردن وسایل نقلیه خود به جدیدترین ابزارهای فناوری هستند تا تجربه رانندگی را آسان و لذت بخش تر کنند. برای همین، سنسورهای دنده عقب خودرولوازم جانبی مهمی هستند.

این سنسورها نصبشان آسان است و این قابلیت را دارند که زمانی که وسیله نقلیه شما در فاصله قابل توجهی از سایر وسایل نقلیه، دیوارها، پارکینگ و اساساً هر جسمی قرار دارد، زنگ هشدار آن به صدا در می آید.

انواع سنسور دنده عقب

 دو نوع سنسور وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

  • سنسور پارک اولتراسونیک
  • سنسور پارکینگ الکترومغناطیسی

سنسور دنده عقب چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور دنده عقب اولتراسونیک

 این حسگرها با کمک امواج صوتی با فرکانس بالا نقش کلیدی در تشخیص اجسام دارند. حسگرها پالس های صوتی تولید می کنند که از اجسام نزدیک منعکس می شود. یک گیرنده امواج در حسگر کار اصلی را انجام و فاصله ماشین تا جسم را تخمین می زند.

معمولاً این سنسورها به دستگاه هشدار متصل می شوند تا در صورت نزدیک شدن مانعی به وسیله نقلیه به راننده هشدار دهند.

استفاده از این سنسورها دارای معایبی است که شامل موارد زیر می شود:

  • اجسام ریز به طور مکرر شناسایی نمی شوند.
  • معمولاً مجموعه‌ای از سنسورها در سرتاسر سپر خودرو چیده شده‌اند که در آن لایه‌ای از کثیفی می‌تواند کارکرد سنسور را متوقف کند.

سنسورهای پارکینگ الکترومغناطیسی

سنسور پارک الکترومغناطیسی برای تشخیص اجسام نزدیک با کمک فرکانس های الکترومغناطیسی استفاده می شود. آنها می توانند انواع مختلفی از اشیاء را بدون محدودیت های مشابه سنسورهای پارک اولتراسونیک تشخیص دهند.  این سنسورها را می توان با یک دوربین ساخت تا به مالکان خودرو در تجسم خودرو و همچنین اطراف آن کمک کند.

سنسور دنده عقب چیست و چه کاربردی دارد؟

 به طور کلی، هر دو سنسور پارک مانند اولتراسونیک و همچنین الکترومغناطیسی برای اتصال هر زمان که با سرعت کم یا معکوس کار می کنند طراحی شده اند.

نحوه کارکرد سنسور

 اصل کار سنسور دندت عقب عمدتاً به اصل سنسور الکترومغناطیسی و در غیر این صورت اولتراسونیک بستگی دارد.  هر زمان که راننده از دنده عقب استفاده می کند، سنسورهای پارک به طور خودکار فعال می شوند و سیگنال های اولتراسونیک را ارسال می کنند.

هنگامی که این سیگنال ها به جسم نزدیک برخورد می کنند، بلافاصله تکرار می شوند و دوباره توسط سنسورهای دنده عقب ضبط می شوند.  بسته به زمان سپری شده بین ارسال و دریافت مجدد سیگنال ها، واحد کنترل موتور فاصله خودرو تا یک جسم را اندازه گیری می کند.

blank

مزایا

  • از مزایای سنسور دنده عقب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این سیستم خستگی راننده را در هنگام پارک خودرو کاهش می دهد.
  • کاهش نقطه کور و پارک کردن در مکان های باریک را آسان می کند.
  • نمای پیشرفته منطقه احتمال آسیب دیدگی به خودرو را کاهش می دهد

محدودیت ها

 محدودیت های این سنسور عمدتا شامل موارد زیر است:

  • تشخیص اجسام عمودی یا مسطح بسیار دشوار است.
  • زمانی که سطحی با برف یا گل پوشانده می شود، سنسور در تشخیص جسم شکست می خورد.

 بنابراین، این مسائل در مورد نمای کلی از سنسور دنده عقب است. کاربردهای سنسور در مکان هایی است که شما قصد پارک کردن ماشین را دارید. مانند هتل ها، فرودگاه ها، بانک ها، نمایشگاه های تجاری، مراکز خرید و فرودگاه ها و… اما سوال اینجاست که معایب سنسور پارک چیست؟

سنسورهای دنده عقب رایج‌تر از دوربین‌های معکوس هستند. این سنسورها از فناوری اولتراسونیک برای تعیین فاصله بین وسیله نقلیه شما و محیط اطراف آن استفاده می کنند. زمانی که به برخورد با یک جسم، وسیله نقلیه یا شخصی خیلی نزدیک شوید، با یک هشدار به صدا در می آید تا بتوانید رانندگی خود را بهتر انجام دهید.

عملکرد سنسورهای پارک

هنگامی که راننده دنده عقب می گیرد، سنسورهای پارک عقب به طور خودکار فعال می شوند و امواج اولتراسونیک را ارسال می کنند.  هنگامی که این امواج به جسم مجاور برخورد می کنند، منعکس شده و دوباره توسط حسگرها گرفته می شوند.  بر اساس زمان سپری شده بین ارسال و گرفتن مجدد امواج، ECU فاصله جسم را از وسیله نقلیه محاسبه می کند.

هنگامی که خودرو به یک شی نزدیک می شود، سیستم با صدای صوتی یا سیگنال بصری روی داشبورد به راننده هشدار می دهد.  همانطور که وسیله نقلیه بیشتر به سمت شی پیش می رود، شدت صدای هشدار بیشتر می شود و در نتیجه به راننده سیگنال می دهد که خودرو را متوقف کند.

علاوه بر این سنسورها، برخی از سازندگان خودرو دوربین هایی نیز ارائه می دهند تا دید دقیق تری از ناحیه پشت خودرو داشته باشند.

سنسور دنده عقب چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسورهای پارک الکترومغناطیسی چگونه کار می کنند؟

همانند سنسورهای پارک اولتراسونیک، حسگرهای پارک الکترومغناطیسی با انتشار یک موج و سپس زمان‌بندی بازگشت آن کار می‌کنند.  اما، چند تفاوت اساسی وجود دارد.

 از نظر بصری، سنسورهای پارک الکترومغناطیسی را نمی‌بینید زیرا معمولاً در پشت میله سپر قرار دارند و از دید پنهان هستند.  آنها به شکل یک نوار پلاستیکی با چسب ظاهر می شوند و بیشتر پس از خرید ماشین می توانید آن ها را نصب کنید.

حسگرهای الکترومغناطیسی به جای انتشار موج صوتی، یک موج رادیویی منتشر می کنند. موج رادیویی از یک جسم پرش می کند و سپس به حسگر باز می گردد تغییر فرکانس برای محاسبه فاصله سنسور تا جسم استفاده می شود.

در حالی که حسگرهای الکترومغناطیسی میدان تشخیص بیشتری را در مقایسه با سنسورهای اولتراسونیک ارائه می‌دهند، اما به دلیل این واقعیت که آنها فقط اشیاء را در هنگام حرکت خودرو تشخیص می‌دهند.

این بدان معنی است که اگر جسمی بین ماشین شما حرکت کند، متوقف شود و دوباره حرکت کند، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

نتیجه گیری

وسایل جانبی مانند سنسور دنده عقب و… جایگزینی برای مهارت های رانندگی در دنیای واقعی نیستند، اما نمی توانیم مفید بودن آنها را در موقعیت های روزمره انکار کنیم.  سنسورهای دنده عقب می‌توانند به دقت فاصله شما را از اشیاء و وسایل نقلیه دیگر در جاده اندازه‌گیری کنند.

همه چیز به این بستگی دارد که چگونه از این فناوری برای کمک به پارک ماشین خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ارسال دیدگاه