سوراخ کن دستی چیست؟

سوراخ کن دستی چیست؟

سوراخ کن دستی که به آن پانچ دستی نیز گفته می‌شود، ابزاری است که برای ایجاد سوراخ‌های کوچک روی کاغذ، کارت‌ها، پلاستیک نازک یا فلز یا تخته فوم و… استفاده می‌شود. در ادامه به نحوه به کارگیری، ساختار و کاربرد آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.

جنس و کارکرد سوراخ کن­های دستی

سوراخ کن دستی ابزاری است که با دست روی محل مورد نظر نگه داشته می­شود. این ابزار دو دسته دارد که برای پانچ کردن باید به دسته بالایی فشار وارد کنید. سوراخ کن‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی برای انجام کارهای مختلف موجود هستند.

سوراخ کن­های دستی معمولا برای سوراخ کردن کاغذ، چرم یا با اهداف صنایع دستی استفاده می­شود. جنس سوراخ کن­های دستی معمولا از فلز یا پلاستیک بوده و برای سوراخ کردن باید به آن فشار وارد کنیم تا سوراخی در محل مورد نظر ایجاد شود. بیشتر سوراخ کن‌ها از فولاد ساخته می‌شوند تا استحکام بیشتری داشته باشند و مقاومت بالایی در برابر سایش طولانی مدت از خود نشان دهند.

سوراخ کن دستی چیست؟

مزایای استفاده از ابزار سوراخ کن دستی

نحوه کار با این وسیله شبیه انبردست، یا منگنه روی کاغذ است و باید مشابه این ابزارها در دسته آن فشار داده شود. استفاده از سوراخ کن دستی برای همه، از جمله کودکان، نسبتاً بی خطر است؛ زیرا به گونه­ای طراحی شده است که امکان بریدن تصادفی انگشت وجود نداشته و به نسبت کار با آن راحت است.

استفاده از پانچ دستی این مزیت را دارد که می­توانید به جای ایجاد سوراخ با قیچی از این وسیله استفاده کنید و سوراخ­های منظمی به وجود آورید. از این ابزارها برای انجام پروژه­های حرفه­ای نیز می­توانید استفاده کنید. علاوه بر این، بعضی از سوراخ کن­های دستی دارای اندازه تیغه­های قابل تعویض هستند، به این معنی که می­توان از یک ابزار با تعویض تیغه­ها، برای ایجاد سوراخ­هایی با اندازه­های متنوع برای نیازهای مختلف استفاده کرد.

سوراخ کن دستی جایگزین خوبی برای سمبه­های پر سر و صدا است. این محصول به دلیل ویژگی­های مکانیکی خود، پانچ و سوراخ کردن چرم و پارچه را آسان کرده و بدون صدا انجام می­دهد. در صورت آسیب دیدن هر قسمت از این ابزار جای نگرانی نیست و می­توانید آن­ها را تعویض و تعمیر کنید.

نکته­ای که در مورد این ابزار باید گفت این است که دسته آن به شکلی بوده که کمترین آسیب را به انگشتان شما زده و دستان شما را اذیت نمی­کند. این ویژگی باعث می­شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و فشار کمتری به انگشتان خود وارد کنید.

کاربرد سوراخ کن دستی

از ابزار سوراخ کن دستی برای سوراخ کردن پارچه، چرم، کمربند، مقوا و… استفاده می­شود. تنوع اندازه تیغه­ها زیاد بوده و برای راحتی کاربر است. بعضی از سوراخ کن­ها قابلیت ایجاد سوراخ در اندازه­های مختلف را دارند. از این دستگاه برای ایجاد حلقه برای عبور نخ یا قیطان پارچه و چرم نیز استفاده می­شود.

سوراخ کن دستی چیست؟

نحوه به کار گیری سوراخ کن­های دستی

روش استفاده از سوراخ کن دستی به این صورت است که با چرخاندن قطعات می­توانید اندازه پانچ مورد نظر را انتخاب کنید و با قرار دادن پارچه یا چرم مورد نظر زیر دستگاه و فشار دادن دسته آن به راحتی می­توانید سوراخ را ایجاد کنید. به دقت محلی که قصد سوراخ کردن آن را دارید را در محل مقرر بگذارید و مطابقت دهید تا سوراخ با اندازه تنظیم شده ایجاد شود.

نکته­ای که باید گفت این است که سوراخ کن­های دستی در مدل­ها و کیفیت­های مختلف موجود هستند. دستگاه پانچ محصولی کاربردی برای سوراخ کردن انواع پارچه، چرم، کمربند، بند ساعت و مقوا است. این دستگاه ایجاد حفره ­ها را تسهیل می­کند. به جای استفاده از ابزارهای برقی، می­توانید از این ابزار دستی استفاده کنید. تیغه ­های سوراخ کن سایز دارند و می توان حفره­ای به هر اندازه ایجاد کرد.

سوراخ کن دستی چیست؟

سوراخ کن دستی، ابزاری بدون صدا و راحت

سوراخ کن نوعی چرخ پانچ دستی است که نیازی به برق ندارد. این ابزار هیچ سروصدایی ایجاد نمی­کند و برای آن دسته از دوستانی که می خواهند در آپارتمان خود چرم دوزی کنند بسیار مناسب است. سوراخ کن دستی به شکلی طراحی و ساخته شده که به انگشتان شما آسیب وارد نکند.

سوراخ کن‌های دستی می‌توانند دایره‌های کاملا گرد با هر اندازه‌ای ایجاد کنند؛ بنابراین هنگام خرید به میزان اندازه سوراخی که این ابزارها می­توانند ایجاد کنند توجه کنید، سپس بخرید.

ارسال دیدگاه