متر لیزری چیست؟

متر لیزری چیست؟

متر لیزری دستگاهی ایده‌آل برای تعیین اندازه‌گیری فاصله بدون نوارهای حلقه‌ای حجیم یا سیستم‌های اندازه‌گیری فاصله راه رفتن است که با بالاترین استانداردهای صنعتی برای وضوح و دوام ساخته شده و برای تعیین دقیق فاصله یک جسم یا دهانه بدون تماس از طریق لیزر به کار می‌رود. این دستگاه زمان عبور پالس‌های لیزر بین متر لیزری و جسم مورد نظر را اندازه گیری می‌کند. با توجه به سرعت نور می‌توان با این وسیله فواصل را به طور دقیق اندازه گیری کرد.

متر لیزری چیست؟

ویژگی ها

متر لیزری قابلیت این را دارد که فواصل بسیار بزرگ را در محدوده کیلومتر تعیین کند. علاوه بر این، متر لیزری می‌تواند به طور مستقل برای محاسبه سطوح و حجم‌ها جمع شود که وسیله‌ای ایده‌آل برای یک مهندس عمران و هر عملیات در مقیاس بزرگ دیگری است که در آن دقت اندازه گیری فاصله بسیار مهم است. این دستگاه اغلب در بخش صنعتی و به ویژه در حرفه‌های مربوط به ساخت و ساز مانند نجاری، سنگ تراشی، برق، منظره سازی، توسعه دهنده، قفل ساز و… استفاده می‌شود.

این وسیله به دلیل سهولت در استفاده و دقت بالای آن در نتایج ثبت شده بسیار پرکاربرد و محبوب است و از پلاستیک سبک وزن با استحکام بالا ساخته شده که بسته به مدل این محصول کیف حمل چمدان به همراه دارد. همچنین ممکن است دارای لنز لایکا، رهبر جهانی در تولید مترهای اندازه گیری فاصله نوری، همراه باشد. متر لیزری می‌تواند فاصله‌های اندازه گیری شده را در یک حافظه ذخیره کند و سطح، حجم یا ارتفاع نشان‌دهنده این موارد را در صفحه نمایش خود به شما نشان دهد.

کاربردهای ویژه

متر لیزری ابزاری برای آزمایش فاصله در موقعیت‌هایی است که هیچ ابزار اندازه‌گیری دیگری قادر به انجام دادن آن نیست، به عنوان مثال در یک عملیات نظامی که مخفی کاری از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌تواند فاصله مکان هدف را بی‌صدا و نامرئی به دست آورد. همچنین یک نوع متر لیزری برای کاربردهای متعدد در بخش صنعتی وجود دارد. این دستگاه اعداد اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال یا آنالوگ به رایانه شخصی برای تحلیل بیشتر یا مبنایی برای کنترل دستورات انتقال می‌دهد.

متر لیزری چیست؟

واحد اندازه گیری متر لیزری

مترهای لیزری عمدتاً فاصله اندازه گیری شده را به واحد پایه بین‌المللی متر مربوط می‌کنند. واحدهای آنگلوساکسون مانند اینچ (Zoll در آلمانی) و پا هنوز در بریتانیای کبیر، ایالات متحده آمریکا و مستعمرات سابق بریتانیا رایج هستند و جالب اینجاست که کلمه Zoll هنوز توسط نصابان در دنیای آلمانی زبان استفاده می‌شود.

تفاوت متر لیزری و سنتی

یک متر سنتی خوب می‌تواند زمانی مفید باشد که شما نیاز به اندازه گیری فواصل کوتاه دارید یا زمانی که می‌خواهید فضای موردنیاز یک شیء را به صورت فیزیکی شبیه‌سازی کنید. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان، مانند آجرکاران و کارگران ساختمانی، هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای کار با متر لیزری باید سطحی داشته باشید که پالس لیزر روی آن منعکس شود؛ بنابراین آنها برای اندازه گیری در کار موردهایی مانند طول یک قطب یا ضلع جعبه مناسب نیستند، یعنی طولی که در انتهای آن برآمدگی وجود ندارد که پرتو لیزر بتواند روی آن جهش بزند.

از سوی دیگر، ابزارهای اندازه گیری لیزری مزایای بزرگی را ارائه می‌دهند: بی واسطه بودن اندازه گیری، سهولت استفاده، توانایی اپراتور برای اندازه گیری هر فاصله‌ای به تنهایی. این ابزار اندازه گیری برای حفاظت از ایمنی کارگران بسیار مهم است. پرتو لیزر در واقع می‌تواند به غیر قابل‌دسترس‌ترین نقاط برسد و استفاده از سازه‌های مخاطره آمیز و خطرناک و در نتیجه شیرین کاری در ارتفاع، بالکن یا پشت بام را حذف کند.

دلیل استفاده متر لیزری از پرتو سبز

پرتوهای لیزر سبز حتی در محیط‌های روشن بسیار بیشتر قابل مشاهده هستند. با توجه به طول موج‌های مختلف آنها، کارایی نور سبز بیشتر از نور قرمز است. در نتیجه، خط لیزر روشن‌تر به نظر می‌رسد و مشاهده آن را برای چشم انسان چهار برابر بیشتر قابل مشاهده می‌کند. مطمئناً این دستگاه‌ها جایگزین مدل‌ها با پرتو قرمز و دوربین نمی‌شوند، اما دید غیرمسلح نقطه‌ای را که باید در فواصل طولانی اندازه‌گیری می‌شود، بهبود می‌بخشند.

متر لیزری چیست؟

برای انتخاب متر لیزری مناسب چه ویژگی هایی باید در نظر گرفت؟

دستگاه‌های اندازه‌گیری لیزری باید بر اساس کاربری و شرایط مورد نیاز انتخاب شوند. برای اندازه‌گیری دقیق، همیشه بهتر است که متر لیزری عملکرد اندازه‌گیری پیوسته را با نشان دادن کمترین مقدار داشته باشد که اطمینان می‌دهد اندازه‌گیری دقیق بر دیوار عمود است. اگر مجبور به اندازه گیری در آپارتمان هستید، ظرفیت ۳۰ متر جواب کار شما را می‌دهد. به عنوان مثال، می‌توانید متر لیزری مینی را انتخاب کنید که بدنه کوچک و ۳۶ گرم وزن دارد، یا می‌توانید لیزر دوبل را بخرید تا به راحتی تا ۵۰ متر را هم پشتیبانی کند. پس اگر قصد خرید یک متر لیزری را دارید، حتما شرایط کار خود را بسنجید و در صورت انتخاب مطمئن شوید برای کاری که این وسیله را نیاز دارید مناسب باشد.

ارسال دیدگاه