نحوه انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک و دستی

نحوه انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک و دستی

روغن گیربکس یکی از مهم‌ترین روانکارهایی است که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن را که با نام روغن دنده خودرو نیز می شناسند به منظور روانکاری چرخ دنده ها باید بتواند قابلیت‌های خود را به خوبی نشان می دهد. با توجه به اینکه در سیستم انتقال قدرت خودرو قطعات متحرک موجود باید روانکاری شوند، استفاده از روغن دنده خودرو اهمیت بالایی خواهد داشت. روغن گیربکس را که با نام واسکازین نیز می‌شناسند یک مایع روان کننده کاملا ضروری بوده که از خوردگی و ساییدگی قطعات می‌تواند به خوبی جلوگیری نماید. با توجه به تنوع بالای روغن های موجود در بازار، انتخاب و خرید روغن گیربکس مناسب و استاندارد می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. فراموش نکنید که نحوه تعویض و زمان تعویض روغن دنده نیز اهمیت بالایی دارد. با استفاده از راهکارهای اصولی میتوانید افزایش طول عمر جعبه دنده و بهبود کارکرد آن را مشاهده نمایید.

انتخاب روغن گیربکس

روغن گیربکس یا روغن جعبه دنده چیست؟

روغن گیربکس یا واسکازین یکی از روغن های مورد استفاده در خودرو بوده که برای روانکاری قطعات متحرک موجود در جعبه دنده مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این استفاده از واسکازین موجب می‌شود که قطعات جعبه فرمان و دیفرانسیل خودرو نیز روانکاری شوند. روغن جعبه دنده به مانند روغن موتور باید هنگام خرید با دقت بالایی انتخاب شود. با بررسی سطح کیفیت و ویسکوزیته روغن جعبه دنده می توانید خرید خود را انجام دهید. این روغن روانساز به واسطه گرانروی بسیار پایینی که دارد، موجب می‌شود که سازگاری مناسب خود با فولاد و آلیاژهای مس در جعبه دنده را به خوبی نشان دهد. اگر بخواهیم به بررسی نقش واسکازین در خودرو بپردازیم، میتوانیم روانکاری چرخ دنده ها در جعبه دنده های اتومات و دستی را نام ببریم. در هر حال برای خرید این روغن سعی کنید استانداردهای مختلفی را در نظر بگیرید تا محصولی با کیفیت انتخاب نمایید.

وظیفه روغن گیربکس در خودرو چیست؟

اصولا هنگامی که صحبت از روغن گیربکس به مانند سایر روغن ها می شود، در نخستین گام روانکاری به ذهن ما خواهد رسید. کاربرد اصلی روانسازها در واقع جلوگیری از ساییدگی و خوردگی قطعات متحرک موجود در دستگاه مورد نظر است. برخلاف تصور عموم، جعبه دنده چارچوبی سخت و سفت ندارد. اتفاقا در این بخش از اتومبیل می‌توانید قطعات متحرک مختلفی را مشاهده نمایید. وظیفه روغن گیربکس در واقع روان کردن این قطعات در سیستم بوده و باید بتواند از ساییدگی و اصطکاک آنها جلوگیری نماید. علاوه بر این نوع ساخت روغن جعبه دنده به شکلی است که ضمن روان کردن قطعات متحرک قادر است خنک‌کنندگی را نیز برای قطعات به کار رفته به همراه داشته باشد. این روغن برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس نیز به خوبی می‌تواند قابلیت‌های خود را نشان دهد.

نکات مهم قبل از خرید روغن جعبه دنده

هنگامی که قصد خرید روغن گیربکس را دارید باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. با بررسی فاکتورها و مولفه هایی قادر هستید محصولی استاندار را انتخاب نمایید.

روغن جعبه دنده

انواع روغن جعبه دنده

یکی از مهمترین موارد برای خرید روغن جعبه دنده، بررسی انواع مختلف موجود در بازار است. در واقع دو نوع روغن جعبه دنده در بازار ارده میشوند. روغن هایی که برای دیفرانسیل ها و جعبه های دستی تولید می شوند و روغن هایی که برای جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. هر کدام از این روغن ها استانداردهای خاصی خواهند داشت.

بهترین روغن برای گیربکس دستی

هنگامی که قصد خرید روغن گیربکس برای گیربکس های دستی را دارید باید دو ویژگی مهم را در نظر بگیرید. روغن جعبه دنده برای گیربکس های دستی باید در برابر حرارت، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. همان‌گونه که عنوان شد، تماس مداوم چرخ دنده ها موجب می‌شود که دما در این بخش از اتومبیل به شکل قابل توجهی افزایش یابد. به همین علت مقاومت روغن خریداری شده در برابر حرارت بالا به منظور جلوگیری از خرابی قطعات، اهمیت بالایی دارد. نکته دیگر برای خرید روغن گیربکس دستی مقاومت در برابر فشار بالا خواهد بود. شرکت های سازنده روغن جعبه دنده معمولا مکمل هایی برای جلوگیری از خوردگی قطعات در برابر فشار بالا به آن می افزاید. این روغن به واسطه نوع ساختی که دارد، قادر است از گیربکس های دستی به خوبی مراقبت نماید.

خرید روغن گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده های اتوماتیک همانگونه که از نامشان پیداست می توانند به صورت اتوماتیک عمل تعویض دنده را انجام دهند. نوع طراحی و ساخت گیربکس های اتوماتیک نسبت به گیربکس های دستی کاملا متفاوت است. به همین علت هنگامی که قصد خرید روغن جعبه دنده اتوماتیک را دارید باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین موارد برای خرید روغن گیربکس اتوماتیک، خاصیت تمیز کنندگی آن خواهد بود. برای افزایش بازدهی گیربکس اتوماتیک مهم است که مسیرهای ارتباطی همواره تمیز باشند. به همین علت در خرید روغن باید این مولفه را در نظر بگیرید. نکته دیگر برای خرید روغن جعبه دنده اتوماتیک، مقاومت بالا در برابر تشکیل کف خواهد بود. این روغن باید در برابر دمای بالا نیز مقاوم باشد. روغن های گیربکس با خاصیت خنک کنندگی می توانند برای بهبود عملکرد گیربکس و انتقال حرارت ایجاد شده، اثر گذاری خود را به خوبی نشان دهند.

بررسی ویسکوزیته برای خرید روغن جعبه دنده

هنگامی که قصد خرید روغن گیربکس را دارید، یکی از اصلی ترین فاکتورها و مولفه ها برای انتخاب، بررسی ویسکوزیته یا گرانروی آن است. با توجه به اینکه گرانروی روغن گیربکس ها هنگام تولید، متفاوت در نظر گرفته می شود باید این خاصیت را در نظر بگیرید. گرانروی روغن جعبه دنده دستی بیشتر از روغن موتور خواهد بود. با توجه به اینکه در روغن جعبه دنده دستی غلظت بالایی وجود دارد، به خوبی می تواند از درگیر شدن چرخ دنده ها و وارد شدن فشار به آنها جلوگیری نماید. نوع ساخت روغن جعبه دنده به شکلی باید باشد که بتواند تمام سیستم چرخ دنده را تحت پوشش قرار دهد.

بررسی گرانروی و ویسکوزیته روغن جعبه دنده اتوماتیک نشان می‌دهد که برخلاف گیربکس های دستی باید محصول انتخاب شده رقیق تر باشد. طراحی ترکیبات روغن گیربکس اتوماتیک به شکلی است که نسبت به روغن جعبه دنده دستی گرانروی پایین تری دارد. با انجام این فرآیند می‌توان تمام قطعات حساس سیستم را به بهترین شکل روانکاری نمود. به طور معمول برای ساخت روغن جعبه دنده اتوماتیک، میزان گرانروی بین W 0_5 یا W 10_5 در نظر گرفته می شود.

زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس

برخلاف روغن موتور که از یک گیج برخوردار بوده و برای بررسی و تعویض این روغن می توان از آن کمک گرفت، روغن جعبه دنده فاقد سیستمی خاص است. لذا هنگامی که به دنبال تعویض روغن جعبه دنده هستید باید به تعمیرگاه معتبر و نمایندگی های مجاز در سطح شهر مراجعه کنید. با توجه به انواع روغن های موجود در بازار سعی کنید محصولی با سطح کیفیت بالا، ویسکوزیته مناسب و تولید شده تحت برند معتبر انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه