نقش رنگ در دکوراسیون داخلی و تاثیر روانی آن

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی و تاثیر روانی آن

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی منزل و تاثیر روانی شگفت انگیز آن موجب شده است که امروزه برای خرید لوازم منزل و همچنین تکمیل چیدمان آنها دقت کافی به خرج داده شود. در واقع ترکیب رنگ ها می تواند یک تاثیر شگفت انگیز بر روح و روان انسان به وجود بیاورد. انتخاب هر رنگ و ترکیب وسایل مختلف با استفاده از رنگ‌ های گوناگون این امکان را می‌دهد تا بتوانید در دکوراسیون منزل نقش موثر آن ها را مشاهده نمایید.

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

هنگامی که در بحث روانشناسی به نقش رنگ در دکوراسیون داخلی پرداخته می‌شود، متوجه خواهید شد که می تواند برای تاثیر گذاشتن بر حال و هوای انسان نقش بسزایی داشته باشد. جالب است بدانید که طبق تحقیقات گسترده ای که در این صورت گرفته است، مشخص شده که رنگ ها می توانند برای افزایش خلاقیت و همچنین تقویت هوش بسیار مفید باشند.

اهمیت و نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم به بررسی تاثیر و نقش رنگ در دکوراسیون داخلی بپردازیم باید از جنبه‌ های مختلف این موضوع را در نظر بگیریم. دنیایی که امروزه مشغول به زندگی از آن هستیم، متشکل از رنگ های گوناگون بوده و میتوانید اشیا را با تنوع بالا مشاهده نمایید. رنگ ها می توانند دنیای ما را زیباتر کنند. تاثیر روان شناسانه ای که رنگ ها بر روی انسان می گذارند، این شرایط را به وجود آورده است که برای افزایش سلامت روح و روان بتوان روی قابلیت های آنها حساب ویژه‌ ای باز کرد. علاوه بر اینکه رنگ ها در دکوراسیون داخلی می توانند فضایی زیبا و منحصر به فرد به وجود بیاورند، برای بهبود روحیه خود و تقویت حافظه نیز می‌توانید روی تاثیر آن ها حساب ویژه‌ ای باز نمایید. جالب است بدانید هر کدام از رنگ ها خواص منحصر به فردی داشته و با ویژگی هایی که دارند، می توانند به عنوان نماد پاکی، آرامش و قدرت شناخته شوند.

روانشناسی رنگ ها در معماری

اگر بخواهیم به بررسی نقش رنگ در دکوراسیون بپردازیم، از دو منظر می توانیم آن را در نظر بگیریم. در واقع در بررسی کاربرد روانشناسی رنگ ها می توانیم دو بستری اصلی را مد نظر قرار دهیم.

دسته اول رنگ هایی هستند که برای پوشش دهی فضا به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال رنگ دیوارها، درب، سقف و کف ساختمان به عنوان پوشش های اصلی فضا باید با دقت بالایی انتخاب شوند. با توجه به اینکه تغییر رنگ این بخش از دکوراسیون منزل امری دشوار است، هنگام انتخاب هر رنگ باید نهایت دقت را داشته باشید. دسته دیگر کاربرد رنگ ها در طراحی معماری به لوازم دکوراسیون بر می گردد.

روانشناسی رنگ ها در معماری

در واقع با بررسی نقش رنگ در دکوراسیون متوجه می‌ شویم که برای مبلمان، فرش، پرده و سایر وسایل نیز می توانید مدل های مختلفی را مشاهده نمایید. نسبت به دسته اول برای تغییر لوازم دکوراسیون دسته دوم کاری راحت تر پیش رو خواهید داشت. به عنوان مثال بخش زیادی از افراد ترجیح می‌دهند که هر چند سال یکبار برای تغییر مبلمان، پرده و فرش منزل خود اقدام نمایند. با توجه به اینکه این رنگ‌ ها در دکوراسیون ثابت نیستند، می توانید برای چینش وسایل، متناسب با سلیقه خود و مد روز عمل نمایید.

نقش رنگ در دکوراسیون و مبحث روانشناسی هر رنگ

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی منزل بسیار کاربردی است. اگر بخواهیم به بررسی تاثیر روانی هر کدام از رنگ ها بپردازیم باید موارد مختلفی را در نظر بگیریم. به عنوان مثال هنگامی که صحبت از رنگ سفید برای فضا به میان می آید، می توانیم نماد آرامش و پاکی را برای آن در نظر بگیریم. در واقع رنگ سفید برای دکوراسیون می تواند فضا را بزرگتر نشان دهد. علاوه بر این اگر به دنبال این هستید که تابلوهای دیواری خود را به گونه‌ ای زیباتر جلوه دهید، رنگ سفید یک پس زمینه بی نظیر خواهد بود.

در طرف مقابل رنگ سیاه را نماد قدرت و سلطه طلبی می‌ دانند. این رنگ با ترکیب شدن به همراه سفید می تواند در فضا جلوه ای فوق العاده ایجاد نماید.

انواع دیگر رنگ ها هر کدام تاثیر خاص خود را در روانشناسی دکوراسیون خواهند داشت. اگر رنگ صورتی را انتخاب کنید باید بدانید که نماد خوشرویی، معصومیت و رمانتیک را برای دکوراسیون داخلی منزل خود برگزیده اید. رنگ صورتی موجب می شود که بتوانید برای به دست آوردن آرامش از مبحث روانی آن کمک بگیرید. جالب است بدانید که در روانشناسی رنگ ها استفاده از رنگ صورتی همواره برای رهایی از گوشه گیری و جلوگیری از افسردگی توصیه شده است. رنگ سبز را نماد طراوت و تازگی و همچنین رنگ آبی را نماد اعتماد و آرامش می دانند.

رنگ آبی، نماد اعتماد و آرامش در دکوراسیون

با بررسی نقش رنگ در دکوراسیون داخلی منزل و تاثیر شگفت انگیز آن بر روح و روان می‌ توانید انتخاب خود را به درستی انجام دهید.

مهمترین عوامل در انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون

اگر به دنبال انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود هستید باید چند عوامل مهم را در نظر بگیرید. با توجه به ویژگی هایی که رنگ ها دارند، انتخاب گزینه مناسب می تواند شما را یاری کند تا فضای داخلی منزل خود را به بهترین شکل چیدمان نمایید. یکی از مهمترین موارد برای انتخاب رنگ در منزل، الهام گیری از عناصر خواهد بود. رنگی که انتخاب می کنید لازم است که حس خوبی را برای شما به وجود بیاورد. با توجه به اینکه شما به صورت طولانی مدت قصد دارید از فضای خانه استفاده نمایید، رنگی که انتخاب می کنید نباید شما را خسته نماید.

فاکتور مهم دیگر برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل، تطابق پذیری آن ها خواهد بود. سعی کنید پس از رنگ آمیزی کامل دیوارهای منزل برای خرید لوازم مختلف اقدام نمایید. در نظر گرفتن المان های موجود مانند مبلمان، کفپوش، پرده و فرش نیز به شما کمک می کند تا بتوانید برای خرید لوازم مختلف به بهترین شکل عمل نمایید. در واقع هر کدام از این وسایل می‌توانند نقشی تعیین کننده برای زیبایی دکوراسیون منزل داشته باشند.

از دیگر فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید، نوع کاربرد اتاق، نوع زیر رنگی که انتخاب شده است و توجه به نورپردازی خواهد بود. چنانچه در این خصوص تخصص ندارید، بهتر است که از مجموعه های فنی در این حوزه کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه