نقش موتور فن و پروانه فن در خودرو

نقش موتور فن و پروانه فن در خودرو

موتور فن و پروانه فن خودرو از جمله قطعاتی هستند که باید به صورت مکرر توسط راننده مورد بررسی قرار گیرند. در واقع فرآیند خنک سازی اتومبیل به حدی حائز اهمیت است که عدم پرداختن به آن ممکن است خسارت های زیادی به خودرو وارد کند. هنگامی که صحبت از قطعات ضروری و مهم در خودروهای سواری می شود، می‌توانیم به سراغ بخش‌های مختلف اتومبیل برویم.

سیستم خنک کننده خودرو

در عین حال موتور فن رادیاتور و پروانه فن نیز باید با دقت بالایی بررسی شوند. موتور فن رادیاتور یک آرمیچر پرقدرت و موتور الکتریکی با قدرت بالا بوده که می تواند از انرژی الکتریکی کمک گرفته و حرکت خود را انجام دهد. با این وجود پروانه فن خودرو رو نیز از جمله جمله قطعاتی به شمار می‌رود که در این روند و خنک سازی موتور، نقش اساسی ایفا خواهد کرد. پروانه که آن را با فن خودرو نیز می شناسند، ظاهری شبیه به پروانه هواکش داشته و به عنوان پروانه رادیاتور نیز از آن یاد می کنند.

درباره موتور فن خودرو

همان‌گونه که عنوان کردیم موتور فن خودرو از جمله قطعات حساس در اتومبیل محسوب می شود. این موتور الکتریکی می تواند از انرژی الکتریکی کمک گرفته و چرخش خود را انجام دهد. در واقع این قطعه باید عملکردی شبیه موتور پنکه را از خود نشان دهد. یک پروانه پلاستیکی را بر روی موتور فن قرار میدهند و شروع به چرخش آن خواهد کرد. چرخشی که ایجاد می‌شود حاصل از موتور نصب شده بر روی سیستم خنک کننده اتومبیل بوده و با قدرت بالا می تواند باد شدیدی را از پروانه به سمت رادیاتور خودرو هدایت کند.

موتور فن خودرو

این روزها تولید کننده های موتور فن رادیاتور مدل های مختلفی از این محصول را به بازار عرضه می کنند.

انواع موتور فن رادیاتور خودرو

صحبت از موتور فن رادیاتور خودرو که می شود، می توانیم این محصول را نیز در دو مدل مشاهده نماییم. موتور تک دور که از آن بر روی خودروهای قدیمی استفاده میشود کارکرد آنچنانی ندارد. این موتور معمولا در خودروهایی که نیاز به خنک‌سازی بالا ندارند نیز نصب می شود. معمولا خودروهایی که فاقد کولر هستند و فشار زیادی به رادیاتور آنها وارد نمی شود می توانند از قابلیت های این موتور فن دار کمک بگیرند.

نوع دیگری از موتورهای فن رادیاتور با نام دو دور امروزه با کیفیت و استاندارد بی نظیر بر روی خودروها قرار خواهند گرفت. این موتور در دو حالت دور تند و دور کند فعالیت خود را انجام می دهد. در حالت عادی قادر است با چند دقیقه فعالیت، خنک سازی رادیاتور را انجام دهد. پس از اینکه رادیاتور خنک شد، سیستم فن خاموش شده و نیاز به چرخش پروانه وجود ندارد. این کار توسط رله فن صورت می پذیرد. در شرایط خاص یعنی هنگامی که راننده کولر اتومبیل را روشن می کند و یا زمانی که در سربالایی ها مشغول رانندگی است، نیاز به خنک‌سازی بیشتری برای اتومبیل احساس خواهد شد. به همین علت دور تند فن شروع به فعالیت خواهد کرد.

علائم و نشانه های خرابی موتور فن رادیاتور

نشانه هایی وجود دارند که به شما خرابی این قطعه را نشان خواهند داد.

هنگامی که خودرو در حالت عادی هنگام حرکت کردن هیچ مشکلی نداشته و به محض ایستادن مشاهده خواهید کرد که آمپر به سمت بالا می رود باید به سراغ بررسی این قطعه بروید.

اگر خودرو شما در خنک نمی شود و مدام مشاهده می کنید که آمپر با آب بالا میرود نیز ممکن است موتور فن رادیاتور دچار ایراد شده باشد.

گاهی اوقات هنگام رانندگی در سربالایی ها و زمانی که از کولر کمک می گیرید نیز خودرو گرم کرده و به اصطلاح جوش می آورد. در این زمانی باید به بررسی وضعیت این قطعه بپردازید.

اگر صدای فن خودرو طبیعی نیست و از کاپوت صدای گوش خراش می شنوید باید به سراغ بررسی این قطعه بروید.

تاب برداشتن پروانه و از بالانس خارج شدن آن می تواند دلیل بروز این صدا به عنوان شود.

پروانه فن خودرو چیست؟

پروانه فن رادیاتور نیز از جمله قطعاتی است که در قسمت پیشین اتومبیل آنها را مشاهده خواهید کرد. پس از روشن کردن خودرو این قطعه مدام در حال چرخش بوده و با استفاده از نیروی دریافتی از موتور فن می تواند خنک سازی سیستم را انجام دهد.

پروانه فن خودرو

همان گونه که می دانید واکنش های احتراقی مختلفی درون خودرو صورت می گیرد. این واکنش ها برای تامین نیروی مورد نیاز به منظور حرکت خودرو مشاهده خواهد شد. گرمای زیادی که به قسمت درونی قطعات در اثر این واکنش ها وارد می شود باید با استفاده از یک سیستم استاندارد هدایت و کنترل شده و دمای سیستم به میزان مناسب کاهش یابد. این شرایط نشان می‌دهد که استفاده از قطعات کاربردی برای خنک سازی اتومبیل اهمیت بالایی دارد. بدون وجود پروانه فن، خودرو عملا امکان کارکرد قطعات داخلی و سیستم های موتور وجود نخواهد داشت. به طور کلی می توان بیان کرد که کارکرد موتور اتومبیل بستگی به عملکرد صحیح سیستم خنک کننده و پروانه فن دارد.

نحوه چرخش پروانه فن خودرو

نحوه طراحی خودروهای قدیمی به گونه‌ای بود که انرژی و نیروی مورد نیاز برای حرکت پروانه فن از جانب موتور به صورت مستقیم دریافت می شد. با این حال فعالیت مداوم این قطعه، خودروسازها را به این فکر انداخت که از یک روش اصولی تر استفاده نمایند. استهلاک بیش از حد از جمله مشکلات مهم در نحوه ساخت ایران مدل از پروانه های فن بود. به همین علت با استفاده از یک سیستم الکتریکی مجزا امروزه خودروهای تولید شده نیروی مورد نیاز را برای راه اندازی پروانه فن ارائه می دهند. این سیستم نیروی الکتریکی را از سمت باتری دریافت کرده و با انتقال دادن آن به پروانه ها موجب حرکت کردن آن خواهند شد.

نشانه های خرابی

علائم مختلفی وجود دارند که به شما خرابی پروانه فن را نمایان میکنند. افزایش بیش از حد دمای آب رادیاتور، شنیده شدن صدای تق تق از جلوی خودرو و از کار افتادن واتر پمپ از جمله این نشانه ها به شمار می روند. دقت کنید به محض بروز این علائم به بررسی پروانه فن بپردازید.

نکات مهم برای خرید موتور فن رادیاتور

برای خرید موتور فن رادیاتور سعی کنید چند فاکتور را در نظر بگیرید. نوع موتور، میزان آمپر فن و برند تولید کننده موتور از جمله مواردی به شمار می روند که در این زمینه حائز اهمیت خواهند بود. علاوه بر این با بررسی قیمت موتور فن یک انتخاب متناسب با بودجه خود انجام دهید. این روزها برندهای مختلف با فروش موتور فن خودرو و فروش پروانه فن رادیاتور سعی بر آن دارند که محصولات خود را در اختیار مالکان اتومبیل قرار دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر از فروشنده های مجاز کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه