نقش واشر سرسیلندر در سیستم موتور و نشانه های سوختن آن

نقش واشر سرسیلندر در سیستم موتور و نشانه های سوختن آن

واشر سرسیلندر خودرو یکی از لوازم مصرفی پرکاربرد در اتومبیل شناخته می شود. استفاده از این قطعه می تواند برای یکپارچه سازی فضای بین سرسیلندر و سیلندر، کاربرد فراوان داشته باشد. با استفاده از این واشر می توان در اصطلاح برای آب بندی فضای میان سرسیلندر و سیلندر اقدام نمود. واشر سر سیلندر برای جلوگیری از فرار گاز و نشت آب و روغن از کانال های موجود می تواند کاربرد فراوان داشته باشد.

نقش واشر سرسیلندر در سیستم موتور

همانگونه که می دانید نشت آب و روغن بر روی سیلندر می تواند عملکرد موتور را تحت تأثیر بگذارد. اگر این فرآیند صورت گیرد، با کاهش راندمان و قدرت موتور مواجه خواهید شد. با بررسی‌های صورت گرفته میتوان متوجه شد که واشر قرار گرفته شده بین سیلندر و سرسیلندر نقش بسیار مهمی در موتور اتومبیل ایفا خواهد کرد.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر به قطعه ای گفته می‌شود که بین سرسیلندر و سیلندر موتور اتومبیل نصب میشود. برای ساخت این قطعه از ترکیب مس، پنبه نسوز و فولاد برای عایق کردن روغن و آب استفاده می‌کنند. چنانچه این قطعه در سیلندر اتومبیل دچار ایراد شود، خودرو آب و روغن قاطی کرده و دچار مشکلات فراوان خواهد شد. با توجه به اینکه این قطعه حالت ارتجاعی دارد، در برابر فشارهای زیادی که بر روی آن اعمال می‌شود، می‌تواند مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. علاوه بر این در ساخت واشر برای سرسیلندر شرایطی به کار می‌رود که بتوانند در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت بالایی داشته باشند. اگر این قطعه از اتومبیل دچار ایراد شود، خرابی های گسترده ای به بار خواهد آورد.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

دلایل متعدد و زیادی موجب سوختن واشر سرسیلندر خواهند شد. در این بین اگر بخواهیم به بررسی مهمترین دلایل بپردازیم، عملکرد ناصحیح ترموستات را می توانیم نام ببریم. علاوه بر این اگر به موتور خودرو فشار مضاعفی ایجاد شود و در صورت عدم توجه آمپر خودرو افزایش یابد نیز می توان خرابی این قطعه را متصور شد. ایجاد نشتی در سیستم آب از دیگر دلایلی به شمار می‌رود که این قطعه را دچار ایراد خواهد کرد. اگر رادیاتور اتومبیل خالی از آب شود، ممکن است فشار زیادی به واشر وارد نماید. به همین علت سعی کنید با بررسی عملکرد خودرو از خرابی این قطعه جلوگیری نمایید.

دلایل سوختن واشر

دلایل دیگری نیز موجب خرابی واشر سرسیلندر خودرو می شوند. اگر خودروی شما فرآیند خنک سازی توسط فن را نتواند به خوبی انجام دهد و فن خودرو از کار بیفتد، دچار ایراد در این قطع می شود. سعی کنید برای جلوگیری از خرابی واشر در تابستان از ضد یخ استفاده نمایید.

نشانه های خرابی واشر سرسیلندر خودرو

هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو دچار ایراد شود، با بروز علائم و نشانه‌هایی شما را آگاه خواهد نمود. به محض مشاهده این علائم سعی کنید در سریع ترین زمان برای رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایید. از جمله این نشانه ها گزینه های زیر هستند.

بالا رفتن آمپر آب

اگر بیش از اندازه طبیعی دمای موتور بالاتر رود، سعی کنید با بررسی سیستم خنک کننده از عدم وجود نشتی در آن مطمئن شوید. چنانچه نشتی در این قطعه وجود نداشت، می توانید به سراغ رادیاتور بروید. جرم گرفتن رادیاتور ممکن است موجب بالا رفتن آمپر آب شود. پس از آن می توانید به بررسی واتر پمپ و ترموستات بپردازید. اگر تمام شرایط مناسب بود، به احتمال قوی واشر دچار ایراد شده است.

کم شدن میزان آب رادیاتور

کم شدن میزان آب رادیاتور در هیچ شرایطی نمی تواند طبیعی باشد. هنگامی که اتومبیل شما آب کم میکند باید به بررسی این علت بپردازید. چنانچه با بررسی رادیاتور متوجه شدید که هیچ نشتی در آن وجود ندارد باید به سراغ سرسیلندر و واشر آن بروید. به احتمال زیاد ایراد از این بخش باشد.

قاطی کردن آب روغن

چنانچه با باز کردن رادیاتور خودرو یا درب موتور متوجه وجود سفیدک یا کپک شدید، می توانید اطمینان حاصل نمایید که خرابی واشر سرسیلندر موجب مخلوط شدن آب با روغن شده است.

خروج دود سفید از اگزوز

خرابی این قطعه از اتومبیل می تواند به خروج بخار آب و دود سفید نیز بیانجامد. اگر از اگزوز اتومبیل شما بخار آب مانند ابر خارج می شود باید به سراغ بررسی این قطعه بروید.

سنگین استارت خوردن خودرو

اگر به داخل شمع های اتومبیل آب نفوذ پیدا کند، مشاهده خواهید کرد که به سختی و سنگینی اتومبیل استارت میخورد. به همین علت خودرو برای روشن شدن دچار مشکل خواهد شد. در این بین می توانید به سراغ بررسی این قطعه بروید.

کاهش قدرت موتور

خرابی واشر سرسیلندر خودرو می‌تواند به شکل چشمگیری قدرت موتور را کاهش دهد. اگر هنگام روشن کردن اتومبیل متوجه می‌شوید که موتور آن قدرت کافی را ندارد، می توانید به سراغ بررسی این قطعه بروید.

نکات مهم برای خرید واشر سرسیلندر

با توجه به اهمیت این قطعه از خودرو، هنگام خرید واشر سرسیلندر باید دقت کافی داشته باشید. بررسی فاکتورهای مختلف می تواند به شما در خرید محصولی باکیفیت کمک کند. هنگام خرید این محصول سعی کنید موارد زیر را در نظر بگیرید.

نوع واشر

امروزه انواع واشر برای سرسیلندر با استانداردهای مختلف در بازار عرضه می شوند. در واقع می توان بیان کرد با توجه به دمای موتور و نوع خودرو، برای خرید واشر باید اقدام نمایید. به هیچ عنوان نمی توان از مدل های مشابه برای خودرو بهره برد.

جنس واشر

یکی دیگر از مهمترین موارد برای خرید واشر سرسیلندر، بررسی جنس آن است. همانگونه که عنوان کردیم استفاده از فلز مس، فولاد و پنبه نسوز برای تولید این قطعه مدنظر قرار دارد. معمولا واشرهایی که در ساخت آن ها فلز به میزان بالاتری استفاده شود، مقاومت بیشتری داشته و دیرتر از بین خواهند رفت. به عنوان مثال با توجه به اینکه واشر پژو ۲۰۶ مقدار فلز بیشتری در مقایسه با پنبه نسوز دارد، کیفیت بالاتری خواهد داشت.

برند واشر

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید واشر سرسیلندر باید در نظر بگیرید، برند تولید کننده به شمار می رود. مشورت کردن از یک مکانیک و فروشنده قطعات و لوازم یدکی می تواند به خوبی به شما کمک کند تا در خرید محصولی باکیفیت اقدام نمایید.

قیمت واشر سرسیلندر

در کنار مواردی که عنوان کردیم، برای خرید واشر سرسیلندر باید قیمت آن را نیز مد نظر قرار دهید. قبل از انجام هر کاری با بررسی میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید، برای خرید این قطعه باید اقدام نمایید.

قیمت واشر سرسیلندر

به همراه مواردی که عنوان شد، نوع بسته بندی و گارانتی محصول را نیز سعی کنید در نظر بگیرید. خرید واشر سرسیلندر را سعی کنید از نمایندگی های مجاز انجام دهید.

ارسال دیدگاه