نقش کاغذ سنباده در مصارف خانگی

نقش کاغذ سنباده در مصارف خانگی

معمولا وجود ناهمواری­ها در سطوح یک شی، زیبایی و ظرافت آن را از بین می‌برد. علاوه‌برآن بسیاری از اجسام به علت وجود این ناهمواری­ها به مرور زمان آسیب بیشتری می‌بینند. به همین علت همواره از انواع سنباده برای تکمیل کارها استفاده می‌شده است. سنباده جزو دسته ابزاری محسوب می‌شود که برای صاف کردن، صیقل دادن و از بین بردن زبری و خشنی در سطوح ناهموار به کار می‌رود. کاغذ سنباده نمونه ­ای ساده و در دسترس است که می‌توان کاربرد آن را از صنعت گرفته تا مصارف خانگی مشاهده کرد.

نقش کاغذ سنباده در مصارف خانگی

کاغذ سنباده و مزیت استفاده از آن

در بسیاری از مواقع شما نمی‌توانید از انواع سنباده برای تکمیل کار خود استفاده کنید. سنباده کاغذی از معمولی­ترین انواع سنباده محسوب می‌شود که اغلب در همه­ی صنایع کاربرد دارد. با کمک این وسیله می‌توانید به پرداخت سطوح و آماده کردن آنها قبل از رنگ­کاری بپردازید. کاغذ سنباده عیوب سطوح را از بین می‌برد؛ سطح را یکدست می‌کند و آن را به صورت نرم و صیقلی تحویل می‌دهد. حتی در مواردی شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، چوب یا وسیله گچی خود را شکل دهید و آن را بدون هیچ مشکلی کامل کنید.

4 کاربرد رایج

سنباده در انواع گوناگونی در بازار عرضه می‌شود که هر یک برای کارهای مختلف کاربرد دارند. از بین بردن ناهمواری­های سطوح در میان کاربرد همه­ی سنباده­ها دیده می‌شود. از کاغذ سنباده برای کارهای ساختمانی همچون گچ­کاری و رنگ آمیزی استفاده می‌شود. از طرفی این وسیله در صنایع نجاری، چوب کاری و مجسمه­سازی نیز طرفداران زیادی دارد. با این حال تقریبا هر کسی در خانه خود، از سنباده کاغذی برای تمیزکاری استفاده می‌کند که در ادامه به چهار نمونه از کاربردهای این ابزار در مصارف خانگی اشاره شده است.

·  تیز کردن قیچی

اگر احساس می‌کنید که قیچی شما در حال کند شدن است؛ می‌توانید به سراغ سنباده کاغذی بروید. این وسیله می‌تواند به راحتی زندگی را به قیچی شما برگرداند. تنها کافی است به سادگی، چند بار کاغذ سنباده را ریز برش دهید تا تیغه­های قیچی خود را برنده­تر کنید.

·  از بین بردن زنگ زدگی

وسایل زنگ­زده خود را دور نریزید. شما می‌توانید به راحتی با سنباده زدن، سطوح آنها را براق کنید. برای این کار می‌توانید کاغذ سنباده را در محل زنگ­زدگی بکشید تا از بین بروند. البته مراقب باشید که ذرات سنباده، بر سطح فلزات خراشی ایجاد نکنند.

·  تمیز کردن ظروف چوبی

بسیاری از ظروف چوبی که استفاده می‌کنیم؛ دارای ناهمواری­هایی هستند که محل مناسبی برای رشد میکروب­ها به شمار می‌روند. شما می‌توانید وسایل چوبی مانند تخته­های خرد کن آشپزخانه را قبل از شستشو با کمک کاغذ سنباده به خوبی تمیز کنید.

·  از بین بردن لکه­ های گچ یا دوغاب

وقتی زمان تمیزکاری خانه­های نوساز می‌رسد؛ اهمیت استفاده از سنباده­های کاغذی بیشتر به چشم می‌خورد. چرا که در زمان گچ­کاری یا سرامیک کردن، لکه­های گچ و دوغاب زیادی بر سطوح باقی می­مانند. شما می‌توانید به راحتی با کمک انواع سنباده­های کاغذی این ناهمواری­ها و لک­ها را از بین ببرید و سطحی تمیز داشته باشید.

نقش کاغذ سنباده در مصارف خانگی

شناسایی سنباده‌های کاغذی

پشت هر سنباده کاغذی اعداد و حروفی نوشته شده است که آنها را در گروه­های مختلف دسته بندی می‌کند. با شناسایی این ارقام می‌توانید سنباده را بر اساس نیاز خودتان به درستی شناسی و خرید کنید.

رنج شماره گذاری هر سنباده

 طیف شماره کاغذ سنباده می‌تواند از عدد ۶۰ تا ۲۰۰۰ متغیر باشد. با توجه به کاربرد گسترده‌ی این سنباده‌ها نیازمند درجه زبری متنوع در بین سنباده‌ها هستیم.

درجه نرمی یا زبری هر سنباده کاغذی

 هر چه عدد سنباده مورد نظر شما به ۲۰۰۰ نزدیک‌تر باشد درجه نرمی سنباده بیشتر است. هر چه عدد سنباده به ۶۰ نزدیک‌تر باشد درجه زبری سنباده بیشتر می‌شود.

معنی و علت شماره‌های پشت سنباده کاغذی

  علت این شماره‌ها را با ذکر یک مثال شفاف به شما توضیح خواهیم داد. تصور کنید  یک سنباده به عدد ۱۲۰ دارید؛ معنی این شماره این است که در هر اینچ مربع از کاغذ سنباده، ۱۲۰ دانه‌ی فلز کوچک وجود دارد؛ یا یک سنباده را به شماره ۱۲۰۰ تصور کنید. معنی این عدد این است که در هر اینچ مربع از این کاغذ ۱۲۰۰ دانه فلز موجود است. مسلما هر چه تعداد دانه‌های فلز در هر اینچ بیشتر باشد سنباده نرم‌تر خواهد بود.

نقش کاغذ سنباده در مصارف خانگی

تاثیر استفاده از کاغذ سنباده در صاف کردن سطوح

سنباده یکی از پرمصرف­ ترین ابزار ساینده به شمار می‌رود که در صنایع و مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد. با کمک سنباده می‌توانید سطوح ناهموار را صاف کنید و با از بین بردن لک­ها، آنها را صیقل دهید. کاغذ سنباده از معمولی ­ترین نمونه ­های این ابزار است که به شما در تمیز کردن وسایل چوبی، از بین بردن زنگ­زدگی و آماده کردن سطوح قبل از رنگ کاری کمک می‌کند. شما می‌توانید بسته به نیز خود، این وسیله را با درجه­های مختلف تهیه کنید و از آن استفاده ببرید.

ارسال دیدگاه