هرآنچه که در خصوص ECU خودرو باید بدانید

هرآنچه که در خصوص ECU خودرو باید بدانید

ایسیو یا ECU خودرو یکی از کاربردی ترین قطعات موجود در اتومبیل ها شناخته می شود. یکی از سوالاتی که بخش زیادی از رانندگان و مالکان خودرو با آن مواجه می‌شوند این است که ایسیو خودرو چیست؟ نقش آن در خودرو چگونه است؟ خرابی این قطعه از اتومبیل چه مشکلاتی می تواند به بار آورد.

ECU خودرو

در دهه های اخیر به واسطه پیشرفت چشمگیری که در بخش های مختلف صنعت مشاهده کرده ایم، خودروسازان نیز توانسته اند گامی بلند در این زمینه بردارند. تمام خودروهای انژکتوری از این قطعه بهره مند هستند. در واقع ECU خودرو که آن را با نام کامپیوتر خود را نیز می شناسند، به مانند مغز اتومبیل می تواند عملکرد این ماشین آلات را تضمین کند. این قطعه الکترونیکی موظف است که با کنترل کردن و هماهنگی بخش های مختلف اتومبیل، عملکرد سنسورهای مختلف را دریافت کرده و برای راه اندازی آن داده های مورد نظر را پردازش کند. با ورود خودروهای انژکتوری امروزه می توانیم آپشن های مختلفی را در این خودروها به واسطه اطلاعات به دست آمده دریافت کنیم. قطعه ای به نام ایسیو خودرو در این زمینه می‌تواند عملکرد خود را به بهترین شکل نشان دهد.

منظور از ECU خودرو چیست؟

ECU خودرو که با نام واحد کنترل الکترونیکی نیز آن را می شناسند، به مانند یک کامپیوتر می تواند عملکرد خودرو را پردازش نماید. ایسیو در واقع برای بهینه سازی خودروها بر روی آنها قرار می‌گیرد. مرکز کنترل خودرو که آن را با نام ECU می شناسند، برگرفته از Electronic Control Unit بوده که به اختصار آن را ecu می نامند. به بیان ساده‌تر می‌توان عنوان کرد که واحد کنترل موتور اتومبیل یا مغز متفکر خودرو را ECU. نامگذاری کرده‌اند

با توجه به قوانین سختگیرانه ای که در دهه گذشته به منظور جلوگیری از تولید آلاینده ها و شده به تبع آن خودروسازها برای کسب استانداردهای لازم نیاز به انجام تغییراتی بر روی محصولات خود داشتند. به همین علت یک برنامه مشخص و قطعه کاربردی را بر روی اتومبیل ها نصب کرده اند. بر اساس استاندارد ارائه شده خودروسازان موظف هستند که برای افزایش بازدهی احتراق سوخت از قطعات الکترونیکی کمک بگیرند. نتیجه این اقدامات تولید قطعه ای به نام ایسیو خودرو و نصب آنها در خودرو شد. امروزه ایسیو علاوه بر اینکه کنترل الکترونیکی را برعهده می‌گیرد، می‌تواند برای انتقال قدرت مورد استفاده قرار گرفته و همچنین در بخش پیشرانه نیز عملکرد خود را نشان دهند.

اجزای ایسیو خودرو

با وجود اینکه ECU خودرو ظاهری کوچک دارد ولی قطعات مختلفی در آن نصب شده و از اعضای زیادی تشکیل شده است. اگر بخواهیم به بررسی مهمترین اجزای ECU خودرو بپردازیم، می توانیم مبدل های آنالوگ به دیجیتال را نام ببریم. همانگونه که میدانید این مبدل ها قادر هستند که خروجی سنسورها را بخوانند. خروجی سنسور اکسیژن یکی از جمله قطعاتی است که در این بخش قرار می گیرد.

نقش ایسیو خودرو

با بررسی اجزای تشکیل دهنده ایسیو می توانیم به خروجی های دیجیتال High Level نیز برخورد کنیم. امروزه بخش زیادی از خودروهای مدرن را مشاهده می کنید که در آن ها ایسیو وظیفه دارد که دستور جرقه زنی را ارسال نماید. علاوه بر این، قطعه نصب شده بر روی خودروهای انژکتوری مدرن برای باز و بسته کردن مسیر تزریق سوخت نیز کاربردهای خود را نشان خواهد داد. این پایان کار نبوده و با بررسی عملکرد قطعات و اجزای مختلف ایسیو خودرو متوجه می‌شویم که روشن و خاموش کردن فن خودرو نیز بر عهده این بخش قرار دارد. تمامی این کارها نیازمند خروجی های دیجیتال خواهد بود. به همین علت با بررسی اجزای ECU خودرو متوجه می‌شویم که این قطعات نیز در آن وجود خواهند داشت.

یکی دیگر از اعضای به کار رفته در ECU خودرو، مبدل های دیجیتال به آنالوگ هستند. گاهی اوقات به منظور کنترل و تعریف برخی از اعضای موتور نیاز است که از سیگنال های آنالوگ استفاده کنند. با توجه به اینکه ریزپردازنده ها در خودرو به صورت دیجیتالی قرار دارند، مبدل های دیجیتال به آنالوگ بر روی ایسیو خودرو نصب شده و کار تبدیل سیگنال را انجام خواهند داد. در کنار این موارد کاندیشنر سیگنال نیز از جمله قطعاتی است که بر روی این بخش قرار خواهد گرفت. چیپ های ارتباطی از جمله قطعات دیگر بر روی ایسیو خودرو هستند که وظیفه دارند بین خروجی و ورودی یا ارتباط را برقرار کنند. پروتکلی که چیپ ها بر اساس آن به منظور ارتباط ورودی و خروجی ها قرار می‌گیرد، از سیستم CAN پیروی می کنند.

مشکلات مختلف در ایسیو خودرو

با توجه به نوع عملکرد ECU خودرو، مشکلات و خرابی های گوناگونی ممکن است در آن به وجود آید. مشکلاتی که بر روی این بخش از اتومبیل به وقوع خواهد پیوست شامل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری هستند. معمولا بیش از ۹۰ درصد مشکلاتی که در ایسیو خودرو پدیدار می‌شوند به قسمت نرم‌افزاری مرتبط هستند. به همین علت با بهره گیری از تجهیزات استاندارد، تعمیرکاران حرفه ای قادر هستند به راحتی ایرادات به وجود آمده را برطرف کنند.

مشکلات سخت افزاری نیز در ECU خودرو بروز پیدا خواهند کرد. با وجود اینکه این مشکلات نسبت به مشکلات نرم‌افزاری کمتر مشاهده می شوند ولی هنگامی که درایو سنسورها دچار ایراد شود، به راحتی از شکل ظاهری آنها می توان این مشکلات را متوجه شد. چنانچه اتومبیل شما به سختی قابلیت روشن شدن دارد و یا هنگام روشن کردن آن مشاهده می کنید که به صورت روان نمی تواند کار کند باید به سراغ مشکلات سخت افزاری ایسیو بروید. توان و قدرت اتومبیل در این شرایط نیز به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. یک متخصص و تعمیرکار حرفه ای در این زمان برای رفع خطای ایسیو خودرو می تواند اقدام نماید.

علائم خرابی ECU خودرو کدامند؟

همانگونه که عنوان شد یکی از مهمترین قطعات خودرو، ایسیو نام دارد. هنگامی که این قطعه دچار ایراد و خرابی شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. یکی از علائم خرابی این قطعه، روشن شدن چراغ چک موتور است. در واقع می‌توان بیان کرد متداول ترین روشی که به شما خرابی این بخش را نمایان می‌کند، روشن شدن چراغ چک موتور خواهد بود. سعی کنید هنگام روشن شدن این چراغ در اولین فرصت از طریق دستگاه دیاگ به بررسی قطعه مورد نظر بپردازید. با توجه به علائم دیگر نیز میتوانید خرابی این قطعه را متوجه شوید. چنانچه در سیلندرها جرقه زنی انجام نشود و موتور کارکرد مناسبی ندارد، می توان از خرابی این بخش اطمینان حاصل نمود. کاهش قدرت موتور و روشن نشدن پیشرانه نیز به عنوان نشانه های خرابی ایسیو خودرو مطرح می شوند.

علائم خرابی ECU خودرو

جمع بندی

اگر قصد خرید ECU خودرو را دارید، سعی کنید با توجه به محصولات متنوع موجود در بازار، گزینه ای استاندارد را استفاده نمایید. امروزه برندهای مختلف تلاش کرده‌اند که محصولات خود را با بالاترین کیفیت در بازار عرضه کنند. با کسب اطلاع از قیمت ایسیو خودرو می توانید خرید خود را از میان محصولات موجود در بازار انجام دهید.

ارسال دیدگاه