هر آنچه در مورد ضد یخ خودرو باید بدانید

هر آنچه در مورد ضد یخ خودرو باید بدانید

ضد یخ خودرو کمک می کند تا در فصل سرد سال بتوانید از یخ زدگی آب در سیستم جلوگیری کنید. با توجه به اینکه قطعات به کار رفته در ساخت خودرو از جنس فلز انتخاب می‌شوند، بهره گیری از این محصول می تواند یخ زدگی آب خودرو را کنترل کند. همانگونه که می دانید اگر آب خودرو دچار یخ زدگی شود، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به بار آورد. با توجه به این مهم، استفاده از ضد یخ می تواند نقطه انجماد آب را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. به همین علت از یخ زدگی آن جلوگیری می شود. یخ زدن سیستم خنک کننده خودرو موجب افزایش مایع ضد یخ شده و ممکن است با ترکیدن رادیاتور و همچنین ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر، مشکلات اساسی ایجاد نماید.

هر آنچه در مورد ضد یخ خودرو باید بدانید

استفاده از ضد یخ خودرو علاوه بر این می تواند مزایای دیگری نیز در پی داشته باشد. به عنوان مثال یکی از مشکلات رایج مالکین خودرو، خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور به شمار می رود. به همین علت با استفاده از این محصول به راحتی می توانید از این مشکل نیز جلوگیری کنید.

ضد یخ خودرو چیست؟

برای تعریف ضد یخ خودرو می توانیم بیان کنیم همان مایع ضد جوش در فصل تابستان بوده که از افزایش نقطه جوش آب و یخ زدگی جلوگیری می کند.

استفاده از ضد یخ خودرو و اضافه کردن آن به رادیاتور به خوبی می تواند دمای مورد نیاز برای یخ زدن و همچنین جوش آوردن موتور را کنترل کند. در واقع به مایع خنک کننده ای که بر پایه آب و در سیستم خنک کننده جریان دارد، ضد یخ گفته میشود. برای درک بهتر معنی این محصول می توانیم به تعریف سیستم خنک کننده موتور بپردازیم. موتور اتومبیل با استفاده از سوزاندن سوخت مورد نیاز که گازوئیل و بنزین است، انرژی زیادی از خود تولید خواهد کرد. بخشی از انرژی تولید شده توسط موتور اتومبیل صرفا موجب حرکت کردن خودرو خواهد شد. در این بخش زیادی از انرژی به گرما تبدیل می شود. نیمی از گرمای تولید شده با استفاده از اگزوز به خارج از سیستم هدایت خواهد شد. در عین‌ حال نیم دیگر گرمای تولید شده با باقی ماندن در محفظه موتور، موجب ایجاد فشار به سیستم میشود. در این بین باید از روش های مختلف برای خنک کردن و دفع این گرما استفاده نمایید.

چرا آب یک خنک کننده مناسب نیست؟

همانگونه که میدانید در گذشته از آب به عنوان خنک کننده خودرو استفاده می شد. با این حال مشکلات مختلفی در این زمینه می‌توان متصور شد. محدودیت فاصله بین نقطه جوش تا نقطه انجماد آب از جمله مواردی به شمار می‌رود که موجب عدم استفاده از آب خواهد شد. با توجه به این شرایط بهره گیری از آب ممکن است در دماهای بسیار زیاد یا دمای بسیار کم مشکلاتی پدیدار کند. از طرف دیگر بخشی از قطعات به کار رفته در بدنه موتور آلومینیومی هستند. اگر هنگام کارکرد موتور گرمای بیش از حدی ایجاد شود، این قطعات دچار خوردگی می شوند. با توجه به این شرایط، تولید سیالات خنک کننده می تواند علاوه بر افزایش نقطه جوش، نقطه انجماد آب را نیز کاهش داده و از مشکلات این چنینی جلوگیری نماید.

مهمترین وظایف ضد یخ خودرو

هنگامی که صحبت از ضد یخ خودرو می شود، بدون تردید جلوگیری از یخ زدگی در فصل سرد سال در ذهن تداعی خواهد شد. با این حال بهره گیری از ضد یخ خودرو ویژگی ها و مزایای دیگری نیز در پی دارد.

هر آنچه در مورد ضد یخ خودرو باید بدانید

استفاده از ضد یخ در موتور خودرو می تواند نقطه جوش آب در فصل تابستان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. به همین علت با بهره گیری از آن مانع جوش آوردن خودرو خواهید شد.

یکی دیگر از مواردی که شما را ترغیب می‌کند تا روی به استفاده از ضد یخ خودرو بیاورید، جلوگیری از اکسید شدن و خوردگی قطعات فلزی خواهد بود. در واقع خوردگی قطعات فلزی ممکن است هزینه های بسیار زیادی را به شما تحمیل کند. با استفاده از ضد یخ در موتور خودرو به راحتی میتوانید از این مشکل نیز جلوگیری نمایید.

زمان مناسب برای تعویض ضد یخ خودرو

به مانند سایر قطعات و محصولاتی که در خودرو به کار می‌روند، ضد یخ خودرو نیز با استانداردهای گوناگون تولید می شود. امروزه مجموعه هایی که در این حوزه فعالیت خود را انجام می دهند، ضد یخ های با پایه معدنی را روانه بازار می‌کنند. عمده ترین نوع ضد یخی که در بازار مشاهده می کنید، ضد یخ های پایه معدنی هستند. این مدل از ضد یخ خودرو را باید بصورت سالیانه تعویض کنید. در عین حال ضد یخ های با پایه آلی نیز با طول عمر بیشتر می توانند خریداری شوند. استانداردی که برای ساخت ضد یخ پایه آلی به کار می رود بسیار مناسب تر بوده و بازه تعویض آن را به 3 سال افزایش میدهد.

در تولید ضد یخ خودرو شرایطی در نظر گرفته می شود که از مواد ضد زنگ، ضد خوردگی و ضد رسوب در آن استفاده نمایند.

دلایل اهمیت تعویض ضد یخ

ضد یخ خودرو را باید به صورت دوره‌ای تعویض کنید. موارد مختلفی وجود دارند که شما را وادار به انجام این کار خواهند کرد. با گذشت زمان، مایعی که در موتور خودرو به عنوان خنک کننده به کار گرفته می شود، خاصیت ابتدایی خود را از دست می دهد. به همین علت با تبدیل شدن به مایع اسیدی، بار الکتریکی ایجاد خواهد کرد. در این شرایط قطعات فلزی داخل موتور بسیار مستعد خوردگی و پوسیدگی هستند. علاوه بر این آلومینیومی که در موتور خودرو وجود دارد، نسبت به خوردگی ناشی از الکترولیز حساسیت بالایی از خود نشان خواهد داد. معمولا هنگامی که مایع خنک کننده الکترولیز می‌شود، یعنی موتور مایع را به بیرون نشت خواهد داد. با توجه به این شرایط همواره تاکید افراد مکانیک و مهندسین این حوزه بر آن است که روی به تعویض ضد یخ در مدت زمان مناسب بیاورید.

هر آنچه در مورد ضد یخ خودرو باید بدانید

راهنمای خرید بهترین ضد یخ خودرو

سعی کنید برای خرید ضد یخ خودرو اطلاعات کافی از محصول مورد نظر داشته باشید. بررسی دفترچه راهنمای خودرو نیز در این زمینه به شما کمک فراوان میکند. خرید ضد یخ خودرو را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. علاوه بر این با بررسی قیمت ضد یخ نیز می توانید محصولی متناسب با نیاز خود خریداری نمایید.

ارسال دیدگاه