هر آنچه که درارتباط با مغزی قفل باید بدانید

هر آنچه که درارتباط با مغزی قفل باید بدانید

قفل، از جمله وسایل امنیتی است که قدمتی دیرینه دارد. این وسیله در انواع مختلف و در محل‌‌های متنوع، از در خانه تا گاوصندوق‌های بانکی مورد استفاده است. قفل در یکی از معروف ترین قفل‌ها است که در همه درب‌ها و خانه‌ها یافت می‌شود. مکانسیم این نوع قفل معمولا مشابه هست، به این صورت که کلید وارد سیلندر یا مغزی قفل می‌شود و با چرخش کلید، در قفل یا باز می‌گردد.

blank

قفل و تاریخچه آن

قفل یک وسیله اتصال مکانیکی یا الکترونیکی است که توسط یک جسم فیزیکی (مانند کلید، کارت کلید، اثر انگشت، کارت RFID، رمز امنیتی یا سکه)، با ارائه اطلاعات محرمانه (مانند تغییر عدد یا حرف یا رمز عبور) آزاد می‌شود. انواع مختلفی از مغزی ‌های قفل برای استفاده‌های مختلف وجود دارد.

قفل‌ها برای بیش از 6000 سال مورد استفاده قرار گرفته اند، که یک نمونه اولیه در خرابه‌های نینوا، پایتخت آشور باستان کشف شده است. قفل‌هایی از این دست به قفل چوبی مصری تبدیل شدند که شامل یک پیچ و مهره، ضمیمه یا ضمیمه در و کلید بود.

هنگامی که کلید وارد شد، پین‌های داخل فیکسچر از سوراخ‌های حفر شده در پیچ خارج شدند و به آن اجازه حرکت دادند. وقتی کلید برداشته شد، پین‌ها تا حدی در پیچ افتادند و از حرکت جلوگیری کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، قفل‌هایی با مکانیسم‌های پیچیده‌تری ساخته می‌شود. قفل در که یکی از پرکاربردترین قفل‌ها بوده و از مغزی قفل، بدنه و کلید تشکیل شده ‌است.

مغزی قفل

سیلندر یا مغزی قفل بخشی از قفل درب است که کلید در آن قرار می‌گیرد. هنگامی که قفل است، مغزی یک سری پین‌های فنری را درگیر می‌کند که مانع چرخش آن می‌شود.

 هنگامی که کلید را وارد قفل می‌کنید، لبه ناهموار پین‌ها به سمت بالا فشار می‌آورند تا ارتفاع کلید را در آن مکان در بدنه قفل قرار گیرد. در اصل، زمانی که پین‌‌ها به مکان‌های مناسب خود حرکت می‌کنند، کلید صحیح را تشخیص می‌دهند. این کار مغزی قفل را “باز می‌کند” و به پیچ اجازه می‌دهد تا حرکت کند و در باز شود.

انواع مغزی قفل

هنگام سفارش قفل، به احتمال زیاد باید نوع مغزی قفل مورد نیاز خود را مشخص کنید. لیست گزینه‌ها طولانی است: مورتیس، ریم، مغزی درب، ددبولت و …. اما اجازه ندهید که شما را گیج کند. تشخیص هر یک از انواع سیلندرها بسیار آسان است.

مغزی‌های در مکانیزم های قفلی هستند که در کنار یک قفل چند نقطه‌ای یا قفلی برای ایمن سازی کامل درهای ورودی کار می‌کنند. پین های جداگانه با قرار دادن کلیدی که به کلید اجازه می دهد مغزی قفل را بچرخاند، تراز می شوند و در باز می‌شد. مغزی‌ها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید بسته به نیاز و بودجه خود، نسبت به تهیه آن‌ها اقدام نمایید.

مغزی قفل مورتیس mortise

مغزی قفل مورتیس به شکل گرد هستند که به بدنه قفل پیچ می‌شوند. بسته به عمق مغزی قفل، ممکن است نیاز به نصب اسپیسر داشته باشید تا سیلندر با قفل همسطح شود. این نوع مغزی به دو صورت کلیدی استاندارد و قابل تعویض در دسترس هستند.

هر آنچه که درارتباط با مغزی قفل باید بدانید

مغزی قفل ریم rim

یکی دیگر از انواع متداول مغزی قفل، نوع ریم است. به طور کلی فقط در دستگاه‌های خروجی استفاده می‌شود. به نظر شبیه یک استوانه دراز است اما یک دم بلند در انتهای آن وجود دارد. در نود درصد مواقع، اگر دستگاه خروجی با دسترسی کلید دار از خارج دارید، بهتر است یک مغزی قفل ریم سفارش دهید.

blank

مغزی قفل درب

این نوع سیلندر در درب‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مغزی قفل در داخل قفل قرار دارد. ممکن است کمی بلندتر یا کوتاه‌تر باشد و بسته به مارک قفل، انتهای آن کمی متفاوت به نظر برسد.

هر آنچه که درارتباط با مغزی قفل باید بدانید

مغزی قفل ددبولت deadbolt

نوع دیگری از سیلندر که اکثر ما در آپارتمان‌ها و خانه‌های جدید مشاهده می‌کنیم، مغزی قفل ددلوبت است. از قسمت بیرونی در، یک کلید باید مغزی قفل را بچرخاند تا پیچ و مهره به کار بیفتد. بسته به اینکه کدام مدل را سفارش دهید، می‌توان با یک چرخش انگشت شست یا کلید، مغزی قفل را باز یا بسته کرد.

هر آنچه که درارتباط با مغزی قفل باید بدانید

از کجا می‌توان مغزی قفل را سفارش داد؟

این وسیله را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری می‌توانید از مغازه‌هایی که در و ابزارآلات و قفل در آن‌ها وجود دارد، تهیه کنید. به علت تنوع مدل و مارک‌های مختلف، رنج قیمت گسترده‌ای دارد. فقط دقت کنید هنگام خرید، مغزی قفل را با توجه به نیاز و نوع قفلی که دارید، تهیه کنید.

ارسال دیدگاه