وظیفه پمپ قفل درب خودرو و زمان تعویض آن

وظیفه پمپ قفل درب خودرو و زمان تعویض آن

پمپ قفل درب خودرو یکی از قطعات در سیستم قفل مرکزی بوده که نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. همانگونه که می دانید امروزه بر روی خودروها از سیستم های مختلفی به منظور قفل کردن درب ها استفاده می کنند. با توجه به این شرایط، انتخاب و خرید سوئیچ اتومبیل و مغزی قفل آن فرآیندی بسیار مهم و حساس است. هنگامی که راننده با استفاده از کلید، روی به قفل کردن درب سمت خود می آورد، سایر درب ها نیز به صورت همزمان باز یا بسته خواهند شد. در این شرایط موتورهای و سلونوئیدها که بر روی درب خودرو قرار دارند، کمک می کنند تا این روند صورت پذیرد.

پمپ قفل درب خودرو

گاهی اوقات مالکان خودرو ترجیح می‌دهند بر روی وسایل نقلیه خود از سیستم های دزدگیر مجهز استفاده نمایند. در این شرایط به هنگام فشردن کلید تعبیه شده بر روی ریموت، تمام درب ها به صورت همزمان قفل خواهند شد. در این بین پمپ قفل درب خودرو از جمله قطعاتی است که نقش مهمی ایفا خواهد کرد. پمپ نصب شده بر روی درب خودروها باید به منظور باز و قفل کردن درب توسط افراد بتوانند به خوبی عمل کند.

آشنایی با سیستم قفل مرکزی خودرو

قبل از اینکه در خصوص پمپ قفل درب خودرو توضیح دهیم، ابتدا بهتر است با سیستم قفل مرکزی آشنایی به دست آورید. همانگونه که می دانید موضوع امنیت یکی از مهم ترین موارد در خودروها شناخته می شود. امروزه بزرگترین کمپانی های خودروسازی نیز از ابزارهای مختلفی برای تامین امنیت خودرو کمک می گیرند. در این میان سیستم قفل مرکزی یکی از موارد اصلی برای تامین امنیت خودرو شناخته می شود. سیستم قفل مرکزی خودرو موظف است که هنگام باز و بسته کردن درب ها بتواند به خوبی با استفاده از ریموت کنترل یا سوئیچ این فرآیند را انجام دهد.

آشنایی با سیستم قفل مرکزی خودرو

اگر بخواهیم به بررسی مهمترین ویژگی های قفل مرکزی خودرو بپردازیم، به این نکته اشاره خواهیم کرد که هنگام چرخش سوئیچ درون قفل درب سمت راننده، تمام درها باید به صورت همزمان باز و بسته شوند. به مانند سایر قسمت های خودرو، سیستم قفل مرکزی نیز از قطعات مختلفی تشکیل می شود. از جمله این قطعات می‌توان به یونیت، فیوز و رله اشاره نمود. علاوه بر این پمپ قفل درب خودرو به عنوان مهمترین قطعه در سیستم قفل مرکزی همواره با حساسیت بالایی انتخاب می شود. معمولا خرابی پمپ قفل موجب عدم عملکرد ناصحیح کل سیستم خواهد شد.

وظیفه پمپ قفل درب خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، هنگامی که راننده یا مالک خودرو روی به چرخاندن سوئیچ در قفل درب سمت راننده می آورد، مشاهده خواهید کرد که سایر درب ها نیز باز و بسته می شوند. در این شرایط می‌توان عنوان کرد که سلونوئید و موتورهای تعبیه شده بر روی سیستم قفل مرکزی این فرآیند را انجام می دهند. علاوه بر این خودروهایی که دارای سیستم دزدگیر هستند نیز از یک ریموت کنترل برای این عمل کمک می‌گیرند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که پمپ قفل درب خودرو هنگامی که با استفاده از ریموت کنترل هدایت می‌شود، به چه شکلی وظیفه خود را انجام می دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که پمپ نصب شده بر روی درب خودرو با دریافت فرمان باز و بسته کردن درب توسط ریموت کنترل به صورت هوشمند این عمل را انجام می دهد. در واقع یک محرک نیاز داریم که بتوانیم با استفاده از آن به پمپ قفل درب خودرو دستور مورد نظر را ارسال کنیم. وظیفه پمپ تعبیه شده بر روی درب خودرو در این شرایط این است که دستور دریافت شده را به سایر درب ها منتقل نماید.

نحوه عملکرد پمپ درب خودرو

یک واحد کنترل الکترونیکی بر روی سیستم قفل مرکزی خودرو تعبیه می‌شود. مدار نصب شده با توجه به سیگنال هایی که از میکروسوئیچ دریافت می کند، برای باز و بسته کردن سایر درب های خودرو می تواند اقدام نماید. زمانی که راننده روی به فشردن دکمه ریموت کنترل می آورد یا سوئیچ را بر روی قفل درب سمت راننده می چرخاند، دستور لازم را برای باز و بسته کردن درب به واحد گیرنده ارسال خواهد کرد. در نتیجه واحد کنترل الکترونیکی که بر روی درب خودرو قرار گرفته است، دستور مورد نظر را به رله ها ارسال خواهد کرد. پس از طی کردن این مرحله، رله ها وارد عمل شده و به وسیله پمپ درب خودرو می توانند باز و بسته شدن درب بار را برای مالک که انجام دهند.

با بررسی نوع عملکرد مدار الکترونیکی قرار گرفته شده بر روی درب خودرو متوجه می شویم که این سیستم به صورت کاملا هوشمند در هنگام فشردن ریموت کنترل می تواند این فرآیند را طی نماید.

انواع پمپ قفل درب خودرو

گاهی اوقات مالک خودرو بنا بر دلایلی نیاز به تعویض پمپ قفل درب خودرو خواهد داشت. با توجه به اینکه این قطعه از اتومبیل به مانند سایر قطعات دچار ایراد می شود، برای تعویض کردن آن باید روی به خرید محصولی استاندارد بیاورید. اگر به فروشگاه های عرضه کننده قطعات خودرو مراجعه کنید، می توانید با انواع پمپ های موجود آشنایی به دست آورید. فراموش نکنید که خرید پمپ قفل درب خودرو را باید متناسب با نوع اتومبیلی که استفاده می کنید و همچنین مدل آن انجام دهید. فراموش نکنید که نوع سیستم قفل مرکزی نیز در این زمینه می‌تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد. به طور کلی امروزه برای خرید پمپ درب خودرو می‌توانید از دو مدل ۵ سیم و 2 سیم استفاده نمایید. رنگ سیم هایی که به پمپ روی درب خودرو متصل می شوند هر کدام می‌توانند بیانگر هدفی خاص باشند.

مفهوم رنگ سیم های پمپ درب خودرو

همانگونه که بیان کردیم پس از خرید پمپ قفل درب خودرو متوجه می‌شوید که سیم هایی با رنگ های مختلف بر روی آن وجود دارد. سیم سبز نشانگر این است که باید به موتور داخلی پمپ متصل شود. اگر به پمپ خریداری شده نگاه کنید، یک سیم آبی رنگ نیز بر روی آن مشاهده خواهید کرد. به مانند سیم سبز رنگ، سیم آبی رنگ را نیز باید به موتور درون پمپ متصل نمایید. برای اتصال سیم به میکرو سوئیچ درون پمپ از سیم سفید رنگ کمک بگیرید. سیم قهوه ای رنگ که بر روی پمپ قفل درب خودرو قرار دارد نیز به میکرو سوئیچ داخلی پمپ متصل خواهد شد. یک سیم مشکی رنگ نیز بر روی این قطعه مشاهده می کنید که به مانند سیم های سفید و قهوه ای باید به میکرو سوئیچ متصل شوند.

نکته ای که در این زمینه اهمیت دارد این است که گاهی اوقات سیم های فابریکی که بر روی قفل های نصب شده بر روی درب خودرو مشاهده می شوند، ممکن است با توجه به رنگ خود، عملکرد متفاوتی داشته باشند. به طور کلی نوع عملکرد پمپ هایی که دارای 2 سیم و ۵ سیم هستند به هم شباهت دارد.

دلیل خرابی سیستم قفل مرکزی

دلیل خرابی سیستم قفل مرکزی

سیستم قفل مرکزی خودرو به مانند سایر بخش‌ها نیز بنا بر دلایلی دچار ایراد می شود. در این بین تعمیر به موقع سیستم قفل مرکزی با توجه به اینکه در تامین امنیت خودرو نقش مهمی ایفا می کند، حائز اهمیت است. با توجه به اینکه قسمت های مختلفی برای تعمیر سیستم قفل مرکزی باید مورد بررسی قرار گیرند، سعی کنید از یک فرد وارد در این زمینه کمک بگیرید. عمل نکردن به موقع درب خودرو، گیر کردن های مکرر و همچنین قفل نشدن درب های خودرو از جمله مشکلاتی به شمار می روند که نشان از خرابی پمپ قفل درب خودرو می دهند.

در این میان گاهی اوقات هنگام باز و بسته کردن درب سمت راننده متوجه می شوید که تنها یکی از درب ها دچار مشکل است. در این شرایط باید به سراغ بررسی پمپ نصب شده بر روی درب مورد نظر بروید.

ارسال دیدگاه