چراغ قوه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

چراغ قوه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

یک وسیله برای روشن کردن محیط‌های تاریک بوده و با استفاده از باتری روشنایی تولید می‌کند. شما می‌توانید این محصول را در کیف خود قرار داده و آن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببرید. چراغ‌ قوه‌ها وزن کمی داشته و شما می‌توانید آن را به راحتی حمل کنید. این وسیله با استفاده از یک پوشش شفاف برای محافظت از لامپ درون خود، بازتابنده نور را تولید می‌کند. چراغ قوه یکی از ضروری‌ترین لوازم شخصی هر فردی به شمار آمده و از کاربردی‌ترین اجزای هر خانه و اداره‌ به شمار می‌آید.

چند نوع چراغ‌های قوه در بازار وجود داشته و کاربرد آن‌ها چیست؟

چراغ قوه‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و بر حسب اندازه و سایز کارایی‌های متفاوتی داشته و در مکان‌های خاصی از این وسیله پر فایده استفاده می‌شود. در بازار به دلیل تنوع زیادی که چراغ‌های قوه دارند؛ خرید آنان نیز با سختی بیشتری همراه است. قبل از خرید حتما به مدل و کارایی محصولی که قصد خرید آن را دارید توجه کنید.

چراغ قوه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

روند توسعه چراغ قوه‌ها از گذشته تا به امروز

این وسیله در کشورهای مختلف نام‌های متفاوتی دارد به عنوان مثال در کشور افغانستان با نام چراغ دستی یا در بعضی کشورهای آمریکایی با نام تورچ شناخته شده است. اما این چراغ از اواخر قرن ۲۰ همراه و همیار انسان‌ها در نواحی غیر قابل دید بود. اولین چراغ قوه از یک لامپ رشته‌ای با گرمای بسیار بالا ساخته شد ولی در قرن بیست و یک چراغ قوه‌هایی از لامپ‌های بسیار ریز ال ای دی و قدرت فوق العاده نوردهی در فضای تاریک پیشرفت چشمگیری در این حوزه است. چراغ‌های قدیمی ایمنی کمتری نسبت به چراغ‌های قوه جدید داشته و معمولا با نفت کار می‌کردند که این موضوع خطر آتش سوزی را افزایش می‌داد. اما با پیشرفت علم و افزایش دانش انسان، دانشمندان توانستند چراغ‌هایی را اختراع کنند جایگزین مناسبی برای فانوس‌های بادی و مشعل بودند.

چراغ قوه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

از اولین چراغ قوه ساخته شده با باتری تا جدیدترین نوع محصول

شاید برایتان جالب باشد که اولین چراغ قوه‌ای که با باتری کار می‌کرد در حدود صد و هفده سال پیش اختراع شد اما به دلیل اینکه باتری‌ این چراغ‌ها از جنس کربن بوده دارای هیچ جریان الکتریکی پایدار و باثبات نبودند. از آنجایی که این چراغ‌ها نیازمند خنک شدن جهت ادامه روند فعالیت خود بودند؛ مردم استقبال چندانی از این محصول در آن دوران نکردند و همین امر باعث کنار گذاشتن این محصول شد.

blank

باتری‌ها چه وظیفه ای در چراغ‌های قوه دارند؟

باتری یکی از اجزای مهم و کاربردی برای چراغ قوه به شمار می‌آید. باتری‌ها معمولا یکبار مصرف بوده و قابلیت شارژ دارند. جنس آن‌ها از نوع لیتیوم یون یا خشک است. بعضی از این باتری‌ها قابلیت شارژ با دستگاه را داشته و برخی از آن‌ها توسط پنل خورشیدی شارژ می‌شوند. باتری‌ها معمولا نقش بسزایی در نوردهی این وسیله دارند و شما می‌توانید با خرید یک باتری مناسب از چراغ قوه خود به مدت طولانی استفاده کنید. برای مثال باتری‌هایی که در اختیار پلیس قرار می‌گیرند از جنس لیتیوم‌ یون هستند که نوردهی بیشتری نسبت به سایر باتری‌های موجود در بازار را دارد.

لامپ‌های ال ای دی چه چه قابلیت هایی در چراغ های قوه دارند؟

این لامپ‌ها قابلیت‌های منحصر به فردی داشته و وقتی وارد بازار شدند در مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفتند. چراغ قوه‌های جدیدی که وارد بازار شدند همگی از لامپ‌های ال ای دی برخوردارند. این لامپ‌ها طول عمر زیادی نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار داشته و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند که این مورد باعث استفاده طولانی مدت از باتری می‌شود. یکی از کارخانه‌های بسیار معتبر و معروف در دنیا در زمینه تولید لامپ‌های ال ای دی برای چراغ‌ قوه، کارخانه کری در آمریکا از که لامپ‌هایی با نوردهی قوی و تکنولوژی پیچیده تولید کرده که نحوه ساخت این نوع لامپ‌ها فقط در اختیار چند کشور در سراسر دنیا است.

چراغ قوه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

نقش لنز در چراغ قوه‌های امروزی چیست؟

لنز در این وسیله باعث افزایش نور و تنظیم کانون عدسی داخلی است. لنز به فرد اجازه می‌دهد که موقعیت نسبی نام و بازتابنده آن را تنظیم کرده و نور چراغ به صورت نقطه‌ای و پخش شده دربیاید. این ویژگی بیشتر مختص چراغ‌ قوه پلیسی است.

قابلیت ضد انفجاری چراغ قوه در معادن‌

بعضی از اشخاصی که در مناطق تاریک و با خطرات احتمالی انفجار بالا مثل معدن‌ها، کارخانه‌های شیمیایی و اتاق‌های موتور کشتی مشغول به کار هستند اکثرا با تجمع قابل توجهی از گازهای قابل اشتعال یا گرد و غبار مواجه می‌شوند؛ پس نیاز به تجهیزات کامل ایمنی دارند تا از خطرهای احتمالی پیشگیری کنند. به همین دلیل چراغ‌هایی با قابلیت‌های ویژه طراحی شدند که قبل از آتش سوزی و در مواجهه با گازهای قابل اشتعال سیستم برق داخل این وسیله را قطع کرده و از انفجارات مهیب جلوگیری کند.

blank

ارزیابی و استانداردهای مربوط به چراغ قوه

معمولا سازمان‌های مختلف دریایی، صنعتی و نظامی متناسب با حرفه خود در برخی از شرایط نیازمند استفاده از این وسیله کاربردی هستند. این چراغ‌ها امروزه در انواع مختلف تولید شده و با قیمت‌های مناسبی به بازار عرضه می‌شوند. چراغ قوه با قابلیت‌های منحصر به فرد دیگری مانند ضد آب بودن، نوردهی فوق العاده قوی، حمل راحت و آسان، مصرف کمتر انرژی و قیمت پایین، در بازار به فروش می‌رسد.

ارسال دیدگاه