کاربردی ترین دستگاه اور فرز نجاری

کاربردی ترین دستگاه اور فرز نجاری

اور فرز نجاری همانطور که از نامش پیداست یکی از فرزهایی است که کاربرد زیادی در برش چوب و کارهای نجاری دارد.

اور فرز نجاری

اور فرز نجاری، ارگونومی و استحکام بسیار خوبی برای کارهایی که خودتان انجام می دهید مانند شیار و شکاف، شکل دهی، پخ زدن و برش های تزئینی را ارائه می دهد. استفاده از فرز نجاری برای انجام کار خودتان ممکن است نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از اور فرز نجاری، این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. ابزاری که می تواند بر روی موادی مانند چوب استفاده شود و با حرکت دادن یک قطعه چرخان در 3 محور (محور x، y و z) به مواد شکل دهد، که به آن اور فرز نجاری می گویند. فرزهایی که برای نجاری استفاده می شوند، فرز نجاری نامیده می شوند. همچنین در عملیات تراشکاری برای ایجاد سوراخ یا گسترش دهانه سوراخ استفاده می شود. فرزکاری نامی است که با برداشتن تراشه ها با ابزارهای برشی به نام فرز برش، که لبه های برش زیادی دارند و حول محور خود می چرخند، داده می شود.

دستگاه های فرز برای اهدافی مانند پردازش سطوح صاف و زاویه دار، باز کردن شیارها، باز کردن چرخ دنده استفاده می شود. به طور کلی از فرز برای شکل دهی با برداشتن براده ها استفاده می شود. به لطف ساختار چرخشی مرکز برش، به محصول اجازه می دهد تا به شکل دلخواه شما برسد. اور فرز نجاری عمودی یک ابزار برش دوار با سرعت بسیار بالا است. بیشتر برای ایجاد شیار، ایجاد نقوش تزئینی بر روی لبه چوب یا کنده کاری مناطق خاص استفاده می شود. فرز یک ابزار برش دوار است و در دستگاه های فرز انجام می شود. به عنوان یک روش حکاکی چوب روی قطعه مورد نظر استفاده می شود. برای قطعات کاری که قابل چرخش نیستند از روش های فرز استفاده می شود.

کاربردی ترین دستگاه اور فرز نجاری

فرز نجاری چیست؟

نوعی روش ماشینکاری که مبتنی بر برش و سوراخ کردن مواد در زوایای مختلف در 3 محور است، که فرز نامیده می شود. از ماشین های فرز برای حکاکی مواد از قطعه با استفاده از برش های چرخشی استفاده می شود. این ماشین ها می توانند مواد را سوراخ، برش یا شکل دهند. دستگاه اور فرز نجاری CNC نامی است که به ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که با انجام یک حرکت پیشروی خطی با تیغه شبیه چاقوی تیز که بیش از یک لبه برش دارد، براده‌ها را از روی قطعات جدا می‌کنند. از این نوع دستگاه برای پردازش سطوح صاف و زاویه دار، شیار زنی، ساخت پارتیشن های مستقیم و دایره ای استفاده می شود. دستگاه هایی که با انجام یک حرکت پیشروی خطی با تیغه های تیز شبیه چاقو که لبه های برش زیادی روی آن دارد، براده ها را از قطعات کار جدا می کنند، ماشین فرز نامیده می شوند.

از دستگاه های فرز برای حکاکی سطوح صاف و زاویه دار، شیار زنی، ساخت پارتیشن های مستقیم و دایره ای (باز شدن چرخ دنده) و غیره. برای اهداف گوناگون استفاده می شود. در نجاری، زمانی که قصد شکل دادن به چوب را از قبیل، سوراخ کردن قطعه یا ایجاد شیارهای تزئینی روی لبه های آن است، که استفاده از دستگاه های فرز نجاری را ضروری می کند. این ابزارها با امکان اتصال انواع فرز برش، می توانند چندین پرداخت را در چوب های سخت و نرم انجام دهند.

blank

انواع ماشین های اور فرز نجاری به سه دسته تقسیم می شوند:

فرز سطحی (شامل غوطه وری و پایه ثابت)، لبه و اور فرز نجاری رومیزی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از آنها با توجه به هدفی که قرار است داشته باشند و نوع چوبی که قرار است با آن کار کنند، متمایز خواهند شد. به گونه ای که بسته به این عوامل قدرت، سرعت، وزن، قطر مته یا عمق برش را نشان می دهند. اما از بین سه نوع فرز موجود، آیا می دانید پرکاربردترین مدل فرز نجاری کدام است؟ برای اینکه بتوانید بین آنها تمایز قائل شوید، توضیح مختصری در مورد هر یک به شما خواهیم داد.

انواع ماشین های نجاری

دستگاه های اور فرز نجاری سطحی: دستگاه های فرز سطحی در مقایسه با دو مدل دیگر کاملاً قدرتمند و سنگین هستند، البته نه به سنگینی دستگاه های فرز رومیزی. علاوه بر این، این نوع فرز در 2 مدل کابلی و شارژی موجود هستند که قیمت آنها تقریبا از متوسط به بالا است. ساختار آن طوری طراحی شده است که همیشه با هر دو دست استفاده می شود و این قابلیت، این نوع فرز را برای به کار گیری های دقیق آن از بقیه متمایز می کند. در این نوع، دستگاه های فرز معلق و آن‌هایی که پایه ثابت دارند قرار دارند. پایه ثابت آن نمی تواند در حالت ساکن به چوب نفوذ کند زیرا فنر یا راهنما ندارد.

ماشین های فرز لبه: با این حال، در حالی که فرز های لبه به اندازه فرز های سطحی همه کاره هستند، که اغلب برای چوب های لبه و نوارهای چوبی استفاده می شوند. به همین ترتیب، آنها تا حدودی قدرت کمتری نسبت به نمونه های قبلی دارند، اگرچه بسیار سبک تر هستند و بنابراین، کار با آنها راحت تر است. تا جایی که گاهی اوقات می توان از آنها با یک دست استفاده کرد. این نوع فرز در2 مدل  کابلی و شارژی در بازار وجود دارد و قیمت آنها تقریبا متوسط است.

blank

دستگاه های فرز رومیزی: در رابطه با دستگاه های فرز رومیزی می توانیم بگوییم که از  فرز های چوب سنگین تر و با قدرت بالاتری نسبت به بقیه هستند.آنها به صورت کابلی و با قیمت بسیار بالاتر از دو مورد دیگر موجود هستند. استفاده از آن معمولاً در مواقعی ضروری است که قطعات متعددی باید به همان روش فرز کاری شوند. دستگاه های فرز سطحی نیز دو نوع وجود دارد: کنترل دستی و عددی یا CNC. تفاوت اصلی آنها این است که CNC ها اتوماتیک هستند.

در این دستگاه ها چه جنبه هایی مهم است؟

مانند هر ابزار دیگری، وزن بر روی کارکرد دستگاه تأثیر می گذارد. هر چه سبک تر باشد، کارکرد آن آسان تر می شود. با این حال، درست است که هر چه دستگاه سنگین تر باشد، پایدارتر است. استفاده از دستگاه های فرز با وزن 4-2 کیلوگرم بیشتر متداول است، مخصوصاً برای کارهایی که نیازی به فرز کاری قطعات زیادی ندارند.

ارسال دیدگاه