کاربرد نوار پی وی سی و نحوه چسباندن آن با چسب گرانول

کاربرد نوار پی وی سی و نحوه چسباندن آن با چسب گرانول

زیبا سازی دکوراسیون خانه و آشپزخانه با نوار لبه PVC

یکی از مواد اولیه مهم و پرکاربرد برای ساخت دکوراسیون داخلی و اسباب منزل، ورق های روکش شده ام دی اف و نئوپان هستند. برای افزایش زیبایی و ماندگاری این موارد از نوارهایی به نام نوار پی وی سی در لبه های کار استفاده می شود. این نوارها انعطاف و مقاومت بالایی بوده و از سطح مورد استفاده در برابر ضربه، رطوبت و آسیب حشرات محافظت می کنند. برای چسباندن این نوارها از چسب های صنعتی قوی به نام گرانول استفاده می شود. در این مقاله شما را با نوار پی وی سی، چسب گرانول و نحوه چسباندن آن آشنا خواهیم کرد.

نوار پی وی سی چیست؟

نوار پی وی سی نوعی روکش نواری تزئینی از جنس پلیمری است که برای پوشاندن سطوح بیرونی ام دی اف و نئوپان و امثال آن کاربرد دارد. وقتی کمد، کابینت یا سایر وسایل با ام دی اف ساخته می شوند، لبه های برش خورده، بدون لایه محافظ باقی مانده و از زیبایی کار می کاهند. از این رو با نوارهای مخصوص آنها به طور کامل می پوشانند. این عمل نه تنها بر زیبایی و جذابیت کار و دکوراسیون می افزاید، بلکه بر استحکام و ماندگاری آن نیز در برابر رطوبت، گرما، حشرات و ضربه تاثیرگذار است.

انواع دیگری از نوار برای این منظور وجود دارند مانند نوار کاغذی یا نوار اتویی، اما دوام و زیبایی نوار پی وی سی بسیار بیشتر است.

این نوارها به لحاظ رنگ و طرح تنوع بسیار بالایی داشته و قابل بازیافت هستند. انواع نوار پی وی سی بر حسب ظاهر عبارتند از: ساده براق، ساده مات، طرح دار براق، طرح دار مات. اندازه این نوارها نیز متنوع بوده و به صورت رول های 10 متری تا 200 متری، عرض های متفاوت کمتر از یک میلیمتر تا 3 میلی متر و در ابعادی مانند 1 در 20، 2 در 20، 1 در 35، 2 در 35، 2 در 54 میلی متر عرضه می گردند. انتخاب اندازه، طرح و رنگ کاملا به سلیقه و نیاز کاربر بستگی دارد.

مواد اولیه برای تولید نوار پی وی سی از پالایشگاه های نفتی حاصل می شود. این محصولات توسط تولیدکننده های داخلی و خارجی تولید و در بازار ایران عرضه می گردند.

کاربرد نوار PVC

با توجه به گسترش کاربرد ام دی اف و نئوپان در دکوراسیون داخلی و ساخت وسایل مختلف مانند کابینت، کمد ایستاده و دیواری، سیسمونی نوزاد، تخت، میز، کنسول و کتابخانه، کاربرد نوار پی وی سی نیز افزایش یافته است. این نوارها جزء لاینفک در ساخت چنین وسایلی هستند و بدون آنها محصول نهایی جذابیت خود را از دست می دهد.

پوشش لبه نئوپان یا ام دی اف با نوار پی وی سی

به طور معمول رنگ انتخابی نوار باید کاملا مشابه و متناسب با رنگ زمینه کار باشد. در دوام و زیبایی محصول دو عامل اصلی دیگر نیز نقش دارند. اول مهارت و تخصص کسی که لبه ها را برش داده و نوارها را می چسباند. این کارها نیاز به ظرافت و دقت زیادی دارند. دوم کیفیت چسباندن نوارها که با تجهیزات و لوازم خاصی انجام می شوند. در کارخانجات از دستگاه های بزرگ و ثابت لبه چسبان برای این امر استفاده می شود. دستگاه های کوچک قابل حمل برای مصارف کارگاهی به کار برده می شود. دستگاه لبه چسبان یا دستگاه لبه پی وی سی زن اتومات با فرآیند چسب زنی، حرارت دهی، پرس، برش اضافات و در نهایت پولیش، نوار پی وی سی را به لبه های مورد نظر می چسباند. در نوع دستی بیشتر کارها با نیروی فیزیکی و تخصص کاربر انجام می گیرد. ماده اولیه مورد استفاده در این دستگاه ها چسب گرانول است که در ادامه معرفی می گردد.

چسب گرانول چیست؟

 معمولا نوار پی وی سی بر خلاف نوار ملامینه، چسب ندارد. نوع چسب دار این گونه نوارها میتوان به نوارهای اتویی یا همان کاغذی اشاره کرد. بخاطر همین برای چسباندن نوار پی وی سی  باید از چسب های دیگری برای چسباندن استفاده نمود. نوع پرکاربرد از این چسب، گرانول (Granule) است که به صورت پودری یا مایع در بازار موجود است.

این چسب از نوع گرما ذوب (Hot Melt) بوده و از طریق دستگاه های مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا برای چسبیدن به مقدار بالایی گرما نیاز دارند. چسب در مخزنی داغ به صورت کاملا مذاب و یک دست درآمده و آماده نفوذ در حفره های ریز می شود. میزان گرمای مورد نیاز به ترکیبات چسب بستگی دارد. این چسب های قوی در مصارف ظریف کاربرد دارند، مانند نجاری و مبلمان سازی، خودروسازی، صحافی، کارتن سازی، بسته بندی، نساجی، صنایع الکتریکی و ساخت تشک.

چسب گرانول از قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار بوده و با سرعت مناسبی خشک می شود. از دیگر مزیت های این چسب بی بو و بی رنگ بودن و عدم تاثیر آن بر رنگ و ظاهر نوار و بستر مورد استفاده است. این چسب همچنین خاصیت ارتجاعی مناسبی داشته، به خوبی در ام دی اف یا نئوپان نفوذ می کند، چگالی کمی دارد و در برابر رطوبت مقاوم است. چسب گرانول با محیط زیست سازگار بوده و برای محیط زندگی انسان ضرر ندارد. دقت و سرعت کار با این چسب بالا است و می توان چندین بار آن را ذوب و مجدد استفاده کرد.

بر اساس مواد تشکیل دهنده، چسب گرانول انواع متفاوتی دارد. در هنگام خرید حتما باید به ویژگی های دستگاه و کاربرد مورد نظر توجه داشت.

انواع چسب گرانول

چسب گرانول بر اساس ماده تشکیل و دمای مورد نیاز برای ذوب انواع متفاوتی دارد که در ادامه سه نوع پر کاربرد آن توصیف خواهد شد. برخی بعد از ذوب شدن شفاف و برخی شیری رنگ می شوند.

گرانول EVA (اتیلن ونیل استات Ethylene-vinyl Acetate): نوعی چسب پلیمری که در دمای اتاق جامد است و برای ذوب به دمای حداقل 160 درجه نیاز دارد.

گرانول PU (پلی یورتان Polyurethane): چسبی با کاربرد گسترده، دوام و انعطاف پذیری بالا.

گرانول TPU  (ترموپلاستیک پلی یورتان Thermoplastic Polyurethane): چسبی جامد بی رنگ با سرعت و استحکام بالا در چسبندگی، انعطاف پذیری و مقاومت زیاد در برابر حرارت. برای ذوب یکنواخت به دمای بین 180 تا 200 درجه سانتی گراد نیاز دارد.

 

چسب گرانول پودری اغلب به صورت کیسه های 10، 20، 50 و 100 کیلویی و نوع مایع آن در گالن های 15 و 20 کیلویی عرضه می شود.

نحوه چسباندن نوار PVC با چسب های گرانول

نحوه چسباندن نوار لبه PVC با چسب گرانول به این صورت است که ام دی اف یا نئوپان برش خورده از قسمت نری وارد دستگاه لبه چسبان اتومات می شود. در ادامه لبه با چسبی که گرم و ذوب شده است به طور کامل آغشته می گردد. سپس نوار روی لبه مورد نظر به وسیله چند غلطک تحت فشار قرار گرفته و به طور کامل می چسبد. در ادامه مسیر قسمت های اضافی برش خورده و پولیش می شود. (در دستگاه لبه چسبان دستی تنظیمات دستگاه ها متفاوت بوده و ظرافت و کیفیت کار تا حد زیادی به قدرت فیزیکی و مهارت کاربر بستگی دارد.)

عرض نوار پی وی سی باید متناسب با عرض صفحه مورد نظر باشد. این کار ضمن حفظ زیبایی از هدر رفت نوار جلوگیری می کند.

چسباندن نوار لبه با دستگاه لبه چسبان

اگر بعد از اتمام کار متوجه شدید در برخی نقاط نوار جابجا شده می توان قبل از خشک شدن چسب آن را اصلاح و ترمیم نمود. حرارت دستگاه لبه چسبان معمولا بین 180 تا 210 درجه سانتی گراد است.

برای چسباندن نوار پی وی سی در خانه می توان از اتو استفاده کرد. به این صورت که پشت نوار با چسب گرانول ذوب شده آغشته شده و بر روی لبه مورد نظر قرار گیرد. سپس اتو را با دقت روی نوار قرار داده تا چسب ذوب شده و استحکام یابد. مراحل پرس، برش اضافات و پولیش باید به روش دستی و با دقت بالا انجام گیرد.

برای حفظ کیفیت چسب گرانول بهتر است در محیط بدون رطوبت، دور از تابش مستقیم خورشید و در دمای بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

همانطور که میدانید امروزه میتوان نوار پی وی سی و چسب گرانول را هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین خریداری کرد. فروشگاهای زیادی اقدام به فروش این محصولات بصورت آنلاین با قیمت مناسب و کیفیت بالا کرده اند. شما میتوانید بصورت حضوری و یا با مراجعه به این وبسایت ها، اقدام به خرید کرده و نیاز خود را به این گونه محصولات برطرف کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    مرتضی :
    5 ماه پیش

    درود
    عالی

  2. blank
    علی :
    4 ماه پیش

    عالی

  3. blank
    علیرضا :
    3 ماه پیش

    خسته نباشید عالی