آشنایی با کاربرد سنسور دمای هوای ورودی و نحوه عیب یابی آن

آشنایی با کاربرد سنسور دمای هوای ورودی و نحوه عیب یابی آن

سنسور دمای هوای ورودی موتور خودرو یا ATS از دیگر قطعات ضروری در اتومبیل شناخته می شود. همانگونه که از نام این قطعه پیداست، وظیفه دارد که هوایی که به موتور خودرو وارد میشود را اندازه‌گیری کند. مقداری که به دست می‌آید باید به واحد کنترل منتقل شود با توجه به عددی که این سنسور به ECU یا واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند، این بخش از اتومبیل قادر است جرم هوای ورودی را اندازه گیری نماید. فراموش نکنید که قطعات دیگری مانند سنسور فشار هوا و همچنین موقعیت دریچه گاز می توانند در اندازه گیری و محاسبه جرم هوای ورودی به موتور تاثیر گذار باشند. با توجه به این موارد مقدار پاشش سوخت باید از اطلاعات به دست آمده نشأت گرفته و دمای هوای ورودی به موتور نیز در این زمینه گذاری خود را نشان خواهد داد.

آشنایی با کاربرد سنسور دمای هوای ورودی و نحوه عیب یابی آن

سنسور دمای هوای ورودی به موتور خودرو چیست؟

سنسور دمای هوای ورودی به موتور خودرو قطعه ای است که وظیفه دارد مقدار هوای وارد شده به موتور را اندازه گیری نماید. این مقدار سپس به واحد کنترل الکترونیک ارسال خواهد شد. پس از اطلاعاتی که واحد کنترل الکترونیکی یا ecu دریافت می کند باید برای محاسبه جرم هوای ورودی بتواند پردازش داده ها را انجام دهد. در حالت کلی این قطعه برای بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین میزان پاشش آن تاثیر گذار خواهد بود. سنسور نصب شده بر روی اتومبیل به مانند یک مقاومت متغیر دمایی عمل خواهد کرد. نوع ساختار این قطعه به شکلی است که از نوع مقاومت NTC بوده و هنگامی که دمای هوای ورودی به موتور افزایش یابد، مقاومت آن کاهش پیدا می کند. این شرایط در حالت عکس نیز وجود دارد.

نحوه عملکرد سنسور

اگر بخواهیم به بررسی نحوه عملکرد سنسور دمای هوای ورودی به موتور خودرو بپردازیم، می توانیم شباهت آن به سنسور دمای آب مقاومت حرارتی را عنوان کنیم. این سنسور دقیقا مشابه سنسور NTC عمل کرده و با ضریب دمای منفی پردازش اطلاعات را انجام می دهد. در ساخت این قطعه از اکسید فریک و مقداری اکسید نیکل یا تیتانیوم استفاده میکنند. مشخصه اصلی سنسور دمای هوای ورودی به موتور خودرو این است که مقاومت آن به هنگام افزایش دما، کاهش خواهد یافت. واحد کنترل الکترونیکی یا ecu نیز با توجه به تغییرات سیگنال که از تغییر مقاومت ناشی از هستند، می‌تواند دمای هوای ورودی را اندازه گیری نماید. با توجه به این امر، نحوه عملکرد خودرو و پاشش سوخت تغییر خواهد کرد. فراموش نکنید که در ساخت خودروهای جدید از یک سنسور مپ به همراه این سنسور استفاده خواهند کرد.

آشنایی با کاربرد سنسور دمای هوای ورودی و نحوه عیب یابی آن

نشانه های خرابی سنسور دمای هوای ورودی

تعداد سنسورهای نصب شده بر روی اتومبیل موجب می‌شود که مالکان خودرو و راننده ها هنگام بروز خطا در هر کدام از آنها دچار مشکل شوند. با این حال این سنسور اگر دچار ایراد شود نشانه هایی را برای شما نمایان خواهد کرد.

یکی از نشانه های خرابی سنسور ATS، ریپ زدن موتور خودرو در هنگام گرم بودن آن خواهد بود. اگر خودرو کاملا گرم بوده و احساس می کنید که موتور در حال ریپ زدن است، می توانید به بررسی این قطعه بپردازید.

در طرف مقابل گاهی اوقات هنگام سرد بودن هوا نیز موتور خودرو نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. اگر در دمای هوای پایین عملکرد موتور مناسب نیست، به بررسی سنسور دمای هوای ورودی بپردازید. این پایان کار نبوده و در هنگام سرد بودن موتور نیز ممکن است با لگد زدن آن مواجه شوید.

نحوه عیب یابی سنسور دمای هوای ورودی در خودرو

برای اینکه بتوانید از صحت عملکرد سنسور دمای هوای ورودی خودرو یا خرابی آن آگاهی به دست آورید، می توانید از روش های مختلفی اقدام نمایید. یکی از بهترین راهکارها بهره گیری از دستگاه دیاگ خواهد بود. این دستگاه قادر است خطاهای مختلفی که در ECU یا کامپیوتر خودرو وجود دارند را بررسی کرده و عیب اتومبیل را تشخیص دهد. چنانچه خطای سنسور دمای هوا با استفاده از این دستگاه مشخص شود باید به تعویض قطعه بپردازید. علاوه بر این پاک کردن خطاها نیز با استفاده از دستگاه عیب یاب نیز ممکن است.

روش دیگر برای عیب یابی سنسور ATS، استفاده از دستگاه مولتی متر خواهد بود. استفاده از بخش اهم متر نیز میتواند به مکانیک و فرد متخصص در این زمینه کمک کند تا عیب این قطعه را شناسایی نماید.

دلایل خرابی سنسور ATS

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب خرابی این قطعه در اتومبیل خواهند شد. گاهی اوقات به منیفولد هوا، احتراق ناقص نفوذ می کند. علاوه بر این روغنی شدن منیفولد هوا و کربن گرفتگی آن نیز موجب می‌شود که نوک سنسور آغشته به آن شده و واکنش مناسبی از خود نشان ندهد. عمر زیاد از دیگر عواملی به شمار می‌رود که موجب عدم عملکرد صحیح این سنسور خواهد شد. اتصال الکتریکی ضعیفی نیز می تواند از جمله دلایلی محسوب شود که عملکرد سنسور ATS را دچار اختلال خواهد کرد. در عین حال بهتر است برای شناسایی دلیل خرابی این سنسور و رفع خطای به وجود آمده از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

خرید سنسور دمای هوای ورودی به موتور

آشنایی با کاربرد سنسور دمای هوای ورودی و نحوه عیب یابی آن

هنگامی که سنسور ATS دچار ایراد شود، علائم مختلفی از خود بروز میدهد. به عنوان مثال بد کار کردن موتور و وجود لرزش در آن از جمله نشانه هایی هستند که خرابی این قطعه را نمایان خواهند کرد. اگر سنسور ATS دچار مشکل شود، با کاهش شتاب خودرو اتومبیل نیز مواجه خواهید شد. در نهایت خرابی این قطعه ضمن افزایش مصرف سوخت موجب ایجاد آلایندگی از خودرو نیز می‌شود. به همین علت برای تعویض آن باید به دنبال خرید قطعه ای استاندارد بروید. اگر قصد خرید سنسور دمای هوای ورودی به موتور اتومبیل را دارید، سعی کنید محصولی استاندارد و با کیفیت را انتخاب نمایید. امروزه برندهای مختلف با فروش سنسور دمای هوای ورودی به موتور، خدمات خود را در این زمینه ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید از فروشنده های معتبر نیاز خود را درخواست کنید.

ارسال دیدگاه