سنسور دور موتور چیست؟ علائم خرابی آن

سنسور دور موتور چیست؟ علائم خرابی آن

سنسور سرعت موتور خودروی شما، اطلاعاتی را درباره سرعت چرخش موتور خودرو در هر لحظه خاص به رایانه خودروی شما ارسال می کند.  سنسور این کار را با ثبت سرعت چرخش میل لنگ وسیله نقلیه شما انجام می دهد.

دو نوع رایج از سنسورهای سرعت خودرو وجود دارد که هر کدام نقش متفاوتی را ایفا می کنند. یک نوع، سنسور دور موتور (یا سنسور سرعت گیربکس) معمولاً روی گیربکس نصب می شود.  نوع دیگر، سنسور سرعت چرخ (یا سنسور سرعت خودرو) روی بازوی بند انگشتی روی چهار چرخ نصب می شود.

 سنسور دور موتور داده ها را از سنسور موقعیت میل لنگ می گیرد که اطلاعاتی را برای سرعت چرخش موتور می دهد.  داده های سرعت خودرو از سنسور سرعتی که روی چرخ ها قرار دارد دریافت می شود و اطلاعات مربوط به سرعت چرخش چرخ را ارسال می کند.

علائم رایج سنسور سرعت خراب

 شماره 1 – مشکل در تعویض دنده

یکی از بیشترین علائم خرابی سنسور دور موتور ماشین شما این است که گیربکس آن به دلیل دورهای بالاتر، دنده را به نرمی تغییر نمی دهد. علت این موضوع این است که موتور با سرعت بیشتری به نسبت خود ماشین کار می کند.

همینظور ممکن است زمان تعویض دنده آن را سخت تر تعویض کنید. با بیشتر شدن این مشکل، تعویض دنده ماشین به دنده بالاتر غیر قابل انجام می شود. این موضوع یعنی گیربکس ماشین  دیر در حالت اوردرایو قرار می گیرد.

چرا این اتفاق می افتد؟

 گیربکس خودروی شما فقط با سنسور سرعت نو و سالم می تواند به نرمی تغییر و جا به جا شود. سنسور دور موتور تعداد دورهای داخلی گیربکس را شمارش می کند. در ادامه واحد کنترل انتقال داده ها را دریافت و بعد از محاسبه سرعت چرخش، تنظیمات لازم را انجام می دهد.

متأسفانه، تعمیر سنسور غیرممکن است چون به سادگی خراب و از کار می افتد.  باید آن را به کل دور بی اندازید و با سنسور جدید جایگزین کنید. شمابرای اینکار باید به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید تا به شما کمک کند سیستم سنسور سرعت وسیله نقلیه خود را بررسی و مشثل آن حل شود.

سنسور دور موتور چیست؟ علائم خرابی آن

خرابی سرعت سنج

هنگامی که سرعت سنج خودرو به طور ناگهانی کار نمی کند، این یک علامت مطمئن است که نشان می دهد سنسور سرعت خراب شده است.  نقص سنسور سرعت به این معنی است که سرعت سنج توانایی نمایش سرعتی که وسیله نقلیه شما با آن در حال حرکت است را نخواهد داشت.

ندانستن اینکه با چه سرعتی می‌روید، بدیهی است که نگران‌کننده است، به‌ویژه وقتی ترافیک کمی در جاده وجود دارد که به شما کمک کند حداقل سرعت خود را تخمین بزنید.  این موضوع می تواند شما را به دردسر بیاندازد یا حتی باعث بروز حوادثی شود.

علائم خرابی سنسور دور موتور

جابجایی نامناسب دنده

 هنگامی که تعویض دنده ها به درستی توسط پیشرانه ماژول های کنترل قابل کنترل نباشد، سنسور سرعت شما دچار مشکل شده است. با وجود خرابی در سنسور دور موتور دنده بالا نمی رود و یا به سختی تعویض می شود.  هنگامی که به سختی جابجا می شود، باعث آسیب های داخلی به قطعاتی مانند خطوط هیدرولیک، بدنه سوپاپ ها می شود.

کنترل غیر فعال

زمانی که سنسور شما به مشکل خورده باشد، قسمت کنترل موتور یک خطا دریافت می کند.  بعد از این، کنترل موتوربه صورت اتوماتیک خاموش می شود. بعد از آن متوجه می شوید که سرعت سنج خودرو به درستی کار نمی کند یا اگر کار کند به صورت غیرعادی است.

روشن شدن چراغ موتور

 اگر دور موتور خودرو شما با مشکل مواجه شود، یک کد خطا از کنترل powetrain ارسال می شود که کار آن این است که چراغ چک موتور داشبورد خودرو را روشن می کند.

سنسور دور موتور چیست؟ علائم خرابی آن

افزایش مصرف سوخت خودرو

 سنسور دور موتور خراب باعث می شود ماشین شما سوخت بیشتر یا حتی خیلی کمتری مصرف کند.  این اتفاق باعث می شود سوخت شما به صورت نادرست مصرف و در نتیجه هدر رفتن آن و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر شود.

نتیجه گیری

 اگر وسیله نقلیه شما سنسور دور موتور معیوب داشته باشد، ممکن است مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد.  در واقع، خودرویی که علائم سنسور سرعت فرسوده را نشان می‌دهد، می‌تواند مشکلات دیگری را برای سایر قسمت‌های خودرو ایجاد کند، مانند خراب شدن سنسور دریچه گاز.

ارسال دیدگاه