واتر پمپ چیست؟ نقش و وظیفه آن در خودرو

واتر پمپ چیست؟ نقش و وظیفه آن در خودرو

واتر پمپ یکی از مهمترین قطعات هر خودرو محسوب می شود. بدون تردید برخی از قطعات خودرو اهمیت بسیار بالایی دارند؛ به گونه ای که از کار افتادگی آنها موجب می‌شود که خودروی شما نتواند به حرکت خود ادامه دهند. همانگونه که میدانید موتور خودرو به عنوان مهم ترین بخش آن، قسمتی است که می تواند انرژی شیمیایی و حرارتی موجود را به انرژی جنبشی تبدیل نماید. با انجام این فرآیند و در اثر کارکرد موتور، گرمای زیادی به دلیل انفجارهای متعدد ایجاد می‌شود. حال تصور کنید که این گرما درون محفظه موتور باقی مانده و قابلیت خروج را نداشته باشد. بدون تردید حجم زیاد حرارت و گرمای تولید شده موجب ذوب شدن قطعات موتور و خوردگی آن ها خواهد شد. به همین علت حرکت کردن خودرو متوقف می شود. در عین حال سیستم های خنک کاری موتور قادر هستند که دمای مورد نیاز را تامین کرده و از خوردگی و ذوب شدن قطعات جلوگیری کنند.

واتر پمپ چیست؟ نقش و وظیفه آن در خودرو

واتر پمپ چیست؟

برای درک بهتر واتر پمپ به عنوان یکی از قطعات کاربردی خودرو بهتر است تعریفی از آن ارائه دهیم. این قطعه در واقع یکی از قطعات کوچک قرار گرفته شده بر روی موتور خودرو است که در فرآیند خنک سازی نقش اساسی ایفا میکند. خنک نگه داشتن موتور با استفاده از این قطعه یک بخش جدایی ناپذیر و موثر به شمار می رود. این قطعه قادر است که کارکرد مداوم موتور را به صورت بهینه کنترل کرده و می تواند گرمای تولید شده ناشی از احتراق داخلی را تحمل نماید. هنگامی که خودروی شما روشن است و موتور آن فعالیت خود را انجام می دهد، این قطعه باید ضد یخ یا سرد کننده را در سرتاسر بلوک موتور و سرسیلندر به گردش درآورد. به همین علت محیط موتور خودرو دمای مورد نیاز را به دست خواهد آورد. سیکل مورد نظر به صورت دائم و در حین کارکرد موتور تکرار خواهد شد.

نقش واتر پمپ در خودرو

تصور اینکه بدون استفاده از آب و خنک کننده یک خودرو بتواند کار کند، عملا غیر ممکن است. همان گونه که می دانید موتور خودرو هنگامی که شروع به فعالیت می کند دمای بسیار بالایی خواهد داشت. به همین علت ابزار مناسبی برای کنترل حرارت و پایین آوردن دما نیاز دارید. چنانچه از ابزار مناسب استفاده نشود، با خرابی گسترده در بلوک موتور مواجه خواهید شد. واتر پمپ یک قطعه و ابزار کاربردی و حیاتی برای تامین شرایط دمایی موتور به شمار می رود. با وجود این که آب می تواند یک خنک کننده طبیعی باشد ولی عملا بدون استفاده از تجهیزات کاربردی و با وجود جاذبه گرانروی قادر به حرکت کردن در بلوک موتور نیست. برای به چرخه در آوردن جریان منظم آب از قطعات کاربردی کمک می گیرند.

در فصل گرم سال همواره می‌توانیم شاهد جوش آوردن خودرو باشیم. این شرایط در فصل سرد سال نیز قابل مشاهده بوده و راندمان پایین موتور مشکلاتی برای کاربر ایجاد می کند. در نتیجه می توانیم نقش کلیدی و موثر واتر پمپ را برای تامین دمای مورد نیاز در سرما و گرما مشاهده نماییم.

دلایل خرابی

واتر پمپ یکی از قطعات کاربردی در خودرو بوده که به راحتی دچار خرابی نخواهد شد. با این حال گاهی اوقات دلایل مختلفی وجود دارند که موجب از بین رفتن عملکرد و کیفیت این قطعه می‌شوند. یکی از مهمترین دلایل خرابی واتر پمپ، خرید محصولی باکیفیت نامرغوب است. سعی کنید هنگامی که قصد خرید این قطعه را دارید، محصولی با کیفیت از برند معتبر انتخاب نمایید. چنانچه بر روی خودرو خود از یک محصول بی کیفیت استفاده کنید، در آینده پتانسیل بالایی برای خرابی دارد.

واتر پمپ چیست؟ نقش و وظیفه آن در خودرو

دلایل دیگری برای خرابی واتر پمپ می توان متصور شد. به عنوان مثال اگر واشر پمپ با نقص فنی مواجه شود و به اصطلاح آب کم کند، فشار بیش از حدی به این بخش وارد خواهد کرد. این دلیل نیز می‌تواند موجب خرابی قطعه شده و مشکلاتی به وجود آورد. گاهی اوقات مکانیزم فشرده سازی و کم کردن این قطعه دچار مشکل نخواهد شد؛ ولی برخی از قطعات جانبی با اختلال در عملکرد مواجه می شوند. از جمله قطعات موجود در این قطعه کاربردی می توان به سنسورهای الکترونیکی اشاره کرد. قطعات مکانیکی دیگری نیز بر روی این بخش از خودرو نصب می شوند. فراموش نکنید پس از گذشت چند سال از خرید واتر پمپ ممکن است در اثر استهلاک و فرسودگی نیاز به تعویض آن داشته باشید.

نشانه های خرابی

کارشناسان بر این باورند خرابی واتر پمپ علائم اولیه دارد. نخستین و ساده ترین نشانه، شنیدن یک نویز غیر عادی خواهد بود. گاهی اوقات در زیر کاپوت صدایی در حالت ایستادن خودرو و عدم حرکت نیز به گوش خواهید شنید.

علامت دیگری نیز به شما بیان می‌کند که واتر پمپ دچار خرابی شده است. انتشار بخار از قسمت های مختلف خودرو، شما را به فکر بررسی این قطعه خواهد انداخت. گاهی اوقات خرابی واتر پمپ موجب می‌شود که آب و روغن موجود در موتور تبخیر شوند. فراموش نکنید که وجود بخار در کاپوت و در اطراف موتور خودرو نشانه خطرناکی است.

طبیعی است که عدم عملکرد صحیح واتر پمپ خودرو موجب افزایش دمای موتور خواهد شد. به همین علت راننده هنگامی که با بالا رفتن عقربه آمپر آب مواجه شود، می تواند یک هشدار مبنی بر عدم عملکرد صحیح قطعات خنک کننده دریافت کند. سعی کنید به محض مشاهده این علامت خودرو را متوقف کرده و روی به بررسی آن بیاورید.

واتر پمپ چیست؟ نقش و وظیفه آن در خودرو

خرید واتر پمپ خودرو

اگر به دنبال کسب اطلاعات در خصوص قیمت واتر پمپ هستید، سعی کنید از فروشنده های معتبر نیاز خود را دریافت کنید. این قطعه یکی از بخش های حیاتی برای خنک نگه داشتن موتور بوده و عدم توجه به آن خرابی های گسترده ای به بار خواهد آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت واتر پمپ و خرید آن با کارشناسان فروش و مکانیک های حرفه ای می توانید تماس حاصل نمایید.

ارسال دیدگاه