شاسی اتومبیل و انواع آن و شناسایی علت های آسیب رسیدن به آن

شاسی اتومبیل و انواع آن و شناسایی علت های آسیب رسیدن به آن

به طور کلی باید بدانید که اهمیت به شاسی اتومبیل ضروری می باشد. اگر شما بخواهید یک اتومبیل دست دوم یا کارکرده خیداری کنید این موضوع با اهمیت تر می شود. در طول رانندگی باید مراقب باشید که هرگز شاسی ماشین یا فریم و اسکلت اتومبیلتان صدمه ای نبیند. خوب است بدانید که شاسی هر خودرویی در کنار بدنه و پیشرانه از جمله با اهمیت ترین قسمت های اصلی هر اتومبیلی می باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب در مورد شاسی اتومبیل و انواع آن و شناسایی علت های آسیب رسیدن به آن توضیح دهیم.

شاسی اتومبیل و جایگاه قرارگیری آن در اتومبیل

شاسی اتومبیل در حقیقت چارچوب و اسکلت ماشین است که در نگاه اول قابل رویت نمی باشد. همانگونه که مشخص است یک ماشین آفرود به علت شاسی قوی و خوب خود نسبت به یک اتومبیل سواری معمولی متمایز می باشد. باید بدانید که جنس شاسی یا اسکلت اتومبیل از فولاد سخت و مستحکم می باشد و شکل آن مثل به ناودانی است.

همچنین ذکر این مورد مهم است که بخش هایی نظیر سیستم فنربندی، سیستم انتقال قدرت، سیستم ترمز و فرمان و قسمت پیشرانه بر روی فولاد شاسی اتومبیل قرار می گیرند. به همین منظور یک شاسی مناسب می بایستدارای مشخصاتی نظیر استحکام بالا، تحمل وزن و تنش بسیار باشد و همچنین قادر به تغییر فرم در نقاط مشخص جهت بیشترین میزان جذب ضربه و عدم تغییر فرم در بخش های حیاتی باشد.

درست است که شاسی اتومبیل در حالت عادی قابل رویت نمی باشد ولی آسیب رسیدن به آن دارای نشانه هایی می باشد. به علاوه از دیگر مشخصات یک شاسی خوب و مناسب امکان تعمیر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه آن می باشد.

انواع شاسی خودروها

انواع شاسی خودروها

باید بدانید که شاسی اتومبیل دارای چندین نوع طبقه بندی می باشد. در یک طبقه بندی، شاسی اتومبیل ها به دو نوع مستقل و نیمه‌جداشدنی دسته بندی می شوند. همچنین در یک طبقه بندی دیگر انواع گونه های شاسی به سه نوع شاسی اتومبیل های شهری که تقریبا محکم، شاسی اتومبیل های جاده‌ای و شهری که محکم و شاسی اتومبیل های جاده‌ای و آفرود که بسیار محکم می باشند، تقسیم می شوند.

از جمله علت هایی که شاسی اتومبیل های شهری قوی نمی باشد، توجه ویژه تولیدکنندگان آن‌ها بر روی موارد با اهمیت دیگری نظیر مصرف سوخت کم، ابعاد کوچک و سبک و محکم بودن بدنه خودرو ها می باشد. اگر بخواهیم اتومبیل هایی با شاسی نسبتا محکم معرفی کنیم می توان به ام وی ام ۱۱۰، پراید، ساینا، تیبا و خودروهایی از این دست اشاره کرد. این اتومبیل ها خیلی مناسب سفرهای بین شهری و جاده‌ای نمی باشند و توصیه نمی شوند.

همچنین اتومبیل هایی با کاربری دوگانه همچون سوناتا، کمری، سمند، پژو و غیره نیز وجود دارند که علاوه بر سفرهای درون شهر برای سفرهای جاده‌ای نیز خوب می باشند.

در نوع سوم هم اتومبیل هایی با شاسی بسیار قوی نظیر پرادو، پاجرو، لندکروز و غیره وجود دارند. همانگونه که مشخص است شاسی این ماشین ها قادر به تحمل ضربات زیاد و پشت سرهم می باشد و استحکام بالایی دارد.

در ائامه درباره انواع شاسی ها تخصصی تر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

شاسی مستقل

باید بدانید که شاسی مستقل یا شاسی سرخود او گونه های شاسی اتومبیل می باشد که دارای دو تکه آهن ناودانی بزرگ می باشد. طریقه قرار گرفتن این دو تکه آهن به شکل موازی و متصل به هم می باشد و همچنین دارای جنسی فولادی و سخت و در عین حال سبک می باشند.

به علاوه شاسی مستقل در قسمت پشت اتومبیل اندکی بالاتر است و علت آن هم وجود مکانی جهت قرار گرفتن دیفرانسیل و فنرهای اتومبیل می باشد. قسمت جلویی شاسی هم اندکی باریک‌تر می باشد و این باریک بودن باعث بالا رفتن فرمان‌پذیری اتومبیل می‌شود.

خوب است بدانید که که برای طراحی و تولید شاسی مستقل ورقه‌های نازک فلزی به کار گرفته می شود. پهنای این ورقه‌ها به میزان ۲ تا ۳ میلی‌متر می‌باشد. این ورقه‌ها را شکل می‌دهندو به شکل پروفایل‌ در تکیه‌گاه محورهای جلو و عقب خودرو به کار می گیرند.

در قسمت هایی از شاسی مستقل نظیر کف و محوطه موتور که متحمل فشار بالاتری می باشند، ورقه‌های فلزی با پهنای بزرگ تر به کار گرفته می شود.

کاربرد شاسی مستقل در اتومبیل های سواری می باشد. این مدل شاسی خوبی هایی دارد از میان آن ها می توان به صرفه‌جویی در زمان و هزینه به علت مستقل بودن شاسی و اتاق اشاره کرد. به علاوه چنانچه آسیب و صدمه ببیند هزینه کمتری برای تعمیر خواهد داشت.

ولی در مقابل بدی هایی هم برای شاسی مستقل وجود دارد. از میان این بدی ها می توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل سنگین بودن شاسی، اتومبیل به خوبی شتاب نمی گیرد. علاوه بر این با توجه به این که قطعه های شاسی مستقل با پیچ‌ومهره به هم وصل می باشند، دارای سر‌وصدای بسیاری می باشند. ذکر این مورد نیز با اهمیت است که در هنگام تصادف هم ضریب آسیب دیدن سرنشینان اتومبیل بیشتر می باشد.

شاسی نیمه‌جداشدنی

برای نخستین بار شرکت روور جهت تولید اتومبیل‌های خود از شاسی دو‌بخشی استفاده کرد. این مدل شاسی دارای دو قسمت می‌باشد.

قسمت ثابت شاسی که شامل کف، ستون‌ها، دیواره‌های صندوق عقب، دیواره جلوی موتور می باشد.

قسمت‌های جداشدنی از شاسی که شامل پنجره جلویی، سقف خودرو، گلگیر و غیره می باشد. این قسمت با پیچ و مهره به قسمت ثابت شاسی متصل می شود.

با توجه به این که عایق‌بندی بهتری بین دو قطعه در گام مونتاژ شاسی وجود دارد، سر و صدا و ارتعاشات کمتری از چرخ‌ها به طرف اتاق‌های اتومبیل می رود. در هنگام تصادف هم قطعه هایی که آسیب دیده اند و احتیاج به عوض شدن دارند دارای هزینه کمی می باشند. فرم اتاق در این نوع شاسی اتومبیل، شکل‌پذیر می‌باشد و طراحی های زیادی برای آن می توان انجام داد.

همچنین شاسی نیمه‌جداشدنی به مدل های شاسی نردبانی، شاسی جناقی در وانت، شاسی وسط لوله‌ای، شاسی فرم ۷ و ۸ در اتومبیل های مسابقه‌ای و شاسی صفحه‌ای بخش بندی می شوند.

blank

شماره شاسی به چه معناست

آیا درباره شناسایی مدل ماشین از روی شماره شاسی یا رمزگشایی کد VIN اتومبیل چیزی می دانید. کد VIN یا Vehicle Identification Number یا شماره شناسایی اتومبیل یک عبارت ۱۷ رقمی می باشد که دارای یک الگوریتم ویژه می باشد. از روی شاسی اتومبیل قادر به فهمیدن مدل آن می باشید.

خوب است بدانید که شماره شاسی مختص به اتومبیل دارای چهار قسمت اصلی می باشد که آن را تشکیل می دهند.

    1) سریال جهانی تولیدکننده

    2) کد توصیف‌کننده

    3) کد امنیتی خودرو

    4) کد شناسایی

اگر می خواهید بدانید که این کد در کجا قرار دارد می بایست تا در اتومبیل های قدیمی روی گلگیر سمت راننده را نگاهی بیندازید تا آن را بیابید. دومین مکانی که قادر به پیدا کردن شماره شاسی اتومبیل می باشید پشت موتور و روی دیواره حرارت‌گیر آن می باشد. سومین مکان نیز در ستون A خودرو پایین شیشه جلوی راننده است که کد شاسی روی آن حک شده است.

این کد قادر است تا اطلاعات بسیاری نظیر سریال جهانی سازنده اتومبیل، کشور تولیدکننده، مدل خودرو، بدنه اتومبیل، گیربکس، کد موتور، وزن، قدرت و تعداد پیشرانه را به ما بدهد.

کار شاسی در اتومبیل چیست؟

همانگونه که بیان کردیم شاسی اتومبیل کار بسیار با اهمیتی انجام می دهد. کار شاسی یک خودرو نگه داشتن قسمت های گوناگون اتومبیل در کنار هم می باشد. شاسی یک اتومبیل اتاق، موتور، بدنه و پیشرانه را روی خود نگه می دارد. در حقیقت کار شاسی همچون یک اسکلت برای ساختمان می باشد. باید بدانید که کلیه قسمت های یک اتومبیل روی شاسی آن وجود دارند. به عبارت دیگر با حذف شاسی به طور کلی تمام ساختار یک اتومبیل از هم می پاشد.

جنس شاسی اتومبیل از چیست؟

باید بدانید که شاسی اتومبیل، یک سازه چهارضلعی می باشد. با توجه به اینکه این قسمت کار باربری برای اتومبیل را انجام می دهد، می بایست از مواد محکم و همچنین سبک برای یاخت آن استفاده شود. به عبارت دیگر سبک بودن و محکم و قوی بودن از خصوصیات یک شاسی خوب می باشد. به علاوه در یک شاسی خوب، آلیاژی از فلزها یعنی فولاد مستحکم به کار برده می شود.

وظیفه شاسی یک اتومبیل در تصادفات چیست؟

وظیفه شاسی یک اتومبیل در تصادفات چیست؟

خوب است بدانید که یک شاسی خوب قادر است تا در تصادف به گونه ای عمل کند که جان سرنشینان خود را نجات دهد و در مقابل نیز یک شاسی بد شرایط را برعکس خواهد کرد و جان سرنشینان را به خطر خواهد انداخت. در ادامه چندین مشخصه یک شاسی خوب را لیست خواهیم کرد.

    – تحمل بالاترین مقدار وزن؛

    – دارای سبک ترین وزن؛

    – حجم پایین؛

    – قادر به تغییر فرم در نقاط مشخص برای جذب بیشترین مقدار ضربه؛

    – قادر به حفظ پایداری؛

    – تغییر نکردن فرم در بخش های حیاتی سیستم؛

    – بیشترین مقدار ایمنی؛

    – قادر به مقاومت در مقابل خوردگی مواد شیمیایی؛

    – قادر به پایداری در گرمای گسترده؛

    – امکان تعمیر ساده؛

    – رساندن کمترین صدا به کابین و اتاق‌ها.

چنانچه هرکدام از مشخصه های بیان شده برای شاسی ضعیف باشد اتومبیل در هنگام تصادف آسیب پدیر خواهد شد. می بایست تا در تصادف‌های سطحی و شدید سلامت شاسی اتومبیل به طور کامل بررسی و تحلیل شود.

وظیفه شاسی در قیمت‌گذاری اتومبیل

باید به این مورد توجه کنید که یک اتومبیل کارکرده با وجود ایراد در بخش شاسی خود قیمت بسیار پایین تری خواهد داشت. بنابراین شاسی یک اتومبیل از موارد بسیار مهم در قیمت‌گذاری آن به شمار می آید.

در تصادف‌های شدید اصولا شاسی دچار صدمه و ایراد خواهد شد. در این موارد می توان با عملیات شاسی‌کشی، صدمه های به وجود آمده را برطرف کرد ولی باز هم شاسی مانند روز اول خود نخواهد بود.

پس با توجه به نوع صدمه وارد شده و مکان آن درصدی از قیمت خودرو به نرخ روز از آن کم خواهد شد.

صدمات وارده به شاسی اتومبیل

از کجا بفهمیم که شاسی اتومبیل دچار مشکل شده است. با ما همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم. همانگونه که قبلا نیز بیان کردیم وزن بدنه و دیگر بخش‌های یک اتومبیل روی شاسی سوار شده است. کارکرد درست سیستم تعلیق، فرمان و ترمز اتومبیل به مقدار بسیار زیادی وابسته به سالم بودن شاسی اتومبیل می‌باشد. بنابراین وجود اشکال در این قسمت ها شاید مربوط به شاسی اتومبیل شما باشد.

ایرادات و نقص های شاسی اتومبیل و میزان تعمیرات انجام شده روی آن نکات با اهمیتی می باشند که می بایست قبل از خرید اتومبیل به آن ها توجه کرد. همچنین با توجه به اینکه افراد معمولی قادر به دیدن شاسی اتومبیل نمی باشند، می بایست جهت بررسی شاسی و ایرادات احتمالی آن از یک سرویس کارشناسی اتومبیل کمک گرفت.

نشانه ها و موارد بیان شده در ادامه مطلب مربوط به ایرادات شاسی اتومبیل می باشند.

منحرف شدن فرمان اتومبیل

چنانچه فرمان اتومبیل حین رانندگی منحرف شود نخسین مورد جهت بررسی در خودرو، سیستم چرخ و فرمان می باشد. در صورتی که ایراد در این قسمت نبود باید شاسی اتومبیل مورد بررسی قرار گیرد.

وجود صدا و اصطکاک در جلوبندی اتومبیل

اگر هرگونه صدایی در جلوبندی اتومبیل خود شنیدید که همچون اصطکاک یا کشیدن دو قطعه روی هم باشد به شاسی آن مربوط می شود. چنانچه این صدا در یک طرف خودرو بیشتر باشد، احتمال اینکه مربوط به شاسی باشد بیشتر می شود.

جهت‌گیری گشتاوری اتومبیل

منحرف شدن اتومبیل به یک طرف به خصوص در سرعت‌های بالا به دلیل صدمه به شاسی خودرو می باشد. همچنین علت دیگر این انحراف به جز صدمه به شاسی مربوط به ترکیدن لاستیک اتومبیل است.

منحرف شدن اتومبیل به طرف های گوناگون در سرعت‌های خیلی زیاد طبیعی می باشد. ولی چنانچه اتومبیل شما فقط به یک طرف انحراف داشته باشد به احتمال بالا مربوط به آسیبی در شاسی خودرو می باشد.

فرسوده شدن شاسی اتومبیل

خوب است بدانید که شاسی اتومبیل نیز در معرض پوسیده شدن و فرسودگی قرار دارد. این فرسودگی در معرض رطوبت همیشگی تشدید خواهد شد. در هنگام تولید خودرو، کلیه بدنه شاسی اتومبیل با مواد ضدزنگ پوشیده می شود. ولی بازهم در مدت زمان زیاد احتمال فرسودگی شاسی کم نیست. چنانچه مقاومت شاسی اتومبیل در نواحی تنش از بین برود و یا لرزشی به کابین و سرنشینان اتومبیل منتقل شود، می توان فهمید که شاسی اتومبیل دچار فرسودگی شده است.

خم شدن شاسی اتومبیل

خم شدن شاسی یکی از نتایج تصادف‌های سبک و شَدید می باشد. جهت بررسی صدمه ناشی از خم شدن شاسی، کناره های اتومبیل را به دقت نگاه کنید و هر تغییر شکل جدیدی را چک کنید.

همچنین بخش های پایینی شاسی را هم خوب بررسی نمایید. اگر هر خمیدگی در آن مشاهده کردید می بایست به سرعت شاسی اتومبیل خود را تعمیر کنید.

آسیب دیدن کمک فنر و قطعه های سیستم تعلیق اتومبیل

چنانچه در حین رانندگی در یک سطح مسطح چرخ‌های اتومبیل دارای تعادل مناسب و عادی نبودند، به احتمال زیاد کمک فنر و دیگر قطعه های سیستم تعلیق اتومبیل آسیب دیده اند. ولی ذکر این نکته ضروری است که صدمه به کمک فنر شاید مربوط به اشکالی در شاسی اتومبیل باشد.

ساییده شدن غیرعادی لاستیک‌های اتومبیل

چنانچه جدیدا لاستیک‌های اتومبیل خود را تعویض کرده اید ولی در آن ها ساییدگی اتفاق افتاده است، به طور حتم شاسی اتومبیل مشکل دار می باشد. در خیلی از موارد ایرادات به وجود آمده در شاسی اتومبیل باعث ساییدگی لاستیک‌ها می شود.

ریختگی‌ رنگ شاسی اتومبیل

باید بدانید که در تصادف‌های شدید که ایرادات بدی به شاسی اتومبیل وارد می‌شود، شاسی‌کشی روی اتومبیل انجام می‌دهند و جاهای صدمه‌دیده بار دیگر رنگ و بتونه‌کاری می‌شوند. چنانچه با ریختگی‌رنگ مواجه شدید بدانید که شاسی تعمیر شده است.

توجه به این مورد در هنگام خرید خودرو بسیار مهم است زیرا اگر کارشناسی تخصصی روی اتومبیل انجام نشود، صدمات دیگری در  کوتاه مدت برای اتومبیل به وجود خواهد آمد.

بررسی شاسی اتومبیل

چنانچه در هنگام رانندگی درون چاله ای بیفتید و یا خوب رانندگی نکنید، ممکن است اتصالات و پیچ‌های شاسی اتومبیلتان شل شود. پس از هر تصادف با ماشین حتی اگر کوچک باشد، می بایست شاسی را به خوبی چک کنید و اطمینان حاصل کنید که فرم شاسی تغییر نکرده باشد.

شما می توانید با کمک یک چکش اتصالات پیچ و پرچ شاسی را بررسی نمایید. برای انجام این کار ضربه‌های به خصوصی با چکش به شاسی اتومبیل می‌زنند. اگر صدای خفه شنیده شود، احتمالا پیچ‌ها یا پرچ‌های شاسی اتومبیل شل شده است و باید اصلاح شوند.

چنانچه تجربه ای در این زمینه ندارید این کار را خودتان انجام ندهید. همچنین باید بدانید ضربه زدن به پرچ‌ها جهت محکم کردن آنها کار صحیحی نمی باشد.

به علاوه اگر به شاسی ضربه زدید و صدایی همچون جیرجیر از آن درامد به احتمال زیاد لایی‌های شاسی آسیب دیده و احتیاج به تعمیر دارد. در کارشناسی اتومبیل، آزمایش‌ها و آنالیزهای ویژه ای انجام می شود تا شاسی خیلی خوب بررسی شده و صدمات وارده به آن شناسایی شود. همانطور که قبلا نیز گفتیم شاسی‌کشی نوعی از تعمیر شاسی محسوب می شود.

blank

چگونگی تعمیر شاسی اتومبیل

خوب است بدانید که شاسی‌کشی و تعمیرات شاسی اتومبیل را می بایست حتما در تعمیرگاه و با کمک متخصص آن انجام داد. پس از بررسی نوع صدمه وارده به شاسی و شدت آن، تعمیرکار و متخصص ممکن است از شاسی‌کشی دیجیتال یا اتوماتیک و یا شاسی کشی مکانیکی استفاده نماید.

شاسی‌کشی اتومبیل های وارداتی دارای حساسیت می باشد. به همین جهت اصولا این فرایند با بهره‌گیری از اطلاعات سیستم کنترل پایداری الکترونیکی اتومبیل صورت می گیرد. در این فرایند اطلاعاتی که در ECU وجود دارد و سیو شده است برای فرایند شاسی‌کشی به کار گرفته می شود. تمامی عملیات شاسی‌کشی می بایست با دستگاه‌ها و ابزارآلات تخصصی و حرفه‌ای صافکاری صورت بگیرد تا جلوبندی اتومبیل وضعیت پایدار خود را حفظ کند.

باید بدانید که روش های گوناگونی برای شاسی‌کشی اتومبیل وجود دارد که بر اساس نوع مدل اتومبیل، نوع شاسی و نوع صدمه وارده به آن متفاوت می باشد و روش مورد استفاده پس از بررسی های دقیق یک متخصص انتخاب خواهد شد.

چنانچه یک اتومبیل در تصادفی دچار صدمات زیادی شده باشد، قبل از هر کاری می بایست تا شاسی اتومبیل کاملا صافکاری یا به اصطلاح شاسی کشی شود. در این بین سه نوع شاسی‌کشی اتومبیل قابل انجام می باشد ک عبارتند از:

    1) شاسی‌کشی با میله

    2) شاسی‌کشی با اتصال اتومبیل به ۴ پایه

    3) شاسی‌کشی با دستگاه شاسی‌کش

گام های شاسی‌کشی اتومبیل

– تحلیل شرایط شاسی اتومبیل: تعمیرکار کلیه قطعه‌های روی شاسی را جدا کرده و صدمه وارده را تحلیل و بررسی می کند.

– تشخیص مکان شاسی اتومبیل: تعمیرکار با به کارگیری بهترین راه شاسی‌کشی، شاسی اتومبیل را به وضعیت اولیه آن برمی‌گرداند.

– چک کردن جزییات: پس از صافکاری کامل شاسی، کلیه جزییات نظیر مکان پیچ‌ها و ظاهر آن‌ها با دقت بالا چک خواهند شد تا پس از اتمام کار و اتصال قطعه ها و بدنه به اتومبیل هیچ مورد و کاستی در اتومبیل نباشد.

چنانچه شما نیز در این مورد تجربه ی مشابهی داشتید و یا سوال دیگری در این زمینه دارید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید تا متخصصان ما پاسخگوی شما باشند. ازینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه