ایربگ یا کیسه هوای خودرو چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ایربگ یا کیسه هوای خودرو چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟

 ایربگ یا کیسه هوای خودرو از جمله وسایل ایمنی در اتومبیل شناخته می‌شود. این روزها با پیشرفت در صنعت خودروسازی متوجه می‌ شویم که آمار تصادفات جاده ای در سطح جاده و شهرها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به این امر خودروسازها برای جلوگیری از تلفات ناشی از تصادفات، روی به استفاده از سیستم‌ های ایمنی در اتومبیل می‌ آورند. با افزایش تجهیزات ایمنی می توان مشاهده کرد که آمار تلفات تصادف های جاده ای کمتر خواهد شد. تجهیزات ایمنی خودرو امروزه به واسطه پیشرفته چشمگیری که در صنعت خودروسازی به وجود آمده است، توانسته اند ارتقا یابند. طراحان و مهندسین در صنعت خودروسازی تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا از ایده‌ ای ایمن تر بتوانند استفاده کنند. راننده نیز با اطمینان بالا و با آرامش کامل می تواند به رانندگی خود ادامه دهد.

ایربگ خودرو

ایربگ یا کیسه هوا از جمله پیشرفت هایی به شمار می‌ رود که تا حد بسیار زیادی می تواند ایمنی سرنشینان را تامین کند.

کیسه هوا یا ایربگ چیست؟

ایربگ یا کیسه هوای خودرو نوعی بالشت اضطراری به شمار می‌رود که در هنگام تصادف و بروز حادثه پر از باد شده و از سرنشینان مراقبت خواهد کرد. این بالشت یک محافظ بین قطعات و اجزای خودرو و همچنین سرنشینان است. کیسه های هوا دومین وسیله ای به شمار می روند که پس از کمربندهای ایمنی قادر هستند ایمنی سرنشینان را تامین کنند. سال ها زمان برد تا کارشناسان بتوانند از استانداردهای روز کمک گرفته و برای حفظ جان سرنشینان از یک ویژگی قابل توجه کمک بگیرند. این تکنولوژی آسیب های وارد شده به افراد در هنگام تصادف را به خوبی کاهش می دهد. در واقع امروزه برای تایید خودروهای تولید شده لازم است که خودروسازها از این قانون پیگیری کرده و از کیسه هوا بر روی اتومبیل های خود استفاده نمایند.

کاربرد کیسه هوای خودرو

استفاده از ایربگ بر روی خودرو موجب کاهش تلفات در تصادف های جاده ای خواهد شد. معمولا در زمان برخورد خودرو با یک خودروی دیگر یا یک مانع، اتومبیل در سریعترین زمان متوقف می شود. با این حال سرنشینان و افرادی که در خودرو حضور دارند به واسطه نیروی وارد شده تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است دچار آسیب شوند. هنگام توقف ناگهانی و تقریبا سریع خودرو، افراد به جلو پرتاب خواهند شد. چنانچه سرنشینان کمربند ایمنی را بسته باشند از آسیب‌ های زیادی به گردن، چانه و پیشانی جلوگیری خواهند نمود. با این آسیب های دیگر ناشی از برخورد راننده با فرمان و سرنشین جلو با داشبورد به وقوع خواهد پیوست. در این مواقع می توان کارایی کیسه هوا را مشاهده کرد. با وارد شدن ضربه به اتومبیل، ایربگ به صورت خودکار فعال شده و بخش های مختلف بدن که ممکن است در اثر گرم شدن خودرو دچار آسیب شوند، در معرض خطرات کمتری خواهند بود.

این موارد تنها بخشی از کاربردهای ایربگ شناخته می شوند. در واقع امروزه می توان انواع مختلفی از کیسه های هوا را در نقاط مختلف خودرو مشاهده کرد. تولید کنندگان خودرو تلاش کرده اند با هدف مراقبت از سرنشینان علاوه بر قسمت جلوی اتومبیل در بخش‌ های دیگر نیز از این ویژگی ایمنی کمک بگیرند. امروزه کیسه های هوای متنوعی را می توانید در خودروهای بروزتر و مجهزتر مشاهده نمایید. با توجه به این امر هنگام وقوع حادثه، فشار و تنش وارد شده ناشی از تصادف به شکل قابل توجهی دفع شده و سرنشینان جلو و عقب می توانند توسط کیسه هوا مراقبت شوند.

کیسه هوای خودرو

اجزای کیسه هوای خودرو

شاید از ایربگ شما تنها یک محفظه کوچک را تاکنون مشاهده کرده باشید. با این حال باید بدانید که برای فعال شدن کیسه هوا در هنگام وقوع حادثه، قسمت های مختلف آن در بخش های خودرو باید بتوانند عملکرد خود را انجام دهند. کیسه های هوای خودرو دارای اجزای مختلف بوده که در محفظه خود قرار خواهند گرفت. از جمله اجزای دیگر کیسه هوا می توان موارد زیر را نام برد.

کیسه ها

همانگونه که عنوان کردیم، شما از ایربگ ممکن است کیسه های تعبیه شده در کابین را مشاهده کرده باشید. در واقع این کیسه ها را در قسمت های مختلف خودرو قرار می دهند. استفاده از کیسه های هوا آسیب به راننده و سرنشینان را کاهش می دهد. برای ساخت کیسه های هوا از پلیمر بهره می برند. علاوه بر این موارد باید بدانید نوع طراحی و ساخت کیسه های هوا به شکلی است که دارای منافذ ریزی بوده که پس از فعال شدن به سرعت امکان تخلیه باد را داده تا سرنشینان بتوانند از خودرو در شرایط ضروری خارج شوند.

سنسورهای کنترل

سنسورهای نصب شده بر روی سیستم ایربگ باید بتوانند شرایط خودرو را به صورت مداوم مورد بررسی قرار دهند. با توجه به این امر حفره های تعبیه شده اطلاعات مورد نیاز از موقعیت خودرو را به واحد کنترل مرکزی اعلام خواهند نمود. در این شرایط هنگام دریافت اطلاعات هشدار دهنده مبنی بر وقوع حادثه به سرعت سنسورها باید موجبات باز شدن کیسه ها را فراهم نمایند. سنسورها اطلاعات را پایش کرده و نقش مهمی در فعالسازی و عملکرد کیسه هوای خودرو خواهند داشت.

سیستم باد کننده

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ایربگ، سیستم باد کننده است. این قسمت از کیسه هوا دارای یک ژنراتور تولید گاز کوچک بوده که در زمان لازم می تواند باد مورد نیاز برای کیسه های هوا را فراهم نماید. این سیستم از تعدادی قرص سوخت و یک جرقه زن تشکیل شده است. در سیستم باد کننده خازن های پر وجود داشته که در زمان لازم می توانند قرص های سوخت را اشتعال دهند.

انواع ایربگ خودرو

همانگونه که عنوان کردیم ایربگ یا کیسه های هوا به شکل های مختلف در خودرو نصب می شوند. امروزه کمپانی های خودروسازی تلاش کرده‌ اند محصولات خود را با ارتقاء استانداردهای ایمنی به بازار عرضه کنند. انواع کیسه هوای خودرو به شکل های مختلف بر اساس محل نصب وجود دارند. از جمله انواع کیسه هوای خودرو می‌ توان به کیسه هوای سرنشینان جلو اشاره کرد. اولین نوع کیسه هوا و ساده ترین ایربگ موجود در صنعت خودروسازی این مدل هستند. علاوه بر این هنگام بررسی مهم‌ترین قسمت ها در سیستم ایمنی خودرو متوجه می‌ شویم که کیسه هوای سرنشینان جلو می توانند از جمله گزینه‌ هایی به شمار می روند که جان سرنشینان جلو و راننده را حفظ خواهند نمود.

انواع ایربگ خودرو

علاوه بر این کیسه هوای جانبی نیز از جمله گزینه‌ هایی به شمار می‌ رود که در طرفین خودرو نصب می شود. این پایان کار نیست و خودروسازها از مدل‌های دیگر ایربگ نیز بر روی اتومبیل های خود استفاده می کنند. کیسه هوای پرده ای، کیسه هوای زانو و کیسه هوای وسط را می توان از جمله گزینه‌ های دیگر در نظر گرفت. جالب است بدانید که امروزه از تکنولوژی جدید برای مراقبت از جان عابرین پیاده نیز استفاده می کنند. به همین علت کیسه هوای در خارج از خودرو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هنگام وقوع حادثه و برخورد با افراد پیاده، موتورسواران و دوچرخه سوار متوجه می‌ شوید که کیسه هوای بیرونی عمل کرده و جان آنها را نجات می دهد. با این حال باید بدانید که هنوز نصب این مدل از کیسه هوا رواج پیدا نکرده است.

در پایان می‌ توان ایربگ کمربندی را نیز نام برد. این مدل کیسه هوا برای جلوگیری از جراحات کمربند ایمنی و آسیب های احتمالی بر روی بدن سرنشینان به کار گرفته می شوند.

ارسال دیدگاه